O zi cu mașina electrică poate fi lejeră și plăcută, dacă ai un loc convenabil de încărcare – acasă, la birou sau în HUB-uri de alimentare din apropierea ta. Am documentat cum decurge o zi de Duminică oarecare, dintr-un weekend în care stau în oraș, dar merg pe la prieteni sau familie. Întrebarea „Cum te descurci cu mașina electrică?” e firească, normală, iar cel mai bun mod de a răspunde la ea este acesta: cu un material video.
Utilizarea unei mașini electrice în locul uneia termice are mai multe avantaje, dar și neajunsuri.
O mașină electrică poate fi integrată în stilul de viață al unora, în timp ce pentru alții poate fi un coșmar.
O mașină electrică ESTE pentru tine dacă…
- Majoritatea drumurilor zilnice însumează mai puțin decât poate parcurge mașina ta electrică cu un plin (de regulă între 100 și 500 km).
- Ai unde s-o încarci cu ușurință (acasă, la birou sau în HUB-uri de alimentare EV din apropiere).
- Apreciezi liniștea deplasării și confortul.
- Îți place să conduci fără goluri de putere și smucituri inutile.
- Ești organizat, disciplinat și știi să citești corect un instrumentar de bord de la un automobil.
- Îți place să ai habitaclul cald iarna și răcoros vara, în avans, înainte să ajungi la automobil.
- Te-ai săturat de mirosul de combustibil fosil ars.
- Ai bani să o cumperi.
O mașină electrică NU ESTE pentru tine dacă…
- Ai adesea de parcurs peste 500 km într-o zi.
- N-ai unde să încarci.
- Nu vrei să renunți la sunetul unui motor/eșapament specific motorului pe combustie.
- Îți place să conduci smucit și să utilizezi o transmisie manuală.
- Ești haotic și dezordonat.
- Îți apar des urgențe care presupun parcurgerea unui număr mare de kilometri (peste 100 km).
- Îți place mirosul de benzină, motorină sau GPL.
- N-ai bani de achiziție.
O zi cu mașina electrică
În funcție de scenariile în care te găsești, o zi cu mașina electrică poate fi o plăcere sau un chin.
Cu cât bateria este mai mare și autonomia mai bună, cu atât mai ușoară este integrarea mașinii electrice în viața ta.
Mașinile electrice noi, la nivel de 2023, care costă peste 30-40.000 Euro (preț de listă), au autonomie medie anuală de peste 250-300 km, cu un plin.
Cele mai accesibile sunt în zona de autonomie 100-200 km (medie anuală). Vârfurile de gamă, cu baterii mari și motoare puternice ajung în zona a 400-500 km autonomie medie anuală. Deja aceste mașini sunt comparabile cu automobilele pe benzină din aceeași categorie de dimensiuni și performanță, electricele fiind chiar superioare din multe puncte de vedere.
- Rabla Plus 2023: prag de 75.000 Euro ca mașinile electrice să fie eligibile
- Unele mașini electrice sunt mai scumpe în România. De ce?
- Unde am încărcat mașina electrică în 2022 și ce urmează în 2023
56 comentarii
Ce prostie… adica doar oamenii destepti vor si inteleg o masina electrica. Toti ceilalti sunt niste saraci carora le place cum miroase benzina si habar n-au sa citesca bordul unei masini si nici nu stiu sa conduca.
No serios amu… cat ai luat pe asemenea mizerie de articol
Nu, omule.
Am scris pentru cine E si pentru cine NU E mașina electrică.
Sigur că poți să fii disciplinat, educat și bogat și să alegi tot combustie. Dar pentru caracteristicile tale, trecerea la o electrică n-ar fi dificilă.
La fel de bine poți să fii prost făcut grămadă și să alegi o mașină electrică, dar în acest caz integrarea ei în stilul tău de viață va fi mai dificilă sau imposibilă.
Asta e ideea.
Exact asta am vrut sa remarc si eu. Ca, din pacate, in conditiile in care scoala romaneasca produce 1 analfabet functional la fiecare 2 absolventi, in Romania eventuala raspandire a masinilor electrice va fi un calvar. Nu context opinia conform careia pentru a gestiona corect o masina electrica trebuie sa fii „… organizat, disciplinat și știi să citești corect un instrumentar de bord de la un automobil.”, fiindca e clar ca trebuie stii sa-ti anticipezi distantele pe care le mai ai de parcurs, sa vezi autonomia, sa intelegi de ce acum 1 minut pe autostrada bateria arata inca vreo 50 de km autonomie si cum ai intrat in oras brusc a urcat la vreo 200 si cate si mai cate. Problema e ca din 2035, adica peste 11 ani, in UE se vor mai vinde DOAR masini electrice. Si problema e ca atunci cand faci pana prostului, cu „electrica” nu mai poti sta la marginea drumului fluturand un PET de 2 litri. Ahh, stai, e posibil ca unul din doi posesori de masini electrice sa incerce…
Salut.
Poimaine vor fi la 6 dimineata -9 grade.
Daca nu esti acasa si implicit nu ai unde incarca dar trebuie sa pleci la ora aia, la temperatura respectiva, cat iti „dispare” din baterie in primele minute cand se incalzeste tot?
Salut!
Nu există o valoare fixă. Adică un anumit procent.
De exemplu, climatizarea staționară poate funcționa maximum 30 de minute per ciclu (dacă vrei mai mult, o pornești iar). În cele 30 de minute, va consuma vreo 2-3 kWh din baterie. La ID.3-ul în cauză, cu baterie de 58 kWh, asta înseamnă 2-5% din baterie.
La o mașină cu baterie de 24 kWh (cât avea primul ZOE, acum 10 ani), același consum poate reprezenta chiar și peste 10% din energia disponibilă în baterie.
Mai contează și temperatura ambientală.
De aceea n-am cum să-ți spun o valoare fixă. Dar ideea este că într-un ciclu complet (30 de minute) eu consum câteva procente din energia disponibilă în baterie. Uneori plec mai repede, îmi ajunge să se încălzească mașina 10-15 minute, n-am nevoie de 30 min.
Sper că te-a lămurit răspunsul meu.
Salut,
Vezi ca iarna asta, in Coreea de Sud, au fost mii de proprietari de electrice , a caror autonomie a scazut cu 50%. Cauta si vei gasi.
O institutie a statului sud-coreean a deschis deja proces impotriva Tesla din acest motiv (pt ca nu au specificat clar in cartea tehnica a masinii cu cat scade autonomia bateriei iarna).
Autonomia unei mașini electrice poate scădea, în condiții extreme, și cu mai mult de 50%. Este OK, știu asta. La fel cum o știe orice utilizator de mașină electrică (sau cei care încă n-au, dar se informează corect). Chiar și în acest condiții, n-am o problemă cu această diminuare a autonomiei din moment ce pot să fac peste 200 km cu un plin.
Webasto au si toate modelele premium.
Golurile de putere se rezolva și cu o benzinar turbo, cu un hibrid (chiar și mild) sau cu o automata.
În Spring, țiuitul ăla electric e mai enervant ca în troleu.
Haotic și dezordonat se opune lui tre’ să calculezi o călătorie de câteva sute de km până la virgulă
Nu trebuie sa calculezi nimic. Sunt aplicatii care iti calculeaza pentru tine si in care poti sa modifici ce parametri vrei (conditiile meteo, modelul masinii, greutatea incarcarii etc.). La modelele mai raspandite precizia e foarte buna bazand-se pe datele culese automat in timp real de la mai multi utilizatori. Recomand ABRP din magazinul Google Play si te poti juca cu el pentru diverse marci si diversi alti parametri.
Spre exemplu am constatat ca la o masina cu baterie mare nu prea ai diferente de timp pentru a ajunge la destinatie fata de o masina termica chiar si pe distante lungi. Evident ma refer la cei care nu sunt genul care merg mia de km aproape fara oprire, cazuri extrem de rare si in general sunt in interes de serviciu.
OK, nu ai nici o problemă, ne saluți de la înălțimea celor 10000 euro primiți pomana. Când îți vei lua o electrică din banii tăi, nu din OTHER PEOPLE MONEY, atunci să faci judecăți de valoare și să dai sfaturi.
un articol cu niste argumente pro si contra absolut specifice unuia care se cam crede buricul pamantului.
lasand marlanismele din text la o parte: ai consumat 11 kWh in 50 km ceea ce inseamna:
– cost 10 lei la 50km > 20 RON/100km
– la o priza de casa setata la 3kW o sa iti ia cam 5~6 ore sa o incarci la 100%
De ce presupui că toată lumea are prețul TĂU la electricitate?
Pe mine mă costă 40 Lei un plin la ID.3 (Hidroelectrica, 0,7 Lei/1 kWh).
Deci cei nici 25% consumați în acea zi de Duminică, pentru 60 km, au costat mai puțin de 10 Lei.
@RADUCU eu detin un VW e-UP si vara am consum si de 8 KWh la 100 km (sub ceea ce da producatorul). De obicei vara consum 10 KWh/100 km. Am la Hidroelectrica abonament ceea ce inseamna 8*0.7 = 5.6 RON pentru 100 KM parcursi. Iarna la -5/-10 grade, in oras, in trafic am consum de cam 20 KWh/100 KM adica 14 RON/100 km. Asta deoarece se consuma current pentru incalzirea habitaclului in timp ce stai pe loc. Vara in oras, am consumuri de 10-12 KWh/100 km. Ca sa-i raspund si mai sus persoanei care mentiona autonomia de 50% iarna, poate fi adevarat in sensul ca vara am scos consum mai bun fata de ce da producatorul iar iarna am scos consum peste dublu fata de ce am reusit sa scot vara.
Daca stam sa ne gandim, cam cate zile cu temperaturi de -5 grade ziua (presupunand ca nu ai de circulat noaptea), au fost in aceasta iarna in Romania?
Vezi ca prețul de azi este de 1.03 lei cu toate taxele incluse
Vezi ca nu iti procuri de unde trebuie informatia. Exista site-ul ANRE care spune ca daca maine te abonezi la Hidroelectrica ai avea 0.73 (toate taxele incluse) https://www.anre.ro/ro/info-consumatori/comparator-de-tarife
Oamenii care au masina electrica au inca 2-3 in garaj. Simplu.
Iti reduc tot articolul la cateva propozitii. Esti sarak? Masina electrica nu e pt tine. Ai 2 masini pe care te poti baza? Sigur, ia inca una electrica, o sa te distrezi cu ea. Si daca sunt -20 de grade si ai uitat sa o incarci, te sui in Jeep-ul pe diesel si mergi sa iti vezi de treaba.
Tre sa fii complet idiot sa iti iei masina electrica si sa nu o pastrezi pe cea termica.
Simplu, de ce ti-a luat un articol intreg sa spui asta?
Minunată gândire! Vei ajunge foarte departe cu ea.
Îmi pare rău că te-ai împiedicat fix de un modest articol de pe 0-100.ro.
In afara de ultimul punct de la „O mașină electrică NU ESTE pentru tine” restul sunt nod in papaura.
Sunt putini cei care fac peste 500 km pe zi. Nu suntem in Germania sa alergam pe autostrazi.
Smuceala tine de stilul de condus si de calitatea soferului, isteric sau temperat. Am vazut destui soferi de electruce care pleaca cu „scart”.
Haotic si dezordonat, poti fi sofer in cazul asta?
Urgentele dese sunt pentru soferii profesionisti, cat despre mirosul de combustibil cred ca tine o fobie sau alta.
N-ai bani de achizitie.
La 15000-20000 eur (bugetul meu) masinile electrice sunt mai mult de oras si pentru 2 persoane. Daca vrei sa te duci in concediu cu familia si niste bagaje minimale, masina devine neincapatoare. Doar nu pleci la mare cu slipul pe tine si la munte cu bocancii in picioare.
Si cum pretul masinilor termice creste si el, viitorul apartine unui alt tip de utilizator. Vrei masina pentru concediu, inchiriezi. Vrei masina pentru w/e, inchiriezi. Termicele au dus la posibilitatea de a exista macar 1 masina pe familie, electricele la cate 1-3 masini pe bloc, exact ca inainte de ’89.
Iar trecerea la masini electrice presupune si o infrastructura pe masura – nu toti stam la casa saiu avem priza la parter – electrificarea este de lunga durata. La ritmul la care s-a construit in Romania in utimii 30 de ani, cat si la costurile de dezvoltare a infrastructurii, soferia o sa devina un vis pentru foarte multi.
Cel mai important mi se pare punctul doi. Cine își poate lăsa la încărcat mașina electrică peste noapte, cum își lasă mobilul, va trece aproape sigur la electrică. În momentul în care se va dezvolta suficient de mult piața de mașini electrice second-hand, majoritatea celor care stau la casă (in suburbii sau rural) vor trece pe electric.
„dezornat” -> dezordonat probabil
Cu siguranță.
Mulțumesc de sesizare, am corectat.
Oricum, sper că ai rămas și cu altceva din acest articol, nu doar că ai semnalat un typo.
Sigur ca da. Multumesc pentru informatii!
In general gasesc articolele tale interesante si utile. Citesc si comentariile – unele au informatii valoroase.
Scopul meu nu e sa scot in fata mici greseli (inerente de altfel) ci sa ajut.
Mult success in continuare!
Dar de ce nimic despre costurile deplasarii? la cat costa curentul la majoritatea statiilor de incarcare (varianta cu incarcare la birou) este mai convenabila clasica cu anumit consum.
Costul variază de la furnizor la furnizor. Costurile mele nu-s costurile tale.
Pe mine mă costă 40 Lei un plin la acest ID.3, fiind abonat Hidroelectrica cu 0,68 Lei/1 kWh. Deci ceea ce vezi în clip a costat 10 Lei (aproape 25% din baterie).
„Îți place să ai habitaclul cald iarna și răcoros vara, în avans, înainte să ajungi la automobil.” Serios? Si eu am asa la ambele masini, una pe benzina si alta pe motorina, pornesc motorul din alarma si clima este setata pe automat ptr 22 grd iarna si 20 grd vara, electricele din ce pornesc clima de la distanta? In plus, am clima functionala tot timpul deplasarii, la electrice clima functioneaza din baterie sau foloseste un dinam rotit de motorul electric? Daca functioneaza din baterie, clima consuma 2-3 kwh la fiecare 30 min? Ca doar nu faci rece in masina vara, la plecare, apoi mergi fara AC cand afara sunt peste 30 grd C sau cald iarna , tot la plecare, apoi opresti incalzirea cand afara sunt -10 grd ??? Asta este valabila daca folosesti masina in oras, de acasa la munca sau cumparaturi, drumuri de maxim 20 min . Dar daca pleci de la Bucuresti la Brasov, vara/iarna, ce faci cand prinzi un ambuteiaj pe Valea Prahovei? Cat faci cu o electrica de la Constanta pe Valea Prahovei, ptr un weekend, cu plecare vineri dupa ora 14 si intoarcere duminica, vreo 500 km dus ?
Întrebările tale sunt legitime, însă probabil nu te-ai gândit prea mult înainte să le scrii. Răspund:
1. Faptul că ții un motor termic pornit, staționat, pentru confort climatic, este exemplul cel mai bun pentru care motorul termic își merită moartea. Sunt prea mulți oameni ca tine care stau lângă grădiniță cu motorul pornit o oră, dând scroll pe Insta, așteptându-și copilul. Fără să se gândească o secunde la ce iese pe țeava aia de sub mașina lor.
2. Clima (căldură sau răcoare) consumă mai mult în faza de pornire și normalizare a temperaturii. După aceea consumul se reduce la o treime. Deci NU, consumul nu este 2-3 kWh la fiecare 30 de minute. După normalizarea temperaturii, consumul pentru menținere a căldurii este de maximum 3 kWh pe oră. Pentru aerul condiționat valoarea este la jumătate, deci cam 1,5 kWh pe ora de funcționare.
3. Am făcut călătorii foarte lungi cu mașina electrică, inclusiv până în Sudul Spaniei. Ai nevoie să alimentezi mai repede din cauza ambuteiajelor care ți-au crescut consumul, foarte bine… alimentezi. Ca la orice mașină. Pe Valea Prahovei cel mai prost record a fost București – Predeal în 5 ore și jumătate. Mergeam în Maramureș, în zilele libere de 1 Decembrie 2022. La Predeal am ajuns cu vreo 30% baterie. Am făcut plinul în 45 de minute la un enel X Way (OMV Predeal). După cinci ore jumate, o pauză de 45 de minute pentru toaletă, ceai și un croissant au venit mănușă. Apoi, cu plinul făcut la Predeal, am ajuns până la Târgu Mureș. Acolo am alimentat iar, o oră (și în timpul ăsta am mâncat de prânz). După aceea am ajuns în Maramureș, la 20 km de granița cu Ucraina și am lăsat mașina la încărcat la pensiune, în timp ce noi am dormit. Am făcut vreo 10 ore pe drum, și nu din cauza mașinii electrice, ci din cauza aglomerației. Asumat, fără să mă plâng că e aglomerat și fără să mă plâng că alimentez de două ori de la București până-n Maramureș.
Ce nu spune Adrian Mitrea: https://autolatest.ro/stiri/un-norvegian-a-fost-pus-sa-plateasca-85-000-euro-bateria-unei-chinezarii-mg5-saic-masina-care-costa-toata-de-noua-34-000-euro/
1. Câți posesori de diesel n-au fost puși să plătească pe un turbo și-un intercooler de 3 ori mai mult decât valorează cazanul lor pe motorină?
2. autolatest.ro nu e site de informații, e cel mai bun site de bullying auto din România. Ar fi de râs dacă n-ar fi de plâns.
La alte articole te-am tot criticat fiind partinitor din punctul meu de vedere dar aici nu am ce reprosa si nici ce adauga la punctele pro si contra. Felicitari.
Mulțumesc, salutări!
Eu prefer in continuare masina termica nu pentru ca as fi haotic si dezordonat, ci tocmai pentru ca sunt organizat si utilizez transportul in comun atunci cand am posibilitatea, timp in care termica sta in parcare.
In schimb, folosesc masina conventionala pentru concedii de cate 5000 de km in 3 saptamani, in locuri mai remote (gen Macedonia, Bosnia, Turcia, etc) si nu am chef sa imi planific drumul dupa prize. Benzinarii gasesc peste tot. Idem si in tara.
Am condus electrica, imi place cum se misca, imi place stabilitatea data de centrul de greutate jos, imi place si agilitatea la peste 100 de km/h, insa faptul ca trebuie sa stau minim o jumatate de ora la fiecare 150 de km de autostrada ca sa o incarc, ma face sa o tai din optiuni. Iar statul o jumatate de ora e valabil acum, cand sunt statiile de incarcare goale. Cand vor aparea cozi de cate 3-4 masini la fiecare statie, nu va mai fi nici un avantaj sa pleci cu electrica la drum lung daca ajungi sa faci pauze de cate 2-3 ore de 2 ori pe zi.
Ma rog, poate viitorul ne va aduce autonomii si timpi de incarcare imbunatatiti; momentan pentru mine electricele sunt de-abia in faza alpha de dezvoltare, nici macar beta, nu sunt nebun sa dau zeci de mii de euro pe o masina care sa aiba atatea probleme cu incarcatul.
Pentru 2-3 concedii de 3 săptămâni pe an (în cazul în care chiar îți permiți atâtea), soluția cea mai bună este mașina închiriată. Având o mașină care face umbră pământului degeaba nu faci decât să ocupi spațiu inutil și să ai costuri extrem de mari pentru fiecare kilometru parcurs (mașina aia are nevoie să fie cumpărată, să aibă mentenanța făcută și să o schimbi când se învechește prea mult).
Dar îți înțeleg punctul de vedere și îl respect, chiar dacă nu sunt de acord cu el în totalitate.
Ăsta e un comentariu răutăcios și în linia tendențioasă a odei electricelor.
Un argument mai mizerabil decât ”închiriază” e greu de găsit.
În afara unor navetiști nefericiți (unii din vina lor) există leneșii care trăiesc în mașini prin oraș, și care în loc să fie rușinați că aglomerează orașul se mai și vor lăudați că ei nu poluează (evident fals și asta).
În afara acestor leneși, cărora electrica le vine mănușă (dacă au 30.000 de euro de aruncat, și mulți îi aruncă de snobi), restul șoferilor mai și conduc în afara orașului fără să fie camionagii (altă acuză falsă a pro-electrificării forțate).
Până și un om obișnuit ca mine, care NU utilizează mașina în oraș decât pentru rare cumpărături la hipermarket, iese de 10-15 ori la mare munte sau țară. Câte un weekend sau câte 7-10 zile.
Iar inteligenții care recomandă închiriatul nu cad o secundă la gândul că familiile poate necesită accesorii, scaune de copil adaptate sau lucruri de nevoi proprii, organizate. Nu se gândesc la timpul de preluare, predare, inconveniente, rezervări, lipsă de mașini în sezoanele rece-cald sau costuri exagerate. De întreținerea mașinii proprii și obișnuirea cu ea, nici nu mai zic.
Nonșalanța de a propune în sictir ”închiriatul” arată doar dispreț pentru ceilalți și premeditare în a sublinia doar avantajele și situațiile în care biata electrică se descurcă. Adică doar în oraș, unde majoritatea ar trebui să folosească transportul în comun sau pe cel alternativ.
Dar tendința părtinitoare se vede oricum în articol și în ”listele” însăilate acolo.
Argumentul principal ar trebui să fie caracterul practic, și excluzând comozii din orașe majoritatea ar trebui să aleagă altceva decât electrice cu baterii.
Mai ieftine la achiziție și mult mai practice, cu autonomie (foarte puțin variabilă) mult mai mare și de refăcut în 3 minute oriunde, mașinile cu motor cu ardere internă n-au ce discuta cu electricele. Cu toată scremerea propagandișilor pro baterie.
@KAP totul se reduce la rationamente economice. Eu in 25 luni am facut 26.000 km cu VW e-UP-ul pe care il detin in conditiile in care lucrez de acasa si deci nu ma deplasez la birou zilnic. Deplasarile le fac in 2 orase vecine situate la 100 -150 km de mine la parintii mei respectiv parintii sotiei.
Calculeaza diferenta de cost combustibil la 26.000 km pentru masina electrica la care consumul mediu pe care l-am avut a fost de 12 KWh/100 km versus un ICE cu 6 litri la 100 km motorina (6 litri fiind scenariul optimist pentru ca in oras vorbim de 9-12). La curent am 0.69 RON de la Hidroelectrica. La motorina se stiu preturile. Am bagat si cu 9.5 RON si cu 7 RON.
Am si un diesel combi 2.0 TDI pe care il folosesc doar in concedii, DAR, la un ICE ai tot felul de chestii care se uzeaza unele chiar foarte scumpe. Distributie, ambreiaj, uleiuri, filtre , filtru de particule, etc. La electrice inclusiv franarea in mare parte este electrica (iti incarca bateriile la franare) si deci placute de frana si discuri schimbate mai rar. La electrice nu ai cutie de viteze, si totul e cat se poate de smooth. Desi am cutie automata si la diesel, de multe ori la viteze mici imi smuceste, ba imi baga o frana de motor ba o ia din loc ca arsa pentru ca a schimbat intr-o treapta inferioara desi eu nu voiam chiar atat de mare accelerare…
La curent ai 1.03 cu toate taxele incluse, mai citește factura!
Claudiu, foarte corect ce ai spus, totul se reduce la calcule.
Sunt multe cazuri in care poate 100 km ies mai ieftin cu electrica, daca ai deja casa si te-nvarti in jurul ei.
Dar luind in calcul si achizitia, chiar si cu pomana exagerata de la stat, niciodata.
Eu am doua exemple de masini spatioase cu consum real anul trecut in vacanta 8-9% in medie. (8 l consum GPL la suta x 4 lei GPL = 32 lei / 100km).
As vrea sa vad eu electrica aia care incarca repede si la aceiasi bani (20kWh consum x 2 lei / kWh incarcare rapida curent continuu = 40 lei / 100km).
Deci extraurban nu mai are nici un avantaj electrica, ba numai dezavantaje: ochii pe autonomie ca scade prea repede daca e frig sau cald, traseu setat de staii de incarcare, stres ca e statia ocupata sau stricata, cafele peste cafele ca dureaza incarcarea…..ba si costuri mai mari daca te raportezi la GPL.
Iar la achizitie, daca nu vrei masina premium, dai cel putin 50% in plus pe electrica, incluzand pomana electrica de la stat.
De costurile cu intretinerea are rost sa discutam ? Se compara cu cei minim 10.000 de euro sau mai mult dati pe electrica?
Ti-am scris si mai sus, consulta site-ul ANRE https://www.anre.ro/ro/info-consumatori/comparator-de-tarife La hidroelectrica tariful este de 0.73 cu toate taxele incluse. Daca tu ai la alt furnizor 1.03 nu inseamna ca toti trebuie sa fie fraieri.
Mai pe scurt, mașina electrică e foarte bună atunci când de fapt n-ai nevoie de o mașină ci doar te fâțâi prin oraș și ai putea folosi transportul în comun sau Bolt.
Nu o sa critic prea mult articolul (desi este slab si cu un aer de superioritate). O sa relatez de ce nu o sa imi cumpar masina electrica prea curand si voi folosi bullets/numerotare, cum ii place si autorului. Mai vreau sa mentionez ca am avut o masina electrica acum cativa ani (Smart fortwo EQ) si am folosit o perioada destul de mare serviciul Spark. Iata motivele pentru care nu mi-as lua masina electrica.
1. De-al dracu’. Eu sunt pur si simplu prost si cand mi se pare ca mi se baga ceva pe gat, fac si mai rau
2. Sunt un cosmar sa le incarci, daca nu stai la casa. Nu au fost rare situatiile cand trebuia sa ma duc la 3-4 statii pana gaseam una functionala, desi ma grabeam.
3. Prea scumpe si un range redus. Oricat ar insista acesti eruditi ai ecologiei, chiar si daca faci cateva drumuri lungi pe an, e mai comod si mai ecologic sa ai o singura masina pe benzina, decat sa ai una elecrica „de oras” si una pentru „drumuri lungi”. Daca iti iei o masina electrica cu un range teoretic de sub 400 km, calatoria aia lunga de cateva ori pe an te va face sa iti urasti viata.
4. Imi place sa am de unde alege si daca voi considera eu ca are sens la un moment dat o masina electrica fata de una normala, imi voi lua atunci. Nu sa imi spuna Greta Thunberg, Ursula, Klaus Schwab sau alti cock-suckeri din astia ce trebuie sa fac. Acest punct este intr-adevar legat de punctul 1.
5. La unele masini cu combustie interna imi place schimbatul vitezelor si sunetul motorului.
6. (si ultimul) Am impresia ca producatorii au prea mult control pe masinile electrice care sunt mai degraba niste computere decat masini. Implicit, guvernele vor avea control pe masina ta, va las pe voi sa va ganditi ce inseamna asta. Puteti spune ca si masinilie normale din ultimii ani sunt in aceeasi situatie (posibil sa aveti dreptate) sau ca este o teorie a conspiratiei. N-aveti decat.
Ca veni vorba de bani,
eu as vrea sa stiu de ce nu nu se dau acele reduceri „Rabla” prin tragere la sorti (tombola).
Cat despre Rabla Plus (mașini electrice) – ne permitem acest lux in conditiile in care dupa ce iese masina din garantie suntem la mila serviceului sa-si faca treaba? Timpul e cel mai important, nu-mi permit sa-l pazezsc pe mecanic in service
Articol de propaganda pt modelul socialist de fericire:
Trabantul electric. Mitrea, mentioneaza ‘Propaganda’ pe ce scrii.
Oameni buni, argumentele reale impotriva electricelor se gasesc la o simpla cautare pe internet pentru cine are cap.
1. 99% din curentul produs in Romania e din CARBUNE, deci masina ta merge pe CARBUNE, nu pe aer. Adica POLUEAZA ingrozitor, nu va mai dati ecologisti.
2. E imposibil sa sti daca ajungi la destinatie sau nu. Eu nu am de gand sa raman pe drum pentru un moft.
3. Incarcarea la cele mai smechere care nu au problema asta se face la 200 kw. Calculati voi 200 de kw * 10 milioane de masini daca trecem toti pe electric la indemnurile voastre. Cine are puterea asta acasa?? Ne punem toata reteaua strategica in cap? Si care mai e economia, cand a ajuns 3 lei kw?
Serios, eu nu inteleg ce e in capul celor care isi iau asa ceva, cand pot ajunge la Viena cu un plin, fara nicio problema? Care e logica? Cine ii plateste pe cei care vor sa ne vanda aceasta iluzie care se va sparge in cativa ani in toata lumea??
Omule bune, Internetul te contrazice. Și poți vedea și singur treaba asta, dacă ai cap (cum spui tu).
1. 18,3 reprezintă energia electrică obținută din cărbune, în România. Ia de citește https://www.anre.ro/ro/energie-electrica/rapoarte/puterea-instalata-in-capacitatiile-de-productie-energie-electrica
2. Este OK, nu te pune nimeni să-ți cumperi mașină electrică, deocamdată. Te va pune din 2035 încolo. Mai ai 12 ani să te adaptezi.
3. Cele mai șmechere se încarcă cu 260 kW. Nu toate mașinile vor avea nevoie să alimenteze în același timp. Așa cum nu toată lumea trage apa la toaletă în același timp. Și nici nu văd toate becurile aprinse deodată în blocurile pe lângă care trec în fiecare zi.
Baftă!
Hahaha ce autogol ti-ai dat. 260 kw * 3 lei = 780 lei. Mega economie se face cu electricele. Si cu banii astia abia ajungi la Arad daca ai noroc, si n-ai putere nici sa depasesti un tir la ce motor de trotineta au jucariile astea. Dar deh, ecologistii lui peste prajit(i).
Pentru cunoștințele tale generale mai extinse e util să știi că:
kW = putere (în cazul discuției noastre, e vorba despre puterea de încărcare)
kWh = capacitate sau cantitate (adică acea cantitate de energie care poate intra în bateria unei mașini electrice)
Nu există baterii de 260 kWh pe autoturisme, majoritatea se opresc la sub 130 kWh. Iar unele dintre aceste mașini se pot încărca cu puteri de peste 250 kW.
Asta înseamnă 130 kWh x 3 Lei = 390 Lei (plinul la stațiile rapide cele mai scumpe)
Și mai înseamnă și 130 kWh x 0,8 Lei = 104 Lei (plinul acasă)
Cu această cantitate de energie parcurgi peste 500-600 km cu o mașină electrică.
Așa că poți să lași hahahaha pentru când chiar vei ști ce vorbești. Până atunci mai studiază, mai documentează-te.
Baftă!
E matematica pura, nu cunostinte generale. Unde gasesc curent acasa cu 0,8 lei cand e minim 3 lei?? Cu toate taxele incluse, atentie! Si de unde 130 kilowati acasa, dau foc la cablurile din tot cartierul? A, am uitat, trebuie sa cumparam si un supercharger de la Stapanul nostru Musk, ca sa avem unde sa ne incarcam jucaria. Alti bani, alta distractie. Vorba aia, nu e prost cine cere… sa fiti voi sanatosi, cine are putina minte a realizat deja (matematica repet) ca cea mai mare eficienta energetica e la diesel si asa va ramane zeci de ani de aici inainte.
Poftim: 0,70 Lei https://cdn.hidroelectrica.ro/cdn/furnizare/2023/ianuarie/19_ianuarie/oferta_casnic.pdf
N-ai nevoie de 130 kW acasă. Te descurci și cu 2-4 kW (plin peste noapte).
Tot ii dai cu 0,70 lei pe kw, dar uiti sa spui ca pretul asta e valabil doar anul asta. Cu siguranta, ca electricitatea se va scumpi enorm, odata ce statul va scoate pretul reglementat. Sa vezi atunci ce „avantajoasa” va mai fi masina electrica.
Băi, mai sunteți mulți?!
Anul trecut prețul Hidroelectrica era 0,68 Lei / 1 kWh cu TOATE taxele și FĂRĂ plafonare.
Anul ăsta este 0,7 Lei / 1 kWh cu TOATE taxele și FĂRĂ plafonare.
Nu mai vorbiți din manipulări. Puneți mâna și citiți direct la sursă.
Nici ministrul energiei nu știe cât va costa electricitatea anul viitor, dar altminteri Ovid.
Iar dacă electricitatea se va scumpi, cu siguranță nici benzina sau motorina nu vor sta pe loc.
Ce să mai zic de situația în care poți monta fotovoltaice pentru consumul propriu (inclusiv mașină electrică)?
1) Curentul electric nu va mai putea fi subventionat de stat. Se va scumpivde cateva ori pentru toti – ca ne place sau nu. 2) Pretul benzinei / motorinei nu depinde decat putin de cel al curentului electric. El variaza in special in functie de cotatiile internationale ale petrolului. 3) Incarcarea masinii de la panouri solare proprii.. investitia e mare pt. o incarcare eficienta. Citeam articole tehnice care vorbeau chiar si de 18 ore. Cine are rabdare atat!? 4) Anul 2035 ca an limita in UE pt. producerea doar a masinilor electrice – nu e batuta in cuie anul. Se poate amana data, daca cruza energetica se va prelungi. Si multi preconizeaza ca asa va fi, pt. ca data e nefezabila si fantasmagorica, in conditiile actuale.
Aşa cum există acum magnaţi ai petrolului, aşa vor exista magnaţi ai energiei electrice. Într-un viitor nu foarte îndepărtat, maşinile clasice îşi vor recâştiga prestigiul care se încearcă acum a fi anulat. Deocamdată, acolo unde este nevoie de volum mare de transportat sau de cuplu cu valori serioase (mai ales domeniul militar), motorul termic nu poate fi înlocuit cu nimic.
Anul 2035 este numai în mintea celor din UE. Asia şi Africa nu vor renunţa prea curând la tinichelele pe roţi, non-euro, de care sunt pline ţările sărace. Tesla nici nu are de gând să se extindă într-acolo.
Numărul de autovehicule este în continuă creştere la nivel mondial şi acelaşi trend îl urmează nevoia de consum, prin urmare trebuie să sperăm că planeta va putea să ne furnizeze petrol încă o jumătate de secol, măcar.
Îmi plac maşinile electrice, am programat un drive test cu una la o reprezentanţă, dar pentru drumurile lungi din concediu tot pe motorul termic mă voi baza.
De curiozitate, la casă alimentezi la 2kW (i.e. la priza „normală”) sau ai instalat stație (ce putere?)?
Ai curent monofazic sau trifazic? Ce rezervare de putere ai pt casă? (Nu știu exact dacă se numește așa, consumul maxim total pe toată casa (fără să sară siguranța de la intrare))
Întreb pt că am auzit de rezervări de putere de la 7kW până la 40kW și am citit despre un posesor de eKona, care deși circulă enorm cu ea, se declară satisfăcut de o alimentare acasă de 2-3kW.
Am 7,4 kW putere instalată, monofazat. Din cei 7,4 kW, un total de 4,2 kW sunt alocați stației de încărcare.
Din meniul mașinii pot seta „reduced charging AC power” pentru încărcare la jumătate din puterea livrată de stație. Cum am eu, 4,2 kW max, mașina va alimenta cu 2,1 kW. Iar la o stație de 11 kW, mașina va lua 5,5 kW cu setarea de încărcare la putere redusă.
Nu pot avea mulți consumatori mari simultan fără să sară siguranța generală, dar după ce a sărit de 2-3 ori am învățat ce să țin în priză și ce nu atunci când mașina e la încărcat. Spre exemplu niciodată mașina electrică + mașina de spălat vase. În rest, mașina electrică merge în combinație cu orice, dacă e doar un singur consumator mare (aspirator, fier de călcat, uscător de păr).
Pe viitor voi face creștere de putere, dar deocamdată mă descurc foarte bine așa, cu două mașini electrice (le încarc peste noapte sau când nu spăl vase).
Astept cu interes masini electrice cu autonomie de peste 900-1000 de km pentru un full, eu facand doar drumuri de exterior lungi. Ca si rentabilitate nu se poate compara o masina electrica cu una pe combustie interna.
La o viteză medie de 130 km/h, parcurgi 1000 km în aproape 8 ore.
Jobul tău este doar să conduci 8 ore pe zi? Ca să nu mai spun că nicăieri în lume nu ai unde să rulezi legat, 1000 km, cu 130 km/h. Deci cele aproape 8 ore devin aproape 12 ore în realitate. Și asta dacă rulezi doar noaptea, când nu e aglomerat.
Ori petrecând 8-12 ore la volan… de lucrat… ce lucrezi? Mai ai timp să mai și muncești sau îți place să faci 1000 km pe zi cu mașina așa, ca să te plimbi?
De ce nu folosești avionul?
Măcar la rentabilitate suntem pe aceeași lungime de unde: ca rentabilitate nu se poate compara o mașină electrică cu una pe combustie internă, ai dreptate. Cea electrică este de cel puțin 5 ori mai rentabilă.
Nu sunt de acord cu criteriile care împart şoferii în ordonaţi şi dezordonaţi.
Am văzut şoferi cu Logan-uri tipicari şi am văzut melteni moderni cu BMW i3 sau VW ID3.
Maşina electrică le va face pe plac celor cărora le place să conducă smucit, cuplul fiind instant oferit la roţi, dar asta va însemna jertfirea autonomiei. Numai de ei va depinde stilul de condus.
Adevăratul dezavantaj al maşinilor electrice este atunci când ai de parcurs mulţi km în urcare, trebuind s-o calci ca să urce; nu se recomandă celor slabi de inimă.