
BMW i3 (sursa – Adrian Mitrea)
Am ales să plecăm din București la Alba Iulia, iarna, cu o mașină electrică. Nu e tocmai o decizie ușoară, dată fiind suma de lucruri care pot merge prost pe o distanță totuși mare: aproape 400 de kilometri. Plus retur. Dar pentru că ne place aventura, iar acum avem o mașină electrică a noastră, am zis să lăsăm alternativa pe benzină în parcare și să experimentăm un nou road trip electric memorabil. Probabil că mulți dintre voi, cei care citiți aceste rânduri, ați aflat deja despre călătoria cu peripeții din 2016, când de la București până la Sibiu am făcut 12 ore cu o mașină electrică, din cauza infrastructurii „necoapte”. Ei bine, lucrurile au mers mult mai bine de data asta, însă emoțiile n-au lipsit cu desăvârșire. Povestea e lungă și începe cam așa…
Plănuiesc călătoria încă din Martie 2018. Atunci am rezervat cazare pentru două nopți. Evident, nici cu atâtea luni înainte n-am găsit ceva rezonabil fix în oraș, în Alba Iulia, dat fiind Centenarul. Așa că am ales o agropensiune frumoasă situată la 22 km de centrul orașului (respectiv 30 de minute de mers cu mașina). Deci distanță adăugată și complexitate a deplasării mai mare pentru mașina noastră electrică.
Cu o zi înainte de plecare am cercetat online stațiile de încărcare de pe traseu, să văd dacă sunt funcționale și cam cât de des încarcă alți utilizatori la ele. Desigur, pe lângă ce arată aplicația PlugShare, mai sunt mulți care încarcă fără să dea check-in în aplicație, așa că până în momentul în care ajungi efectiv la stație nu știi exact ce te așteaptă acolo. Poate e ocupată de o altă mașină electrică sau poate s-a defectat între timp…

Ruta si puncte de incarcare Bucuresti – Alba Iulia (sursa – PlugShare.com)
Deja poți să observi cum utilizarea unei mașini electrice îți schimbă gândirea și… grijile. Dacă aș fi plecat cu MINI-ul din 2002 nu m-aș fi întrebat dacă e benzinăria ocupată de alte mașini pe benzină și nici nu mi-aș fi pus problema că pompa de alimentare ar putea fi defectă. Atunci când conduci o mașină electrică gândurile și preocupările tale sunt, iată, altele…
Am planificat opriri pentru încărcare la Pitești și Sibiu, la stații de 50 kW, DC (curent continuu). Acestea sunt cele mai puternice stații disponibile în România la nivel de 2018 și tot 50 kW este standardul maxim pe care îl poate suporta mașina noastră (BMW i3). Pe harta PlugShare le recunoști ușor pentru că toate stațiile DC, începând de la puteri de 22 kW și până la 50 kW, sunt marcate cu portocaliu. Toate celelalte, verzi, sunt majoritatea stații semi-rapide (22 kW AC), iar cele turcoaz sunt puncte de încărcare rezidențiale care au de regulă puteri între 3,7 și 22 kW AC. Ele sunt ultima soluție, dar în caz de nevoie contactezi proprietarul și știi că sunt unele șanse să încarci la el acasă…
Cu alte cuvinte, atunci când vor apărea stații de 150-350 kW, BMW-ul i3 se va încărca tot cu maximum 50 kWh. Valabil pentru toate mașinile din aceeași generație cu acest model, care au caracteristici tehnice similare.
Revenind la comparația cu mașina convențională, nu cred că te-a preocupat vreodată debitul pompei sau al furtunului de la benzinărie, nu? Ei bine, iată că în cazul mașinilor electrice contează viteza de realimentare cu energie electrică, iar variabilele sunt enorme dacă iei în calcul toate combinațiile posibile dintre mașină și stație, plus temperatura ambientală.
În cazul nostru circa 40-60 de minute pentru fiecare oprire ar asigura încărcare de cel puțin 95% a bateriei (de la sub 10-20%), iar pentru ultima etapă a călătoriei (Sibiu – Alba Iulia) nici măcar n-am avea nevoie de baterie plină, ci doar de jumătate. Dar am luat în calcul de la bun-început două încărcări full la 50 kW și două ore în plus pentru tot traseul, față de cum am fi călătorit cu mașina noastră pe benzină.
Dacă Google Maps zice că ar trebui să facem 5 ore de la București la Alba Iulia, noi am luat în calcul 7 ore de călătorie, cu tot cu opriri.
Știu că pare mult la prima vedere. Dar să zicem că ai merge cu o mașină pe benzină. Una capabilă. Ai încălca viteza legală peste tot pe unde ai putea și n-ai opri deloc până la destinație. Tot ai face măcar 4 ore și jumătate.
Ori eu am trecut de faza asta, din fericire!
Am învățat că viața e mai prețioasă decât 2-3 ore în plus la un drum, iar călătoria în sine poate fi superbă dacă înțelegi că traseul poate fi la fel de frumos ca destinația. Ține doar de tine! Pe scurt, două ore în plus pe ruta aceasta, pentru că mergem cu o mașină electrică, nu mi se pare un capăt de țară.
Rezervele de putere pe drumuri de munte (i3 are 170 CP), cuplul instant, liniștea și confortul deplasării te fac să te îndrăgostești iar și iar de o asemenea mașină. Încă nu-mi vine să cred că în 2016 conduceam pentru prima dată un i3 de test drive, iar după doi ani am reușit să avem unul al nostru*. *Mă rog, leasing pe cinci ani, dar ai prins ideea.
Dacă ar avea autonomie 1.000 de kilometri, am găsi în fiecare lună destinații să-i golim bateria iar și iar. Pur și simplu e o plăcere. Plăcere pe care deja mulți români au experimentat-o în mașini comparabile (de închiriat; ale firmei la care sunt angajați sau chiar ale lor personale; Uber; etc…).
Ca totul să meargă strună am sunat la pensiune să întreb dacă există vreo priză zdravănă la care să pot conecta un prelungitor la fel de zdravăn, să încarc mașina peste noapte. Răspunsul a fost „Da”, așa că am apelat la Mihai, bun prieten și posesor de BMW i3, să-mi împrumute un prelungitor de 25 m făcut de el cu cabluri groase și contacte cositorite tocmai pentru a merge brici încărcarea lui i3 și la prize domestice. Mașinile electrice fac figuri la încărcarea cu prelungitor și necesită împământare. Nu e și cazul lui BMW i3, care se încarcă la orice priză. Chiar și cu prelungitor și chiar fără împământare. Important e ca prizele să nu se topească, să nu se încingă sau să nu declanșeze oprirea curentului de la siguranță. Mașina poate trage până la 3,7 kWh din priza domestică, deci energie multă pentru o priză de… veioză.
Cu cablul luat de la Mihai și bine așezat în „frunk” (portbagajul din față, în loc de motor termic), în seara de dinaintea plecării (29 spre 30 Noiembrie) lăsăm mașina la Electromagnetica la încărcat, peste noapte, programată să se precondiționeze pentru ora 06:00. Atunci vrem să plecăm. Stația aceasta e foarte aproape de casă, iar plecarea direct de la priză îți lasă posibilitatea să precondiționezi mașina (temperatura bateriei și temperatura habitaclului) folosind curent direct din priză, maximizând astfel autonomia. Practic pleci cu mașina caldă, la parametri optimi, fără să fie nevoie să consumi energie din baterie pentru acest lucru.

Electromagnetica 22 kW AC (sursa – Adrian Mitrea)
Toate bune și frumoase. Dar eu și Luiza (care va deveni logodnica mea în această deplasare, dar nu bănuiește nimic) ne-am mișcat cam greu de dimineață și am ajuns la mașină la… 06:30. Cu alte cuvinte habitaclul s-a încălzit, dar a apucat să se și răcească un pic între timp. Precondiționarea nu te iartă dacă nu ești punctual!
Mai mult, un tip care face Uber cu Renault Zoe ne-a scos mașina din priză la un moment-dat, noaptea, și a uitat să o reconecteze când a plecat, așa că încălzirea habitaclului s-a făcut cu prețul a 2,5% din baterie, în loc de curentul din priză. Iar precondiționarea (încălzirea) bateriei nu s-a mai făcut deloc, pentru că softul mașinii nu îi permite să consume curent din baterie pentru încălzirea ei (ci doar cu energie electrică dintr-o priză, cum ziceam). Dar nu e o tragedie, Pitești e relativ aproape și oricum ar fi… ajungem.
Pe măsură ce mașinile electrice se vor înmulți, pe atât problemele de înțelegere ale utilizării stațiilor vor fi mai multe. Fiecare priză funcționează diferit și ai putea scrie un roman doar despre asta…
Ideal ar fi fost ca tipul cu Zoe să scoată mașina noastră din priză (lucru posibil la unele stații, chiar și când mașina nu e complet încărcată) și apoi s-o reconecteze, când a plecat. Dar tot ideal ar fi fost și ca eu să nu blochez un loc de parcare/încărcare mai mult timp decât încărcarea însăși (ca număr de ore)… Avem multe de învățat cu toții.
În fine, plecăm cu 97,5% baterie, mai mult decât suficient pentru a ajunge la Pitești cu viteză de croazieră decentă: 100 km/h pe A1.
În toată această călătorie de circa 900 km în trei zile climatizarea va rămâne setată mereu pe 23 grade Celsius, AUTO, A/C pornit, scaune încălzite mai mereu pe treapta 1 din 3, muzică pornită tot timpul, faruri aprinse tot timpul, mod de condus Comfort tot timpul (i3 mai are Eco Pro și Eco Pro +).
- Info la plecare din București
97,5% baterie
142 km autonomie
114 km până la Pitești
356 km până la Alba Iulia
-6 grade Celsius, ora 06:35
La 100-110 km/h pe autostradă suntem mai rapizi decât camioanele și multe dintre mașinile de pasageri. Mai vine din când în când câte unul cu 130 km/h+, dar nu-i stres. La ora aia, 07:30, e loc pentru toată lumea pe A1. Afară sunt -7 grade Celsius.

La volanul BMW i3 pe A1 (sursa – Adrian Mitrea)
Ajungem la Pitești liniștiți, în confort maxim, cu viteză medie orară foarte bună dacă ținem cont de faptul că include și ieșirea din București + intrarea în Pitești. Luiza chiar adoarme pe final de autostradă, sub blândul soare de la 07:30, oră la care și mie mi-ar fi plăcut să fac același lucru dacă n-aș fi fost la volan.
Stația fast charge de 50 kWh e liberă și funcțională. E încă dimineață, 08:04. Deci până aici am făcut o oră și jumătate. Perfect!
- Info la sosire în Pitești
87,6 km/h viteză medie
20,4 kWh/100 km consum mediu
16% baterie
24 km autonomie
114 km parcurși de la București
242 km până la Alba Iulia
-6,5 grade Celsius, ora 08:05
În 55 de minute de staționare la priza de 50 kW bateria a ajuns de la 16% la 99%. În timpul ăsta am servit câte o cafea cu prăjiturică rom la TipTop din Kaufland. Costă numai 2,5 Lei. Deci 5 Lei amândoi. Serios, 5 Lei două cafele și două prăjituri… O vizită scurtă la toaletă, o tură prin Deichmann să vedem oferta de încălțăminte de iarnă și… gata.
E incredibil cât de repede trece timpul în momentul în care te oprești și părăsești mașina. Fiindcă stațiile de încărcare sunt montate la capătul parcării în toate cazurile pe care le cunosc eu, în colțul cel mai îndepărtat de intrarea în magazin, faci peste 5 minute, cumulat, doar pe drumul de la mașină spre magazin și invers. Cum spuneam, timpul trece repede. N-avem timp să ne plictisim.
- Info la plecare din Pitești
54 min. 48 s. stat la priză
99% baterie
165 km autonomie
171 km până la Sibiu
114 km parcurși de la București
242 km până la Alba Iulia
-5,5 grade Celsius, ora 09:00
Din start poți observa că distanța până la Sibiu este mai mare decât autonomia teoretică (171 km vs. 165 km). Deci ar trebui să mai încărcăm un pic pe undeva.
Doar că pe Dealu’ Negru mașina se simte excelent! Îndrăznesc să spun că BMW i3 a fost făcut special pentru drumuri naționale de munte! Nu pentru oraș. Pur și simplu decolează la fiecare talpă fină, iar de frână nu e nevoie să mă ating până la Râmnicu Vâlcea pentru că frânarea regenerativă este atât de puternică încât pot struni mașina doar cu o singură pedală, cea de accelerație.
Deci te folosești de relief să ai o rulare foarte eficientă și fără uzură de plăcuțe de frână ori discuri. Eficiența rulării se vede imediat pentru că la coborârea spre Râmnicu Vâlcea am câștigat autonomie prin „regen” (regenerare) cât să putem ajunge la Sibiu, chiar dacă datele arătau contrariul la plecarea din Pitești. Cu alte cuvinte, acum avem o autonomie teoretică mai mare cu 36 km decât distanța efectivă până la Sibiu.
Practic mașina a luat în calcul ritmul mai alert de autostradă pentru a estima autonomia viitoare, ritm pe care nu l-am mai putut susține pe DN de munte, așa că autonomia a devenit mai bună. 36 km autonomie este un „buffer” rezonabil care îți ajunge dacă șofezi cumpătat. Problema e că drumul începe iar să urce și consumi repede acel buffer. Te poți trezi aproape de Sibiu că rămâi fără curent cu câțiva kilometri înainte de stație. Asta iarna. Vara și în toate celelalte anotimpuri ai autonomie cu cel puțin 20 km mai bună și distanța Pitești – Sibiu poate fi parcursă fără probleme cu o mașină cu specificațiile lui BMW i3. Chiar am și realizat un articol vara, cu un i3s, când am fost la Raliul Sibiului.
Așa că alegem varianta sigură. Oprire la toaletă + un pic de curent la Kaufland Râmnicu Vâlcea. După cafea, apă și încă 60 de kilometri de condus de la Pitești la Râmnicu Vâlcea, o pauză de 15-20 de minute e chiar binevenită.
Peisajul de iarnă de pe drum insistă să fie superb peste tot între Pitești și Râmnicu Vâlcea.

La volanul BMW i3 pe E81 (sursa – Adrian Mitrea)
- Info la sosire în Râmnicu Vâlcea
69,8 km/h viteză medie
18,7 kWh/100 km consum mediu
66% baterie
138 km autonomie
102 km până la Sibiu
173 km până la Alba Iulia
183 km parcurși de la București
-4 grade Celsius, ora 10:20
Ne amintim că nu mai avem apă în mașină, deci cumpărăm apă și niște batoane, să avem ce ronțăi pe drum până la Sibiu. Timpul trece repede.
Mașina stă la priză de mai puțin de 30 de minute, timp în care s-a încărcat de la 66% la 98%, așa că sigur ajungem la Sibiu, orice ar fi. Ba chiar ar ajunge autonomia pentru a merge direct la Alba Iulia, dar la limită și n-avem de ce să riscăm sau să sacrificăm din confort. După Valea Oltului nu văd de ce n-ai opri un pic în Sibiu.
- Info la plecare din Râmnicu Vâlcea
26 min. 43 s. stat la priză
98% baterie
208 km autonomie
102 km până la Sibiu
173 km până la Alba Iulia
183 km parcurși de la București
-4 grade Celsius, ora 10:50

BMW i3 la incarcat – Kaufland Ramnicu Valcea (sursa – Adrian Mitrea)
Continuăm hotărât pe Valea Oltului. Drumul e relativ liber și supremația motorului electric se simte în fiecare depășire a unui autotren (da, ăla căruia toată lumea îi zice, greșit, TIR). Și vremea devine treptat mai bună, crește temperatura exterioară, apare soarele. Devine o zi superbă pentru călătorit cu mașina, alături de jumătatea ta, indiferent ce mașină ai conduce.
Soarele îi bate prin păr, o privesc și azi ca-n prima zi! De-ar ști ea că în husa de la cablurile de încărcare am ascuns bine un… inel… Acel inel, da, da! Inclusiv din perspectiva asta mașina electrică e interesantă. Dintr-o dată ai locuri noi în care să ascunzi surprize pentru partenerul tău de viață. În compartimentul pentru cabluri din față încap fără probleme o sticlă de șampanie, un buchet de flori și… un inel. Spațiul acesta de sub capotă e perceput de toată lumea tot ca un fel de compartiment motor, adică un loc în care nu prea umbli, mai ales dacă ești femeie. Numai bine, cum spuneam, poate fi un loc în care să ascunzi câte ceva cu care să o poți surprinde când și când.
Ajungem la Sibiu. Vremea e superbă, stația liberă. S-a instalat și un pic de… foame. În Sibiu sunt mai multe mașini electrice decât în Pitești sau Râmnicu Vâlcea, judecând după pozele pe care le-am văzut pe PlugShare și după numărul de check-in-uri (încărcări) dintr-o zi. Așa că am luat în calcul faptul că stația de 50 kW ar putea fi ocupată. Dar n-a fost.
- Info la sosire în Sibiu
66,1 km/h viteză medie
18,2 kWh/100 km consum mediu
42% baterie
71 km autonomie
71 km până la Alba Iulia
281 km parcurși de la București
-4 grade Celsius, ora 12:35
Distanța până la destinație este egală cu autonomia preconizată de mașină. Cu un rulaj atent, fără excese, am fi ajuns din prima în Alba Iulia, direct de la Râmnicu Vâlcea, exact cum estimam.
Și chiar am fi mers direct dacă stația de la Kaufland Sibiu ar fi fost ocupată ori defectă. Mai sunt și alte puncte de încărcare în Sibiu, dar semi-rapide (22 kW AC). În loc să fi stat la o priză semi-rapidă am fi preferat să rulăm mai conservator. Ca timp total de călătorie ieși mai bine așa.
Oricât de scurtă ar avea să fie această oprire în Sibiu, ea va aduce în baterie curent cât să nu căutăm prize la destinație ca prim lucru pe care-l facem.
La Kaufland Sibiu viețuiește o pizzerie mică și cochetă în galeria comercială, au scaune comode și un meniu foarte variat pentru o pizzerie mică, de hypermarket. Așa că bem o limonadă, respectiv un fresh, mâncăm câte o felie de pizza, verificăm notificările social media, mergem la toaletă, ne spălăm pe mâini și suntem din nou gata de drum după această pauză care a durat 40 de minute.

Pizza la Kaufland Sibiu (sursa – Adrian Mitrea)
Știu că poate găsești plictisitoare detaliile despre spălatul pe mâini ori mersul la toaletă. Poate chiar crezi că avem probleme urinare… De fapt dau toate aceste detalii să înțelegi cât de important este ca mașina să se încarce cât timp tu faci altceva, orice altceva. Pentru că făcând altceva timpul zboară pur și simplu. Iar mașina se încarcă.
- Info la plecare din Sibiu
40 min. 15 s. stat la priză
99% baterie
191 km autonomie
71 km până la Alba Iulia
281 km parcurși de la București
-1 grad Celsius, ora 13:20
Cu autonomie atât de multă raportată la distanța pe care o mai avem de parcurs… ne lăfăim! 130 km/h pe cruise control pe A1 spre Sebeș – Alba Iulia, 150 km/h în depășiri. Autonomia scade dramatic, dar oricât ar scădea, de ajuns tot ajungem. Testat cu alte ocazii, i3 94 Ah are autonomie reală minimum 130 km la rulat pe autostradă, constant, cu 130 km/h. Deci avem clar mult mai multă energie decât avem nevoie.
Waze o ia razna la un moment-dat. Ne bagă pe niște drumuri secundare, după Sebeș, vezi-Doamne să evite nu știu ce aglomerație. Tot înaintăm prin niște sate și tot vedem din loc în loc semne cu „accesul interzis” altora în afară de riverani. Zic „hai că azi suntem riverani și ‘om ajunge noi la Alba Iulia chiar și pe drumurile astea secundare”. Doar că drumul secundar devine tot mai prost, ba chiar forestier și plin de noroi. Bine măcar că e un pic înghețat. Nu suntem singuri. Din sens opus vine un Ford Focus cu numere de… CT.
Hai că suntem bine, zic!

La volanul BMW i3 pe DJ 107C in zona Vintu (sursa – Adrian Mitrea)
„Vor crede oamenii că le căutăm!… aventurile astea… cu orice preț, numai să pară călătoria mai palpitantă”, conchide Luiza, anticipând cumva ce va urma la comentarii.
„Asta e, de atâția ani m-am obișnuit. Să creadă și să comenteze ce vor!…”, o liniștesc eu.
Waze, bată-l norocu, voia să urcăm pe lângă un picior de pod pe unde nici Dacia Duster n-ar urca. Ditamai șanțul la bază, imposibil de urcat cu un auturism sau SUV. Practic acolo nu e drum și n-a fost niciodată.
Ignorăm Waze, continuăm drept, ajungem iar în DN. Aici sunt trei mașini oprite. Șoferii, disperați, cu telefoanele în mână. Opresc. Vorbim. Ei sunt ghidați de Waze în sens opus celui din care venim noi… Probabil vrea să-i suie și pe ei pe acel maidan!
Ne băgăm picioarele în calculele lui Waze și mergem pe DN. În 3 minute ajungem în locul cu problemă: un pod de intrare în Alba Iulia, raportat ca închis (probabil pentru parada de a doua zi). De aici a pornit totul. Nu știu ce-au făcut ceilalți și cât s-au chinuit în off road, noi am scăpat!
- Info la sosire în Alba Iulia
65 km/h viteză medie
18,6 kWh/100 km consum mediu
38% baterie
64 km autonomie
377 km parcurși de la București
-3,5 grade Celsius, ora 14:55
Primul lucru în Alba Iulia? Mergem să vedem dacă funcționează stația de 50 kW (singura din oraș) astfel încât să ne dăm seama cum vor arăta următoarele noastre 2 zile în oraș, precum și să știm cum vom proceda cu plecarea din Alba Iulia spre București.
Stația funcționează și e liberă. Vrem să cumpărăm ceva pentru gazda noastră, dar nu știm ce, așa că prospectăm un pic magazinul. 15 minute mai târziu știam că vrem să cumpărăm flori. Evident, în tot acest timp mașina a stat la încărcat.
- Info după prima încărcare în Alba Iulia
21 min. 57 s. stat la priză
88% baterie
157 km autonomie
-2,5 grade Celsius, ora 15:20

Parcare pe Strada Aurel Vlaicu din Alba Iulia (sursa – Adrian Mitrea)
Luăm mașina și mergem în centru. Printr-un noroc parcăm foarte aproape de cetate, la cel mult 5 minute de mers pe jos în pas agale. Alba Iulia e pregătită de sărbătoare: mulți turiști, inclusiv străini; români care parcă se iubesc mai mult între ei zilele astea; steaguri peste tot. Un oraș în care inima bate Vestic. Pe măsură ce trec minutele petrecute pe străzile din Alba Iulia îmi dau seama că, în amărăciunea lui de oraș mic de provincie, e mai bine sistematizat și mult mai funcțional decât Capitala.
E precum un om îmbrăcat în haine de bună calitate, croite bine, dar mai uzate și mai vechi, versus alternativa de a fi îmbrăcat cu haine noi, ieftine și croite prost.

Printre zidurile cetatii Alba Carolina (sursa – Adrian Mitrea)
Comunismul și arhitectura socialistă infectă au intrat și aici, precum o foarfecă incapabilă să taie, ci doar să ciuntească hainele mai vechi, croite bine. E mare păcat că un oraș-cetate superb a fost batjocorit în felul ăsta.
Dar măcar ce era de salvat a fost salvat și, fără exagerare, în interiorul cetății chiar te simți ca într-un oraș medieval din Vestul Europei. Fără îndoială afaceriștii Danil Sabău și Ioan Strajan vor rămâne în istorie pentru ce au reușit să facă acolo, chiar dacă numele lor apar și în știri negative. În definitiv e important ce rămâne după ei. Dacă nu ai văzut până acum Alba Iulia… ar fi cazul să o faci! Îmi poți mulțumi mai târziu pentru acest pont de călătorie. Pentru Luiza e prima oară, pentru mine a treia sau a patra. Revin de fiecare dată cu drag aici.
N-am cum să nu observ că, de data asta, fiecare restaurant are un așa-zis „Meniu Centenar”. În traducere asta înseamnă mai puține feluri de mâncare decât de obicei, la prețuri cel puțin duble față de obicei. Înțeleg perfect decizia de business de a reduce complexitatea meniului (ca să poată prepara și servi mai repede), precum și decizia de a majora prețurile (probabil și eu aș fi făcut la fel). Nu critic, doar constat. Așa cum probabil au constatat toți care au fost acolo în acele zile.

La intrare in cetatea Alba Carolina (sursa – Adrian Mitrea)
De Vineri, 30 Noiembrie, ora 15:20, și până Duminică, 2 Decembrie, nu ne mai atingem de portul de încărcare al mașinii, deși cazarea e la 22 km, adică 30 de minute. Autonomia de 157 km e suficientă pentru navetă până în ziua plecării.
E drept, o opțiune la îndemână ar fi să încărcăm la pensiune în cele două nopți pe care le avem acolo, în special în noaptea de 1 spre 2 Decembrie, astfel încât să mergem direct la Sibiu sau chiar direct la Râmnicu Vâlcea în drumul nostru spre casă (București), fără să mai oprim în Alba Iulia deloc.
Doar că pentru seara zilei de 1 Decembrie am alte planuri decât să întind cabluri prin curte să încarc mașina. Iar stația de 50 kW din Alba Iulia ne-a convins că e fiabilă, așa că în ziua plecării ne va fi suficientă o încărcare de 20 de minute să ajungem la Sibiu. Odată ajunși în Sibiu, vrem să stăm câteva ore să vedem târgul de Crăciun și să mâncăm ceva de prânz. Deci se potrivește perfect cu încărcarea.
În drumul dinspre pensiune spre cetate, fix în 1 Decembrie, trecem și pe lângă Kaufland. Cum probabil îți imaginezi, în parcare e haos și locurile pentru mașini electrice sunt ocupate de mașini pe combustie. „Hai mă… dă-i dreacu’ cu electricele lor! Cine dreacu’ să încarce mașină electrică, azi, aici mă’? Da’ ce!? Suntem în filme?! Astea n-or să ajungă în România decât peste 20 de ani!…”, parcă-mi și imaginez monologul spus în gând sau cu voce tare al ălora care au parcat pe locurile dedicate mașinilor electrice, clar marcate ca atare. Sunt doar două locuri, deci foarte puține raportat la cât de mare e parcarea unui hypermarket. Dar uneori situația arată și așa: oamenii parchează pe ele nefiind conștienți că îți pot afecta durata călătoriei serios prin mica lor decizie. Ăștia suntem!…
Din fericire n-avem nevoie să încărcăm azi.
Sub exploziile artificiilor de Centenar, pe 1 Decembrie 2018, pe la 21:20, Luiza spune… „Da!”. După două căni de vin fiert, la -5 grade Celsius, înțelege prea puțin din ce i se întâmplă. Habar n-are în ce s-a băgat! Dar va fi bine.
Cu ocazia aniversării Marii Uniri am realizat și noi, simbolic, mica noastră Mare Unire.
Convins că o să spună „Da!”, nu-mi rămâne decât să mă bucur în tihnă că i-am nimerit măsura inelului din prima. Oricât ar părea de banal, pentru mine e foarte important! Vor urma și alte călătorii frumoase împreună, în i3-ul nostru, dar și cu bătrânul MINI pe care îl păstrăm pentru distanțe mai lungi sau pentru plimbări de weekend. Oricum nu-l cumpără nimeni la prețul pe care credem noi că-l merită, așa că va sta cu noi până i-l vom vinde lui Țiriac să-l pună în colecție sau până când pur și simplu va ajunge coteț de găini.
Mărturisesc, înițial eu voiam să plecăm cu MINI. E mașina în care am condus-o acasă prima dată pe Luiza și mașina care ne-a fost prieten de nădejde în vacanțe superbe în Croația și Grecia ani la rândul, chiar dacă e vechi (2002). MINI e un prieten și un stil de viață, nu doar un automobil.
Doar că, îmi place să recunosc sau nu, i3 e o mașină mult mai bună. Și mai nouă cu 16 ani. E mai confortabilă, are cotieră, accelerează mai repede, oferă vizibilitate mai bună asupra drumului, muzica sună mai cristalin în ea, are Bluetooth, bagă cald mai repede…
Și, mai presus de toate, i3 ne-a testat răbdarea și atitudinea unul față de altul în călătoria din 2016, pe ruta București-Sibiu. A fost extrem! E drept, era alt i3, altă culoare, altă mașină. Dar tot i3. Cu același interior, cu aceeași atmosferă. Cu aceeași noi. Mai tineri cu doi ani.
Așa cum viața noastră intră într-o nouă etapă de cuplu, așa și automobilul nostru principal devine, iată, unul electric. Chiar am reflectat la asta. Este i3 a doua mașină sau prima? Cred că răspunsul vine din cifre. Am făcut peste 6.000 km cu el de când l-am luat, pe 31 August 2018, iar cu MINI am parcurs vreo 300 km, ca să-i mai încarc bateria și să-l duc la spălătorie. E destul de limpede care e prima și care e a doua mașină, nu?
Duminică, 2 Decembrie 2018, e ziua în care ne luăm „La Revedere!” de la Alba Iulia. Bateria ne-a ajuns pentru cele trei zile în care am făcut naveta prin județ, iar acum e vremea să plecăm de la Agropensiunea Cosette… Lili, gazda noastră, ne face în câteva minute un tur de context al locului: e pasiunea veții ei, totul e superb, dar incredibil de greu pentru că nimeni din sat ori satele vecine n-ar veni să muncească la pensiune, măcar part-time, pentru că e foarte profitabil să stai pe ajutoare sociale în loc să muncești, zice ea… Așa că se ocupă de pensiune cu familia, iar uneori o dă ca fiind fully booked doar ca să aibă timp să o îngrijească așa cum își dorește. Turiștii sunt minunați în cea mai mare parte a timpului, dar sunt și unii care cred că dacă au închiriat o cameră 2-3 zile au dreptul să facă pagube mai mari decât suma plătită pe cazare…

BMW i3 in parcare la Agropensiunea Cosette (sursa – Adrian Mitrea)
- Info la plecare de la cazare
44% baterie
65 km autonomie
97 km până la Sibiu
374 km până acasă
-0,5 grade Celsius, ora 12:40
Cu ocazia plecării resetăm toți parametri computerului de bord. Și returul merită un jurnal de bord detaliat.
E limpede că trebuie să oprim un pic la stația de 50 kW din Alba Iulia ca să avem autonomie pentru a ajunge în Sibiu. Avem temperatură ambientală negativă și după 22 km parcurși de la cazare până la stație bateria tot n-a devenit suficient de caldă încât să se încarce cum trebuie (adică repede).
Acesta e un detaliu de care e bine să ții cont la mașinile electrice: bateria se încălzește greu, se răcește la fel de greu, iar încărcarea durează mai mult când ești sub 0 grade Celsius. Cu cât mai frig, cu atât mai lent. Și cu cât mai frig, cu atât autonomia devine mai mică la deplasări scurte (mașina iese din regimul termic optim – la drum lung problema aceasta e mult diminuată).
La o mașină cu motor termic nu îți crește timpul de alimentare cu carburant iarna și nici autonomia nu scade dramatic.
Depinde ce contează pentru tine. Dacă trăiești în lumea vitezei, a vânzărilor, a poluării… atunci e clar că îți va plăcea mai mult o mașină cu carburant fosil.
În ceea ce mă privește, îmi place mirosul de benzină pe care MINI-ul Euro 4 îl scuipă pe eșapament la pornire, dimineața. Îmi amintește de mașinile de competiție, care n-au catalizatoare și alte prostii care să protejeze mediul. Da, îmi place!
Dar pe măsură ce conduc mai mult electric și îmi dau seama că pot să stau lângă mașină fără să mă asfixiez… realizez că e mai sănătos așa. Pe oamenii născuți în 1 Decembrie 2018 sigur îi va prinde majoratul într-o mașină electrică și vor avea ca prim autovehicul o mașină electrică. N-am niciun dubiu! Cei care aveți până în 40 de ani acum, în 2018, vă amintiți cât de trainic părea motorul diesel fără turbo? Clasicul 1.9 SDI de la Volkswagen Group… sigur îl știți! Ei bine, în 20 de ani motorul diesel fără turbo a murit, a murit chiar și motorul pe benzină fără turbo.
Prin anul 2036 mașinile cu carburant fosil din gama accesibilă vor fi atât de nasoale încât n-o să le mai vrea nimeni! Da, Ferrari V12 va fi tot Ferrari V12. Sau un M sau AMG. Dar nimeni nu va visa la un 1.6 turbo diesel, nimeni nu va visa la un 1.0 turbo benzină, exact așa cum astăzi nimeni nu visează la 1.9 SDI (Volkswagen Group) sau 1.9 D (Fiat Group).
Eu, la 33 de ani acum, am prins plimbări în SEAT Vario 1.9 SDI și în Fiat Tempra 1.9 D când eram mai mic. Aveau sub 70 CP ambele motorizări și păreau desprinse din filme SF pentru mine. Crescut în Dacia și Moskwich, mă uitam la mașinile alea occidentale diesel obosite – după standardele de azi – cam așa cum se uită acum copiii de 10 ani după Renault Zoe. Ascultați ce spun! În 18 ani de acum încolo tehnologia motorului cu ardere internă, dar și primele generații de mașini electrice, vor părea atât de demodate!
- Info la plecare din Alba Iulia
36 min. 22 s. stat la priză
64% baterie
121 km autonomie
77 km până la Sibiu
354 km până la București
+2 grade Celsius, ora 13:48
Drumul spre Sibiu e mai lin, mai liber și mai frumos decât atunci când am venit. Nu mai e nevoie să trecem prin noroaie, A1 e foarte liberă. Ne-am planificat să vedem târgul de Crăciun din Sibiu, ca în fiecare an, să mâncăm de prânz și să transformăm, pe cât posibil, micul city break la Alba Iulia în cities break, adăugând și Sibiul în itinerariul nostru.
Sunt mai multe opțiuni de încărcare semi-rapidă în Sibiu. Kaufland și parcarea de lângă intrarea în centrul vechi sunt cele mai la îndemână. Această stație din urmă s-a dovedit însă nefiabilă în timp, judecând după rating-ul și comentariile de pe PlugShare, dar ar fi cea mai apropiată de centru. Cu 10 minute înainte să intrăm în Sibiu verificăm în aplicație statusul stațiilor. Cea din centru e ocupată de un Renault Zoe, așa că pică, rămâne să mergem tot la Kaufland. Stațiile de aici – fast charge și semi-fast charge – au avantajul fiabilității superioare, dar dezavantajul că sunt mai departe de centrul pietonal.

In parcare la Kaufland Sibiu (sursa – Adrian Mitrea)
Decidem totuși să lăsăm mașina la Kaufland și să mergem pe jos 10-15 minute până în centru. Stația de 50 kW nu ne trebuie, dar oricum e ocupată de alt BMW i3. Proprietara nu știe de PlugShare, nu a dat check-in, dar oricum apare la mașină la 2-3 minute după ce parcăm noi. Socializăm un pic cu ea, e deschisă și de treabă. De când cu mașina electrică am început să fiu mai prietenos cu necunoscuții și chiar am legat amiciții interesante în aceste întâlniri. E drept, cu alții m-am și certat. Important e că numărul de experiențe plăcute e mai mare.
Acum spune-mi… Când a fost ultima dată când ți-ai făcut un amic la benzinărie? Vorbiți despre autonomia mașinilor voastre?
Vrei sau nu vrei, aceste mașini electrice sunt și un mediator al comunicării cu necunoscuți. Pornind de la ceea ce englezul numește „small talk” poți chiar să-ți faci prieteni noi. O mașină electrică, în faza asta de early adoption, vine și cu un anume nivel mental, social și financiar al utilizatorului. E ca atunci când îți faci prieteni noi în facultate sau la sala de dansuri contemporane. Ai niște elemente în comun. Probabil suficiente pentru a deveni măcar amici.
Ocupăm o stație semi-rapidă, de 22 kW, pentru că n-avem nevoie de mai mult. Ar fi incorect să blocăm cu orele singura stație fast charge (50 kW) din Sibiu. Poate au alții nevoie să încarce.

BMW i3 in parcare la Kaufland Sibiu (sursa – Adrian Mitrea)
- Info la sosire în Sibiu
67,7 km/h viteză medie
17,6 kWh/100 km consum mediu
13% baterie
21 km autonomie
99 km parcurși
276 km până la București
+3 grade Celsius, ora 14:50
În mai puțin de 15 minute, hoinărind pe străduțele pietruite din Sibiu, ajungem la Târgul de Crăciun. E un pic supra-evaluat. Nu e nici mai mare, nici mai frumos decât cel din București. Ce îi dă frumusețe este contextul. Zonă pietonală extinsă, clădiri vechi și frumoase, proiecții de lumini, mai puțină îmbulzeală și oameni un pic mai politicoși. La Crama Sibiul Vechi, preferata noastră, trebuie să stăm la coadă pentru a prinde loc la masă, așa că zicem pas și decidem pentru un cârnat cu cartofi din piață. Scump: 40 Lei. Dar gustos și mare cât pentru amândoi. Completăm cu un „kurtoș” ca desert, apoi ne așezăm la o cafenea să ne încălzim un pic și să bem ceva cald.
Timpul zboară frumos când ești în Sibiu. Vorba unui prieten… „Miroase a Vest aici!”. În Sibiu chiar se simte influența Vestului și mai ales simți că e un oraș cu dimensiunea potrivită pentru locuitorii săi.
Lăsăm străduțele de poveste din Sibiu în urmă și ne îndreptăm spre mașină. Dacă nu s-a întâmplat ceva cu stația sau cu mașina, am avea baterie 100%, suficientă pentru a ajunge la Pitești.
- Info la plecare din Sibiu
4 h. 11 min. stat la priză
100% baterie
190 km autonomie
276 km până la București
+0,5 grade Celsius, ora 19:07
Pe Valea Oltului e liber. E deja întuneric și majoritatea călătorilor sunt deja mult în fața noastră pentru că își doresc să ajungă la ore rezonabile în casele lor. Noi preferăm să ajungem mai târziu, dar să avem parte de un drum mai liber și mai sigur, lipsit de nervi și coloane.
Deși autonomia ne-ar ajunge până la Pitești, decidem să oprim un pic și la Râmnicu Vâlcea. Sunt deja două ore de condus și avem nevoie de o mică pauză. Partea proastă e că la ora asta Kaufland e deja închis și nici măcar n-ai unde să mergi la toaletă.
Decidem să oprim pentru că oricum vrem o pauză, precum și pentru faptul că stația de 50 kW din Pitești ar putea fi ocupată, fapt care ne va forța să stăm mai mult timp la încărcat – fie la o stație de 22 kW (din care i3 e capabil să tragă maximum 11 kW), fie așteptând ca mașina din față să termine de încărcat la 50 kW.
Așa că nu e o idee rea deloc să încărcam la 50 kW mai des decât avem nevoie, mai ales dacă simțim dorul unei mici pauze oricum.
- Info la sosire în Râmnicu Vâlcea
58,3 km/h viteză medie
16,7 kWh/100 km consum mediu
47% baterie
88 km autonomie
203 km parcurși
177 km până la București
-3,5 grade Celsius, ora 21:21
Imediat după ce ne mufăm la stație, în maximum 10 minute se face coadă după noi. Apare mai întâi un Volkswagen e-up! cu număr de VL. E colantat pentru livrări de pizza.
Vorbesc cu cei doi băieți din mașină, le transmit că n-avem de gând să mai stăm mult și le spun și de aplicația PlugShare, care în definitiv ne ajută pe toți.
În alte 10 minute apare și un Volkswagen e-Golf cu număr de B. Nu mi-aș fi închipuit că se poate întâmpla aglomerația asta de electrice fix într-un oraș mic precum Râmnicu Vâlcea!

Trei masini electrice la incarcat in Kaufland Ramnicu Valcea (sursa – Adrian Mitrea)
Plecăm, să-i lăsăm și pe ei să încarce. Oricum noi eram bine cu autonomia, a fost o oprire pentru siguranță și confort.
- Info la plecare din Râmnicu Vâlcea
21 min. 50 s. stat la priză
90% baterie
176 km autonomie
177 km până la București
-3,5 grade Celsius, ora 21:45
Cu viteză de deplasare redusă pe autostradă am putea ajunge dintr-un foc acasă, dar preferăm să ne oprim în Pitești pentru încărcare completă, conform planului inițial. În acest mod vom putea merge pe autostradă cu viteză de deplasare mai mare, minimum 120 km/h.
Dealu’ Negru e cam aglomerat, dar circulăm bine spre Pitești. Numărul de nebuni la volan e mai mic. Mă distrează cei care dau flash-uri din spate unde se lărgește drumul și avem cu toții timp și loc să trecem de camioane. Probabil se gândesc că o mașină electrică rulează ca un melc și le pierde timpul valoros în care ar putea efectua ei depășirea. Nu e cazul, însă. i3 țâșnește ca din pușcă în rampe și dă fum, simbolic, tuturor nerăbdătorilor din spate. Rămân și se flash-uiesc între ei, care pe care, de parcă n-ar fi loc pe drum pentru toată lumea.
Niciodată n-am înțeles mania asta a șoferului român care vrea să depășească cu orice preț, chiar și atunci când e neregulamentar, periculos sau când mașina din față se deplasează totuși mai repede decât a lor! Nu ți s-a întâmplat să te trezești cu flash-uri din spate chiar și când distanța dintre mașina ta și cea din spate crește văzând cu ochii? Pe mine ăștia mă scot din minți!…
- Info la sosire în Pitești
58,2 km/h viteză medie
16,7 kWh/100 km consum mediu
53% baterie
110 km autonomie
114 km până la București
271 km parcurși
-4 grade Celsius, ora 22:57
Stația e liberă. Pentru că am oprit și la Râmnicu Vâlcea, acum e nevoie să stăm mai puțin la priză. Ne uităm la pozele făcute în ultimele trei zile, mai ștergem din ele, comentăm, povestim.

BMW i3 la incarcat in Kaufland Pitesti (sursa – Adrian Mitrea)
- Info la plecare din Pitești
25 min. 09 s. stat la priză
97% baterie
205 km autonomie
114 km până la București
-3,5 grade Celsius, ora 23:24
Pentru că am rulat foarte eficient de la Râmnicu Vâlcea la Pitești mașina estimează, optimist, o autonomie de peste 200 km. Dar o cunosc bine și știu că, de fapt, nu putem ajunge la București dacă rulăm toată autostrada cu 130 km/h. Viteza aceasta e mai mult decât dublă față de cum am putut circula pe DN până acum, așa că și consumul va fi mult mai mare decât anticipează mașina.
Strategia e următoarea: circulăm cu 130 km/h cât mai mulți kilometri cu putință, iar pe ultimii 20 km ai autostrăzii o lăsăm mai moale, spre 100 km/h, să fim siguri că ajungem acasă.
Știi că e momentul să reduci viteza de deplasare în momentul în care autonomia rămasă devine egală cu numărul de kilometri afișați de navigație până la destinație. Acela este punctul în care trebuie să reduci viteza de deplasare spre 80-90 km/h astfel încât mașina să consume mai puțin. Pare complicat. În realitate, o dată ce îți cunoști bine mașina, totul vine natural și logic. E mai complicat de explicat în scris față de cât de simplu e de pus în practică.
Muzica sună bine în Harman Kardon, A1 e liberă. Temperaturile variază între -9 și -7 grade Celsius. Deci multiple condiții neprielnice pentru o mașină electrică: autostradă, frig, 23 grade Celsius de întreținut în habitaclu…
Ajungem.
- Info la sosire în București
64,9 km/h viteză medie
18,6 kWh/100 km consum mediu
7% baterie
9 km autonomie
385 km parcurși
-4,5 grade Celsius, ora 00:42

Instrumente de bord BMW i3 la finalul calatoriei (sursa – Adrian Mitrea)
În acest punct opțiunile sunt multiple: te duci direct și te culci; lași mașina la încărcat peste noapte; stai în ea și încarci rapid ca să ai autonomie pentru următoarea zi… Depinde de mintea, programul și condițiile fiecăruia. Dacă am fi locuit la curte am fi pus-o la priză și gata. Dar locuim încă la bloc, așa că soluția optimă este să mai stăm alte 25 de minute la stația de 50 kW din Kaufland-ul de lângă casă pentru a avea bateria măcar jumătate pentru următoarea zi.
E ideal să încarci iarna după un drum lung pentru că mașina și bateria sunt calde, astfel că absorbția de energie din stație se face rapid, ideal.
La rece, timpii de încărcare se triplează în cazul încărcării rapide, astfel că diferențele de viteză a încărcării între 50 kW DC vs. 22 kW AC sunt mici.
Așa că încărcăm din nou. Verificăm social media, răspundem la comentarii, vedem un clip de la o emisiune de gătit și asta e tot. Timpul trece repede.
- Info după încărcarea de la destinație
25 min. 06 s. stat la priză
64,2 km/h viteză medie
18,7 kWh/100 km consum mediu
66% baterie
108 km autonomie
385 km parcurși
-3 grade Celsius, ora 01:13

Afisaj statie Efacec Renovatio e-charge in timpul incarcarii (sursa – Adrian Mitrea)
Cam așa arată jurnalul nostru de bord pentru cât am fost plecați de acasă timp de 65 de ore. În doar trei zile am parcurs circa 900 de kilometri cu o mașină electrică, am vizitat două orașe, am devenit un cuplu mai solid și… ne-am odihnit.
În acest punct cred că e clar pentru toată lumea că traversarea unei jumătăți de țară cu o mașină electrică e posibilă în circa 8 ore, cu tot cu încărcat. Prin eforturile sustinute ale Kaufland și Renovatio e-charge toată România anului 2018 este bine acoperită cu stații de încărcare rapidă (50 kW). Există cel puțin o astfel de stație în fiecare oraș mare al țării. În 2016 am criticat dur modul în care au lansat, necopt, infrastructura aceasta pentru mașini electrice. Totul mergea atât de prost încât părea încă un lucru românesc, făcut doar să fie, dar fără să funcționeze cum trebuie. Acum lucrurile stau mai bine și am făcut, iată, 900 km în trei zile încărcând (încă) gratuit la stațiile lor. La eforturile acestor două companii au contribuit și multe altele. Poți să verifici și singur pe site-ul PlugShare.com (arată similar cu Google Maps) stațiile din România și ce companie sau autoritate publică a creat fiecare stație în parte.
Ai toate datele să faci propriile calcule: să vezi cât am stat efectiv în mașină, cât am încărcat, cât am condus, cât am mâncat, etc… Fiecare persoană interesată de subiect are acum date detaliate pentru a-și face propria analiză, în funcție de ce consideră că e important sau relevant la o mașină sau la o călătorie.
Față de anul 2016, când efectiv au început să se vadă rezultatele demersurilor în crearea de infrastructură pentru mașini electrice, anul 2018 se încheie cu o Românie mult mai bine pusă la punct pentru călătoriile de orice fel cu un automobil electric. Ele, automobilele, deja au evoluat simțitor față de primii ani de producție, iar din 2020 încolo vom putea vorbi chiar de o piață semnificativă pentru așa ceva, inclusiv în România.
O asemenea călătorie, în condiții de timp similare, ar fi putut fi făcută cu orice mașină electrică comparabilă, care are baterie cu o capacitate de circa 35 kWh și abilitate fast charge la (măcar) 50 kW (BMW i3, BMW i3s, Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf, KIA Soul EV). Unele stații și mașini noi care vin pe piață din 2019 încolo vor fi mult mai performante de atât – adică vor avea baterii care depășesc binișor pragul capacității de 40 kWh, iar unele vor fi compatibile cu încărcare la 150-350 kW.
Cu mașini precum Renault Zoe, smart Electric Drive, Mitsubishi i-MiEV și altele asemenea această călătorie ar fi durat mai mult (cazul Zoe), pentru că timpii de încărcare ar fi fost mai mari, sau n-ar fi fost posibilă deloc (cu celelalte modele), pentru că autonomia ar fi fost insuficientă între punctele de încărcare de pe traseu.
Pentru a preveni ura și acuzele, e bine să știi că acest articol n-a fost sponsorizat – total sau parțial – de niciuna dintre companiile sau persoanele menționate cu link sau fără, iar costul total al acestui city break a fost de circa 1.500 Lei. Experiența și amintirile rămân, însă, neprețuite!
Link-uri și articole utile:
- Un Craciun de neuitat – aventuri cu masina electrica BMW i3 pe ruta Bucuresti-Sibiu si retur (2016)
- Rezultatele unui test comparativ nedrept: BMW i3 vs. Renault Zoe Z.E. R90 (2018)
- Cum a fost la Raliul Sibiului cu o mașină… electrică (2018)
- Vara cu mașina electrică. Cum influențează canicula autonomia (2018)
- Iarna cu masina electrica. Cum influenteaza gerul autonomia (2017)
- BMW i3 120 Ah: autonomie mărită, faruri LED adaptive și alte îmbunătățiri pentru 2019
- Mașinile hibride și electrice, achiziții mai sigure pe piața second hand. Samsarii fug de ele (2018)
59 comentarii
Drumul pe care mergem e bun. Vor apărea stațiile de 150Kw, mai multe mașini cu baterii de 80-100 de Kwh și atunci după 45 de min în stație vei avea autonomie de 500km, mai mult decât suficientă.
Mai degrabă 400 km autonomie reală cu baterii de 80-100 kWh…
Cu Tesla Model 3 disponibila acum in Europa ai din start autonomie de 500km, deci mergi ca si cu o masina cu combustie interna.
Ei, și i3-ul meu are 300 km autonomie conform măsurătorilor NEDC și chiar poate face atât, dar în condiții pe care nu ți le dorești ca utilizator. Mai degrabă 400 km real pentru acea Tesla Model 3 (care, apropo, e disponibilă teoretic în Europa, practic livrările sunt onorate cu mare dificultate, în mai mult de un an).
Eu am livrarea estimata in februarie. Iar kilometri Tesla sunt cat se poate de reali (am condus un Model 3, am cunostinte care au Tesla). De-aia-i Tesla si nu-i BMW, sau altii care doar se fac ca produc masini electrice.
Eu am zis 500 ca sa nu zic cat scrie: 544 km. iar acolo scrie 544km ca sa nu scrie 1200km cat iti garantez eu ca voi face cu a mea (la o viteza de oras). Italienii au mers 1000km fara sa reincarce bateria cu un Model S cu autonomie de 470km. Sigur ca daca mergi peste viteza legala, poti termina bateria cam in 200 km (la 250km/h).
Eu as zice sa conduci o Tesla inainte sa scrii.
Vei avea unele surprize despre autonomie, dar de astea te vei convinge ca utilizator. Nu e nevoie să mă crezi pe mine. Oricum, Model 3 e o alegere foarte bună dacă ești printre cei care o primesc mai repede de doi ani.
Salutare! Mi-a placut mult articolul si cred cu tarie ca viitorul apartine masinilor electrice 🙂
Voiam sa te intreb cum se platesc incarcarile efectuate? cu ajutorul cardului de la e-Charge?
Bună, Georgiana, mulțumesc! Momentan aceste încărcări sunt gratuite, dar evident că situația nu va rămâne așa pentru mult timp. Cu acel card e-charge activezi atât încărcările gratuite, cât și cele plătite. Deci da, acesta este mecanismul.
Bravo! Inca un articol bun!
Sa fie intr-un ceas bun!
Mulțumesc și mulțumim!
Ai uitat să ne spui ce ai făcut cu inelul și care a fost reacția ei. În rest, am savurat articolul ca si pe cel din 2016, când aventurile au fost mult mai palpitante.
Păi am scris. Poate ai sărit vreun paragraf 🙂
Felicitari pentru masina! Sa o stapaniti sanatosi! E o alegere foarte buna.
Felicitari si pentru articol!
Mulțumesc și mulțumim, Sorin!
uitam de poluarea produsa de procedeul de fabricare al bateriilor
Nu uităm. Uite, dacă vrei să aprofundezi subiectul https://youtu.be/6RhtiPefVzM
asadar, sa presupunem ca in Romania sunt aproximativ 5 milioane de masini. Ce se va intampla cu procesul de fabricare al acestor baterii? Pana in 2036, lumea va gasi un alt procedeu nepoluant pentru fabricarea bateriilor? Nu mai este mult pana atunci…
Dar de procesul lung si incarcat de poluare pentru distrugerea unei baterii (maxim 5 ani tine o baterie, nu?) nu vorbeste nimeni?
Si de ce lumea uita ca pentru un consum mai mare de energie, se foloseste deocamdata tot productia acesteia din combustibili fosili? Este o remarca generala. Nu doresc raspunsuri de genul „energia verde”. Momentan, in Romania nu este majoritara (productia de energie verde). Asadar, o productie de energie majorata pentru a satisface consumul a cinci milioane de masini (preconizate, s – ar putea dubla numarul pana in 20136, 2050, etc) ar duce la o poluare la fel de mare sau chiar mai mare pana acum.
Si sa nu mai vorbim de ineficacitatea acestui tip de propulsie pentru transportatorii globali….
Nu trebuie sa renuntam la incercarea de a descoperir un alt tip de combustibil pentru un transport „verde” si ieftin, simplu, comod, dar deocamdata nu trebuie sa inghitim orice optiune aruncata pe piata de catre diverse marci, firme, institutii, state, etc., pentru a salva planeta de la asa-zisa pieire cauzata de masinile bazate pe combustibili fosili
Ce spuneti de Motorul bazat pe hidrogen?
pareri…
Să-ți răspund punctual:
„Pana in 2036, lumea va gasi un alt procedeu nepoluant pentru fabricarea bateriilor?”
Cel mai probabil da. Deja s-au făcut progrese enorme de la prima baterie folosită în Tesla Model S. Conținutul de Co a scăzut dramatic, densitatea de energie a crescut, etc… Lumea se uită acum spre Solid State Batteries, ei prezic că pot folosi Na în loc de Li. Pe măsură ce vor fi mai multe mașini, sigur vor apărea și business-uri pentru reciclarea bateriilor. Plus legi care să te oblige la reciclare (ca bateriile care au Pb).
„se foloseste deocamdata tot productia acesteia din combustibili fosili”
De acord. Daaar, și e un mare dar, în multe alte țări deja se investește masiv în regenerabile. La noi, legile sunt făcute să-și bată joc de cetățean (vorbesc din experiența personală). În alte țări, se încurajează micro-producția de energie electrică (vorbim de panouri solare pe case, mici eoliene, etc). Oricum, producția folosind combustibili fosili nu va dispărea, întotdeauna va fi metoda de back-up, doar că nu vom mai consuma atâta cărbune și/sau uraniu.
„ineficacitatea acestui tip de propulsie pentru”
Motorul diesel nu va dispărea. Până nu se maturizează tehnologia bateriilor, motoarele cu combustie internă vor continua să existe. Însă atunci când vom avea baterii care să țină 1000km la un auto-tren, ICE-urile vor dispărea ușor ușor. Costul va fi cel care va duce la dispariția lor (cost legat de combustibil, mentenantă, etc).
„hidrogen”
Și cum produci hidrogenul? Din gaz natural? De ce să nu folosești gazul natural direct în mașină? Din apă prin electroliză. Deci folosești curent electric. Proces care are un randament (subunitar). Apoi convertești hidrogenul în curent electric în mașină – proces care din nou are un randament subunitar.
Eu sincer, nu o văd ca o tehnologie viabilă. Plus presiunile la care trebuie stocat hidrogenul în mașină. Mai adaugi și faptul că „fuel cells” nu pot da puterea necesară pentru o accelerare mai „puternică”. Ai nevoie de baterii ca o zonă tampon.
Cu mențiunea că în România 60% din energie este eco (solar, eolian, hidro și nuclear), iar România stă mai bine chiar decât Germania în acest punct (pentru că ei au decis să închidă nuclearul și să se întoarcă la cărbuni).
Ideea e că pentru electricitate verde este enorm loc de creștere, prin tehnologiile existente (trebuie doar scalate și optimizate dpdv cost), în timp ce pentru carburantul fosil nu prea mai există loc de îmbunătățire, în sensul ecologizării lui.
Din observarea (aproape zilnica ) a site-ului http://transelectrica.ro/widget/web/tel/sen-harta/-/harta_WAR_SENOperareHartaportlet eu ca electrician nu am ajuns la concluzia ca in Romania 60% din energie este eco .Acel 60% este un varf care se inregistreaza atunci cand vantul bate BINE (adica vreo 2000 MW )
Mașinile pe carburant fosil și cele electrice vor conviețui mulți ani în paralel, va fi o migrare lentă către electric, odată cu momentul în care o persoană sau o familie decide să înlocuiască o mașină. Nu va fi o trecere bruscă. Așa cum noi am ales să cumpărăm un i3 în loc de un Seria 1 de aceeași bani, tot așa se va întâmpla în multe familii în viitor.
Bateriile auto există de peste 100 de ani, prin urmare e un proces care a fost optimizat în timp. Și un diesel sau o benzină au o baterie. E drept, nu la fel de mare. Dar nu e ca și cum odată cu mașina electrică trebuie să inventăm bateria, cu tot ciclul său de viață. Trebuie doar scalat și optimizat ce facem deja de 100 de ani.
Poluarea globală va fi per total mai mică cu propulsie electrică cât mai dezvoltată, așa cum poluarea globală este per total mai mică folosing gropi de gunoi și nu practicarea aruncării gunoiului pe fereastră, în grădina blocului.
Motorul bazat pe hidrogen este foarte scump și foarte ineficient, dacă vorbim de folosirea hidrogenului ca pe un fel de GPL. Dacă vorbim despre tehnologia cu pile de combustie, atunci vorbim de fapt de o mașină electrică în sine, dar care își produce electricitatea din hidrogen. Ori ca să produci hidrogenul ăla consumi energie electrică, consumi și să-l transporți și să-l depozitezi în siguranță. Deci nu cred în asemenea soluție pentru transport personal, în masă. Este o tehnologie pentru alte tipuri de transport, poate pentru camioane.
Fain drum, acum I3-ul a fost conceput pentru drumuri scurte si medii, cu grija poate fi folosit si pentru drumuri lungi cu planificare. Hyunday Kona e o alternativa foarte atragatoare la Tesla 3 si cu dotari comparative, iar la pret e mult mai acceptabila.
Hyundai Kona este un crossover, spre deosebire de Model 3, care e un sedan compact spre mediu (gen Audi A3 Sedan). Sunt mașini foarte diferite, de la tehnologie până la filosofie și specificații. Ele pot fi comparate doar prin prisma faptului că sunt electrice, altfel n-au nici în clin, nici în mânecă. Dacă producția n-ar fi o problemă, probabil Tesla Model 3 ar fi cea mai bună mașină electrică de până în 50.000 Euro. Încă o chestie, la Kona ai două baterii disponibile. Nu face greșeala să te uiți prețul versiunii de bază și să iei în calcul autonomia versiunii de top. Pentru că e diferență mare de preț între ele.
consumul de energie nu conteaza? sau? daca tesla3 ar fi cea mai buna masina nimeni nu ar mai cumpara Nissan leaf.
Raportul calitate-preț-tehnologie-performanță este cel mai bun la Tesla Model 3. Nissan Leaf are alți ași în mânecă, iar cel mai important dintre ei este faptul că nu trebuie să aștepți 1-2 ani ca Nissan să-ți livreze unul, apoi vine rețeaua comercială și de service.
Consumul de energie este cât se poate de comparabil la toate mașinile electrice de pe piață aflate în clasă similară/apropiată (gen BMW i3, Volkswagen e-Golf…)
Salut, Adrian
Nu vreau sa ma declar impotriva masinilor electrice, vreau doar sa spun ca doresc sa mai apara variante mai practice (si mai ecologice) decat cele pe baterii. Am vizionat filmuletul de pe linku-ul de youtube si e destul de interesant. Cea mai interesanta parte e lasata la final, cea cu extractia de litium. Niste omisiuni (sa nu le spunem minciuni). Ia si citeste: „Opinions differ about potential growth. A 2008 study concluded that „realistically achievable lithium carbonate production will be sufficient for only a small fraction of future PHEV and EV global market requirements”, that „demand from the portable electronics sector will absorb much of the planned production increases in the next decade”, and that „mass production of lithium carbonate is not environmentally sound, it will cause irreparable ecological damage to ecosystems that should be protected and that LiIon propulsion is incompatible with the notion of the ‘Green Car'”.[50]” https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium#Reserves
Orice alternativa la masinile pe combustie interna e de dorit. Dar una ce polueaza la fel de mult si e mult, da mult mai scumpa decat alternativa actuala, nu e de acceptat. Nu trebuie sa ne oprim in cautarea unei noi solutii. Aceasta trebuie sa apara, asta nu inseamna sa ne multumim cu ceea ce ni se ofera acum (este bagata pe gat, parerea mea)
Salut! Îți respect părerea și apreciez comentariul. Nu știu de unde ai tras concluzia că e mai poluantă mașina electrică, când orice studiu îți arată contrariul. Nu ne e nimic băgat pe gât. E doar o alternativă pe care poți să o iei în calcul sau nu. Simplu 🙂
Si pentru toata aceasta excursie penibila, mai lenta decat cu orice alt vehicul in circulatie, chiar si camion, de ce sa platesti zeci de mii de euro in plus fata de o masina similara pe benzina sau motorina? Unde este eficienta?
Motoarele electrice nu vor merge niciodata pentru ca ceea ce deosebeste fundamental exploatarea lor este ca lichidul (benzina, motorina) necesita 2 minute pt umplerea rezervorului pe cand incarcarea bateriei oricat de performante si de bine puse la punct vor fi statiile de incarcare, va dura multe minute. Vor fi cozi lungi la statiile de incarcare pe masura ce creste nr masinilor electrice. In cel mai fericit caz motoarele hybrid sunt solutia.
Doi soferi grabiti. Subscriu!
Eu am gasit o solutie de compromis. Masina de familie este un i3 REX (cu generator). In 3 ani masina a acumulat 67.000 km din care doar 6000km au fost pe generatorul de benzina REX).
Nu m-am limitat la nici un drum. Dar unde am putut am incarcat. Spre exemplu un drum Bucuresti – Roman sa te coste maxim 50 ron, cum vi se pare? Cu opriri la statii cate jumatate de ora la Buzau si la Bacau). Asta pt ca am bateria de 18.8 kWh, daca o aveam pe cea de 27 kWh opream doar o data.
Iar viteza a fost normala 60-70 localitate si 100-120 in afara. Dar am mers pe ECO PRO.
Cand nu erau statiile de la Buzau si Bacau, am mers si numai pe benzina, pe ECO PRO + cu maxim 90 km/h si consumul de benzina a fost de 4%, adica fix ca un Tico de pe vremuri.
Eu as fi de parere ca masinile electrice sunt foarte bune de oras, dar masinile pentru exterior sa fie electrice cu optiune de generator. In acest fel hibridele clasice sunt total depasite de tehnologie, nu mai vorbesc de masinile clasice.
Pe calea ferata s-a folosit cu succes aceasta solutie de decenii: locomotiva diesel-electrica, care era fix ca un i3 REX 🙂
Aceasta metoda de propulsie este mai buna si eficienta decat un Plug-in-hybrid si mult mai buna decat un hybrid clasic si surclaseaza definitiv masinile clasice.
Am citit chiar ca Mercedes a facut masina electrica cu REX pe hidrogen…
Nu are rost sa ne chinuim cu motoarele clasice, cutii de viteze, transmisii, ambreiaje… cand totul poate fi mai simplu. Exista chiar generatoare cu pistoane liniare, mult mai eficiente, poate pe GPL, CNG, H2.
Dar nu se vrea deodata. 100 de ani au stat si au dormit.
Salut, Sorin!
Mie mi-a fost (și îmi este) teamă de REX. E mai complex, iar toate i3-urile cu probleme de orice fel sunt REX, nu pur electrice.
În plus, ecobonusul era 4.500 Euro la i3 REX (fiind hibrid) vs. 10.000 Euro i3 BEV (fiind 100% electric). Și REX e mai scump cu 4.000 Euro la achiziție, deci pentru client e cu aproape 10.000 Euro mai scump. Ori asta e o sumă mare pentru un număr de kilometri limitat pe care i-aș face pe benzină.
La versiunea mea, 33 kWh baterie, autonomia e mulțumitoare și o conduc doar în Comfort. La versiunea și mai nouă, 43 kWh (120 Ah) autonomia va fi chiar și mai bună și clar nu mai ai nevoie de REX (oricum pentru Europa REX nu mai există odată cu lansarea bateriei de 120 Ah…).
Oricum, felicitări pentru mașină și early adoption! Este un automobil deosebit și extraordinar de bun!
Salut Adrian!
Multumesc la fel! Am luat masina second hand de la Bavaria, cu un an vechime si 11.000 km. Discountul a fost de 30% fata de pretul initial. De aceea am ales REX. Mai aveam un VW e-UP luat cu un an inainte, tot second-hand (masini de test drive) – l-am lasat sotiei.
Despre problemele lui REX am auzit si eu, dar sunt de alta natura. Soferul nu intelege cum sa utilizeze motorasul. Niste nemti au calatorit din Germania pana in Bulgaria, numai pe benzina cu REX, iarna, pe confort si a cedat generatorul. Este proiectat doar pentru backup. Dar daca e folosit mai putin si doar cand trebuie, rezista foarte bine. Mai trebuie lasat sa se raceasca din cand in cand, prin localitati merg electric si in afara mai pornesc generatorul. Daca dau de vreo vale, opresc generatorul. Am inteles ca un motor de motocicleta rezista 20.000 km, prin urmare si REX va rezista fara probleme pana la 200.000 km sau poate mai mult (e folosit doar 10% din distante).
Pacat ca nu se mai produce in Europa REX cu bateria de 120AH, era interesant. Poate le fac o cerere de upgrade baterie, dar ma indoiesc sa vrea asa ceva.
Bateria ta de 94AH are capitatea de max de 33KWh, dar capacitatea utila reala folosita e de 27.2 kWh, la asta trebuie sa te raportezi cand iti faci calcule pentru distante. La mine e 18.8 kWh. E un meniu secret pe bord care iti arata aceasta capacitate si posibil cat s-a pierdut din ea. La mine in functie de temperatura de afara imi arata ca am intre 16 si 17 kWh, deci s-a mai deteriorat capacitatea ei.
Scriu astea pentru ca sa stie lumea ca exista alternative la masinile actuale, super-poluante, nu ca sa ma laud. Eu si cei care si-au luat masini electrice, nu le-am luat de fitze, ci doar pentru ca ne pasa de aerul din oras. Eu simt ca am facut ceva pentru societate, am pus si eu si ceilalti posesori cate o caramida la progresul societatii.
Am vazut un politist, intr-o intersectie in Bucuresti, cu masca de gaze, cum au inceput sa foloseasca si biciclistii. Nu va misca aceste lucruri? Am mai vazut masini care scoteau un fum oribil, trecand pe langa mamici cu pruncii in carucioare, sau pe langa persoane care faceau sport.
Deci “soferilor grabiti” ce mai spuneti? Sau carcorasilor ca si masina electrica polueaza? Oricum e un pas in a nu ne mai sufoca. Ce alta varianta vedeti?
Felicitari si multumim pentru ca lasi portita asta de comunicare pentru pasionati. Imi cer scuze de mesajul foarte mare.
Motoarele electrice nu vor merge niciodata? Te rog sa te informezi despre cum ” merg motoarele electrice” in Norvegia, Danemarca, SUA, …
Deocamdata masinile electrice polueaza mai mult; numai daca ti cont de randamentul global si ti se ridica parul in cap. Ca sa nu mai vorbesc ca fabricarea (de la materii prime la distrugerea finala – bateriile in special) este mai poluanta. Si atunci cu ce raminem: cu o poza de fite ca sa ne dam ecologisti. Toti pleziristi se lauda ca ei nu polueaza fara sa se gindeasca ca producerea curentului se face in alta parte; asa e cind iti pui ochelari de cai.
Și ți se pare că pentru fabricarea unui litru de benzină sau motorină nu se folosesc rafinării? Adică electricitate. Benzina aia nu trebuie transportată la pompe? Adică poluare suplimentară, fabricația de camioane și cisterne pentru acest scop precis, etc…
Nu este vorba despre faptul că mașina electrică este eco și celelalte nu. Este vorba despre faptul că mașina electrică nu te asfixiază dacă stai lângă ea. Atât.
A revolution is happening in energy storage. NAWA Technologies’ Ultra Fast Carbon Batteries are the next-generation of the ultracapacitor, featuring vertically-aligned carbon nanotube electrodes.
Combined with a pioneering unique coating they can offer five times more power than existing ultracapacitors or five times more energy, depending on application.
Setting new standards for charging speed, frequency and environmental friendliness, NAWA Technologies’ Ultra Fast Carbon Battery bridges the gap between existing ultracapacitors and more traditional lithium-ion batteries.
Capable of being charged and discharged within seconds over a million cycles without any loss in performance, the batteries are also environmentally friendly to produce and have exceptional second life usage, because they are based on carbon – a naturally-occurring, accessible and abundant material.
NAWA Technologies’ new Ultra Fast Carbon Batteries have multiple uses, from the power tool and manufacturing sectors, to automotive and commercial vehicle markets, within the IoT and sensor sectors as well as playing a key role in managing energy flow in a smart grid, to aerospace and even space.
http://www.nawatechnologies.com
În primul rând felicitări si casa de piatra! Sa fiti fericiti împreună! Articolul este superb. Si d.p.d.v. documentar, dar și ca jurnal de călătorie. Cred cu tărie că motorul cu ardere interna va dispărea. Poate va fi un postmodernism al motoarelor electrice.😀. Locomotivele cu abur păreau de neînlocuit deși aveau randament de 2%.
Mulțumesc și mulțumim! Motorul cu ardere internă va rămâne, dar doar pentru situații în care electric nu se va putea sau de dragul istoriei/tradiției, pe mașini precum Ferrari, Porsche, etc… Dar Clio pe benzină sau diesel n-o să mai vezi după 2030, poate chiar mai devreme.
Articolul dvs. scris destul de pitoresc, placut cititorului, dar daca se pune problema sa convingem/determinam oamenii sa aleaga „masina verde” in detrimentul celor „fosile”…aici nu convinge deloc….mai mult, in opinia mea, daca inainte de a citi articolul ma gandeam ce interesant ar fi sa aleg o astfel de masina….acum m-ai convins….azi….si in urmatorii 5 ani…in niciun caz….poate prin 2030….Stresul unei calatorii lungi este destul de mare….si daca mai mergi si in concediu unde se presupune ca te duci sa te relaxezi/odihnesti…atunci e destul de clar. Masina dvs. e viabila azi in Romania doar in orase….8 ore 20 min. pentru 350 de km…..dus, respectiv 10 ore 44 min. pentru aceeasi distanta retur….mi se pare fantastic de mult, fie si pentru o deplasare de placere….succes in era vitezei….sa nu mai spun de pretul actual al modelului achzitionat de dvs…..chiar si in conditiile in care combustibilul are cost 0…deocamdata….Cat despre disparitia motoarelor cu combustie….este foarte posibila…..dar nu mai devreme de 20-30 de ani….la pensie….cand BMW -ul I3 electric de azi va fi considerat dinozaurul masinilor electrice…
Salut, Radu! Articolul acesta nu are rolul să convingă pe nimeni de nimic. Este o experiență personală, documentată și scrisă pentru ca fiecare să tragă propriile concluzii. Dacă articolul meu te-a salvat de la a cheltui mulți bani pe o mașină electrică, nu pot decât să mă bucur. Altfel ai fi cumpărat-o și ai fi devenit nemulțumit într-o lună de la achiziției. Repet, fiecare înțelege ce vrea, eu nu încerc să conving pe nimeni de nimic, doar expun fapte și informez. Acesta este rolul meu în societate.
Felicitări! Pentru „da” și pentru mașina! Frumos articol, a fost o plăcere să îl citesc! Sărbători Fericite și un An Nou maxim!
Mulțumesc, Cristina! La Mulți Ani! Și un 2019 așa cum îți dorești!
Felicitari pentru inca un trip report electric de iarna – e o placere sa le citesc, masina bine dotata – sper la un pret foarte bun dupa atata munca de pionierat, si bineinteles… inel 😀
Noi avem i3-ul din mai si ca. 4000km si ne regasim in multe dintre cele mentionate in articol, desi nu ne-am aventurat inca mai departe de Bran cu ea. Este o masina mult inaintea timpului ei si o alegere excelenta pentru 90% din drumurile noastre chiar si cu doi copii. Iarna intr-adevar scade mult autonomia si se risipeste multa energie pentru drumuri scurte, dar daca poti sa o lasi peste noapte in priza si programezi plecare cu cel putin 3h inainte atunci isi face si preconditionarea bateriei si se simte diferenta de autonomie. La i3 94Ah ce am obtinut realist pana acum sunt primavara/toamna fara ac 240-250km, vara cu ac 200-220km iar iarna cu preconditionare, la temperaturi in jur de 0 grade, ca. 160-170km. Fara preconditionare, la inceputul lui Decembrie dupa 1 saptamana de stat in parcare la temperaturi negative erau cam 120km.
Foarte frumoasa pledoaria pt. electric. Interesant si planificarea si toate celelalte. In ce ma priveste concluziile personale sunt: consum total circa 125 – 135 kwh. (Momentan locuiesc in Germania si nu stiu preturi romanesti asa ca voi calcula totul in euro la pret Germania). L apretul de 0,36 euro / kwh cost 45-50 euro. Masina personala Citroen C4 Coupe 1,6 HDi 109 CP. Consum max. 6l/100 km pe autostrada cu viteza intre 135 si 150 km/h. Autonomia peste 1000km. Pret de achizitie 5400 euro in 2015. Placheta verde adica (euro 4 cu FAP) acces liber in centrul oraselor germane inca. Daca vreau sa vin in Romania opresc la 4 ore sau 500 km. Adica de la Koln o pauza linainte de Passau si a doua la Parndorf la iesire din Austria. De aici pot atinge orice oras din Transilvania si in sudul Tari pana la Bucuresti (1012 km la Centura). Toata familia are permis dar sunt suficienti 2 soferi pentru a parcurge distanta fara oprire. Eu totusi pentru confort fac o pauza de o noapte cu cazare intre Viena si Budapesta.. In Germania cel mai departat punct granita cu Polonia este la 700 km ce pot fi atinsi cu un rezervor si o pauza de cafea si odihna de 10 – 15 minute . Si inca ceva : cei 750 de km la Alba Iulia dus intors ar fi insemnat 45 litri de motorina la un pret de 1,25 euro/litru 56 euro. Asta acum ca atunci cand vor ramane numai electrice statul va introduce taxe si accize pe curent. Deci pentru mine inca nu! De ce sa investesc 30.000 euro cand pot lua o masina cu mai putin de 20 % din suma si o masina care nu ma complica cu pauze la tot coltul. Excursia e una dar oamenii mai au si treburi si nu toti isi permit 2 masini.
Pt critici precizez ca sunt inginer specialitate auto. Orice om cu aceasta pregatire va poate spune ca motorul electric este ideal pentru tractiune asa cum utilizatorii au remarcat „placut la condus”. De aceea transportul pe calea ferata , metrou, troleibuze , tramvaie este electric. Odata cu perfectionarea bateriilor vor disparea liniile aeriene de alimentare (in orase). Deci aplicarea tractiunii electrice in orase (distante mici) se poate face usor si azi pentru transportul in comun, distributia de produse din depozite la magazine etc. De asemeni si mici automobile de oras pentru cei care pot dar la preturi mult mai mici se pot realiza. Spre exemplu in vara am vizitat in ziua deschiderii fabrica germana a miniautoturismelor electrice eGO din Aachen.Simpla, mica, moderna si masina si fabrica. Pret rezonabil pentru o masina de zi cu zi. Dar pentru majoritatea romanilor e tabu: costa de doua ori cat un Logan. Nu exista inca second hand-uri. Dar putem avea o atitudine eco de ex. mergand in weekend mai mult in excursie cu trenul si pe jos si lasand cazanul nemtesc second cu motor supradimensionat si partial uzat care nu corespunde normei declarate (apropo Romania nu are VW cu probleme) in parcare.
Și eu cred că pentru distanțe lungi și foarte lungi dieselul este cea mai bună soluție. Pentru mine i3 e mașină de oraș cu care fac de 3-4 ori pe an și drumuri mai lungi. Atât. Și e perfectă pentru acest tip de utilizare.
PS pt. curiosi https://e-go-mobile.com/
Buna Adrian,
Bun articolul felicitari.
Eu am facut acelasi drum intr-o singura zi plecat la ora 4 din Bucuresti Pantelimon si intors la ora 22, cu un Nissan Leaf de 30 kw.
Pot sa ma laud ca am aproape 180.000 km doar electric full.
Am fost in insulele Greciei si pana in Amsterdam…..
Nu inteleg de ce oamenii comenteaza contra masinilor electrice?
Nu folosesc si isi dau cu parerea…..
Masina electrica este viitorul…..zero costuri de intretinere, zero costuri de deplasare….doar timp de incarcare atat.
Eu am un Leaf care are 120.000 km parcursi fara sa schimb nimic……
Am avut un diesel care in 120.000 km ma obosit si disperat …….
Deci un sfat de la un utilizator zilnic( 200-300km zilnic) uitati de termice si priviti viitorul sau mai bine zis folositi masina electrica si veniti cu pareri avizate nu citite.
In rest va doresc sa vizitati benzinariile doar pentru cafea ca mine, este senzational!!!!!
Cristian
Buna ziua,
As dori sa precizez ca luxul dv de a merge la benzinarii doar pt. bar sau toaleta se datoreaza si noua, poluatorii astia insensibili la mediu, care v-au acordat indirect o prima de 10000 de euro la cumpararea electricelor prin taxele la bugetul de stat. De ce se acorda sumele astea enorme ca bonusuri in raport cu beneficiile reale? Ma fac ca nu inteleg… Daca sunt asa grozave de ce le mai sustinem cu prime?
Scuze dar esti grabit eu nu am beneficiat de prime….acum trei ani nu se discuta despre masina electrica…..
Poate nu ai inteles ca am condus deja 180.000 km full electric.
Nu trebuiesc acordate prime de acord dar pretul electricelor va scadea daca cererea va creste.
Exista un studiu care spune ca pentru construirea unei termice este nevoie de 2000 de repere pe cand la electrice doar 200….
Deci ar trebui sa intelegem odata ca viitorul este printre noi , daca vrem sau nu vrem unii dintre noi .
Un golf electric costa 40000 euro. Un golf pe benzina sau diesel sub 20000. In afara motorului masinile sunt identice. Vi se pare ca 20000 de euro sunt justificati prin prisma ecologiei, autonomiei, timpului de incarcare a bateriei, vitezei medii de croaziera si economiei de combustibil? Excludem prima de 10000 euro. Am ales un model identic pe combustibil lichid si unul electric. Restul masinilor nu sunt echivalente. Cine sa cumpere daca nu e stimulat cu prima?
Ai pus punctul pe i. În afară de ecologiștii hardcore nimeni nu are motive practice de a alege o mașină electrică, e doar un moft!
La fel cum la rece nu se justifică prețul unui iPhone și prețul unei mașini electrice ține doar de snobismul potențialilor clienți: „Look at me, I’m green, I’m saving the Mother Earth!” 😀
românul se crede in general expert, știe de ex mai multă politică decât politicienii, doar din cauză că este „informat” de la televizor.
la fel este si cu mașina electrică, el nu a condus mașina electrică dar știe mai multe decat Adrian.
Iată și o știre care arată cum ne sufocăm. Orașele sunt un fel de mall-uri mai mari, gaze de eșapament inhalăm cu toții… măcar de ne-ar duce capul să oprim motorul dacă vedem că o parcare acoperită are ieșirea blocată… https://m.digi24.ro/stiri/actualitate/evenimente/…
Super buna observatia. Intotdeauna mi-a displacut sa merg prin parcarile subterane pline de gaze toxice. O sa ne luam curand tuburile de oxigen cu noi sau mastile de asmatici 🙁
Un pic de reclama, la BMW / masini electrice, am inteles, Nu am inteles totusi ideea de a te chinui in modul asta la plimbari in afara orasului su oprirea la un Kaufland la o cafea de 2,5 lei. Apropo, asteptam aventura unui drum pina in Sithonia sau Viena (cam cate zile pina acolo?!).
Vad ca vehiculati puteri de incarcare de 150-350 kW. Intrebati totusi pe cineva in domeniu in primul rand ce inseamna un sistem de furnizare si distributie electrica si apoi cat costa un post de transformare de 400 kVA plus linia electrica subterana de 20 (6) kV de racord, si mai discutam apoi despre cine va investi in sursele astea , despre dublarea sistemului de furnizare… si despre viitorul auto electric.
Autonomie lunga si surse de peste 22 kW cat mai multe!!!
Ion, este foarte simplu, daca romanii o sa cumpere masini electrice intr-un ritm sustinut, atunci companii ca: ionity.eu o sa construiasca statii de 350kW
Ma nedumereste un pic consumul la viteze mari. E normal sa creasca consumul/km cu viteza (si la Yarisul meu pe benzina (nu hibrid), consumul creste de la 5l/100km la 50-70km/h cam la 6l/100km la 100km/h si cam la 7l/100km la 130km/h), dar la BMW i3-ul tau scaderile de autonomie dau impresia ca de la 70-80km/h la 130km/h consumul aproape se dubleaza! Din ce ai scris, cu bateria 97% la Pitesti, nu poti termina ajunge la Bucuresti daca mergi cu 130km/h!
Ai putea sa ne dai niste estimari mai exacte: cat kW consumi iarna pe A1 cu 130km/h si cat cu 80-90km/h sau mai putin (am observat o medie ~ 70km/h pe A1)?
In caz ca obs mea a fost pertinenta, e posibil sa fie din cauza ca nu are o cutie de viteze care sa permita o turatie mai mica a motorului electric la viteze mai mari?
PS: BMW i3 este limitat la 144km/h ca si Nissan Leaf?
Salut, observația este corectă. Consumul se dublează. La 50-60 km/h, rulat constant, ai în jur de 10 kWh/100 km consum, iar la 130 km/h, în aceleași condiții de temperatură, masă și relief, consumi 20 kWh/100 km.
Situația este similară și la un motor pe benzină de putere similară, poate consuma 4 l/100 km la mers constant, subturat, cu 50-60 km/h, dar poate consuma 8 l/100 km/h pe autostradă.
Nicio mașină electrică de producție actuală n-are cutie de viteze, ci doar un reductor, deci odată cu viteza crește și turația.
Viteza maximă pentru i3 este 150 km/h, limitată electronic. Pe bord vezi 155 km/h ca viteză maximă, dar e vorba de acea abatere pe care o are orice indicator de viteză. i3s se duce la 160 km/h, fiind puțin mai performant.
După calculele mele un BMW i3 94 Ah ca al meu termină bateria în 110 km parcurși pe autostradă, la viteză maximă. Iar pe pe DN, mers economic, poate depăși 240 km autonomie.
Excelenta „povestea”,f.bun „povestitorul,per total un articol scris cu dibacie jurnalistica si pasiune pentru frumos:masina,locuri
inclusiv,cred eu,”copilotul” .Gigi Eliad (gigieliad@gmail.com//www.motorclubtv.com)