Acasa BMW Accident BMW i3. Ce am învățat

Accident BMW i3. Ce am învățat

de Adrian Mitrea

BMW i3 este o mașină atipică, având caroserie din fibră de carbon, panouri de caroserie din plastic și zone deformabile din aluminiu și oțel. Speram să nu aflu vreodată ce se întâmplă în caz de accident, dar, din păcate, a venit și acest moment. Ocazie cu care vreau să vă împărtășesc câte ceva din această experiență: accident BMW i3, ce am învățat.



Cum s-a întâmplat?

Luiza, logodnica mea, se ducea la serviciu. Circula cu i3-ul nostru, regulametar, pe drumul cu prioritate.

De pe o străduță laterală, din dreapta, a ieșit o șoferiță, fără să se asigure. Singura opțiune a Luizei a fost să frâneze și să intre cu i3-ul din plin în mașina care i-a ieșit în față, un BMW Seria 3, fiindcă de pe contrasens venea o altă mașină și nu avea unde să se ducă pentru a încerca să evite impactul.

Accidentul a avut loc în dimineața zilei de 23 Martie 2020 – ultima zi de iarnă (lapoviță) din sezonul 2019-2020. Oricum, starea vremii nu contează prea tare în acest caz, e vorba doar de neatenție.

Toată lumea e teafără. Luiza a resimțit vreo 10 zile durere în piept (stern) de la centura de siguranță. Femeia vinovată de accident acuza dureri de cap la locul accidentului (motiv pentru care am și apelat 112 și au apărut imediat SMURD și Poliția la fața locului).

Foarte important: purtați centura de siguranță! Fără ea, accest accident s-ar fi lăsat cu vătămări corporale.

Ironia sorții

Luiza, care este medic rezident ORL la Colțea, se ducea la serviciu. La spital. Nu e suficient că presiunea pe doctori este uriașă în perioada aceasta, iată că ei se expun și la riscuri aparent uitate în vremea lui COVID-19: accidentele rutiere.

Cu doar o zi înainte de accident vorbeam că prin București toată lumea a început să conducă foarte tare și imprudent. Ulterior aveam să aflu de la call center-ul asigurătorilor, de la Poliție și de la service că se troznesc mașini într-o veselie în perioada aceasta.

Accidentul are și un aer de poantă: două femei, două BMW-uri, unul alb și unul negru… „și-au dat întâlnire” neplanificată și costisitoare în ultima zi de iarnă a sezonului 2019-2020… pe strada Petre Ispirescu, care poartă numele unui celebru scriitor.

Atenție la documente și asigurări!

Pentru mașinile în leasing (și eventual luate pe firmă), e foarte important să aveți „Acord Cedare Folosință” pentru toate persoanele care conduc mașina. Altfel asigurările ar putea să fie degeaba. Depinde de clauzele individuale, punctuale, dar în principiu rețineți acest aspect: asigurați-vă că mașina are asigurările perfect valabile (RCA și CASCO) și atunci când o conduce altcineva.

Știam de aceste reglementări și nuanțe încă de când am început leasing-ul pentru i3, așa că Luiza avea și are acest „Acord Cedare Folosință”.

Pentru mașinile cu asigurare CASCO, este foarte important ca această asigurare opțională să fie făcută la o firmă serioasă. i3 va fi reparat pe CASCO (OMNIASIG), cu regres pe RCA-ul vinovatei (City Insurance). Este o procedură mai simplă și mai sigură pentru cel păgubit (reparația pe CASCO cu regres).

Importanța service-ului

Este extrem de importantă existența unui reparator autorizat și aproape (măcar în orașul tău sau în țară). Vă puteți imagina ce ar fi însemnat dacă în loc de i3 era o Tesla Model 3.

Mașina (Tesla) trebuia trimisă cu platforma la Viena. Întreg procesul ar fi fost mai complicat, mai costisitor ca timp și bani, cu un factor de stres mult amplificat.

În cazul de față, am dus i3-ul la Automobile Bavaria Băneasa, fiind centru autorizat pentru reparații BMW i și automobile electrice și hibride. Fiind o mașină fabricată din materiale atipice, și electrică pe deasupra, nu orice atelier BMW este autorizat repare așa ceva.

Pagubele

BMW i3 se strică frumos. Cei cu mai puține cunoștințe auto au exclamat chiar „Hai că nu e chiar așa de grav!”. E drept, mașina s-a „împrăștiat” foarte puțin, deși lovitura a fost puternică și devastatoare pentru ambele mașini.

Airbag-urile n-au sărit. În această fază mulți ar sări ca arși că au dat 50.000 Euro pe un BMW și n-au sărit airbag-urile la accident. Ei bine, asta înseamnă ca o mașină să fie proiectată foarte bine și minuțios. Practic, i3 a calculat că poate proteja șoferul foarte bine fără să deschidă airbag-urile și fără să producă avarii mai mari decât e cazul.

La o primă inspecție vizuală am depistat foarte multe componente afectate: aripă dreapta față, bară de protecție, capotă, ambele faruri, roata de pe dreapta și sistemul de direcție, radiatoare, traverse metalice deformabile, senzori de parcare, vas lichid de parbriz, cutie depozitare, etc…

Acum urmează procesul reparației. Mașina nu este daună totală, dar prețul reparației va fi mare, probabil peste 15.000 Euro.


În măsura în care va fi posibil, voi încerca să documentez procesul reparației într-un alt material video + text. De asemenea, discuția continuă și pe Facebook: BMW Electric Community România.


Citește și…


9 comentarii

mip 24 aprilie 2020 - 21:37

Slava Domnului ca nu a patit nimeni nimic ! Si, din pacate, e plina soseaua de indivizi/individe care chiar daca au habar de regulile de conducere, nu le aplica ! Ba ca nici nu le pasa !!! Asta se intimpla nu doar in RO, ci si in „occidentul civilizat” … Drumuri bune s-aveti !

Reply
dodoi 26 aprilie 2020 - 21:34

Caroserie din fibra de carbon, din motive de economie, avea si Trabantul. Mai nou peste ocean era o marca a lui GM (Saturn) care era tot din fibra de carbon. Dezavantajele, insa, par mai multe decat avantajele (mai mult la https://www.designnews.com/materials-assembly/finally-we-get-some-truth-on-plastic-body-panels/92920356130501 )
Daca airbag-urile nu s-au deschis inseamna ca viteza de impact a fost mica si nu ca masina ar fi bine proiectata. Reparatiile atunci cand airbag-urile se deschid costa o caruta de bani si companiile prefera sa te despagubeasca (le costa mai putin) decat sa repare masina.
Partea si mai rea e ca valoarea unei masini scade dupa un accident si in plus fiind electrica o sa fie cam greu sa o revinzi si eventualul cumparator o sa vrea si un discount substantial. De aceia peste ocean se poarta foarte mult lease-ul (lease-ul operational din Romania)

Partea buna e ca nimeni n-a fost ranit.

Reply
Adrian Mitrea 26 aprilie 2020 - 22:04

Salut!
Confunzi fibra de sticlă cu fibra de carbon. De fapt, termenul corect în cazul BMW este CFRP – Carbon Fiber Reinforced Plastics. O traducere aproximativă ar însemna plastic întărit cu fibră de carbon.
Este ceva foarte diferit de Trabant sau Saturn (deși scopul principal este același: reducerea masei).
Legat de airbag-uri, mai cinstit este să spunem că viteza de decelerare a fost suficient de mică încât să nu declanșeze airbag-urile. Forța G dezvoltată la impact a fost, ca valoare, sub valoarea la care declanșează airbag-urile.
Finețea de de declanșare a airbag-urilor (în funcție de tipul de impact) diferă enorm de la mașină la mașină. Studiază pe site-ul Euro NCAP sau NHTSA diverse filmulețe de impact cu diferite modele (de la producători auto diferiți, de pe continente diferite). Ai să fii uimit cât de diferit se deschid airbag-urile la mașini. Scopul e același, dar cum se ajunge acolo e foarte diferit.
Ca și mașinile. Toate au 4 roți și volan, dar într-un fel se conduce Peugeot și în alt fel Porsche.
Și mașina mea este în leasing operațional, am opțiunea să n-o preiau la final de contract, dar valoarea reziduală este mică (4.500 Euro), așa că la final de contract, în 2023, oricât ar fi fost de lovită sau uzată, mai mult ca sigur va valora mai mult de atât, așa că o voi prelua.
Oricum mașina își scoate banii cheltuiți pe ea până atunci, deci tehnic o vorbind o pot și casa la finalul vieții și tot este rentabil.
Oricum, reparația, fiind făcută la reprezentanță, va fi de nota 10. Să privim partea bună a lucrurilor: mașina are 48.000 km și doi ani. Acum va avea faruri noi, cu 0 km, radiatoare noi, etc…
Nu e dracul chiar atât de negru.

Reply
Vlad 26 iunie 2020 - 14:37

din pacate nu cunosti si comentezi.
fibra de carbon nu se compara cu fibra de sticla.
in al doilea rand, afirmatia ta pe care o citez:
„companiile prefera sa te despagubeasca (le costa mai putin) decat sa repare masina” este complet falsa!
te despagubeste compania de asigurari daca valoarea reparatiei este mai mare decat suma pe care ti-ai asigurat masina.
NU este vorba de preferinte aici.
ai facut doua greseli enorme intr-un cometariu.
Greseala ta numarul3, vine de la link-ul tau, unde se explica cate ceva despre materialele plastice folosite in industria auto…. Plasticul nu este fibra de carbon si nici fibra de sticla.
articolul din link este din 2011 despre plastic, iar in 2013 BMW a introdus CFRP…
ai cometat doar sa te afli in treaba….

Reply
rgm 27 aprilie 2020 - 12:03

Recunosc parcarea de la constatari autocobalcescu-Vitan – acolo am ajuns si eu cu Leaful … ar fi interesant sa ne spui cat dureza sa ajunga piesele … la Leaf au ajung in cca 2 luni – tot in fata a fost lovita – si mi se pare cam mult.
Poate la bmw dureaza mai putin.

Reply
Ninni Popescu 4 mai 2020 - 15:59

V-ati intors la vechiul Golf?

Reply
Adrian Mitrea 4 mai 2020 - 17:00

Care vechi Golf? N-am avut niciodată Golf.

Reply
Radu 19 mai 2020 - 22:27

Cat timp a fost in service?

Reply
Adrian Mitrea 19 mai 2020 - 23:05

Încă e în service. Mai e un pic și se fac două luni.

Reply

Lasa un comentariu