Acasa BMW BMW i3 REX. Ce este, când merită, când nu merită

BMW i3 REX. Ce este, când merită, când nu merită

de Adrian Mitrea

BMW i3 REX (sursa – Adrian Mitrea)


Deși a fost lansat în 2013, BMW i3 REX m-a lăsat cumva rece până acum. Și nici n-am condus unul, chiar dacă am parcurs mii de kilometru cu alte BMW-uri i3 (fără REX). Denumirea vine de la Range EXtender și sugerează faptul că această mașină de oraș are și un motor pe benzină adițional sistemului de propulsie electric principal. După câteva zile petrecute împreună am început să înțeleg mai bine ce este BMW i3 REX, când merită să ai unul și când nu merită. Iată, așadar, raționamentele și concluziile mele.

Cu BMW i3 (fără REX) am tot avut contact în ultimii doi ani și mă apropii, însumat, de 5.000 km parcurși cu patru mașini diferite (de test drive).

Dintre toate mașinile electrice care există pe piața din România, i3 se află pe primul loc în ierarhia personală, urmat foarte aproape de Volkswagen e-Golf. Apoi aș zice Renault Zoe Z.E., smart (ForTwo, apoi ForFour) și Volkswagen e-up!. Nissan Leaf s-ar putea să-și găsească un loc interesant în lista mea, dar încă nu se comercializează oficial. Despre Tesla nu mai vorbim…

Cumva și clienții au zis tot ca mine, prin opțiunile lor de cumpărare, în acești ani de când există mașini electrice la vânzare și în România: BMW i3 este lider de piață detașat.

Ce este BMW i3 REX?

În toată discuția despre mașini electrice și i3, versiunea BMW i3 REX a rămas cumva pe dinafară. Se vorbește prea puțin despre el. Pe nedrept. Întâmplarea a făcut să conduc un BMW i3 REX câteva zile, luat cu împrumut de la Automobile Bavaria, la puțin timp după discuția despre Rabla Plus pe care am avut-o cu Marius Răspopa.

Mașina? O configurație chiar frumoasă, cu o culoare de exterior deosebită (Andesite Platinum Silver), interiorul Loft (adică nivelul ierarhic 2 din 4 în gama i3), care e cel mai deschis la culoare dintre toate. BMW i3 cu această culoare de exterior nu se mai produce (păcat!) de când cu facelift-ul apărut la final de 2017.

În acest punct vă dați seama și că mașina despre care scriu este una fără facelift (dar nouă, cu doar 98 km la bord, la preluarea de la dealer). Deci o mașină de showroom înmatriculată ulterior ca mașină de test drive și care va deveni interesantă pentru cine va căuta un i3 REX second hand, cu puțini kilometri. Eventual când Rabla Plus (programul guvernamental care sprijină achiziția de mașini electrice) va fi inactiv (la trecerea în noul an fiscal) sau oprit definitiv.

BMW i3 REX (sursa – Adrian Mitrea)

Dar ideea e alta. Am înțeles în sfârșit rostul lui BMW i3 REX pe lume. Este mașina perfectă pentru cine vrea să treacă la electromobilitate și dorește să fie liniștit în ceea ce privește autonomia. Cu bateria plină mașina poate parcurge între 130 și 230 km (în funcție de condițiile meteo, de drum și de stilul de condus), iar extensorul de autonomie (REX-ul) – un motor de motocicletă BMW, cu doi cilindri – asigură un plus de autonomie de încă 80-130 km în schimbul unui plin de benzină (rezervor mic, circa 9 litri).

Deci prin utilizarea tuturor resurselor de energie de la bord – curentul din baterie și benzina din rezervor – poți parcurge în cel mai rău caz 210 km, iar în cel mai bun caz 360 km. Nu sună rău deloc, nu?

BMW i3 REX (sursa – Adrian Mitrea)

În plus, benzinării se găsesc la orice colț de stradă, alimentarea durează puțin și poți parcurge iar încă 80-130 km până la următoarea benzinărie unde reiei ciclul. Și tot așa… Evident, BMW i3 REX n-a fost gândit să fie utilizat astfel – ca o mașină pe benzină – și nici nu văd sensul să-l utilizezi astfel, însă cred că tocmai am descoperit mașina care oferă cea mai lină trecere la electromobilitate, chiar și pentru cei mai fricoși dintre noi.

Problema automobilelor hibride sau plug-in hibride de pe piață este că ele sunt gândite mai degrabă ca mașini pe benzină, la care motorul electric dă o mână de ajutor. Ei bine, la i3 REX e invers. E gândit mai degrabă ca o mașină electrică, la care motorul pe benzină dă o mână de ajutor când e cazul. Adică furnizează energie electrică prin rolul său de generator, nefiind conectat mecanic la roți.

Când merită?

  • Când îți e teamă de ideea de mașină 100% electrică.
  • Când programele de subvenții pentru mașini electrice sunt în pauză sau eliminate complet.
  • Când ai de ales între un i3 și un i3 REX, ambele second hand, la prețuri, dotări și rulaj comparabile.
  • Dacă ai acces limitat la prize (acasă și în general).
  • Dacă vrei să fie singura ta mașină sau a familiei și vrei să-l folosești din când în când și pe distanțe mai lungi de 200 km dintr-un foc.

Un BMW i3 REX costă cu 4.581 Euro (cu tot cu TVA 19%) în plus față de un BMW i3 obișnuit, iar de acești bani primești liniștea că nu vei face „pana prostului electric”, plus posibilitatea de a călători distanțe mai lungi într-o singură zi. Cu REX, i3 poate deveni fără probleme singura mașina a unui om sau a unei familii pentru că pur și simplu dispare ceea ce se cheamă „range anxiety”. Din multe puncte de vedere aceasta versiune reprezintă un compromis acceptabil pentru majoritatea utilizatorilor de automobile.

Când nu merită?

  • Când știi că vei folosi REX-ul doar de câteva ori pe an sau deloc. Plătești în plus și cari greutate suplimentară după tine fără să îți fie de vreun real folos.
  • Când te gândești la complexitatea mai mare a sistemului și la faptul că toate BMW-urile i3 cu probleme despre care oamenii scriu pe Internet sunt REX, nu cele pur electrice.
  • Dacă există bonus consistent pentru achiziția unei mașini 100% electrice.
  • Dacă din principiu ai gândirea eco și nu mai vrei fluide pe bază de petrol în mașina ta.
  • Când te interesează mentenanța pe mai mulți ani – REX-ul va fi mai scump de întreținut.
  • Când te interesează performanțele dinamice în principal – versiunea REX este cu 0,8 secunde mai lentă în sprinturi de de la 0 la 100 km/h (pentru că e mai grea).

Mai este o situație pur subiectivă prezentă la cei care au mai condus mașini electrice până acum: te obișnuiești cu liniștea și lipsa de vibrații de orice fel astfel încât pornirea REX-ului și funcționarea lui s-ar putea să ți se pară gălăgiosă, deși în realitate i3 REX este mai silențios decât 90% dintre toate mașinile pe benzină de piață.


Pe scurt, dacă cineva m-ar întreba ce este BMW i3 REX, i-aș răspunde că e mașina care face trecerea la electromobilitate cu compromisuri principiale minime și fără griji legate de autonomie.


Link-uri și articole utile:

42
Lasa un comentariu

avatar
9 Comment threads
33 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
15 Comment authors
Adrian MitreaAlexVasileVasileAdrian Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
cat
Cititor
cat

E un fel de Opel Ampera/Chevrolet Volt dar mai micut si mai scumput.

Vasile
Cititor
Vasile

Fata de Ampera nu are cutie de viteza si nici o legatura intre motorul termic si roti . Motorul lucreaza doar cu o turatie la eficienta maxima si are doar 25kW .

Banel
Cititor
Banel

Mi se pare compromisul ideal si un pas intermediar catre o lume auto 100% electrica. Acest REX elimina complet stresul ca poti ramane fara curent.

jorj
Cititor
jorj

Rezervor de 9 litri e o prostie, nu zic sa fie de 90 litri ca la limuzinele clasa D+ – dar cat costa sa fie 30 litri. In mod normal, hibridul cu tractiune electrica la roata ar trebui sa fie viitorul imediat al industriei auto. Totusi vad ca sunt tot felul de struto-camile care sunt adaptate doar in partile bogate ale lumii. Tractiunea integrala ar fi usor de realizat, si nu ar consuma mai mult ca la conventionale, nu ai cara toate sutele de kile de baterii ci niste motoare electrice decente pentru fiecare punte activa si un motoras de… Citeste mai mult »

Adrian
Cititor
Adrian

Ar compromite tehnic design-ul masinii. Din cauza bateriei si cablurilor ..etc era foarte greu sa fie introdus un rezervor de 3 ori mai mare. Un alt argument este ca sistemul REX este un sistem de urgenta in caza de avarie si nu un sistem permanent iar BMW avertizeara ca acesta sa nu fie folosit ca atare. Mai mult de atit un rezervor mai mare inseamna greutate mai mare si faptul ca vei cara dupa tine un plus de greutate care va afecta autonomia masinii in mod electric , deci nu va mai fi la fel de eficienta.

Vasile
Cititor
Vasile

Daca mergi doar pe benzina cu motorasul ala de 25kW cu bateria la 10% vei constata in oras sau pe drumuri normale (Nu coasta sau autostrada Germania) masina merge OK si bateria chiar se incarca .Rezulta un consum de 3-4 litri de benzina /100Km . Aceasta este solutia corecta pentru o masina benzina-electrica . (Adica poti creste greutatea cu REX si carburant dar o scazi cu reducerea numaruluii de baterii la 10% din prezent . Si reduci si poluarea si frica de pana a prostului .

Chris
Cititor
Chris

Seria i a bavarezilor arata angajamentul clar al acestora inspre masinile electrice, inainte ca acestea sa fi devenit atat de populare cum sunt azi. Si pt asta au conceput un automobil complet nou, de la zero, cu bateriile situate jos, cu caroserie in mare parte din carbon, samd, un model dedicat acestui concept. Nu sunt multi cei care au facut asta, jos palaria in fata lor. Ce insa nu inteleg, este de ce au facut acest model, i3, atat de urat. Imi aminteste de ultimul model de Prius sau de Mirai la care mi-e greu sa ma uit. Aceste modele… Citeste mai mult »

dodoi
Cititor
dodoi

Pe langa alimentari frecvente necesare cu benzina pentru i3, alte dezavantaje ar fi fiabilitatea medie, are doar 4 locuri, accesul la locurile din spate e greoi, portbagajul mic, bord saracacios, schimbator ciudat si pret ridicat, specific BMW ($50K). In America in clasa de masini compacte hibride exista optiuni mult mai avantajoase ca Toyota Prius Three ($ 27K), Chevrolet Bolt ($ 43K), Toyota Primus Prime ($29K), Ford C-Max Hybrid SE ($26 K) si Kia Niro EX ($26 K). Probail ca multe din ele sunt si in Europa. Daca as fi sa-mi cumpar un hibrid mai mult ca sigur ca as merge… Citeste mai mult »

Alex
Cititor
Alex

Eu am de un an un Hyundai Ioniq Electric. Da stiu nu e in Romania. Vara cand nu folosesc climatizarea deloc ca n-am nevoie, pe aici daca temperatura ajunge la 25-27 de grade e canicula, fac 220-230 de km pe un plin de baterie. Iarna cu climatizarea pe 23 de grade am facut intre 160 si 180 de Km. Valorile astea intr-un trafic destul de aglomerat cam ca la Bucuresti asa cu bara la bara si alte bunatati. Personal nu vad de ce daca ti-ai luat masina electrica i-ai mai pune si un motor pe benzina. vrei benzina ia hibrid… Citeste mai mult »

dodoi
Cititor
dodoi

Ce temperatura e iarna cand ai climatizarea la 23 de grade si merge 160-180KM? E proaspat incarcata peste noapte? Cum e la temperaturi mai joase gen -20 grade C?

Vasilica
Cititor
Vasilica

La Volt am observant ca atunci cand e sub 0 intre 25% si 40% din consumul electric e pentru climatizare la temperature interioara setata la 21 grade. Problema la comparatia mea e ca daca e sub -10 la Volt porneste motorul pe benzina care asista la managementul termic (atat a habitaclului cat si a bateriei) asa ca nu pot sa compar mere cu mere daca e foarte frig. Un aspect important iarna e daca ai masina in garaj cat de cat incalzit dar daca ai masina afara peste noapte si e bocna (in special bateria!) se consuma multa energie pe… Citeste mai mult »

Vasilica
Cititor
Vasilica

Pai pot sa-ti explic de ce eu am luat Volt. Primul motiv e pentru dinamica unei masini cu propulsive electrica si asta banuiesc ca intelegi perfect daca ai Ioniq. Pe de alta parte pentru mine o masina electrica care se bazeaza strict pe baterie ar fi fost masina secundara, buna doar de oras, nu una principala. Chiar m-am uitat lung la un Ford Focus electric anul trecut cand lichidau stocul si ma batea gandul sa o iau de oras. Intre timp s-au schimbat prioritatile si am avut nevoie de o masina principala. Spre exemplu iarna noi mergem la ski in… Citeste mai mult »

dodoi
Cititor
dodoi

Cam acesta e modul de gandire in America unde o masina electrica e vazuta ca o a doua masina in familie, buna sa faci naveta pana la servici si inapoi, si sa o incarci peste noapte cand curentul electric e mai ieftin. Scaderea pretului benzinei a mai diminuat interesul interesul pentru masinile electrice, dar de curand benzina a inceput sa crescut din nou. Sunt la mare moda SUV-urile, nu degeaba Ford America vrea sa renunte sa produca Fiesta/Focus/Fusion/Taurus, si am observat multe SUV-uri hibride. Anul trecut in Canada era lista de asteptare pentru Ford Focus-ul electric fiind cea mai ieftina… Citeste mai mult »

Sorin Apopei
Cititor
Sorin Apopei

Salutari, Eu sunt unul care si-a inlocuit diselul din dotare cu un i3 REX, second hand. Il am de aproape doi ani si are 51.000 km. De motorasul pe benzina am grija un pic, stiind ca nu e facut pentru deplasari lungi, astfel: – cand intru in localitate, decuplez REX-ul; – cand ies din localitate il activez; – cand cobor la vale, iar decuplez REX-ul; – la ambuteiaj decuplez. Consecintele unui asemenea stil de mers sunt foarte bune. Poti consuma foarte putina benzina si de asemenea si bateria tine mai mult. Sunt racite pe rand in acest fel. Ideea mi-a… Citeste mai mult »

Florin
Cititor
Florin

Interesant ca in Europa aproape toti jurnalistii auto se inchina la masinile nemtesti ca la icoane. Iar in alte piete ca USA, Canada, Australia, Japonia, masinile nemtesti sunt vazute ca masini de calitate medie sau chiar slaba.

Adrian
Cititor
Adrian

Domnule Adrian, sunt un fan al dumneavoastra si urmaresc constant articolele care le publicati . Desi in mare articolul este pertinent si prezinta corect masinile electrice as contrazice o afirmatie care ati facut-o. In opinia mea (posesor a doua PHEV un Mercedes C350e si Mitubishi Outlander PHEV) ceea ce ofera BMW i3 sau I3 REX este doar statut si nu „value for money” . Am condus in citeva ocazii BMW I3 si sunt fost posesor de BMW 520D, deci familiar cu marca BMW. Citeva aspecte neplacute in ce priveste BMW I3 (REX sau nu) 1. Pachetul de baterii este foarte… Citeste mai mult »

Alex
Cititor
Alex

Salut ! La „cand se merita ” si „Can nu se merita” nu cumva ai gresit si-s invers criteriile ?