Acasa Eco Discuție cu Jürgen Stackmann (Volkswagen) despre ID.3 și soarta mașinilor pe combustie în epoca electromobilității

Discuție cu Jürgen Stackmann (Volkswagen) despre ID.3 și soarta mașinilor pe combustie în epoca electromobilității

de Adrian Mitrea

În doar zece ani, gama de mașini a Volkswagen se va schimba radical, ceea ce presupune inclusiv trecerea la vatră a unor modele legendare, cum este Golf, a declarat Jürgen Stackmann, executiv Volkswagen responsabil de vânzări, marketing și servicii post-vânzare. Direcția nouă a mărcii germane este dată de ID.3, iar strategia pentru electromobilitate a intrat pe o cale fără întoarcere: cu putere maximă înainte. Totodată, soarta mașinilor pe combustie pare pecetuită și, cel puțin în Europa, e greu de crezut că modelele actuale vor prinde mai mult de 1-2 generații cu motoare termice sub capotă.

Ce se va întâmpla cu mașini precum Golf și e-Golf în viitor, dat fiind faptul că Volkswagen tocmai a lansat ID.3 – primul model dintr-un val de automobile electrice?

e-Golf va dispărea, undeva în vara anului 2020, pe măsură ce vor începe livrările către clienți pentru modelul ID.3. Va exista o scurtă perioadă în care compactele electrice e-Golf și ID.3 vor fi comercializate în paralel, cumva pentru ca dealerii să lichideze stocurile de e-Golf și comenzile către clienți să fie onorate până la ultima, potrivit lui Stackmann.

Golf, model legendar Volkswagen, va avea parte de generația a 8-a, dezvăluirea fiind planificată în Octombrie (pe 24). Va avea unele elemente inspirate de la ID.3, pe partea de multimedia.

Va urma și generația a 9-a după șapte ani, adică prin 2027-2028, dar generația a 10-a este sub semnul lui „poate”. Mai este până atunci, încă nu s-a decis dacă Volkswagen se va opri la generația a 9-a sau a 10-a, dar e foarte clar că Golf nu va mai exista dincolo de generația a 10-a. Nu este exclus ca Golf să mai fie produs izolat, în unele părți ale lumii unde va fi cerere pentru el, cum s-a întâmplat cu originalul Beetle (produs în Mexic până în 2003), care a rămas în portofoliul Volkswagen timp de 65 de ani în total, potrivit oficialului Volkswagen.

În zone precum Europa, China și SUA tendința pro electromobilitate este accentuată și sunt șanse mari ca în aceste piețe, în zece ani, să nu mai fie disponibile la vânzare mașini Volkswagen pe combustie, apreciază Stackmann, subliniind totuși că un factor crucial îl va avea cadrul legislativ din aceste piețe majore.

Vor exista și mașini electrice sport sau sportive ale Volkswagen, precum există acum GTI și R?

Cu siguranță „Da!”, însă la nivel de Volkswagen nu s-a cristalizat care poate echivalentul pentru GTI sau R în era electromobilității. În cadrul companiei încă se dezbate despre cum să arate mașinile sport(ive) electrice Volkwagen și ce „etichete” să poarte. E clar că GTI electric n-ar avea sens, poate nici R electric. Care să fie litera sau literele cele mai potrivite pentru ceva sport și electric?, punctează Jürgen Stackmann.

Ce ciclu de viață vor avea mașinile electrice Volkswagen?

Mașinile Volkswagen au, în general, un ciclu de viață de 7 ani, cu un facelift după trei ani și jumătate. Și pentru electrice există un calendar de împrospătare similar, cu mențiunea că anumite actualizări de software vor putea fi făcute mult mai ușor, „over the air” (OtA), iar clienții vor simți mai mult timp că au o mașină „la zi”. Cumpărătorii de ID.3 vor fi chemați după un an de la livrare pentru un upgrade major de software, care necesită software și dispozitive specializate, care se găsesc doar la dealeri, iar ulterior update-urile mașinii vor fi efectuate OtA, explică Stackmann.

Cum se vede problema bateriilor? Cât de curate sunt, problema capacității de producție, limitările tehnologice ale chimiei litiu-ion…

Este foarte important ca bateriile să fie produse în Europa, cu materii prime de la furnizori care le obțin prin procese curate, indiferent de locul de exploatare. Miza mare este aducerea producției de baterii în Europa, pentru că există un dezechilibru al producției globale care înclină balanța foarte mult în favoarea Asiei, observă Stackmann.

Din acest motiv strategic, pe termen mediu și lung, Volkswagen a investit în firma suedeză Northvolt, un miliard de Euro, pentru a produce baterii în Europa într-un mod cât mai ecologic. La început va fi vorba de un necesar de producție al bateriilor litiu-ion de 12-16 GWh, dar până în 2025 Volkswagen va avea nevoie de o capacitate de producție de circa 150 GWh, reiese din estimările companiei auto germane.

Cât de mare ar fi ideal să fie bateria unei mașini electrice și care este punctul în care clienții consideră că autonomia le este suficientă?

Deocamdată nimeni nu trece de capacități de 100 kWh pe autoturisme, deci probabil că aici se va stabiliza limita superioară. Pe clienți îi interesează mai mult autonomia decât capacitatea bateriei în sine, iar pe măsură ce mașinile electrice vor fi tot mai eficiente va putea fi parcursă o distanța o tot mai mare folosind aceeași capacitate a bateriei. Iar acumulatorii au densitate energetică tot mai bună și devin tot mai ușori, potrivit lui Stackmann.

În cazul ID.3 este de așteptat ca versiunea intermediară a bateriei, 58 kWh (autonomie WLTP 420 km), să fie cea mai cerută, deși mașina va fi disponibilă și cu baterii de 45 kWh sau 77 kWh, estimează oficialul VW.

Bateriile sau acumulatorii solid state în ce stadiu mai sunt?

Bateriile solid state ar rezolva multe dintre probleme, dar ele nu sunt încă disponibile pe piață. Este ceva la care Volkswagen lucrează și reprezintă o tehnologie de viitor, spune Jürgen Stackmann.

Citește și:

24 comentarii

Goe 30 septembrie 2019 - 23:30

În țările cu excedent de electricitate, poate fi fezabil. În țările din lumea a treia, unde trebuie să cumperi tu un post de transformare dacă electrica nu are capacitate acolo și apoi îl dai de-a moaca…. Mai durează pana se cableaza toate cătunele, dar să fie suficiente posturi de încărcare pe la bloc.
Românul mai are o problemă: nu are autostrăzi, pe valea Prahovei și pe la Bran nu ai loc sa arunci un ac. Cam greu momentan să încarci mașina la București, sa îți faci plimbarea la munte liniștit și sa te mai și întorci. Plus că piața auto parcă era într-o etapa SUV, la noi se mulează ca ai gropi și pe autostrada, ori nu prea există SUV electric.

Reply
Vicar 1 octombrie 2019 - 02:52

Odată,demult, un om, nu prea gospodar,se lăuda in fața consătenilor că el își va învăța calul să trăiască fără de mâncare.
Desigur, cei mai conservatori, au spus că asta nu se poate. Dar omul nostru avea ambiții mari.
Zilele treceau una după alta, comunicatele emise de omul cu calul erau tot mai triumfaliste.: „A mai trecut o zi in care calul meu nu a consumat nimic!. ”
„În câțiva ani voi avea 3 cai total autonomi , care vor trăi fără să mănânce!”
” In viitorul apropiat toată lumea că cumpăra cai de la mine, învățați să trăiască fără să mănânce!”.
Cu fiecare zi care trecea, cotatia la bursă a ne-gospodarului creștea, in timp ce gospodării care își hrăneau caii pierdeau teren.
Dar, după nici o lună, o veste se răspândi fulgerător: ” A murit calul, tocmai acum, când se învățase să trăiască fără să mănânce!!!”

Cam asta este și cu electromobilitatea. Dar dacă cineva o spune azi, pierde cotatia la bursă.Lumea are nevoie de speranță, dar speră într-o rezolvare venită din partea politicului. Inginerii tac, până când inevitabilul se va produce și vestea de pe acum știută de „gospodari” va fi clară și pentru politicieni!

Reply
gabriel 1 octombrie 2019 - 08:49

Buna ziua, eu cred ca domnul Stackmann stie foarte bine ce asteptari au consumatorii :
1. autonomie medie de cel putin 700 km in conditii reale de trafic si in toate anotimpurile, obtinuti la o viteza medie de 80-90 km/h cu clima functionand tot timpul.
2. incarcarea acumulatorilor in cel mult 15 min pentru autonomia mentionata anterior.
3. marirea duratei de viata a acumulatorilor si ieftinirea acestora, nimeni nu cred ca este dispus sa scoata din buzunar cel putin 30% din valoarea autoturismului dupa 5 ani de utilizare. Trebuie sa tineti cont ca daca acum un autoturism pierde in 5 ani mai mult de 50% din valoare la revanzare, o masina electrica o sa fie foarte greu sa fie revanduta dupa 3-5 ani tocmai datorita pretului acumulatorilor…
4. gasirea unei solutii de incarcare in parcarea din fata blocului. Sa facem un exercitiu de imaginatie si sa ne inchipuim ca in Bucuresti 50% din parcul auto actual este electric si numarul statiilor de incarcare este acelasi cu numarul pompelor de combustibil din benzinariile prezente. Cum credeti ca vor fi acestea de aglomerate si cat timp estimati ca se pierde pentru a face o incarcare (timp stat la coada + timp efectiv de incarcare)? Pentru traficul din Bucuresti cred ca in prezent trebuie incarcata masina la 3 – 4 zile??? Cu cat bateria imbatraneste ea trebuie incarcata mai des, dupa 5 ani de electromobilitate cat de des trebuie sa mergem la statia de incarcare?
Cam acestea sunt problemele pe care trebuie sa le rezolve constructorii auto pentru a scoate din piata masinile cu combustie. Acum este un moft sa ai o electrica, nu este coada la incarcare si in plus este si moca, sunt curios sa stiu cat este o incarcare acolo unde se plateste?

Reply
andrei 1 octombrie 2019 - 09:29

ce vrei tu se poate rezolva, dar in timp. si in niciun caz nu se vor rezolva daca nu se cumpara masini electrice in stadiul actual. evident, nu zic sa iti iei tu. dar e bine sa isi cumpere cine isi permite. nu vad de ce e moft. nu e peste tot gratis acum si se mai sta si la cozi, am vazut eu situatii. iar unde se plateste depinde. ca sunt si la pretul kwh de acasa de la tine, sunt si la preturi mult mai mari. 700km mi se pare insa exagerat, nici astea cu combustie interna nu au toate autonomie. o masina pe benzina cu rezervor de 50l, cu consum mediu in oras de 10% (si se poate si mai rau) are autonomie 500km. e absurd sa ai pretentia la o electrica la 700km. da, la drum lung e altceva, dar am luat in calcul un scenariu defavorabil, dar care se intampla des in practica.

Reply
Bogdan 1 octombrie 2019 - 09:34

1. E fezabil chiar cu tehnologia de astăzi. O baterie de 100kWh, la un consum de 14 kWh/100km, ar duce undeva în jur de 700km.
2. Nu cred că se va întâmpla în curând să ai așa ceva. Poate 20-80% SoC în 30 min, dar 0-100%, probabil că nu. Ține de chimia bateriilor: uite aici un articol interesant despre ciclul de încărcare al bateriilor Li-Ion. https://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries
3. E o problemă falsă. Vorbesc de Tesla Model S, pentru că deja sunt mașini care au peste 10 ani. Caută Tesloop, sunt mașini care se încarcă rapid de 2-3 ori pe zi, au peste 400.000 de mile și bateriile încă rezistă. Problema longevității a apărut din cauza a) comparației cu telefoanele mobile (nu există termeni de comparație) și b) Nissan Leaf, prima generație, căreia îi lipsește Thermal Management System (TMS), și care are probleme din cauza supraîncălzirii. Și celei de-a doua generații îi lipsește TMS, nu știu ce să zic. Scad costurile de producție, Nissan zice că TMS nu influențează degradarea bateriei, în același timp, toți ceilalți producători au TMS, chiar și pe PHEV-uri.
4. Aici sunt de acord, trebuie infrastructură. E un cerc vicios, nimeni nu va face infrastructură pe gratis, mai ales dacă nu e cerere. Nu e cerere din cauză că nu există infrastructură. Tesla a spart cercul vicios construind pe propria cheltuială infrastructura. Să sperăm că și la noi se vor găsi unii care să nu-ți ceară un preț exorbitant și în același timp să construiască infrastructura.

Eu am un PHEV, nu BEV. Worst case scenario (vreme rece), încarc maxim 6-7 kWh la serviciu, cam la fel și acasă. Fac cam 34km/zi, deci să zicem ~700km lunar casă-serviciu. M-ar costa 154 RON, dar la serviciu e gratis. În traficul de București, cam cât te-ar costa să faci 700km lunar? Nu cu 4L/100km, asta e poveste pentru copii. Pune 8-9L/100km, cazul optimist, peste 10, cazul pesimist. Ajunge peste 450 RON.

Reply
Cornel 21 octombrie 2019 - 11:57

Consumul in regim de autostrada e de 27-28kwh/100km. 14 ai la 80-90kmh.

Reply
toma 1 octombrie 2019 - 09:52

Peugeot 508 cu motor 2l TDI are autonomie de 1200 km. Si mai sunt multe masini asemenea. Cand faci rute lungi si des, asta e un mare criteriu. Time means money!

Reply
Costin 1 octombrie 2019 - 12:48

Cine merge peste 1000 km fara sa se opreasca minim o ora pentru odihna isi pune viata lui in pericol si pe a celorlalti din trafic, adica e iresponsabil si nu-mi doresc astfel de oameni pe sosele.
Si oricum 1000 km intr-o zi, chiar si cu pauze un om responsabil le poate face doar pe autostrada si cu minim 2 pauze de cate o ora, timp berechet pentru incarcat o electrica la 80% de 2 ori si pentru parcurs distanta respectiva.
Un exemplu de cum se poate parcurge responsabil o astfel de distanta e in articolul lui Adrian, cel cu mersul la Budapesta.
In rest as recomanda sa citesti comentariile de mai sus ale lui Bogdan, la care subscriu.

La final as adauga ca nu murim daca renuntam la putin confort, ca sa nu ne mai omoram copii si nepotii.
(incearca sa stai pe vine, pe trotuar in Bucuresti, la inaltimea la care respira un copil – si cand trece un diesel pe langa tine, chiar si euro 6, trage o concluzie).

Reply
Gogu 4 octombrie 2019 - 20:04

Eee, hai, mai las-o. Sunt oameni care fac si 1200 km intr-o singura zi in Romania. Nu, nu pe autostrazi. Sunt unul dintre ei. Daca tu esti varza dupa 300 de km, nu inseamna ca toti soferii sunt ca tine.

Acum primim “lectii” de la panselute cum si cat sa conducem “responsabil”?

Si da, s-a umplut de “soferei” ce opresc la fiecare 100 de km ca sa se “odihneasca”. Daca aveti astfel de probleme, e clar ca nu e pentru voi condusul. Nu zice nimeni sa mergi pana adormi si faci accident, dar mai usor cu exagerarile si lectiile. Acum… una e sa faci 1200 de km intr-un logan si cu totul altceva intr-un A8, spre exemplu, ca tot veni vorba de subiectivitate.

Reply
Lucian D 5 octombrie 2019 - 10:31

Ca de obicei, adevarul e undeva la mijloc, deci fiecare dintre voi are dreptate:
– daca faci bani din condus prin tara, atunci sigur ca Gogu are perfecta dreptate
– daca esti turist sau intamplator intr-o delegatie de afaceri, atunci Costin e cel ce are perfecta dreptate.
Deci va zic ceva: in momentul in care vom folosi masinile electrice pentru curierat si in general pentru carat marfa, atunci vom putea vorbi de adevarata revolutie electrica in transportul privat! Vedeti ca in cel public au inceput sa miste, sunt multe orase la noi care au autobuze electrice functionale, pe traseu. Se misca totusi ceva in sensul asta.

Reply
Costin 7 octombrie 2019 - 11:23

Gogu, vrei sa spui ca mergi 1200 km pe zi prin Romania, fara autostrazi, fara pauza?
Ori esti super om, ori super mincinos.
Oricum exemplu unui profesionist care a condus peste 8 ore si a omorat 10 oamni poti sa-l citesti in presa din weekend… si exemple de laudarosi care au condus mii de km fara oprire gasim cu sutele … si morti in accidente provocate de ei tot cu sutele… de obicei „zmei” din trafic omoara, nu „sofereii”.

In fine, discutia era despre masinile electrice…
Si idea e ca peste 90% din soferii, pentru 90% din traseele pe care le parcurg se pot descurca fara nici un stres cu ce ofera electricele de acum (circa 300km reali), iar cand autonomiile reale vor sari de 500km eu cred ca vorbim de peste 95%.

Reply
Cornel 21 octombrie 2019 - 12:04

Nu, ceea ce spune, iar tu te faci ca nu pricepi e ca nimic nu se compara cu confortul psihologic de a alimenta o data, timp de 2 minute si a avea ulterior autonomie, adica libertate de 1200km. Oricum si tu si Adrian bateti un cal mort, macar el castiga o paine din asta, tie ce-ti iese ?

Florin Oprea 8 octombrie 2019 - 22:22

(1) „dar e bine sa isi cumpere cine isi permite.”. Evident, cum sa nu fie bine cind statul ia bani din buzunarul contribuabililor (10000 euro, ceva neglijabil) si ii da alora de-si permit o electrica.
(2) De trei zile fac cite 750 km, pe autostrada, cu ambuteiaje si prin orase. Am facut patru alimentari, cam 180 de l. Mai am de facut inca 2000 in urmatoarele zile. Dupa care luna viitoare inapoi. Zi si mie cind va fi electrica aia sa faca la fel ca meganul meu

Reply
Naivu 9 octombrie 2019 - 09:10

(1) Consider ca cine si-a luat sau isi ia electrica in momentul de fata isi sacrifica din comoditate pentru o cauza nobila si acei 10000 EUR (fie si din buzunarul contribuabililor) nu acopera decat partial eforturile facute. Daca s-ar calcula si costurile generate de poluare sau incalzirea climatica, cred ca utilizatorii de motoare pe combustie interna ar datora contribuabililor mai mult decat utilizatorii de BEV!
(2) 750 km / zi in aproape fiecare zi chiar este o situatie exceptionala pentru care orice electroentuziast iti va recomanda sa ramai la dieselul tau (dupa cum si transportul de marfuri pe distante lungi nu se va face niciodata pe baterii); pentru restul de 99,99%, electrica este viitorul!

Reply
Cornel 21 octombrie 2019 - 12:07

Vise umede taica, mie-mi place ideea de vehicul electric, dar e clar ca in formatul actual cu acumulatori de 100+kg sunt destinate sa esueze. Pana nu va exista o revolutie pe piata bateriilor n-are niciun sens sa discutam bev.

Reply
Costin 21 octombrie 2019 - 13:54

E mult mai usor sa arunci gunoiul la gramada si mult mai dificil sa-l sortezi si sa-l dai separat … si totusi cum ai vrea sa fie colectat gunoiul, selectiv sau la gramada?
Cam asa e si cu gazele in oras, pentru confortul unora trage toata lumea pe nas.
Poate cei care trag mai multe gaze pe nas decat produc au dreptul sa le ceara celor care ii gazeaza sa plateasca.
Si nu-mi spune ca si pentru producerea curentului se arde ceva, ca o sa-ti explic ca randamentul unui motor termic este de vreo 3 ori mai mic decat cel de la o termocentrala in cogenerare … deci producerea unui 1kWh in termocentrala polueaza de 3 ori mai putin decat producerea unui 1kWh in diesel-ul de pe strada.
Ca va place sau nu, e normal sa renuntam la arderea combustibililor fosili, asa cum nu e normal sa aruncam ambalajele in natura, ci sa le reciclam.

Reply
Cornel 21 octombrie 2019 - 16:59

Partea cu gunoiul recunosc ca nu o inteleg.
Daca stai la casa e simplu sa colectezi selectiv, nu cred ca se plange cineva de asta.
La bloc e alta discutie, acolo unde exista o singura ghena nu se va colecta selectiv.
Daca discutam de randamente, poti avea linistit randament de >50% la un 1.6 benzina, intrebare e daca e fezabil dpdv economic un astfel de motor ? Raspunsul, ca in cazul bev, e evindent nu. Inca o chestie, vorbim de poluare punctual unde iti doresti tu sa o vezi, sau vrei sa te uiti pe tot lantul, de la extragerea de zacaminte , la fabricatie, exploatare si apoi reciclare a bev-ului ? Faptul ca 1kwh produs intr-o hidrocentrala emite mai putin co2 decat 1kwh produs de un motor diesel e un fapt punctual. Daca iei procesul de la A-Z bev-urile au o amprenta ecologica mai mare decat masinile cu combustie interna, fapt recunoscut chiar de cei din industria auto. Ca unora le place jazz-ul e alta discutie, si mie imi place, dar hai sa nu ne pierdem reperele economice si de bun simt.

Adrian Mitrea 21 octombrie 2019 - 17:08

Am venit doar să spun că, în funcție de capacitatea bateriei unui BEV, acesta devine mai ecologic decât un ICE echivalent după 40.000-60.000 km. Vorbim de mașini compacte de volum, gen e-Golf, LEAF, i3, cu baterii de cca. 40 kWh. Facts. Sunt pe acolo pe net, trebuie doar să accepți că există.
Oricum de poluat poluăm toți.
Ideea e că tehnica de colectare a gunoiului, selectiv sau nu, este infinit mai puțin poluantă și mai sănătoasă pentru viață (oameni, animale, plante) decât dacă am face câte o mică groapă de gunoi în fiecare gospodărie. Sau dacă am da foc la gunoaie în spatele blocului.
Cam asta este și motorul cu combustie. O chestie pe care o arzi sub nasul tău, o poluare imediată și locală, cu impact dăunător încă nemăsurat la adevărata scală (boli, mutații, etc…).
Folosind BEV poluezi mai controlat, mai puțin și mai departe de viață (oameni, animale, plante). Adică un fel de groapa de gunoi Glina/Cățelu pentru București. În loc de groapă de gunoi în grădinița fiecărui bloc sau fiecărei curți din oraș.
Atât. Over and Out.

Naivu 22 octombrie 2019 - 12:04

„Vise umede”, „bateti un cal mort”, … etc., dar intre timp Tesla si Nissan nu fac fata comenzilor, producatorii de baterii pt BEV nu pot face fata comenzilor, iar BEV au ajuns la 3% din piata mondiala (2,4 milioane unitati in 2018 si 13,2 milioane unitati = 15% din piata perspectiva pt 2024; https://www.automarket.ro/stiri/vanzarile-de-masini-electrice-ar-putea-creste-de-peste-5-ori-in-urmatorii-5-94191.html).
In Norvegia BEV au deja 33% din piata, chiar si in Romania au 1%; crezi ca tot occidentul cumpara BEV din prostie si noroc cu romanii care ii vor lumina in viitorul apropiat ca sa nu le mai cumpere?
Si asta cu acumulatori de 500 kg, autonomii de 2-300 km si preturi > cu 10-15000 EUR … crezi ca toti banii bagati in cercetare ani de zile de marii producatori de masini nu vor ameliora nimic?!

Reply
Costin 9 octombrie 2019 - 09:11

Vad ca discutiile pro si contra electrice seamana cu cele benzina vs motorina de acum cativa ani.
E clar ca pentru unii ar fi potrivite si pentru unii, inca nu.

Pana la urma impactul mare este doar legat de nivelul de poluare din orase si aici ar trebui sa se mute discutia … suntem sau nu dispusi la un compromis privind confortul direct personal pe care ti-l da o masina pe care o alimentezi in 5 minute versus supliciu de a fi atent cand incarci masina ca sa nu ramai pe drumuri, si asta doar pentru „binele comun” ???

Eu sunt dispus la acest „supliciu”. Pentru majoritatea va mai dura schimbarea de paradigma.

Reply
Naivu 11 octombrie 2019 - 14:11

Subscriu la opinia lui Costin, cu o mica precizare: „supliciul” este timpul petrecut la incarcare; masina electrica te avertizeaza sa nu ramai in pana prostului mai mult si mai devreme decat cea pe combustie, iar cu autonomie >300km incarci doar un pic mai des decat ai alimenta cu benzina (e.g. masina mea are autonomie cam 550km daca merg la drum intins, care scade la jumatate daca merg doar in Bucuresti).

Reply
Cornel 21 octombrie 2019 - 12:10

Pai daca e vorba de binele comun, fa acel bine si abandoneaza ideea de masina personala. Ia transportul in comun.

Reply
Costin 21 octombrie 2019 - 13:55

Aici ai perfecta dreptate, transportul in comun este clar cea mai eficienta solutie … singura problema e sa fie.

Reply

Lasa un comentariu