Câtă energie electrică ne trebuie pentru mașinile electrice? În România vor circula până la final de 2021 aproximativ 10.000 de automobile electrice, iar parcul auto național va ajunge la aproximativ 8 milioane de autoturisme (incluzând aici toate tipurile de motorizări). Așadar, mașinile electrice reprezintă în acest moment 0,12% din totalul parcului auto național.
Statisticile europene arată că un automobil este folosit între 30 și 60 de kilometri pe zi. Media anuală în UE este de 12.000 km parcurși de un automobil.
Extrapolat la situația din România, acum avem 10.000 de mașini electrice care parcurg, cumulat, cel mult 600.000 km pe zi.
La un consum mediu de 20 kWh/100 km (sau 200 Wh/km), asta înseamnă circa 120.000 kWh consumați zilnic (adică 120 MWh/zi).
Dacă prin absurd tot parcul de automobile din România ar deveni peste noapte electric, atunci vom avea nevoie de circa 96.000 MWh/zi pentru 8 milioane de mașini care parcurg, cumulat, 480.000.000 kilometri/zi.
Ca aceste cifre să aibă un context, România are acum un consum de aproximativ 164.380 MWh/zi (0,16438 TWh), adică 59.998.700 MWh/an (sau 59,9 TWh/an).
PREZENT
- 🚘 10.000 automobile electrice
- 🛣 600.000 km/zi
- 🛣 219.000.000 km/an
- 🔋 120 MWh/zi
- 🔋 43.800 MWh/an (0,0438 TWh/an)
VIITOR
- 🚘 8.000.000 automobile electrice
- 🛣 480.000.000 km/zi
- 🛣 175.200.000.000 km/an
- 🔋 96.000 MWh/zi
- 🔋 35.040.000 MWh/an (35,04 TWh)
Câtă energie ne trebuie pentru mașinile electrice?
Pe scurt, automobilele electrice consumă în prezent circa 0,073% din toată energia consumată în România într-un an.
Iar în viitor, într-un scenariu pesimist, am putea consuma pentru mobilitate de aproximativ 800 de ori mai multă electricitate decât în prezent, respectiv 58-60% din cât consumă toată țara în prezent.
Așadar, pentru un viitor bazat pe energie electrică în transporturi, România va avea nevoie de circa 60% mai multă energie electrică decât acum. Acesta este un scenariu pesimist, care presupune că mașinile vor merge la limita superioară a mediei UE de kilometri parcurși (60 km/zi). La fel de bine necesarul ar putea fi 17,52 TWh pentru mobilitate, adică aproximativ 30% din tot consumul României actual, dacă mașinile vor circula la nivelul minim al mediei UE (30 km/zi) și dacă vor deveni mai eficiente energetic.
Pentru redactarea acestui articol am folosit date despre consumul de energie al României de AICI, date despre parcul auto național de AICI și date despre consumul automobilelor electrice de AICI, precum și din experiența personală cu astfel de automobile. Informații despre utilizarea automobilelor în UE sunt disponibile AICI.
Monitorizarea producției de energie electrică în România, în timp real, se poate face AICI.
Citește și…
- Mașină electrică în 2021. Unde încarc? Cât costă?
- Mașinile electrice și jargonul. Ce înseamnă SOC, OCPP, GOM
- Cum m-am transformat dintr-un admirator al tractoarelor diesel într-un fan al mașinilor electrice
- ROCHARGE 2021: o experiență prețioasă cu 8 mașini electrice și câteva locuri de poveste
75 comentarii
ai zis ca in romania consumul zilnic e 164.380 MWh/zi.
daca ar trece toate masinile pe electricitate ar avea consum zilnic 9.600 MWh/zi.
cum poate sa fie consumul de mobilitate de 58-60 de ori mai mult decat consumul total. nu e nici macar 10%.
acelas lucru pentru consumul anual 59.998.700 vs 3.504.000 MWh/an. sau nu mai e interesant articoulul daca nu avem concluzii din astea spectaculoase? interesanta conversia de la MWh la TWh in cazul masinilor electrice.
Vei avea nevoie în viitor de 9600 MWh/zi, versus 12 MWh/zi în prezent.
9600 : 12 = 800
Adică vei avea un consum de energie de 800 de ori mai mare decât acum (vorbind strict de transport).
Folosirea MWh, TWh e adaptată la context, să nu fie un cârnat de cu multe 000000000000000, că nu mai înțelegi nimic.
Asta e de acuma rea vointa, ca prostie nu cred ca are cum. Citez: ” Iar în viitor am putea consuma pentru mobilitate de aproximativ 800 de ori mai multă electricitate decât în prezent, respectiv de 58-60 de ori mai multă electricitate față de cât consumă toată țara în prezent.”
Ai gresit Adi, nu te mai baga mai adanc in belele. Sau cineva te plateste sa spui minciuni?
@OMNORMAL:
Gata, gata, am corectat. Problema a pornit de la conversia proastă a consumului în Wh per kilometru în kWh per 100 km. De acolo sarabanda de erori.
Mulțumesc și ție pentru comentariu!
Ca să refac calculele și să văd unde e greșeala a durat 10 minute, timp în care evident au mai curs comentarii care sesizau problema.
Mulțumesc încă o dată!
Iti multumesc. Bravo!
@EU:
Am corectat problema, mersi de sesizare!
Principiile rămân. Era vorba de 58% din consumul de electricitate național (adică atât va ajunge să reprezinte un parc auto total electrificat).
E ceva gresit fie la calcule fie la concluzii. Daca toate masinile ar fi electrice, scrie in articol, ar consuma 9600 MWh/zi. Consumul actual e de (scrie tot in articol) 164380 MWh/zi. Dupa matematica mea, cu toate masinile electrice, ar creste consumul cu (9600/164380)*100 = 5,84%. Cum ati ajuns sa inmultiti cifra asta cu inca un factor de 1000?
@GABRIEL:
Salut!
Gândește-te că ceilalți consumatori NU DISPAR.
Deci degeaba împarci 96.000 la 164.380, pentru că restul consumului tău rămâne.
Calculul corect este:
96.000 : 120 = 800
(consum viitor) : (consum prezent) = (de câte ori va crește consumul doar pentru transport electric)
P.S. Da, era o greșeală de un o zecimală, dar asta nu implica ce ai scris tu, pentru că tot de 800 de ori va fi mai mare consumul.
Daca tot parcul auto ar consuma 3.5 TWh anual si consumul actual este de 60 TWh anual, de ce ar avea Romania nevoie de 60 de ori mai multa energie decat acum si nu de 6% in plus?
Apoi, scenariul cel mai optimist posibil nu este ca tot parcul va deveni electric peste noapte. In cel mai bun caz 100% din masinile noi vor fi electrice. Adica.. 200.000 anual, echivalentul a mai putin de 0.1 TWh?
Pentru că tot parcul auto n-ar consuma doar 3,5 TWh anual, ci 35040000 TWh (n-am mai pus separator de zecimală, adică punct ”.” tocmai ca să eliminăm confuziile provocate de separatorul punct sau virgulă.
Citez: „România are acum un consum de aproximativ 164.380 MWh/zi”; conform calculelor tale, consum viitor masini electrice: 9.600 MWh/zi, deci cam 6% din consumul actual zilnic.
Cum ai ajuns la concluzia „Iar în viitor am putea consuma pentru mobilitate de aproximativ 800 de ori mai multă electricitate decât în prezent, respectiv de 58-60 de ori mai multă electricitate față de cât consumă toată țara în prezent” ?
Articolul e complet gresit. Hai sa folosim regula de 3 simpla, ca e greu cu matematica, se pare.
10.000 masini… ,0073% din toată energia tarii, 12 MWh/zi
10 milioane de masini… 7.3 % din toata energia tarii (deci 10, mult peste 8 curent, da?), 12 GWh /zi.
Productia curenta a romaniei este de 164 GWh pe zi
Cum naiba ajungi la prostii gen „de circa 60 de ori mai multă energie electrică decât acum.” ? Aberant.
Deci, daca toti oamenii din romania ar trece pe electric, ar creste consumul de curent cu 10%. WOW. Soc si groaza
„Ca aceste cifre să aibă un context, România are acum un consum de aproximativ 164.380 MWh/zi „.
„Dacă prin absurd tot parcul de automobile din România ar deveni peste noapte electric, atunci vom avea nevoie de circa 9.600 MWh/zi pentru 8 milioane de mașini care parcurg”.
9.600 este o valoare insignifianta fata de 164.380. De unde nevoia de a avea de 60 de ori mai multa electricitate?
Pentru că în viitor vei avea de 800 de ori mai multe mașini electrice decât acum. Ai citit articolul sau…?
Orice om greseste. Hai sa corectam articolul.
10.000 de masini electrice … 0,0073% din toata energia tarii
10 milioane de masini electrice…. 7.3 % din toata energia tarii
Tradus în ani, ce înseamnă? Adică de câți ani va fi nevoie ca să avem de 800 ori mai multe mașini electrice?Se sparie gândul! Dacă brusc nu se mai vând termice (100000 /an) vom avea nevoie de vreo 80 de ani. Dacă …
Probabil în 30 ani parcul auto din Europa va fi electrificat în proporție covârșitoare, spre 100%. Strict automobile. Vehiculele grele au alte soluții constructive avantajoase.
Fara suparare dar tu ai citit ce ai scris? Sau daca ai citit, ai inteles?
Poate matematica nu este punctul tau forte.
Calculul corect este asa:
Daca toate masinile din Romania ar fi 100% electrice, consumul de electricitate ar fi 12 GWh/zi, versus 164 GWh/zi produs acum
E nevoie de SUB 10% din energia curenta a tarii pentru electrificare COMPLETA a transportului !
Am avea nevoie de aproximativ 600 de reactoare nucleare de tipul celor de la Cernavoda pentru a produce energia necesara pentru un parc auto 100% electric. Nu pare deloc un model de evolutie sustenabil, cel putin nu in orizontul de timp asumat de mai marii lumii.
Se va sparge si bula asta numita electromobilitate destul de repede.
Felicitari pentru articol! Acum trebuie sa mergi mai departe, sa vezi daca retelele prezente pot suporta consumul viitor si cat ar costa ca timp si bani sa reabilitezi retelele astfel incat sa poata furniza cantitatea de energie consumata de un parc auto pur electric. Mai este o problema majora: costul la kWh va creste proportional cu cresterea parcului auto electric astfel incat masinile electrice vor deveni mult mai costisitoare pentru posesori decat orice autoturism cu motor termic din prezent. Un exemplu este costul cu AdBlue, apa + uree costa mai mult decat motorina. Trebuie sa-l cumperi en-gros pentru ca sa ai un pret rezonabil.
Mulțumesc!
Ideea este că niște soluții pentru electricitate „home made” există deja și vor deveni tot mai accesibile și mai răspândite (mini eoliene, panouri fotovoltaice, etc…). În timp ce soluții pentru AdBlue sau motorină home made nu există.
Într-un ecosistem energetic în care orice acoperiș de clădire va fi din panouri fotovoltaice sau acoperit cu iarbă, iar mașinile care sunt conectate la rețea pot primi și acorda electricitate (deci dublu sens pentru energie), atunci vei avea un echilibru bun al rețelei electrice și nici nu va fi nenorocirea atât de mare pe cât pare acum. Doar că e nevoie de muncă să ajungem acolo.
Oops, trecem la perpetuum mobile, vor da și vor primi energie … m-ai dat pe spate cu asta. Ce să mai zic de aia cu fiecare acoperiș …
Țăranul de la 1918 gândea la fel.
Nu se gândea că în 100 de ani fiecare casă va avea în fața porții o mașină.
Tu, omul din școala generală, nu te gândeai că vei putea comunica nelimitat cu alți oameni ținând în mână un pachet de cipuri, o baterie și un ecran.
Sunt multe lucruri care par incredibile acum, dar în unități mari de timp devin realitate, pentru că tehnologia deja există și trebuie doar scalată.
La un consum mediu de 20 kWh/100 km (sau 20 Wh/km) – mai bagam si noi un zero la acel 20?
De ce?
Pentru ca 20000 / 100 = 200
Ai ratat un zero pe undeva. „asta înseamnă circa 12.000 kWh consumați zilnic” – adica 1.2kWh/masina/zi? la 60km inseamna un consum superb de 20W/km 🙂
20kW/100km la 60km/zi = 12kW/zi/automobil * 10.000 = 120MWh
Ce-i drept, 60km/h zi este limita superioara, deci 60MWh ar fi suficient pentru 10.000 de masini pe zi. 48000MWh/48GWh pentru 8 milioane. 48GWh pe zi /24h = 2 GW / 2000MW putere instalata.Deci am avea nevoie de inca 3 reactoare la Cernavoda…
Ca idee, 7790MW este productia totala din sistemul energetic national cand scriu acest comentariu.
Dar 200W/km este consumul direct al motorului electric. Cu pierderi de caldura, incarcare, transmisie, etc, as mai pune un 20-30%. 4 reactoare in plus la Cernavoda.. 😉
Mai important decat consumul suplimentar (care se poate rezolva in timp) este infrastructura locala. Daca vrei sa pui o state de incarcare DC intr-o comuna din Apuseni, capabila sa tina 4-6 masini simultan la 100kW, nu ai nici o sansa momentan. Vor fi necesare investitii masive si in reteaua de distributie.
Perfect valid ce scrii, dar productia asta, foarte buna, se datoreaza vantului care bate ACUM in Dobrogea si care produce 1782MW din acel total. De obicei stam mult mai prost si importul e mult mai mare.
Reteaua de distributie e slaba nu numai in Apuseni ci si in orasele mari. Iar capacitati noi de productie… ne chinuim de 20 de ani cu acele 2 reactoare noi si progresul e 0.
Asta este un avantaj major al masinilor electrice. V2G (vehicle to grid) va deveni obligatoriu, cel mai probabil. Bateriile vor stabiliza reteaua energetica. Le vom incarca atunci cand bate vantul si e soare afara, le vom descarca (partial) cand e nevoie.
Potentialul de energie eoliana si solara este nelimitat, comparativ cu nevoile noastre. Singura problema este stocarea, pentru a asigura o distributie constanta.
Dar toate aceste schimbari vor avea un cost imens, pe termen scurt. Cred ca multi vor trece la bicicleta inainte sa treaca la masina electrica… 😉
Mulțumesc @KLAUS, @PEHASH, @BADNEWS. De la această conversie proastă au pornit unele greșeli din articol. Am corectat, actualizat, tot. Vă mulțumesc că citiți 0-100.ro și sunteți vigilenți!
Intelege cineva calculul asta? Sunt foarte mult detalii irelevante ca nr. de km pe zi, pe an, consum anual, desi ecuatia e foarte simpla, 9600 / 164380 = 5.8% fata de 0.0073% in prezent. De 8000 de ori mai mult, exact cat e raportul dintre numarul de masini. De unde a aparut acel 60 de ori mai mult decat tot consumul Romaniei?
Salut Adrian,
Cred ca ti s-au cam innodat cifrele.
Sunt mai multi utilizatori care au scris in comentarii (cu calcule) ca trecerea pe electricitate a intregului parc auto nu este imposibila.
Sa refacem calculele:
8.000.000 vehicule x 12.000 km/an = 96.000.000.000 km/an toate masinile
la un consum de20kwh/100km rezulta = 19.200.000.000 kwh/an
transformand in TWh = 19,2 TWh pe an toate cele 8 milioane de masini cu o medie de 12.000 km/an
Asadar 19,2 reprezinta cca 30% din cei 60 TWh consumati pe an in Romania.
Deci nu e chiar asa catastrofal !
Salut!
Doar că eu am luat în calcul scenariul mai pesimist, cu 60 km în medie pe zi, nu cel cu 30 km în medie pe zi (adică 24.000 km/an vs. 12.000 km/an).
Doar de aici avem o dublare.
Nu spun că e catastrofă, doar am strâns (cu greu!) niște date de consum ca să avem o imagine de ansamblu pentru ce avem nevoie pentru viitor, ca să nu fim surprinși.
Adrian, trebuie sa iti verifici calculele deoarece concluziile tale sunt complet gresite:
Unitatile de masura sunt: 1 TWh = 1.000 GwH = 1.000.000 MWh = 1.000.000.000 kWh = 1.000.000.000.000 Wh
a. „20 kWh/100 km (sau 20 Wh/km)” <- calcul gresit, corect este 200 Wh/km
b. Daca o masina consuma ~12 kWh /zi (la 60 de km parcursi), atunci 10.000 ar consuma ~120,000 kWh/zi = 0.00012 TWh/zi
c. In 365 de zile asta ar fi 4.38 TWh
d. Similar 8.000.000 de masini ar consuma ~96.000.000 kWh/zi = 0.096 TWh/zi
e. In 365 de zile asta ar fi 35.04 TWh asta daca media pe masina ar fi de 21.900
Dar deoarece ai spus ca "Media anuală în UE este de 12.000 km parcurși de un automobil",
Atunci consumul total real ar fi cam de 19.2 TWh pe an.
Deci sistemul energetic va trebui extins cu o treime pentru a suporta trecerea tuturor automobilelor pe electric de la ~60 TWh la 80 TWh.
Si probabil tot ceva similar pentru transportul de marfuri. Deci total ~100 TWh pentru a asigura si transportul de marfuri.
Dar nicidecum nu ar fi nevoie sa creasca productia de 60 de ori, eventual cu 60%,
In plus o buna parte din energia electrica va fi produsa in viitor de pro-sumatori, care vor avea panouri solare sau turbine eoliene proprii. Se va injecta energie in retea, dar probabil cel mai mult se vor incarca masinile proprii, ca sa se evite diferenta intre pretul curentului livrat si absorbit.
Numarul automobilelor va creste catre 10 milioane, dar de asemenea si eficienta se va mai imbunatatii spre 15 kWh/100 km.
Adrian, eu cred ca ai dat aceste cifre gresite ca sa ne implici in articol. Smart move. 🙂
Ceva e greșit la calcule domnul Adrian cu tot respectul.
Poți reciti mai jos ceea ce ai scris și apoi liniștit poți reface calculele.
Mie îmi dă cu virgulă;
Dacă prin absurd tot parcul de automobile din România ar deveni peste noapte electric, atunci vom avea nevoie de circa 9.600 MWh/zi pentru 8 milioane de mașini care parcurg, cumulat, 480.000.000 kilometri/zi.
Ca aceste cifre să aibă un context, România are acum un consum de aproximativ 164.380 MWh/zi (0,16438 TWh), adică 59.998.700 MWh/an (sau 59,9 TWh/an).
Ca să afli adevărul în 2021, postezi chestii greșite, imediat te corectează internauții, faci și trafic, toată lumea fericită, gg.
Corecreaza odata articolul asta. Tu ai reinventat matematica, doar tu stii ce calcule faci.
Actualmente consumul instant in Romania este intre 5000 si 8000kW asta inseamna in medie 6500 MWh adica un consum zilnic de
156.000 MWh/zi.
Daca cele 8mil de masini vor consuma 9600 MWh asta inseamna 6,15% din consumul actual de energie. De aici poti sa tragi direct concluzia ca daca ai creste productia cu 6,5% deja ai acoperit necesarul aditional de energie.
De unde scoti tu: ” 58-60 de ori mai multă electricitate față de cât consumă toată țara în prezent”????
mai jos consumul si productia instant de energie electrica in RO
https://www.sistemulenergetic.ro/
ca sa nu se intelegea gresit: 8mil de masini vor consuma 9600 MWh/ZI
Bai nene, esti absolut exasperant, ca sa nu zic altfel: refuzi cu obstinatie sa explici sau sa scoti din articol enormitatile de genul: „România va avea nevoie de circa 60 de ori mai multă energie electrică decât acum”.
In schimb te faci ca explici lucruri pe care nu le contesta nimeni: unde a contestat Andrei ca 8mil de masini vor consuma 9600 MWh/ZI?
Pentru ca 20kWh/100km inseamna 20’000 Wh/100km adica 200 Wh/km (la simplificarea cu 100 se taie doua zerouri, asa ne-a invatat pe noi duamna invatatoare).
Nu e explicat prea bine
De unde reiese 60x, impartind ce la ce? Ca daca impart 59.9 twh la 3.504 twh ora iese un raport invers …
Mersi
Vă mulțumesc tuturor pentru comentarii și critici!
Problema a pornit de la un convertor prost de electricitate și alte unități de măsură, precum și de la matematica mea slabă. Astfel, nu mi-am dat seama inițial de greșeală, mai ale când zero-urile au devenit foarte multe.
Totul a pornit de la cei 20 Wh/km, care sunt, de fapt, 200 Wh/km.
Și de acolo sarabanda de erori pe totalurile de kWh, MWh și TWh.
Așa că vă mulțumesc încă o dată pentru sesizări, reclamații și critici. Fără să vreți neapărat ați contribuit la un articol mai bun și corect (acum).
În special le mulțumesc lui OMNORMAL și KLAUS, care au sesizat problema celor 20 Wh, iar de acolo am revizuit calculele și am actualizat articolul.
Sunteți minunați și vă mulțumesc pentru mesaje!
Adrian
Atentie ca au ramas cei 20 Wh/km in articol, care de fapt sunt 200.
Totusi, cea mai mare problema este ca ne raportam la un scenariu absurd in care toate masinile ar deveni electrice peste noapte. In cel mai „rau” caz posibil, toate masinile NOI ar fi electrice. La 150.000 masini noi anual, am consuma cu maxim 1.5% in plus an de an (din care o parte produsa local de proprietari cu panouri solare). E cu totul altceva decat 60% deodata – si care dupa cum vezi alimenteaza credinta ca „e imposibil, o sa ramanem fara curent”.
Probabil discutia mai interesanta este despre distributia acestei energii, nu despre cantitatea ei.
Salut, Radu!
E posibil ca pagina de net să aibă cache, de aceea nu se văd modificările. Dă un refresh sau deschide cu altbrowser.
(Ca idee, am dat actualizează articol după fiecare modificare din text, de aceea unele modificări poate se văd deja, altele nu încă, dar se vor vedea când se curăță cache-ul de la browser).
Mulțumesc oricum pentru sesizare și comentariu!
Da, scenariul este utopic să avem de mâine 8 milioane de mașini electrice pe străzi, dar cu siguranță vom ajunge acolo în 20-30 de ani, iar investițiile în transportul electricității trebuie să înceapă de pe acum, să nu ne trezim iar cu situația „avem mașini, dar n-avem drumuri și nici parcări pentru ele”.
la redactarea articolulșui nu s-a avut in vedere lansarea de anul viitor a lui lightyear one
https://lightyear.one/
respectiv de la anu este posibil ca unele masini electrice, este adevarat ca mai scumpe, sa isi asigure din resurse proprii energia
prin panouri fotovoltaice montate pe acoperisu masinii si pe capota fata si spate, panouri care in prima faza vor asigura energia necesara pt. o autonomie de 60 km/zi,
cam cat face omu normal zilnic de acasa pana la servici si retur, inclusiv mersu pe la magazine si mall,
daca am inteles bine, se prea poate sa mai insel, panourile fotovoltaice de la lightyear one produc energie inclusiv noaptea prin lumina care o primesc de la luna si stele, respectiv tb sa fie cer senin,
in timp tehhnologia va progresa si implicit si energia de la panouri fotovoltaice ce va putea fi inmagazinata va creste,
tot in timp, tehnologia asta cu panouri fotovoltaice va progresa pt toate vehiculele electrice,
nu intamplator exista cursa aia anuala in Australia cu vehicule alimentate cu fotovoltaice,
viitoru este electric si da este si fotovoltaic si nu la priza,
la salaru nostru, la conducerea care o avem, si la nr. de masini electrice care se inmatriculeaza la noi, speram ca existenta in viitor a masinilor electrice nu va crea o presiune asupra sistemului energetic national,
oricum, nimeni nu poate exercita o presiune mai mare asupra sistemului energetic national ca smenurile conducatorilor nostrii,
În articol am spus de câtă energie avem nevoie acum pentru mașini și de câtă energie vom avea nevoie într-un viitor îndepărtat.
Soluții noi de a produce electricitate apar în fiecare zi.
Totuși, ce spui tu acolo e ușor fantezist pentru următorii 10 ani. Dar important e că niște oameni nu stau degeaba.
In aceasta statistica intra transportul rutier pentru uz personal, presupun din media de 30/60km/zi. Transportul in interes comercial (atat persoane cat si marfa) e cuantificat? Presupun ca nr. de km/zi difera considerabil si f. probabil si consumul energetic per kilometru.
În aceste statistici intră categoria autoturismelor (pentru uz personal sau nu).
Transportul de mărfuri are alte soluții constructive mai avantajoase (hidrogen).
Pe scurt, mașina de gunoi care vine să-ți colecteze de acasă va fi electrică (pentru că face kilometri puțini și n-are nevoie de autonomie mare), iar autotrenul care-ți va aduce Tesla din Germania va fi în continuare diesel sau pe hidrogen.
Realist vorbind, cred ca ar mai trebui sa includem si transportul auto de marfa in aceasta estimare. In momentul in care subventiile UE si avansul tehnologic vor face motorul electric o optiune profitabila, sectorul comercial va cumpara toata productia de baterii…
Accea este altă discuție, pentru că electromobilitatea nu este o soluție pentru vehiculele grele care parcurg distanțe lungi.
Așa, de dragul imaginației, ar trebui să includem în dezbatere și energia electrică pe care o vor consuma dronele de livrări. Dar subiectul deja devine foarte fantezist.
Datele din acest articol sunt par a fi niste bazaconii. Aici https://electromobilitate.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=214 puteti vedea un calcul care nu este facut pe „experiențe personale”, ci pe date exacte.
Se pare că ai o agendă din a promova un anumit forum de zici că e religie.
Date exacte n-are nimeni, cu atât mai puțin un forum.
Alte jigniri și link-uri nu-ți vor mai fi aprobate.
De ce?
1. Pentru că din sursa ta calculele sunt făcute pe autonomii WLTP, care nu bat cu realitatea la nicio mașină electrică. Da, sunt cifre care pot fi atinse primăvara și toamna, dar în rest… nu prea.
2. Numărul de kilometri parcurși anual este prea mic, iar datele sunt la nivel de 2018. Au trecut aproape 4 ani de atunci.
3. Pierderile la încărcare nu sunt o valoare fixă, iar media de 15% pierdere este mult prea mare față de realitate.
Și multe altele, dar mă opresc aici.
Vreau sa-mi cer scuze daca pe alocuri pare ca am jignit, din pacate sunt o persoana foarte directa.
1. Si crezi ca e mai bine sa faci calcule cu cifre din „experiente personale” decat sa folosesti cifre oficiale? Chiar si cu 20KWh tot nu ajungi la astronomica cifra de 35 TWh.
2. Zau? Cum ti-am cerut si mai jos, da-mi te rog un singur studiu sau statistica care arata ca in Romania azi (sau chiar peste 10 ani) o sa parcurgem in medie peste 20 000 km pe an. Ca sa intelegi cat de absurda este valoarea de 20 000 Km calculeaza cat trebuie sa plateasca un om pentru cca 2 000 Km pe luna si o sa vezi ca trebuie sa dea aproape 50% din salariul (brut). Conform studiului „CHANGE IN DISTANCE TRAVELLED BY CAR” (folosit de tine in acest articol), o sa vezi ca din 2000 pana in 2018 media km anuali parcursi a SCAZUT de la putin peste 13 000 la putin sub 12 000 nici decum nu a crescut. Asa ca intreb: de unde ai tras concluzia ca in 4 ani (2018-2022) sau dublat numarul de km? Mai mult, daca media in UE este de 12 000, ce te face sa cezi ca romanasul la un venit mult sub media UE, va parcurge mai mult decat media europeana?
3. Nu o sa pot sa inteleg in veci de ce unii oameni nu fac o verificare minima inainte de a scrie tampenii! Daca ai fi cautat „ev charging losses” pe google inainte sa te apuci sa scrii, ai fi vazut ca cifra de 15% este o medie acceptabila pentru bateriile din ziua de azi (pierderea fiind mai mare in cazul bateriilor mai vechi).
Daca in articolul de pe acel forum gasesti greseli de calcul sau de numere te rog sa-mi comunici si voi fi super fericit sa le modific daca se dovedesc a fi reale.
Am o curiozitate:
Ce ai incercat sa obtii prin acest articol?
Informarea publicului? Nu cred, ca *informarea* se face cu numere obtinute din statistici care sunt ancorate in realitate.
Daca oamenii te atentioneaza ca ai date gresite, de de nu le corectezi?
Sa ajuti adoptarea masinilor electrice? Pai nu ajuta cu nimic daca aproape triplezi numarul de TWh necesari!
Sa pui intr-o lumina proasta masinile electrice? De ce ai face asta?
Scuze acceptate!
Apreciez implicarea ta în discuție și timpul petrecut pentru a scrie și dezbate.
1. Studiază ev-database.org și vezi acolo estimările de consum real (respectiv autonomie reală) pentru orice mașină electrică de pe piață. Vei vedea că sunt puține care au consum mediu sub 20 kWh (sau mult sub 20 kWh). Și încă o dată spun: scenariul pe care-l descriu este unul pesimist, să nu stăm cu morcovul că de Paște sau de Crăciun pică curentul în țară, așa cum i-a picat curentul la pensiune gazdei mele italience când am fost în Treviso cu i3. Am băgat mașina în priză și în 5 secunde s-a făcut noapte pe proprietate. E bine să luăm în calcul un scenariu pesimist, pentru a avea o oarecare rezervă de putere și/sau cantitate. Până acum am condus deja zeci de mașini electrice și ce să vezi… cifrele alea estimate de ev-database.org la consum real și autonomie… pe acolo sunt.
2. Dacă te uiți pe statistici vei vedea că în Finlanda este cea mai mare medie de kilometri parcurși anual, adică 18.000 km de mașină. Utilizarea automobilului n-are neapărat legătură cu nivelul de trai, ci cu condițiile de transport din țara respectivă. Iar noi, la fel ca și Finlanda (și SUA) avem o dependență de automobil mai mare decât Elveția, Franța sau Germania. Românii sunt încă prea săraci să conducă chiar cât și-ar dori sau ar avea nevoie, în condițiile în care carburantul reprezintă un cost important, procentual, din venituri. Odată ce costul per kilometri devine mai ieftin, vor călători mai mult. Apoi mai e și treaba că m-am limitat la 8 milioane de autoturisme. Dar sunt șanse mari ca parcul auto să crească spre 12 milioane de mașini în câțiva ani (vreo 10 ani, așa). De ce spun asta? La final de 2013 parcul auto național avea 4,7 milioane autoturisme, iar la final de 2021 va ajunge la 8 milioane unități. Creștere de 70% în 8 ani. OK, sunt convins că acest ritm de creștere NU va continua la fel și în următorii zece ani. Dar România încă este serios submotorizată (număr de mașini la mia de locuitori), iar ne spune că parcul auto va crește peste 8 milioane. Deci eu păstrat parcul auto din prezent și am lăsat un număr de kilometri parcurși anual mai mare, pesimist, de dragul simplității calculului. În realitate vom avea, probabil, 12 milioane de automobile peste 10 ani, care, OK, vor face 12.000 km de an. Vrei să refacem calculele cu estimările astea? Deja sunt prea multe WHAT IF-uri și discuția se diluează.
3. Pierderile la încărcare or fi fost 15% la începutul mașinilor electrice. Acum sunt cuprinse între 5-10%. Și, îmi pare rău, din nou invoc experiența proprie cu zeci de mașini electrice pe care le-am încărcat. La niciuna pierderile de kWh la încărcare n-au depășit 10%, chiar și la cele mai proaste stații de încărcare.
Ce am încercat să obțin prin acest articol?
O imagine de ansamblu a unui viitor probabil, cu o oarecare tentă pesimistă pe consum și optimistă pe gradul de adopție EV. Toate acestea ca să vedem așa, MAXIMAL, cam de câtă energie electrică vom avea nevoie în plus cu un parc de autoturisme complet electric. Pentru că și eu, la fel ca și tine, am fost uimit să văd că nu există cifre și estimări, iar puținele care sunt… lasă de dorit. Inclusiv să găsesc consumul anual al României în MWh, GWh sau TWh a fost greu. Peste tot se vorbește doar de valori fără „h”, adică se referă de putere, nu la cantitate.
Ce era de corectat am corectat, și anume cifrele greșite care au pornit de la conversia proastă de la Wh la kWh.
Am două mașini electrice în parcare. Chiar crezi că aș vrea să le pun într-o lumină proastă?
Pe de altă parte, sunt jurnalist. Nu am nici de ce să le pun într-o lumină bună.
Pur și simplu am creat un calcul MAXIMAL care să ne arate cam de câtă energie vom avea nevoie să consumăm dacă vom parcurge doar kilometri electrici.
Nu mai spun că discuția poate fi mult mai complexă, că unii consumatori vor dispărea (rafinării) și vor apărea alții (unități de reciclare baterii). Și exemplele pot continua. Dar dacă încerci să cuprinzi toate astea într-un articol, nu se mai cheamă articol, ci doctorat. Și nu e cazul.
Mersi încă o dată pentru implicare și pentru calculul făcut pe electromobilitate.com. Era mult mai OK să ți-l asumi din prima ca fiind al tău, gen: „Salut, Adrian, uite, am avut și eu această curiozitate ca tine și am făcut un calcul pe care l-am postat aici.” Și discuția putea fi mult mai civilizată așa. N-o să pricep niciodată de unde atâta înfierare pe Internet!
”
🚘 8.000.000 automobile electrice
🛣 480.000.000 km/zi
🛣 175.200.000.000 km/an
🔋 96.000 MWh/zi
🔋 35.040.000 MWh/an (35,04 TWh)
”
Numarul de km parcursi de o masina pe an (respectiv pe zi) din articol sunt total eronati.
Media in Romania este de aproximativ 10 000 Km/an nici decum 21 900 Km pe an.
Tinand cont ca articolul chiar da un link catre o pagina unde se arata clar ca media in *europa* este cam de 12 000 km/an,
nu stiu daca datele de mai sus sunt pura prostie sau sunt ticalosie.
Eu nu inteleg de ce oamenii care nu stapanesc minimul de matematica necesara pentru astfel de articole se apuca sa scrie tampenii…
Cum am spus si mai sus, aici https://electromobilitate.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=214 gasiti calculele exact si verificate, de unde reiese ca nici pe departe ne-ar trebuie 35.04 TWh ci undeva la 13TWh adica un pic peste 25% fata de consumul (actual) total al Romaniei.
Cunoști conceptul de scenariu pesimist?
Din articol:
„Extrapolat la situația din România, acum avem 10.000 de mașini electrice care parcurg, cumulat, cel mult 600.000 km pe zi.”
CEL MULT 600.000 km PE ZI. CEL MULT.
De ce calculat așa?
1. Pentru că un buffer e mereu binevenit.
2. Pentru că în realitate numărul de kilometri parcurși va crește odată cu adopția mașinilor electrice la scară mai largă. Uită-te doar la orice automobil electric cumpărat în ultimii 2-3 ani în România. Toate fac peste 15.000 km/an. Citește forumurile, dacă tot vii cu link-uri de pe forumuri.
3. Pentru că parcul auto crește constant, iar acele 8 milioane de mașini ar putea fi foarte bine mai vreo 12-14 milioane.
De aici rezerva în plus și scenariul pesimist.
1. Calculele nu se fac cu cifre scoase din burta! Calculele se fac pe cifre existente sau cel putin probabile. Daca imi arati un singur stiudiu care arata ca in urmatorii ani, in Romnia se vor dubla numarul de Km parcusi pe an atunci imi cer scuze si retrag cuvintele.
2. Faptul ca o parte dintre noi sunt mai plimbareti, nu insemna ca *MEDIA* la nivel natinal o sa se dubleze! Cei mai multi care au cumparat masini electrice in ultimii 2-3 ani, o mare parte le folosesc comercial pentru a beneficia la greu de perioada romantica in care nu trebuie sa platesti pentru incarcari. Dar asta nu insemna ca toate masinile vor fi exploatate in acelasi fel. Articolul de pe acel forum este scris de mine ca raspuns la un al articol cu bazaconii. Din pacate populimea are dreptul sa scrie doar pe forum-uri, pe site-urile de profil apar doar articole „serioase” scrise de „experti”.
3. Aici este posibil sa ai dreptate, dar tinand cont ca masinile electrice sunt mai scumpe s-ar putea sa scada, cel putin pana in momentul in care masinile electrice vor fi suficient de accesibile pentru tot romanu’. Cat timp bateriile se degradeaza in cca 8-10 ani, nu vom mai avea atat de multe masini second hand si in consecinta raman la ideea ca parcul auto ar putea stagna sau chiar micsora.
De obicei cand vrei sa „pesimizezi” realitatea, pleci de la cifra reala (pe care obligatoriu o expui), bazata pe numerele existente sau studii serioase, dupa care aplici un factor de pesimism. Bine inteles ca si acel factor trebuie sa fie cat de cat ancorat in realitate. De exemplu cand spui ca media la nivel national poate creste de la 10 000 km la peste 20 000, acea afirmatie TREBUI sa aiba ceva studii in spate, nu poti duba o valoare doar de dragul scenariului pesimist…
Felicitări pentru articol, în acest caz!
Putem concluziona că scenariul descris de tine este cel optimist, iar scenariul ilustrat aici de mine este cel pesimist.
Calculele mele au pornit de la cifre reale și documentabile, am lăsat inclusiv link-uri spre surse la finalul articolului. De unde ideea asta cu cifrele scoase din burtă? Aș putea spune același lucru și despre calcului tău. Oricum, tot ce înseamnă viitor e cu semnul întrebării, totul e o teorie, o ipoteză. Și în calculele tale, și în calculele mele.
Iar cei 13 TWh ar putea fi produsi de cateva parcuri solare care adunate ar avea cam cat suprafata Bucurestiului. Asta ca vorbea cineva mai sus de sute de reactoare nucleare.
Problema va fi transportul electricității, nu producerea lui.
Infrastructura de transport e veriga slabă.
Așa cum în anii ’80 drumurile și parcările erau suficiente pentru parcul auto de atunci.
Iar acum avem mașini, dar n-avem pe unde să mergem cu ele sau să le parcăm regulamentar.
Despre asta e vorba.
Fără investiții în infrastructura de mare și medie tensiune, un parc auto 100% electrificat nu va fi posibil.
Strict pt autoturismele electrice nu e necesara dublarea sau cvadruplarea productiei de energie, dar productia de energie electrica va trebui f probabil multiplicata pt ca decarbonizarea va trebui sa mearga dincolo de inlocuirea energiei electrice generate de termocentrale sau decarbonizarea transportului, va trebui sa ajunga la inlocuirea incalzirii pe gaz, lemne, etc cu pompe de caldura, la inlocuirea carbunelui din metalurgie cu hidrogen (obtinut prin electroliza), la inlocuirea combustibililor arsi in industria cimentului, la inlocuirea gazului metan din fabricarea ingrasamintelor azotate, la producerea de combustibili sintetici din CO2, …
Iar ca sa obtinem energia asta inainte sa deraiem clima de tot nu sunt suficiente eolienele si fotovoltaicele, va trebui sa ne bazam la greu si pe energia nucleara. Exista tehnologii nucleare mult mai eficace si mai sigure decat cele de la Fukushima sau Cernavoda, nu avem nevoie decat de curajul de a le dezvolta si folosi responsabil.
Interesant calculul dar eu as pleca cu cifrele altfel.
In 2019 in Romania se consumau 221 000 barili de petrol pe zi. La 1700kwh intr-un baril asta inseamna 375 700 000 kwh adica 375,7 Gwh. Toate masinile, autoturisme, camioane, autobuze din Romania consuma zilnic 375,7GWh de energie.
Daca convertim prin absurd totul la electric azi nu vom consuma aceasta cifra. Un motor termic are 30-40%randament. Pentru electric am avea 375,7 * 0,4 = 150,28 GWh. Pe an ar insemna 150,85 * 365 = 54 852 GWH
In concucluzie pentru 100% electric azi ar fi nevoie de 54,8TWh pe an. Consumul actual de energie electric este de 59,9TWh. Deci reteaua ar trebui dublata. Daca tinem cont ca nivelul de trai va mai creste, mobilitatea va mai creste putem estima in 20-30 ani un cel putin 50% in plus pentru parcul auto. Poate o parte din acest consum va fi asigurat si de hidrogen, in special pentru camioane. Ramane de vazut.
Va fi greu de trecut totul pe electric intr-un timp scurt. Pe langa petrolul necesar pentru automobile termice (autoturisme, camioane, autobuze, trenuri, etc.), trebuie adaugat si gazul necesar pentru incalzirea locuinteleor plus carbunele si hidrocarburile necesare productie de energie electirca care *astazi* reprezinta cca 35.7% din total (vezi https://www.anre.ro/ro/energie-electrica/rapoarte/puterea-instalata-in-capacitatiile-de-productie-energie-electrica ). Da, se pare ca Romania sta destul de binisor la capitolul asta!
Dar putem incepe cu ce avem azi, adica cu autoturisme si pentru asta nu trebuie nici pe departe dublata productia de energie electrica!
Pentru ce avem azi ne trebuie statii de incarcare.
Bine inteles ca trebuie avuta in vedere cresterea progresiva a productiei de energie si dublarea ei in urmatorii ani dar nu trebuie sa ne alarmam azi cu cifre apocaliptice atata timp cat azi nu exista nici un camion electric in productie iar autoturisme electrice sunt mult mai scumpe decat cele termice 😉 .
Sunt de acord cu tine, drumul e lung pentru decarbonificare iar trecerea va fi progresiva. Vezi ca raportul de la anre e cel mult orientativ. Multe din capacitatile de productie nu sunt active sau nu se pot folosi.
Oricum, sunt multe care se pot face in Romania pe partea energetic, inca 2 reactoare la Cernavoda, Tarnita, mult mai mult eolian si foto, etc..Trebuie doar sa avem inteligenta sa le facem 🙂
O masina electrica este de aproximativ 4 ori mai eficienta decat una termica. Apoi, extragerea, procesarea, transportul si distributia carburantilor fosili sunt in sine mari consumatoare de energie. Daca iei toate lucrurile astea in calcul, s-ar putea sa ajungi in aceeasi zona de cateva procente in plus, nu dublare.
Strict pt masini electrice va fi nevoie de facilitati/subventii pentru:
– instalarea de panouri fotovoltaice pentru cei care stau la casa, pentru a-si produce singuri electricitatea necesara … atat pt masini, cat si pt utilitati (probabil jumatate din prorpietarii de masini din Romania sunt in situatia asta)
– dezvoltarea infrastructurii electrice in orase (dezvoltarea retelele electrice cade mai mult in sarcina
Peste asta vine cresterea capacitatii de productie, care sa acopere atat cresterea necesara, cat si eliminarea productiei din combustibili fosili. Aici oricate vise verzi avem trebuie sa dezvoltam capacitatea de productie nucleara, pentru ca e musai sa ai o mare parte din capacitatea de productie care nu depinde de vreme (vant, soare, etc.).
Toate de mai sus sunt posibile, progresiv in urmatorii 10-30 de ani, daca sunt abordate cum trebuie…. aici vom avea problema managementului slab al statului roman. Probabil, culmea cea mai usoara parte va fi cea cu fotovoltaice pe case, care se poate realiza prin programe subventionate de UE.
Consumul mediu de 20 KW mi se pare exagerat, mai mult de jumatate din masinile electrice vandute anul asta in Romania sunt de clasa mica E -upm Dacia Spring care consuma 10-12 kW in medie. Vara eu cu E-up am consumul maxim 10 kW, acum ajung la 12-13 Kw.
1. Așteaptă să vină iarna.
2. Majoritatea mașinilor din piață consumă mai mult decât Spring sau e-up!
3. Sper că înțelegi ce e aia medie anuală. Faptul co poți scoate în anumite condiții cu e-up! 10 kWh/100 km, asta nu însemna că toți utilizatorii pot scoate asemenea consumuri sau că acele condiții țin 365 zile pe an.
P.S. Mă așteptam să apară și la mașinile electrice cei care se laudă cu consumuri ireal de mici, tot așa cum erau și cei care să lăudau cu consum 4,5 l/100 km în oraș cu Octavia 1.9 TDI.
Nu mă aștept ca toată lumea să știe ce e aia consum mediu și cum se calculează.
Multi posesori de „electrice, in special cei care stau la case si nu la bloc, se gandesc la instalatii solare pt incarcat masina. Daca statul continua programul de subventii pt cei care isi monteaza asa ceva calculele tale pica. Iar cand parcul de masini al acestei tari va fi 80% electic…noi vom fi istorie! Fiindca, uiti ceva: noi, românii, trebuie mai intai sa „consumam” mașinile pe care or sa le „arunce” nemtii ca sa-si ia „electrice”
Indiferent de unde va fi consumată acea energie, tot consum se cheamă.
Calculul meu se referă la un consum MAXIMAL necesar în cazul trecereii parcului de autoturisme (deci mașini mici) la electric.
Am 3 aspecte pe care vream sa le exprim:
1. 60% nu este o crestere spectaculoasa a energiei consumate, ceea ce suna bine. Nu am gasit informatii despre consumul Romaniei in anii 1960-1970 cand duduia industria, dar am gasit ca din 1961 pana in 1989 era in top 20 emitenti de CO2 (https://youtu.be/mpOTL-zR6C8?t=186). Consumatorii de atunci erau mult mai ineficienti (becuri, frigidere, televizoare, utilaje).
Deci sigur era un consum mare de energie electrica decat acum, probabil mult din centrale pe carbune, nu stiu daca doar cu 60% mai mare sau daca mai mult, dar as fi curios sa aflu, chiar daca erau cifre raportate in stilul comunist (i.e.: pe care nu te poti baza 100%).
2. Dincolo de asta, mi se pare important consumul instant, pentru ca asta ar putea presupune cresterea puterii instalate la nivel national cu mai mult de 60%. La un parc auto de 8 mil masini, sunt sanse mari ca 500K masini sa incarce in fiecare seara. Nu toata noaptea, dar cumva pe varf ar fi simultan acest numar de consumatori. Unele ar incarca cu 2Kw vreme de 12 ore, altele cu 11Kw vreme de 2-3 ore (baterii 40-50Kwh, incarcate 20%-80%). Sa zicem 5Kw/masina in medie, Asta ar insemna 2500MW putere instalata aditionala noaptea (cand nu bate soarele si nu pot fi folosite panourile solare). Daca ar fi 10 mii de statii rapide de cate 150Kw fiecare, ar avea nevoie de putere instalata aditionala de 1.500 MW. 10 mii de statii am considerat plecand de la un numar de 2000 benzinarii in Romania in total X 5-6 pompe pe benzinarie (ca si cum fiecare pompa ar fi inlocuita de o statie rapida) si am rotunjit ca sa fie usor de calculat. Sa fim seriosi ca nu vom avea atatea. Am citit ca Germania, o tara mult mai mare si dezvoltata, avea 7500 fast chargers si 35K slow chargere in 2020. In orice caz, cu aceste cifre asa ar fi nevoie DOAR de dublarea puterii instalate. Asta suna imbucurator, pt ca perceptia generala este ca trebuie modificata radical reteaua tarii, sau ca nu ar rezista; dublare inseamna mult, poate e nevoie chiar de triplare. Dar chiar si o triplare mi se pare realizbila cu tehnologia de acum – momentan prohibitiv de scumpa, dar posibil tehnologic. Si in orice caz, mai practic si fezabil decat sa gasesti noi zacaminte de petrol si sa dezvolti in paralel tehnologie de extragerea CO2 din atmosfera si sisteme mai bune de filtrare a noxelor masinilor ca sa contrabalansezi.
Sunt un simplu postac pe un site, iar estimarile mele sunt din burta, dar ca un test de rezonabilitate 500K masini care incarca acasa cu 5Kw in fiecare seara + 10K statii rapide de 150Kw care incarca constant cu puterea asta cred ca sunt suficiente pentru 8 mil masini care ac in medie 10K Km pe an (800Km/luna).
3. Daca privim mai putin macro si mai mult micro, aici ar fi probleme mai mari: degeba are tara capacitate sa absoarba, daca transofrmatorul care distribuie curent pe strada mea nu face fata. Pentru ochiul meu neformat ar insemna ca ar trebui inlocuite cel putin posturile trafo ca sa faca fata unui consum instant marit.
Lasati-o balta cu masinile electrice. Astea pot fi doar jucarii pentru copii, din pacate, acum. Inteleg ca unii promotori dar si vanzatorii de masini electrice duc acesta campanie din interese financiare clare dar realitatea este alta. Sper sa lasati mesajul, absolut neinteresat finaciar. Viitorul suna rau apropo de transportul electric bazat pe acumularea energiei electrice in actualii acumulatori, din pacate. In Romania cu atat mai mult, din alte varii motive. Sper sa nu mai intervin. Mult succes in utilizarea masinilor electrice!
Nu e problema, Vine Ceausescu si mai construieste inca 50 de Hidrocentrale ca sa dublam productia de curent. Lasa-i pe tocilari sa faca spume, articolul e foarte bun, chiar prea optimist. Eu cred ca fara vre-o noua magie politica o sa ajungem la faliment energetic inainte sa ajungem la 1 milion de electrice in Romania.