Un nou „scandal” planează în jurul mărcii Volkswagen, de data aceasta pe subiectul mașinilor electrice și pornit din fake news – știri false. Concret, „cartoful fierbinte” vizează modelul electric Volkswagen ID.3, care 1) n-ar avea software-ul finalizat și 2) livările către clienți ar fi amânate pentru 2021, cu mai bine de jumătate de an în plus față de termenul de livrare anunțat anterior. Doar că aceste „informații” sau „știri” sunt false. Internetului nu pare să-i pese, iar setea de senzațional a publicului nu face decât să propulseze în online, cu viteze amețitoare, orice zvon neconfirmat.
Să le luăm pe rând, în ordinea în care au apărut: mai întâi presupusele probleme de software pe care le-ar avea ID.3. Volkswagen a ales să prezinte la Salonul Auto de la Frankfurt din toamna anului 2019 versiunea de serie a lui ID.3, iar la acea vreme software-ul nu era complet finalizat. De fapt, nu va fi niciodată. Mașinile erau deplasabile, tableta multimedia era activă, iar instrumentarul de bord putea afișa un mod demo pentru ca cei interesați de model să-și facă o idee despre grafica de bord. La acea vreme ID.3 era, de fapt, mai funcțional și mai transparent decât majoritatea mașinilor expuse la alte standuri fiindcă cele mai multe erau „oprite”: nu puteai testa multimedia, nu puteai vedea bordul aprins sau erau chiar… încuiate.
Software-ul lui ID.3 nu era finalizat și nu va fi niciodată cu adevărat „gata”, iar asta au spus-o chiar cei de la Volkswagen. Am menționat acest lucru în ACEST articol. La acea vreme Volkswagen mai avea în față circa jumătate de an până la testele pentru presă (programate pentru primăvara lui 2020), când mașinile ar trebui să fie „gata”, în accepțiunea generală a termenului. În treacăt, oficialii Volkswagen au declarat că partea software este cea mai mare provocare și cea mai complexă latură a lui ID.3, motiv pentru care dezvoltarea va dura mai mult decât realizarea automobilului fizic propriu-zis. Mai mult, Volkswagen a spus că proprietarii de ID.3 vor fi chemați în service după un an de la livrare pentru ca dealerii să facă un update de software important (care se poate face doar cu sculele de la dealer), urmând ca ulterior orice actualizare să se facă OTA (Over The Air).
Adevărul este că trebuie să ne obișnuim cu asta: când vine vorba de software, lucrurile nu vor fi niciodată „gata”. Motiv pentru care orice producător auto care se respectă face în mod regulat update-uri de software pentru automobilele comercializate, fie prin 1) invitarea clienților la service special pentru asta; 2) fie cu ocazia primei revizii; 3) fie Over The Air. Tesla face asta, BMW face asta, Audi face asta, Jaguar face asta, Renault face asta. Toată lumea face asta. Folosesc fie una dintre metode, fie pe toate. Odată cu apariția așa-ziselor tablete în automobile și odată cu prezența conectivității la Internet (printr-un SIM integrat sau prin intermediul telefonului mobil), tenția de a avea update-uri e foarte mare (clienții se așteaptă la așa ceva, iar producătorii auto le fac pe plac și oferă asta).
Dar de la ideea că software-ul este mereu actualizat (deci niciodată „gata”) și că este întotdeauna acea parte a mașinii care este finalizată cel mai târziu, în presă și pe rețelele de socializare au „înflorit” titluri alarmiste precum:
- Volkswagen ID.3 Has Encountered ‘Massive Software Problems’
- Volkswagen ID.3 reportedly suffering software problems
- Volkswagen ID3 has ‘massive’ software problems, as company begins year of EV introductions
- Volkswagen Running into Problems With ID.3 EV Production
Toate aceste titluri și zeci de altele asemenea par să fi originat dintr-un articol publicat de revista germană Manager Magazin. Dar fiind un articol de revistă tipărită (și în germană, pe deasupra) este greu spre imposibil de găsit online și verificat literă cu literă ce scrie acolo.
O singură publicație mare și importantă a urmărit subiectul, iar titlul este mai jos. În fapt, acest articol spune ce știam deja: software-ul este ultima parte a mașinii care e „gata”, iar în realitate nu e niciodată „gata” pentru că vor fi actualizări permanente. Și, foarte important, subliniază faptul că presupusele „probleme de software” nu vor afecta lansarea mașinii (adică acel calendar al lansării, planul).
Apoi criticile la adresa Volkswagen s-au întețit. Ajugem la cealaltă latură a cartofului fierbinte: mașini Volkswagen ID.3 abandonate într-o curte sortite amânării lansării până în 2021.
Cum s-a ajuns aici? Simplu.
O publicație simpatizantă Tesla (Tesmanian) a publicat niște poze cu mașini ID.3 parcate într-o curte, poze postate de un utilizator care se numește Tesla_Performance_3 @teslaP3D și care sugerează malițios că șederea mașinilor așa le va degrada bateria. În „articolul” din Tesmanian, semnat de o anume Eva Fox (măcar e un text asumat de cineva!) scrie că livrările sunt amânate până în 2021. În același timp, Eva Fox îi ridică osanale lui Elon Musk, de parcă ar fi Mesia al industriei auto planetare. Vedeți cu ochii voștri în primul link.
- VW Again ! Delayed The Long Waiting ID.3 to Spring 2021
- Report From Denmark: Volkswagen ID.3 Delayed Until August 2020
- Volkswagen ID.3 Update — More Delays Expected
Serios? Chiar așa am ajuns să consumăm informație? E ca și cum am citi pe ceva numit Fordist „știri” despre Peugeot bazate pe niște postări în Twitter ale unui utilizator numit FordFocusTopFan2000 care spune că mașinile Peugeot dintr-un parc logistic sunt stricate încă de la 0 kilometri la bord fiindcă sunt „niște mizerii franțuzești”.
Adevărul?
E normal ca niște mașini – multe exemplare – să fie produse înainte să ajungă la clienți și să stea undeva până atunci. Mai mult, exemplarele ID.3 fotografiate sunt, probabil, mașini care vor avea următorul parcurs: 1) Vor merge la teste de impact; 2) Vor fi trimise la teste de omologare; 3) Vor fi folosite pentru formarea (trainingul) oamenilor de vânzări și tehnicienilor; 4) Vor face parte din flota de test drive pentru presă, cu ocazia testelor internaționale din primăvara lui 2020.
Prima dată v-am prezentat public ID.3 în 9 Septembrie 2019, iar filmarea am făcut-o în 20 August 2019. E logic că mașina pe care v-am prezentat-o atunci a stat și ea, la un moment-dat, prin vreun parc logistic. Așa decurg lucrurile în industria auto.
Toate aceste scenarii presupun fabricarea mașinilor cu un timp înainte. Oricum, mereu Volkswagen a spus că livrările către clienți vor avea loc în vara lui 2020, cu unele șanse ca primii oameni care au rezervat ID.3 să le primească în primăvară-târziu (adică prin luna Mai).
Uzinele auto moderne produc o mașină pe minut (sau chiar în mai puțin timp), atunci când funcționează la cadență maximă (să zicem 500.000 unități pe an). Sau o mașină la 10 minute dacă producția anuală este de numai 50.000 unități. Volkwagen s-a angajat să producă în 2020 circa 30.000 de unități, echivalentul unei cadențe de producție de o mașină la aproximativ 13 minute.
Instalarea software-ului complet într-o mașină modernă, în special una electrică, durează ore în șir. Minimum 2-3 ore. Vă imaginați ce ar însemna asta pentru o fabrică auto de mare volum. Ar trebui să aibă o curte imensă în care să depoziteze sutele de mașini pe care le face într-o zi și să aibă o armată de oameni care să le instaleze software-ul. Numărul de mașini instalate pe zi de fiecare om ar fi mic, cel mult 15-20 de mașini de persoană, dacă fluxul ar fi extraordinar de bine optimizat.
Așa că, mai nou, sarcina de a instala software-ul în automobile revine dealerilor. Este un proces descentralizat de instalare software care, iată, e mai eficient. În felul acesta fabrica se bucură că nu trebuie să angajeze mai mulți oameni, iar dealerii sunt fericiți și ei că mai au de lucru, în contextul în care oricum mașinile electrice – mai simple și mai fiabile – le amenință pâinea de la gură.
Mașinile electrice ies din fabrică cu un software de bază cu funcții limitate. El permite ca mașinile să fie minimal-funcționale: să fie transportabile până la trailer și la dealer. Dar grosul muncii software se face la dealeri.
Similar, atunci când îți cumperi un iPhone nou, e nevoie să-l instalezi și să-l configurezi – proces ce poate dura zeci de minute. Și e doar un telefon. Un automobil are o cantitate de software mai mare (probabil și viteze de transfer mai lente), deci necesită mai mult timp. Sau gândește-te cât durează să instalezi un sistem de operare pe un laptop.
Nu e nevoie să fii savant ca să înțelegi lucrurile acestea.
Dar întrebarea e alta. Pe cine deranjează atât de mult Volkswagen (cu sau fără ID.3) de se „bucură” în mod sistematic de scandaluri și persiflări (mai mult sau mai puțin justificate)?
19 comentarii
Legat de instalarea soft-ului la masina. Spuneti ca dureaza ore iar o persoana nu poate instala mai mult de 15-20 intr-o zi. Am o vaga impresie ca softul respectiv poate fi uploadat/updatat prin bluetooth deci nu ar trebui sa fie nevoie de personal uman decit sa porneasca procesul de upload. Posibil sa gresesc grav dar poate puteti confirma , mai ales ca in articol spuneati ceva de un viitor upgrade de soft prin OtA.
Update-ul OtA se face prin rețeaua de telefonie – conform legislației toate mașinile noi au nevoie oricum să aibă o cartelă de telefon ca să poată suna automat la 112 când ți-au sărit airbag-urile 🙂
Fake news sau nu, este normal ce se intampla. Publicul nu mai are incredere in firme al carui business este sa minta si sa insele. Nu doar VAG a facut asta, majoritatea producatorilor legacy sunt in aceeasi barca. Publicul ar trebui sa fie si mai drastic decat este in prezent, pana cand firma respectiva demonstreaza ca a renuntat la obiceiul minciunilor si al inselaciunilor.
Lucrez in cadrul unui dealer VW Canada si pot sa confirm cele spuse mai sus: masinile vin la noi in mod „transport” (aproape nimic nu functioneaza in vehicul, viteza limitata la 35 km/ora) iar instalarea software-rului se face la noi in cadrul procesului PDI inainte de livrare care dureaza aprox 2 ore. Iar recall-uri pt update de software avem tot timpul.
Și încă nu livrați ID.3, care are o cantitate de software mult mai mare față de alte modele VW.
Nu, ID3 nu va fi disponibil pt piata canadiana cel putin pana la aparitia lui ID4 probabil 2022-2023. Nimeni nu stie exact. In orice caz nu cred ca va fi o diferenta semnificativa fata de eGolf, oricum in cadrul PDI-ului instalarea softului este facuta in paralel cu alte operatii specifice, tehnicianul porneste instalarea si apoi face alte operatii in pregatirea masinii.
Sistemul este f bine gandit ca instalarea sa se faca in curtea dealer-ului este mai eficient asa, gandeste-te cate masini ies din curtea unei fabrici si cate ies pe poarta dealer-ului. Si este si mai profitabil pt dealer, face bani din asta.
Fake news sa fie
Nu iese fum fără foc totusi..rar am auzit sa se puna on hold vw golf (de exemplu 8) pana la lansare.
Chiar si cu lansare la timp vw va fi 10 ani in urma Tesla la capitolul self driving. Investitia in software si hardware a Tesla e la nivelul maxim.
Singurul soft facut de managementul vw si care a avut valoare de business a fost ala cu care au falsificat emisiile ani lungi…
Desigur vw este ca un petrolier. Incepe virajul acum si il termina in 2040. Cand va fi probabil prea târziu.
Masinile actuale tind sa devina produse software. O masina fara full self driving in 2030 va fi ca o căruță acum.
E adevărat ca si Elon Musk rămâne totdeauna in urma dar. Livreaza in final. De 3ani promite self driving cars. Va reusi? Poate nu in 2020. Dar in 2025 cu siguranță. Nu are de ales. Nu vinde alte modele de bazate pe combustie interna.. Si nici nu il salveaza statul german.. Poate doar Serghei de la google.
Instalarea software-ului în fabrică pe toate ECU-urile la Polestar 2 trebuie conform cerințelor să dureze maxim 5 minute. Sursa: mă ocup cu asta.
Motivul pentru care la aproape toate mărcile mai trebuie făcut un update la dealer ține doar de faptul că în zilele noastre calitatea software-ului instalat pe mașini este atât de slabă încât dacă cei care cumpără mașini ar avea acces la aceste informații, probabil piața mașinilor cu carburator și casetofon 1 DIN ar exploda 🙂
De obicei nu iese fum fara foc, dar vom vedea. De la o firma care are minciuna ca politica (sa nu uitam ca si dupa dieselgate au mai fost prinsi cu fofarlica inclusiv cu soft pentru trisarea consumului pe banc) ma astept la surprize descoperite in testele facute de review-uri independenti.
Oricum insa nu te-am vazut asa impacientat cand Tesla era acoperita cu mizerii de sus pana jos si numai tenacitatea lui Musk a facut sa nu intre in faliment spre bucuria „marilor producatori auto”. Ba chiar ai avut un articol in care mentionai ca nu merita sa te uiti dupa Tesla deoarece e o masina care nu beneficiaza de subventia de la stat. Atunci te-ai interesat ca anul acesta va deschide reprezentanta si la Bucuresti ?
DUPA ce va deschide reprezentanta (si service) la Bucuresti va merita sa ne interesam si de Tesla. Pana atunci tot respectul pt pionieratul facut de Musk si Tesla; fara ei, intradevar, electromobilitatea se mai amana vreo zece ani!!!
E normal. VAG are buget de marketing 5miliarde eur. Tesla are buget 0 dolari. VAG organizeaza conferinte de presa in locuri exotice cu cheltuieli platite pt jurnalisti. La fel si Bmw sau Merc. Nemtii sunt experti in „ungerea” presei, d-aici si reviewurile stelare la niste cazaturi de masini care umplu service-urile si ultimele locuri din clasamentele de fiabilitate. Dar, doar n-o sa ne asteptam la comportament corect, fara inselaciuni de la nemti. Iar de reporterii auto, ce sa mai zicem, urla foamea in ei ca in orice alt om.
o fi bai cristi ,,,,,,,dar am mers cu un mercedes pana in germania si m-am reintors cu o toyota .tin sa precizez ca nu are rost sa mai zic ce dracu ,calitatea fabricatiei in merc e,ce naiba ma, merc e merc ma ,pana si usile la rav 4 ,erau atat de subtiri ,ce naiba ma cristi
sigur, bai Cristi, Mercedesu ‘e nasol, daca n-ai bani de el… e mai buna Suzuki care te scutura de noua de-ti cad plombele…
Lasa-ma sa ghicesc: iti ofer un Merc si un Peugeot la aceeasi bani, alegi Peugeotu’, nu-i asa?
Aleg Lexus sau Genesis, adica masini premium, fiabile. Nu aleg masini low-cost ca Merc, Bmw, Audi, facute doar sa para premium, pline de plastic si de de cele mai ieftine componente.
Îmi permit câteva clarificări generale in industria auto:
1) Masina in fabrica este 100% completa si dpdv SW pt ca se fac teste pentru a testa funcționalitatea mașinii înainte de expediere ( detectie pb montaj etc).
2) nu are cum sa dureze 2-3 ore ci câteva minute. In general calculatoarele vin deja cu SW pe ele de la furnizori(Ex continental,…) , iar in uzina se calibreaza si configurează in fc de opțiunile mașinii.
3) mașina pleacă intru-un mod transport cu funcționalități limitate, nu pt ca nu au SW instalat, si pentru a proteja bateria in vederea drumului (lung) pana la concesionar(tren,vapor…);
4) la concesionar pe lângă scoaterea din modul transport se pot face update-uri de SW;
5) Update de SW OverTheAir toată lumea face mai ales ca acum in Europa trebuie sa ai sistemul Emergency call, care implica prezenta unui SIM. Deci masina fiind conectata, OEM-ul trbuie doar sa își pună la punct infrastructura de servere etc.
Cât despre articol in sine nu ma pronunț, dar partea de SW azi este mai complexa decât toate celelalte aspecte “clasice“ ale dezvoltarii& industrializării de autovehicule.
tenția -> tentația ?
Constat la multi din cei care cred acest fake news o fractura logica de genul: „in trecut, VW au avut un soft care pacalea intentionat echipamentul de masurat emisii” deci „softul pt noul ID3 va functiona prost”! De fapt, softul care a provocat Dieselgate-ul functiona f bine (facea exact lucrul pt care fusese programat). Softul Dieselgate-ului este mai degraba o dovada in sensul ca echipa IT de la VW se pricepe la programare si ca softul de pe noul ID3 nu ar trebui sa aiba probleme, decat invers! 🙂
Am spus mai sus ca nu iese fum fara foc.
http://m.automarket.ro/stiri/volkswagen-nu-a-rezolvat-inca-problemele-de-software-pentru-id3-unele-97083.html?fbclid=IwAR2N4UiIWUB27oCbVRntFqo9gzHU5JaRv_2XZGNccxgiaPQR7SRPK3u4xk4