Acasa Industrie Ce compromisuri fac chinezii pentru a produce masini atat de ieftine si de ce spun ca vremea copiatului grosolan a trecut

Ce compromisuri fac chinezii pentru a produce masini atat de ieftine si de ce spun ca vremea copiatului grosolan a trecut

de Vlad Barza

Geely Panda (sursa - Reuters)

In China se construiesc printre cele mai ieftine masini din lume, iar asta e posibil nu doar fiindca salariile sunt mici, ci si fiindca atitudinea fata de produs este cu totul diferita. Se fac economii la sange, se evita cat mai multe procese tehnologice costisitoare si o masina ajunge sa fie dezvoltata de doua ori mai rapid ca in Occident. In plus, designerii chinezi spun ca nu mai copiaza grosolan masini straine, asa cum se intampla acum cativa ani, ci isi iau ca model o masina si apoi incearca sa „aproximeze” diverse elemente pentru a obtine un produs original, arata o analiza Reuters.

Reuters ia ca exemplu o masina numita Panda produsa de chinezii de la Geely, masina care se vinde cu numai 5.000 de euro si intr-o analiza realizata in Chna incearca sa explice cum poate costa atat de putin. Economia este cuvantul de baza la toate capitolele: in timpul procesului de fabricatie se fac in total doar 20-25 de teste de impact, fata de 125-150 cate fac constructorii consacrati, restul fiind simulari pe calculator, ceea ce aduce o economie de 30 milioane dolari.

Si acesta nu e nici pe departe singurul capitol la care se fac economii: designul este simplificat la maxim, se folosesc cele mai ieftine materiale si se elimina toate briz-briz-urile care ar adauga la pret.

Consecinta este ca un producator chinez poate dezvolta un model in doi ani si jumatate, in timp ce in general dureaza patru-cinci ani de la luarea deciziei construirii unui model, pana la lansarea acestuia. Un analist citat de Reuters spune ca este clar ca se fac si sacrificii la partea de calitate pentru ca o masina sa fie dezvoltata asa de repede, insa adauga ca stilul chinezesc poate fi si un eemplu pozitiv fiindca elimina, sau macar scurteaza, etape care la constructorii mari dureaza prea mult.

China a trimis la export peste 800.000 de masini anul trecut, iar anul acesta se estimeaza ca va fi depasit nivelul de un milion, insa aceste masini nu ajung pe piete pretentioase, ci in locuri precum Rusia sau Indonezia. Desi in China sunt oficial pste 100 de producatori auto locali, acestia au avut in trecut si mai au si acum probleme in a convinge cumparatorii chinezi sa le achizitioneze produsele fiindca cei care au mai multi bani isi iau masini ale unor marci straine.

Singura sansa a fost scoaterea unor modele extraordinar de ieftine, insa cum China nu avea traditie la constructia de automobile, nici pe partea de design nici la inginerie, companiile au inceput prin a copia grosolan modele straine.

Acum insa, spun designeri si ingineri chinezi citati de Reuters, lucrurile s-au schimbat, iar epoca imitatiilor grosolane ar fi trecut.

Exemplul dat de Reuters este cel al companiei CH-Auto care a realizat designul mai multor masini chinezesti de la diferiti constructori.

„Nu mai e vorba de copiat. Nu mai e deloc asa de simplu”, spune Wang Kejian, presedinte al CH-Auto „Din moment ce constructorii auto chinezi nu au experienta si know-how in design auto, trebuie sa dezvoltam propriul desgin studiind masini straine”, admite el.

Mai concret, CH-Auto a creat designul exterior al Geely Panda insa si-a luat un exemplu din randul masinilor facute de companii celebre. Exemplul a fost Toyota Aygo, model pe care chinezii l-au cumparat si testat si au luat la mana componenta cu componenta pentru a avea un reper.

Cei de la CH-Auto spun ca au studiat Aygo in detaliu, insa nu pentru a-i face o copie, ci pentru a se informa in legatura cu performantele masinii si pentru a vedea daca in China pot fi produse componente de aceeasi calitate sau trebuie facute anumite adaptari.

Scopul a fost „nu sa copiem Aygo, ci sa-l aproximam”, a spus un inginer de la CH-Auto. Ca solutii clare, plecand de la Aygo s-au utilizat materiale mai ieftine unde s-a putut, dar si solutii tehnice mai simple si mai putin costisitoare, insa fara ca performantele masinii sa aiba de suferit, spun chinezii.

Companii precum Geely, Chery, Brilliance sau Chng’an au fost prezente la mari saloane auto, insa masinile chineze si-au tot amanat intrarea „in masa” pe pietele mari, dupa mai multe tentative esuate.

O idee despre directia in care se indreapta industria auto chineza va puteti face dintr-o galeie foto a salonului auto de la Beijing din primavara lui 2012.

Lasa un comentariu