Automobilul electric a depășit statutul de curiozitate a naturii. E ceva real, palbabil, care se găsește deja în aproape orice showroom auto. Iar în proiectul ROCHARGE 2021 am strâns date prețioase despre 8 dintre mașinile electrice ale momentului și infrastructura de încărcare EV – totul ca în final să avem o imagine de ansamblu, iar voi – cititori și clienți – să știți în ce vă băgăți. Să înțelegem împreună ce înseamnă electromobilitatea azi.
ROCHARGE by Vitesco Technologies este un proiect AUTOCRITICA, în care 0-100.ro și cu mine, Adrian Mitrea, figurăm pe lista invitaților la acest test drive amplu, extins pe durata a 9 zile.
Formatul evenimentului, la fel ca și în cazul CARS & ROADS, prespune un echipaj de doi oameni per mașină. În fiecare dimineață echipajul schimbă mașina. Astfel, la finalul celor 9 zile, toți cei 16 șoferi vor fi condus toate cele 8 mașini.
Una dintre zile, la jumătatea traseului, este de pauză. De aceea avem 8 mașini și 9 zile de eveniment.
În acest an #ROCHARGE a avut parteneri de top, fiind un proiect sprijinit de Renovatio e-charge, MOL Plugee, enel X, MOON, Michelin, Nokia Mobile și Server Config.
#ROCHARGE 2021: mașinile
În ordine alfabetică, cele 8 mașini electrice participante în acest an sunt mai jos. În spatele fiecărui nume de mașină este un link către raportul complet despre ea, publicat pe AUTOCRITICA.
- Audi Q4 e-tron 50 quattro
- BMW iX3
- Citröen e-C4
- Ford Mustang Mach-E
- Mercedes-EQ EQC 400 4MATIC
- Opel Mokka-e
- Porsche Taycan
- Volkswagen ID.4
Audi Q4 e-tron 50 quattro
Un exemplu perfect despre ce înseamnă forța tehnologică a unui grup auto mare, Audi Q4 e-tron 50 quattro se diferențiază de Volkswagen ID.4 cam tot la fel de mult cum o face un A4 de un Passat.
Odată cu acest Q4 e-tron am testat pentru prima dată ce înseamnă platforma electrică MEB a Volkswagen, în declinare cu tracțiune integrală și 299 Cai Putere (CP).
Până acum am condus doar VW ID.3, VW ID.4 și Skoda Enyaq (toate cu roți motrice spate și cu motorizare de 204 CP).
Q4 e-tron se simte sigur și previzibil datorită tracțiunii integrale quattro, are putere din belșug. Și lasă de înțeles că s-ar putea descurca foarte bine inclusiv cu 100 CP în plus. Mecanic vorbind, este construit robust și pune foarte bine puterea la sol. Este, așadar, loc de SUV-uri Audi electrice mult mai puternice decât atât, dacă va fi vreodată nevoie.
Per total Audi Q4 e-tron 50 quattro mi-a plăcut mult și m-am simțit bine în el. Fișa cu specificațiile modelului testat poate fi accesată AICI.
Dar nu e un automobil perfect. Spre exemplu, fețele uși spate sunt din plastic tare, iar cele din față sunt cauciucate (și moi). E o tăiere de costuri care se vede și se simte.
Iar subiectiv vorbind, la nivel de design, pare un pic prea încărcată planșa de bord – ține cu orice preț să iasă în evidență. Acest model are, probabil, cel mai „încărcat” bord dintre toate mașinile prezente în ROCHARGE 2021.
👉 AICI poți vedea ce am scris pe Facebook despre acest Audi, în ziua în care l-am condus.
După ce a fost condus de toți cei 16 participanți, pe durata a 9 zile, media de consum a fost 19,23 kWh/100 km, iar autonomia medie reală 401,02 km.
BMW iX3
Criticat pentru că e „o adaptare”, BMW iX3 ține să demonstreze că este, de fapt, un produs al filosofiei „power of choice”.
Adică puterea se află la client. Clientul alege motorizarea, mașina fiind aceeași. Din acest motiv iX3 este „o adaptare”, adică o mașină electrică derivată din una termică. Iar acest lucru nu este un compromis, ci o strategie asumată.
iX3 impresionează prin onestitatea cu care tratează șoferul și pasagerii. Are autonomie cât scrie pe bord că are, oferă spațiu, tehnologie și materiale specifice oricărui alt BMW și nici măcar nu e scump pentru ce oferă – deci un pachet calitate/preț excelent.
Fișa cu specificațiile modelului testat poate fi accesată AICI.
Pe scurt, BMW iX3 e un automobil foarte silențios, fin, performant și onest. E drept, unele minusuri sunt deranjante pentru un asemenea automobil premium. Am în minte ștergătoarele gălăgioase și autonomia reală care cu greu poate trece de 400 km. Pentru unii ar putea fi un minus și faptul că nu poate avea tracțiune integrală, ci doar roți motrice spate.
👉 AICI poți vedea ce am scris pe Facebook despre acest BMW, în ziua în care l-am condus.
După ce a fost condus de toți cei 16 participanți, pe durata a 9 zile, media de consum a fost 20,16 kWh/100 km, iar autonomia medie reală 371,1 km.
Citröen e-C4
e-C4 e o mașină care, de fiecare dată când am condus-o, mai m-a cucerit câte un pic. E genul de automobil onest și care devine simpatic după ce treci de faza de acomodare. În mod deosebit am apreciat confortul bun și identitatea franțuzească asumată.
Aparent deranjante la început, suspensiile moi sunt acolo cu un scop: să facă orice călătorie foarte lină. Performanțe dinamice senzaționale oricum nu are, inclusiv prin prima motorului de 136 CP. Deci singurul loc unde mai poate demonstra ceva este confortul. Și e-C4 joacă această carte foarte bine.
Fișa cu specificațiile modelului testat poate fi accesată AICI.
Direcția e și ea moale, ca suspensiile, dar totodată are o demultiplicare mică. Iar asta se transpune într-o agilitate generală surprinzătoare.
Per total e-C4 e un pachet franțuzesc autentic, plăcut și onest, propus la un preț destul de accesibil.
👉 AICI poți vedea ce am scris pe Facebook despre acest Citröen, în ziua în care l-am condus.
După ce a fost condus de toți cei 16 participanți, pe durata a 9 zile, media de consum a fost 16,72 kWh/100 km, iar autonomia medie reală 277,9 km.
Ford Mustang Mach-E
Împreună cu Julius Contantinescu, colegul meu de mașină, am concluzionat că Mustang Mach-E este „Taycan-ul SUV-urilor”, adică o mașină care arată spectaculos și merge spectaculos.
Prin Mach-E, Ford își arată competențele în materie de mașini electrice. Iar pentru un prim model electric de masă le-a ieșit foarte bine. Da, știu, a mai existat și Focus Electric, dar mai mult la stadiul de experiment comercial eșuat.
Fișa cu specificațiile modelului testat poate fi accesată AICI.
Elementul care m-a cucerit la Mustang Mach-E este sistemul de direcție foarte prompt, cu demultiplicare mică. Te face un șofer mai bun decât ești și îți dă încredere că poți struni caroseria mare în orice condiții.
Mustang Mach-E e spațios, puternic, bine desenat, autentic, nărăvaș. Dar are și minusuri surprinzătoare, cum ar fi un software care nu știe să calculeze corect consumul mediu. Sau cum ar fi puterea de încărcare redusă – sub 14 kW – după ce bateria atinge un nivel al încărcării de 80%.
De problema cu consumul mediu știam de dinainte de ROCHARGE 2021, fiindcă am realizat atât un test drive, cât și o prezentare statică cu Mustang Mach-E, și încă de la început mi s-au părut eronate datele de consum și autonomie.
👉 AICI poți vedea ce am scris pe Facebook despre acest Ford, în ziua în care l-am condus.
După ce a fost condus de toți cei 16 participanți, pe durata a 9 zile, media de consum a fost 22,27 kWh/100 km, iar autonomia medie reală 399,2 km.
Mercedes-EQ EQC 400 4MATIC
Deși a fost lansat de câțiva ani, eu nu condusesem până acum EQC. Surpriza a fost de proporții pentru că la nivel de design și de calitate acest Mercedes-EQ excelează. Nici măcar Porsche nu mi se pare că se ridică la același nivel de atenție pentru detalii.
EQC e puternic și extrem de silențios, arată ca o mașină scumpă și merge ca o mașină scumpă.
Suspensiile cu perne de aer demonstrează cât de fină poate să fie experiența într-o mașină electrică scumpă, orientată spre confort.
Fișa cu specificațiile modelului testat poate fi accesată AICI.
Ce e impresionant la EQC nu sunt neapărat caracteristicile sale de mașină electrică. Ci cât de bine e făcut ca automobil în general.
Între noi fie vorba, latura de mașină electrică e chiar un pic dezamăgitoare la capitolul autonomie. Cu greu poți scoate peste 350 km autonomie cu acest model, indiferent cât de economic l-ai conduce. Acest lucru care se vede și pe cifrele obținute de 16 oameni cu el în turul ROCHARGE 2021.
👉 AICI poți vedea ce am scris pe Facebook despre acest Mercedes-EQ, în ziua în care l-am condus.
După ce a fost condus de toți cei 16 participanți, pe durata a 9 zile, media de consum a fost 24,24 kWh/100 km, iar autonomia medie reală 332,42 km.
Opel Mokka-e
În ROCHARGE a fost a doua oară când am luat contact cu Opel Mokka-E, de data aceasta în condiții meteo mai prietenoase decât prima dată.
Design-ul auto contemporan ar putea fi predat folosind Mokka-e ca exemplu. E o mașină pur și simplu „fresh”, și asta nu doar pentru că-i verde. Pur și simplu inspiră prospețime, o atitudine retro-modernă și robustețe (pe care o și confirmă).
Fișa cu specificațiile modelului testat poate fi accesată AICI.
Deși împarte componente cu e-C4, se simte ca un automobil cu totul și cu totul diferit. Mokka-e se simte ferm, robust, rigid și bine făcut.
Dar per total pare scump pentru ce oferă la nivel de spațiu și autonomie. N-ar putea fi singura mașină a unei familii. E mai degrabă un SUV urban căruia i se potrivește statutul de mașină de oraș.
👉 AICI poți vedea ce am scris pe Facebook despre acest Opel, în ziua în care l-am condus.
După ce a fost condus de toți cei 16 participanți, pe durata a 9 zile, media de consum a fost 17,46 kWh/100 km, iar autonomia medie reală 269,5 km.
Porsche Taycan
Acest Taycan este cel mai accesibil dintre toate și cel mai puțin performant. Nu că i-ar lipsi performanța. Ci pur și simplu așa e poziționat ca preț și motorizare. Are roți motrice spate, spre deosebire de variantele lansate anterior, care vin cu tracțiune integrală și două motoare electrice, câte unul pentru fiecare axă.
Experiența de a conduce un Taycan cu roți motrice spate este mai apropiată de ceea ce înseamnă un Porsche pe benzină. Mașina are mai multă personalitate, cum ar zice unii. Explic. Spre exemplu, dacă insiști să ieși rapid dintr-un viraj lent, vei simți cum mașina „vrea să dea din coadă”. De asemenea, atunci când transmisia cu două viteze schimbă treapta, acest lucru se face simțit printr-un „hâc” sau „hop”, numiți-l cum vreți. Mai ales pe retrogradare, se simte cu puntea spate se agață de drum și frânează mașina.
Fișa cu specificațiile modelului testat poate fi accesată AICI.
Pentru o mașină electrică acestea ar putea fi în același timp și niște minusuri, pentru că un utilizator de mașină electrică e mai degrabă obișnuit cu finețea, nu cu o atitudine temperamentală a motorului și transmisie.
La variantele cu tracțiune integrală schimbarea de treaptă de viteză a transmisiei împerecheate cu motorul de pe spate se simte mai puțin fiindcă rămâne motorul de pe față mereu liniar și conectat la roți, ceea ce atenuează mult din comportamentul diferit al axei spate.
👉 AICI poți vedea ce am scris pe Facebook despre acest Porsche, în ziua în care l-am condus.
După ce a fost condus de toți cei 16 participanți, pe durata a 9 zile, media de consum a fost 22,82 kWh/100 km, iar autonomia medie reală 371,5 km.
Volkswagen ID.4
Cu un raport calitate/preț imbatabil și în lipsa altor mașini mai eficiente sau cu baterii mai mari, Volkswagen ID.4 a ieșit, fără să vrea neapărat, mașina cu cea mai mare autonomie dintre toate cele 8, iar consumul este decent pentru un SUV așa spațios.
ID.4 are tot ce la ID.3 lipsește: are materiale mai bune, spațiu mai generos, poziție de condus mai confortabilă și, inevitabil, o gardă la sol care face să fii mai liniștit în unele situații.
Fișa cu specificațiile modelului testat poate fi accesată AICI.
Singurul lucru care-i lipsește acestui ID.4 din ROCHARGE 2021 este puterea, fiindcă 204 CP pe o mașină de peste 2 tone (la gol), pare cam puțin, mai ales că arhitectura mecanică este atât de bună încât îți transmite că ar putea gestiona cu succes și puteri duble, în preajma a 400 CP.
Să o spun și altfel: ID.4 cu motorul de 204 CP și roți motrice spate se simte ca o mașină rapidă și nu dezamăgește nicio secundă. Dar cu această motorizare nici nu încântă până peste măsură. Probabil că ID.4 GTX (299 CP, tracțiune integrală) se va simți mai atletic și mai performant, pentru cine găsește „slab” ID.4 cu motorizarea intermediară de 204 CP. Mai există și o variantă de 148 CP (motorizare de bază la ID.4), pentru cine vrea să fie chiar „cuminte”.
👉 AICI poți vedea ce am scris pe Facebook despre acest Volkswagen, în ziua în care l-am condus.
După ce a fost condus de toți cei 16 participanți, pe durata a 9 zile, media de consum a fost 18,72 kWh/100 km, iar autonomia medie reală 414,3 km.
Locuri de poveste @ ROCHARGE 2021
Odată cu experiența ROCHARGE din acest an am încercat și câteva locuri noi, pe care vă îndemn să le frecventați când aveți ocazia.
Am în minte Domeniul Mănăsia (foarte aproape de București), Beciul Domnesc (Odobești), Oxygen Resto (de pe DN 12C), Hotel Privo (din Târgu Mureș), Corsarul (Oradea), Marin & Friends (Arad) și Conacul Archia (Deva).
Concluzii ROCHARGE 2021
După 9 zile și 8 mașini diferite, chiar foarte diferite (!), ar fi greșit să dau verdicte.
V-am așternut, însă, câteva plusuri și minusuri ale mașinilor pe care le-am condus în ROCHARGE 2021.
V-am lăsat în acest articol unele dintre cele mai bune fotografii – realizate de Ciprian Mihai și Bogdan Paraschiv – și câteva locuri în care merită să zăboviți măcar câteva ore.
Peisajul mașinilor electrice se schimbă mult de la an la an, iar orice marcă respectabilă are în acest moment un automobil electric în gamă ori e foarte aproape de a lansa unul.
Infrastructura de încărcare a devenit cu adevărat vastă în România, prin investiții majore ale privaților – mulți dintre ei fiind și sponsori ai acestui eveniment. Statul încă nu mișcă pe segmentul acesta al electromobilității, în afară de a aloca fonduri pentru achiziția de mașini și subvenționarea celor care montează stații. Dar poate că e foarte bine și așa. Poți descoperi stațiile de încărcare din zona ta pe PlugShare.
Vom petrece următorii 100 de ani în automobile electrice, fie că ne place sau nu. Iar în ROCHARGE by Vitesco Technologies ne-a plăcut!
Citește și…
- Câtă energie ne trebuie pentru mașinile electrice
- Mașină electrică în 2021. Unde încarc? Cât costă?
- Mașinile electrice și jargonul. Ce înseamnă SOC, OCPP, GOM
- Cum m-am transformat dintr-un admirator al tractoarelor diesel într-un fan al mașinilor electrice
default
8 comentarii
Desi nu sunt un adept al masinilor electrice in acest moment, totusi acest articol mi se pare foarte bine facut dpdv al structurii, informatiilor furnizate si al obiectivitatii concluziilor. De asemenea, idea de a aduce 8 masini electrice in aceiasi „poza” este, cu siguranta, una dintre cele mai bune metode pentru a evidentia diferentele constructive si de performante. Extrem de util pentru toti ce care sunt in situatia de a face o alegere. Chapeau bas Adrian.
Îți mulțumesc pentru mesaj, Eduard!
Meritul nu-mi aparține, fiindcă eu am fost doar participant la evenimentul #ROCHARGE 2021. Meritul este al lui Mircea Meșter, coleg de breaslă, jurnalist și fondator al AUTOCRITICA.
Este „proiectul lui” să zic așa.
Eu doar am răspuns afirmativ invitației și am încercat să sintetizez în acest articol ce ar fi interesant de aflat în urma experienței.
Un articol interesant.
Cam orice masina ai alege, poți lejer sa ajungi oriunde în tara( și spun asta ca proprietar de Leaf 2017 cu jumatate din cel mai mic range).
Nu pot sa nu remarc lipsa kia ev 6 sau Ioniq5 din peisaj.
Nici măcar exemplarele de kia eNiro sau hyundai kona (probabil prea vechi).
Adică Încărcarea la 800v e reprezentata de taycan. Care sa fim serioși.. E pentru milionari în euro.
Totusi (struguri acri știu) sa nu fie în stare sa integrezi o cutie automata în mod decent mi se pare penibil. Mai ales ca toată lumea s-a mulțumit cu 1 viteza reductor deci practic fără cutie.
La fel si Tesla Model 3/y lipsesc din peisaj. Deși se poate comanda oficial în România.
Model y e pe lista mea de comenzi la concurenta cu kia ev6 și urmate la ceva distanta de vw id4 (foarte probabil ca Toyota bz4x sa surclaseze id4).
Ma rog dacă nu s-au oferit dealerii… Rămânem cu tehnologia electrica nemțească și software – ul lor impresionant dar mai ales lupta bmw vs Audi vs Mercedes (care de fapt e mai mult de fațada având în vedere acordurile din spatele ușilor închise.
Dar ma rog în România masina din nemtia e sfanta.
Salut, Mihai.
Am să-ți răspund punctual.
LEAF e o mașină foarte bună pentru ce a fost făcută. Are păcatele ei, dar per total e o mașină decentă. Am scris despre ea în prima ediția a acestui tur, aici https://0-100.ro/2019/06/14/electricromania-ziua-1-concluzii-amestecate-la-primul-contact-cu-nissan-leaf/
KIA EV6 și Hyundai IONIQ 5 lipsesc pentru că sunt prea noi și nu existau în țară, înmatriculate, de test drive, în Septembrie 2021, când a avut loc turul ROCHARGE. Cel puțin una dintre ele, dacă nu cumva ambele, va fi în ROCHARGE 2022.
Integrarea cutiei automate la Taycan este mai degrabă o chestiune de comportament voit așa cum l-am descris, tocmai ca să mai excite un pic puriștii și criticii. Porsche știe să facă transmisii foarte bune.
Tesla Model 3 și Model Y lipsesc din peisaj pentru că Tesla, la fel ca și Ferrari, n-au bugete de marketing și urăsc presa auto, în general. N-au PR, n-au marketing, n-au nimic. Iar prezența unei mașini timp de o săptămână într-un asemenea eveniment ar fi un cost de marketing. Și nu vorbesc de faptul că ar trebui să plătească Tesla presa. Nu. Ci pur și simplu blocarea unei mașini timp de 9 zile presupune un cost pentru ei. Cost pe care nu sunt dispuși să-l acopere. Preferă să dea aceste mașini clienților. Și e foarte OK așa. Nu-i critic, doar îți explic de ce relația cu Tesla nu există. Nici măcar cei care vor să cumpere o Tesla de 40-60 mii de Euro nu dau prea ușor de reprezentații Tesla. Ce să mai zic de niște pârliți de jurnaliști care ar vrea o mașină timp de 9 zile!?
Te asigur că există concurență mare între mărcile germane, chiar dacă se pot așeza civilizat la aceeași masă rotundă să discute chestiuni care-i privesc pe toți: criza semiconductorilor, stațiile de încărcare, etc… Oriunde există concurență sănătoasă, există și cooperare.
La o adică și eu sunt concurent cu toți ceilalți 16 jurnaliști care au participat la eveniment. Și, totuși, am putut sta în același grup 9 zile fără să ne luăm la bătaie.
Hai să terminăm cu conspirațiile astea de prost gust, că numai combinații vedem peste tot noi românii.
În articol ai un Ford (american) și un Citroen (franțuzesc) despre care, în mare, am scris de bine. OK, la ediția ROCHARGE 2021 au fost mai multe mașini germane. Dar pe celelalte de ce nu le vezi?
Te salut!
Ce masina lipsește ntentionat și nu d prima oară când constat,,lipesre Hyundai kona electric
Care bate de departe la autonomie!!!
Sunt posesor și am 10 00.km aprox,,,umblat prin țară și prin Viena,,,
Nu dau mai multe ,,,dar are autonomie în oraș 530 km …cel puțin poți scoate și 550
Afara 500 km lejer,,,consum în modul sport ,,am scos folosind la maxim padele cu recuperare de KW
Consum mediu de 14kw ,,,
Pare neverosimil nu ??
Atunci ??
Putere de 204 cap
Gigi, tată, hai să ne calmăm. A fost în ediția în 2020 Kona Electric, nu te mai ambala atât.
Poftim: https://youtu.be/tXHxu9OsxiY
Ooops!
Până acum am condus doar VW ID.3, VW ID.4 și Skoda Enyaq (toate cu roți motrice spate și cu motorizare de 204 CP).
e-C4 e o mașină care, de fiecare dată când am condus-o, mai m-a cucerit câte un pic.
Super tare!
Iar scoți din context.
Din ce mă citezi tu reiese că aș fi condus ÎN VIAȚA ASTA doar ID.3, ID.4 și Enyaq. Ori ce am scris eu are legătură cu mașinile construite pe platforma MEB pe care le-am condus.
Și ce e așa super tare? Crezi că dacă am acasă i3 și ID.3 sunt bou și nu pot aprecia și alte mașini bune sau cum?!