Acasa Opinie OPINIE: Culpa comuna in accidentele auto, exemplul de la Iasi. Moartea iese mereu triumfatoare

OPINIE: Culpa comuna in accidentele auto, exemplul de la Iasi. Moartea iese mereu triumfatoare

de Adrian Mitrea

Un nou caz de manual – un accident urat petrecut in Iasi. Dar cine sa-si faca timp sa predea asa ceva in scolile de soferi? Din imaginile video de la fata locului, din informatiile din presa si din postarile de pe Facebook, se pare ca vina ar fi soferului cu Mercedes-Benz Clasa M GLK care a virat la stanga, dar o parte din vina o poarta si soferul de BMW Seria 3 care mergea cam tare. Se contureaza deja o culpa comuna frumoasa, numai buna de studiat. Dar indiferent cine are sau n-are dreptate, moartea iese mereu invingatoare. Si atunci n-ar fi bine sa fim un pic mai atenti?

Clipul cu accidentul este mai jos (cat o mai fi disponibil, niciodata nu stii cum functioneaza internetul). Aparent un sofer de Mercedes-Benz GLK Clasa M (cunoscut si ca ML in popor) vireaza la stanga intr-o intersectie. Nu stim daca pe verde sau pe rosu. Cunoscatorii intersectiei spun ca pe verde.

In acelasi timp, tot pe verde, vine din sens opus un sofer cu BMW Seria 3, aparent un pic prea tare. Dar nu stim ce viteza avea propriu-zis.

Din primele cercetari, spune presa, de vina ar fi soferul din Mercedes-Benz, ca nu s-a asigurat, insa ”miroase a culpa comuna” pentru ca si soferul cu BMW a gresit, avand viteza prea mare.

Aceasta este situatia. Faptul consumat. Cinci victime dintr-un foc, raniti toti, dintre care unii grav. Fara morti, deocamdata.

Din nou revin cu intrebarea pe care o pun la fiecare accident. Ce invatam din asta?

Pai invatam ca e bine sa cascam bine ochii atunci cand suntem la volan, indiferent daca schimbam directia de mers sau nu. Mai invatam si ca intersectiile de orice fel sunt periculoase si trebuie tratate cu atentie sporita. In plus, aflam si ca SUV-urile nu sunt tancuri: 2 dintre raniti sunt din SUV-ul Mercedes-Benz GLK Clasa M – o masina mai grea, mai noua si teoretic mai sigura decat BMW-ul care a intrat in ea. E important sa fii conectat la mediul inconjurator. Daca o masina goneste efectiv spre tine, ai unele sanse sa auzi motorul turat. E bine ca muzica sa fie la un volum potrivit, cat sa nu acopere zgomotele anormale din jurul tau: claxon, scartait de roti, motor turat excesiv. Asa ramai conectat la realitatea in care se consuma viata ta in acea secunda. Se poate aplica si pentru pietonii care asculta muzica la casti, la biciclistii care fac acelasi lucru, la soferii care isi dezmembrezeaza masinile cu Watii aruncati in difuzoare.

Desigur, invatam si ca e bine sa circulam cu viteza legala in oras. Ori daca o mai incalcam ici-colo, intersectia si trecerea de pietoni trebuie sa fie mereu locurile sfinte in care avem cel mult viteza legala. Pentru ca alfel e posibil sa avem surprize, chiar daca toata lumea trece pe verde.

Mai invatam ca e bine sa purtam centura de siguranta oriunde ne-am afla in masina. Daca va trai, fata de 17 ani care e acum in coma, si care statea in dreapta soferului de BMW, sigur va purta centura de siguranta data viitoare. Si daca ar fi purtat-o de pe acum, poate n-ar mai ajuns in coma, ci ar fi fost ranita mai putin si si-ar fi crescut sansele sa traiasca.

Intr-o intersectie larga, cum este cea din studiul de caz prezent, rularea cu cel mult viteza maxima legala si ”toate simturile la drum” ar fi facut ca aceasta tragedie sa fie evitata. Ar fi rezultat cel mult o tamponare usoara.

La ce folos culpa comuna sau vina individuala, scrisa intr-un PV, cand 5 oameni sunt in spital, iar pe langa ei sufera zeci de oameni din randul familiei si prietenilor? Mai conteaza cine a gresit? Legal, da! De facto, cel putin 5 vieti sunt ruinate sau semnificativ perturbate.

N-ar fi contat mai mult ca fiecare sa fi fost mai atent, mai prudent? Si sa fi folosit masinile asa cum au fost proiectate, inclusiv din punctul de vedere al sigurantei active si pasive?

Ba da, ar fi fost!

Nimic nu mai poate schimba prezentul, insa fiecare dintre noi poate schimba viitorul daca invatam ceva din greselile acestor victime…

S-ar putea sa vrei sa citesti si:

54 comentarii

holinessdani 30 octombrie 2017 - 20:15

Da de ce credeti ca in scolile de soferi nu se preda asigurarea in intersectii sau viteza legala in oras?
Faptul ca doi bizoni sau intalnit intr-o intersectie nu e in nici un caz vina vreunei scoli de soferi.
Bunul simt si respectul fata de alti oameni sau fata de lege se invata acasa si nu la scoala.
In cazuri de astea parintii ar trebui sa raspunda in aceeasi masura cu copii lor.

Reply
Cristi 30 octombrie 2017 - 20:50

Daca am avea studii de caz din acestea reale, cred ca ar fi mult mai puternic impactul decat orice „decalog” de reguli. Reguli da, insa explicate pe baza unor exemple „pe viu” . Intr-adevar sunt multi prea multi care nu au o educatie minima de norme de comportare, valabil si in domeniul condusului auto, insa asta nu exclude sa avem instructori si scoli mai orientate in conducere preventiva si in lectii de recunoastere de potentiale pericole.

Reply
Catalin 30 octombrie 2017 - 20:22

De acord cu regulile de bun simt pe care le-ai invocat.

Insa,

La ce folos e culpa comuna sau nu?

Conteaza!!! Evident ca are importanta cine a fost de vina!!!!

Nu pentru un caz particular, dar pentru situatiile viitoare.

Ca sa stie toti retarzii care merg cu 100km la ora pe bulevard ca nu poti sa omori oameni care se misca legal…

E un precedent bun ca vina sa apartina unuia care merge glont prin oras.

De aia nu se intra pe autostrazi din stradute laterale, nu??

Si de de aia s-a pus limita de 50km/h in localitati? Pentru ca poti sa ii surprinzi pe oamenii care pleaca de pe loc sau merg „legal” Nu????

Reply
Chris 30 octombrie 2017 - 20:22

Culpa comuna e practica uzuala in multe tari europene si consider ca e foarte bine asa.

Pe de alta parte soferul BMW avea viteza considerabila, mult peste 50km/h. Ma intreb ce sanse avea soferul Mercedesului sa vada masina din fata daca ea rula cu asa viteza. In astfel de situatii nu te uiti daca nu cumva mai este vreun nebun la 300m de intersectie care vine cu viteza excesiva, ci te uiti in proximitatea intersectiei. As tinde sa spun ca vina e integrala a soferului BMW, fara viteza excesiva accidentul nu se intampla. Din pacate in practica politia evalueaza vina de cele mai multe ori in mod limitat, calculand strict dupa regulile de prioritate in intersectie.

Reply
vasile 30 octombrie 2017 - 20:44

„mergea cam tare” cel cu BMW?!! Inseamna ca nu ati vizionat filmarea!
Avea cel putin 100, e un inconstient binecunoscut pe plan local. Sper sa ramana paralizat.

Reply
Dan 31 octombrie 2017 - 11:34

Cel putin 100? Nu stiu nene de unde le scoateti? 🙂 Viteza nu poate fi determinata de pe video-uri, cu atat mai mult cu cat asta este filmat (probabil cu telefonul) de pe un alt monitor. Mie mi se pare ca din video viteza BMW nu pare asa exagerata, comparand cu celelalte masini care pleaca de la semafor (deci au o viteza foarte redusa, sub 15-20km/h). Nu zic ca mergea legal pentru ca n-am de unde stii si mi se si rupe de el. Dar dobitocul din filmarea asta este ala care nu casca ochii si se baga ca un cretin in intersectie. Daca se uita o secunda, isi dadea seama ca nu are timp. Dar probabil a vazut verde la semafor si l-a durut in fix de ce se intampla…

Reply
Dragos 2 noiembrie 2017 - 12:50

Ba viteza poate fi foarte usor estimata de pe videouri.Ai framerate si poti sa il rulezi frame by frame. Iar ca referinta de distanta ai lungimea masinii a carei model este cunoscut. Trebuie doar filmarea originala. nu pe feisbuc.

Reply
Dan 2 noiembrie 2017 - 13:44

Pai si ti se pare ca Vasile de mai sus are acces la video-ul original sau iti place sa te bagi in seama inutil? 🙂 Intreb, nu dau cu parul…

Ovidiu 6 noiembrie 2017 - 12:29

viteza poate fi determinata din video, nu e rocket science, LOL.
Oricum, a recunoscut singur ca avea cel putin 90km/h cand s-a izbit de Mercedes… este postarea lui pe Facebook, look it up!

Reply
Mihai 30 octombrie 2017 - 21:23

Mercedesul M class este de vina 100%. Efectiv nu virezi dacă nu ești 100% sigur. Ori ești în stare sa estimezi perfect viteza mașinii cu care te intersecteze, ori stai pe loc. Viteza excesiva nu poate fi invocată ca culpa. Este clar sa ar fi luat o amenda sau ar fi rămas fără permis dar nu prea are legătură.. Forțând lucrurile e ca și cum as fi lovit din spate și eu sunt de vina ca am un stop are.

Reply
gelu 31 octombrie 2017 - 03:11

Fii sigur ca e vina ta daca nu semnalizezi franarea prin stopuri,precum si altele,gen schimbarea directiei,etc. Dupa cum gandesti,te asteapta un accident cat de curand. Sper sa fii doar tu si natura…sa nu_i nenorocesti si pe altii!

Reply
Dan 31 octombrie 2017 - 11:42

Tipic romanesc. Daca cineva nu e de acord cu tine, ureaza-i de rau… 🙂 Data viitoare cand te gandesti ca Romania e o tara de kkt, sa te uiti in oglinda ca esti unul dintre aia care o face asa.
Cat despre franarea prin stopuri, ce zici daca eu fac frana de motor (fara sa opresc, ci doar sa incetinesc) si ala din spatele meu nu e atent si intra in mine. Sunt de vina ca nu s-au aprins becurile din spate? Esti dus…
Si da, in filmarea asta e de vina ala care nu acorda prioritate. Fiind victime, va fi proces si se va stabili vinovatul. Si chiar daca se da culpa comuna, faci pariu cu mine ca vina cea mai mare o va avea soferul de Mercedes? Va fi ceva gen 90% Mercedes, 10% BMW? Deci oricum ai da-o… vinovatul principal e ala cu Mercedesul. La BMW e greu de stabilit viteza din video, doar expertiza masinii o va face cat de cat corect.

Reply
Adi 31 octombrie 2017 - 15:22

Ironia este ca ar fi de asemenea culpa comuna daca ai stopurile arse pe frana 🙂
Nu are rost sa-ti mai explic (avand in vedere minusurile) ca este litera de lege intrarea cu viteza redusa in intersectii.
PS: Sper ca nu ai permis , ca daca ai sigur portretul tau este : ‘Tanar 25-40 de ani ,BMW seria 3 an 2000-2010 , vreo 5 locuri de munca schimbate pana acum etc ………………..:)))))

Reply
Ovidiu 6 noiembrie 2017 - 12:31

nu l-a vazut man, stai linisitit. Vezi ca am explicat mai jos care au fost conditiile, stiu intersectia, sunt din Iasi 🙁

Reply
ferry porsche 30 octombrie 2017 - 20:41

asta e romania! legile interpretate de politisti care abia stiu sa citeasca, de presa si de toti care stau pe margine si se pricep la toate. livrabilul este simplu: sa avem hartiile acoperitoare pentru solutionarea cazului, mai ales daca accidentul a fost semnalat la 112.

asta e dublat si de faptul ca politia nu isi face datoria, e complet depasita de orice eveniment care excede depasirea de viteza, astfel incat indivizi cum e omul cu bmw au voie sa mearga cu 100+ kmh la ora prin oras. si atunci se intampla asta. driverul de bmw si-a asumat niste riscuri mergand cu viteza aceea, acum trebuie sa isi asume si niste consecinte. daca va mai putea.

100 kmh inseamna 30 metri pe secunda. au trecut undeva intre 5-10 secunde de cand s-au pus toate masinile in miscare la verde. asta inseamna ca bmw era undeva intre 150-300m in acel moment. sunt eu curios, in conditii normale, cine ar fi dat prioritate la o masina care se afla la 150m de el. sau poate chiar la mai mult…

mai mult decat atat, bmw loveste benzul exact intre montantul b si montantul c a masinii. deci clasicul american t-bone. deci nu benz-ul a intrat in bmw, a fost invers. cum ar fi putut sa actioneze cel cu benz-ul? sa prevada ca va veni nebunul cu bmw??? care e viteza cu care trebuie sa intri in intersectie conform legii? care e viteza maxima pe acel sector de drum???

rezultatul in romania: soferul benz-ului e vinovat ca nu s-ar fi asigurat. cea mai convenabila solutie nu???. in alte tari normale soferul de bmw ar fi fost vinovat. in cel mai bun caz (pentru asiguratori) e culpa comuna. asta decide cine? un politist probabil deranjat de faptul ca oamenii nu pot rezolva situatia asta pe intelegere amiabila evident bun cunoscator al legii si cu studii juridice aprofundate in ce priveste legislastia rutiera si eventual un judecator complet depasit de aceasta situatie, pentru ca acel judecator mai judeca si sentite civile gen divorturi, litigii imobiliare, tutele si alte alea. in cel mai rau caz pentru soferul benz-ului se va alege cu dosar penal pentru vatamare corporala sau chiar (doamne fereste) omor prin imprudenta. deci soferul benz-ului acum e la voia unor incompetenti si judecatori suprasolicitati sau depasiti de situatie. soferul de bmw are sanse sa scape cu ajutorul acelorasi oameni. va mai face asta? probabil ca nu, dar se va crea un precedent periculos.

in principal noaptea, dar uneori si ziua, in cele mai multe orase ies ‘racerii’ cu jucariile lor. impresioneaza fete, impresioneaza pe ceilalti din gasca lor, politia doarme :). speedcams si flashuri in orase nu sunt, deci acesti oameni nu sunt amendati in nici un fel cand merg prin oras cu 100kmh+. si atunci risca si fac accidente ca acesta. si rezultatul este ca (uneori) conform politiei au dreptate. sau e culpa comuna. si atunci cum sa nu se intample zilnic incidente? in romania mori cu dreptatea in mana sau poti avea un dosar penal in cateva secunde, chiar fara sa ai nici o vina decat cea de a te fi aflat in locul gresit la momentul gresit.

Reply
Catalin 31 octombrie 2017 - 07:45

Ciudat este ca bmw ul nu pare sa fi franat si nici sa evite in vreun fel tragand stanga sau dreapta. Fie nu era atent si s a pomenit cu mb in fata, fie nu a crezut cz benzul se baga si pur si simplu nu a avut reactie.

Reply
ferry porsche 2 noiembrie 2017 - 20:12

eu cred ca nici nu l-a vazut. soferul de bmw era cu tunnel vision din cauza vitezei. a intrat in el in plin. nici nu se pute problema de neacordare de prioritate.

Reply
Andrei 30 octombrie 2017 - 20:43

Nu se stie din filmulet ce indica semaforul pentru Mercedes. Daca semaforul indica verde inainte+stanga, atunci soferul BMW-ului vedea cu siguranta „rosu” si are vina integrala a accidentului.

Reply
iesean 30 octombrie 2017 - 22:36

amandoi soferii aveau verde. in acest caz trebuia data prioritatea de dreapta. in intersectia respectiva, nu prea poti vira stanga pentru ca vin cei din fata. solutia? cand e verde pentru stanga sa fie rosu pt cei din fata.

Reply
Dani Onofrei 30 octombrie 2017 - 22:45

In acea intersectie e verde pe ambele sensuri. Si BMW-ul si Benz-ul au avut verde.

Reply
averageJoe 1 noiembrie 2017 - 16:46

Verde pe ambele sensuri e „ideal”. Pare un bulevard marisor si sa ai asemenea organizare a intersectie.. e cel putin stupid. Adica noi, la majoritatea intersectiilor nu avem inca verde cu cedeaza la virajele de dreapta, da avem capcane de genu asta. Culpele, singulare sau comune vor exista tot timpul si articolul trateaza asta dar avem asa multe lacune si aberatii la nivelul infrastructurii de semnalizare. Poate in urma accidentului se reconfigureaza intersectia.. ca e penal.

Reply
val 30 octombrie 2017 - 21:36

Ar fi timpul ca toate masinile sa fie echipate cu sisteme de siguranta care franeaza automat atunci cand exista pericol de impact. O masura buna a oricarui tip de guvern sau ministru ar fi o lege care spune de la data de (de ex 1.1.2020 ca sa fie timp de modificat productia) nu se mai inmatriculeaza autoturisme, camioane, autobuze, fara sisteme de siguranta. Nu ne trebuie neaparat masini autonome acum, dar de ce mai exista masini fara asistent de banda, asistent de franare s.a. !?
Bine ca se vinde bine asistentul de parcare, de parca acolo ar fi pericolele.
Imi aduc aminte de accidentul cu un autocar cu copii din Belgia care a intrat in zid in loc sa intre in tunel (accident intamplat in Elvetia) sau accidentul din Muntenegru cu românii aflati in vacanta. Tipul asta de accidente poate fi evitat.
A mai fost tot in Iasi, acum vreun an, un accident in care sot-sotie au murit intr-un impact similar cu cel din articolul asta. Si in cazul ala chiar erau nevinovati, aveau prioritate.
Dar cred ca ar fi mai bine sa scriu la UE, ca doar asa sunt sanse sa apara o lege cu cap.

Reply
Ncu 31 octombrie 2017 - 11:51

Asistentul de banda nu ar merge in Romania pentru ca benzile nu prea sunt desenate.

Reply
Harpalete 30 octombrie 2017 - 22:39

Centura pusa, viteza redusa cu respectarea limitei legale si asigurarea la schimbarea directiei de mers fac parte din instinctul de conservare al unui sofer intreg la cap.
Cine face altceva e ori nebun,ori inconstient ori o cauta cu luminarea , pina intr-o zi cand intalneste alt nebun.
SA NU AJUNGI IN CULPA e cea mai buna solutie.

Reply
mihai 30 octombrie 2017 - 23:44

Cateva saptamani au trecut de cand Dragnea & prietenii sai au dat drumul puscariasilor. Pedepsele sunt si asa blande insa ce te face sa crezi ca un articol poate schimba mentalitatea romanilor dupa evenimentele trecute ? Am plecat din tara tocmai din aceasta cauza, suntem primii la accidente din cauza infrastructurii proaste si ma bucur ca tot mai multi se trezesc si pleaca.

Reply
adi 31 octombrie 2017 - 00:12

Oricare era viteza BMW accidentul nu se producea fara manevra Mercedes. Acesta nu s-a asigurat la schimbarea directiei de mers si nu a acordat prioritate!

Reply
ferry porsche 31 octombrie 2017 - 10:28

asa stii tu? fugi si da-ti permisul inapoi la politie pana nu omori pe careva.

Reply
MMm 31 octombrie 2017 - 00:54

Selectia naturala! Pana la un moment dat te poate proteja statul si societatea, dar se pare ca depasim deseori aceasta limita. Dar vin masinile autonome si din nou societatea ridica stacheta mai sus incercand sa elimine acest tip de selectie naturala. Sunt ferm convins ca neanderthalu de romania va fi inventiv si va depasi si aceasta limita.

Reply
traiang 31 octombrie 2017 - 04:42

O singura mentiune cel care venea pe banda dinspre bordura are sens spre dreapta In intersectia cu pricina sunt 3 benzi cel de pe centrul soselei inainte si la stanga cel de pe mijloc inainte si cel de la bordura la dreapta !

Reply
BEDE 31 octombrie 2017 - 08:51

Din ce se vede, o problema serioasa este viteza excesiva.
Mercedesul a virat la stanga si trebuia sa acorde prioritate. Asa este. Dar am vazut ca ala care l-a lovit avea viteza cam prea mare. Nu-I asa ca la o viteza excesiva, daca se face semaforul rosu nici nu poti opri la semafor? Cam asa mi se pare ca este cazul cu acela care a lovit Mercedes-ul. Am vazut cu ochii mei un caz cand un Mercedes si un Renault s-au lovit intr-o intersectie numai din cauza vitezei excesive, fara sa vireze vreunul. Semaforul tocmai isi schimbase culoarea si, daca ma grabeam sa trversez si nu eram atent, Renault-ul ar fi dat peste mine ca pieton. Cine este de vina? As zice ca ambii. In cazul de fata, mai curand as zice ca ese de vina cel cu BMW-ul. Daca avea viteza mare, atunci cel cu Mercedes-ul nu a avut timp sa-l vada… Recunosc ca si eu as putea sa patesc ca Mercedesul care a virat la stanga. Daca nu apuc sa-l vad pe unul care vine cu viteza foarte mare?

Reply
mata 31 octombrie 2017 - 09:37

Multa mancare de rahat. Se poate analiza foarte usor, ca cel cu BMW a intrat in intersectie cu o viteza mult peste cea permisa. Orice tampit de pe planeta asta, inclusiz cel de la aceasta publicatie, ar trebui sa stie ca in intersectii este obligatoriu sa se micsoreze semnificativ viteza, atat timp cat in proximitatea acesteia, sunt angajate si alte autovehicole in traversare. Ca urmare mancati cacat ca va place ! Este adevarat ca uneori si cei cu „TRACTOARE” sfideaza pe ceilalti participanti la trafic, dar nu cred si nu cunosc daca este cazul. Insa din singura proba, si anume cea video, rezulta culpa celui cu BMW, deoarece cel cu SUV, nu pare a vira accelerat. Problema insa, nu mai era pusa asa, daca ti-ar fi omorat pe cineva foarte drag, „mizerie” care publici asemenea articole. Lasa pe cei care au facut scoala sa analizeze, bineinteles daca si aia in cauza au facut-o cum trebuie.

Reply
Adrian Mitrea 31 octombrie 2017 - 20:34

Niste intrebari simple pentru tine:
1. Am zis eu in articol pe undeva ca viteza trebuie crescuta in intersectii? Am spus ca trebuie sa ai cel mult viteza legala (daca nu vrei s-o patesti urat).
2. Se zice autovehicule, nu autovehicole. Te rog nu da vina pe tastura, spune multumesc si data viitoare comenteaza frumos cand arunci cu rahat in ce scrii.
3. Ai radar in ochi, sa stii ca cel cu BMW avea viteza mai mare decat pe tronsonul de drum pe care il parcurgea. Ochimetric si eu am spus acelasi lucru. E posibil sa fie adevarat, e posibil sa nu. Din experienta cu camerele video iti spun ca unghiul poate fi tare inselator. In lipsa probelor, s-ar putea sa nu-i cunoastem viteza niciodata.
4. Cei care au facut scoala pentru masurat urme de franare fii sigur ca vor face masuratori. Dar asta nu ma impiedica pe mine sa folosesc acest site pentru a va auduce tuturor cititorilor in fata un semnal de alarma: Cascati ochii! Cand veti fi pe patul de spital va conta mai putin ca ati fost autori sau victime. Englezul are o vorba: better safe than sorry!

Reply
MMm 31 octombrie 2017 - 23:57

La punctul 3 e usor de raspuns, afla cati fps are camera si e usor de dedus viteza. Mai mult in momentul impactului cu activare de airbag, instrumentul de bord se blocheaza (daca e digital viteza e stocata in ECU la impact si poate fi citita ulterior) si se poate citi viteza. La cum vad eu nu avea mai mult de 70 kmh (era deja pe franare cand apare in cadru), din pacate o viteza prea mare pentru a opri intr-o distanta asa scurta. O evitare chiar si la viteza aia ar fi fost posibila daca existau reflexele formate in urma unui curs de conducere in conditii extreme. Din pacate in cazul de fata nu exista nici un reflex de evitare, doar picior pe frana si volan blocat, exact ce nu e recomandat in cazul de fata.

Reply
Calin 31 octombrie 2017 - 10:07

Personal mi se par foarte nasoale intersectiile de acest gen. Am observat ca prin strainatate sunt des intalnite. E super nasol sa mergi prinr-un oras pe care nu il cunosti de exemplu, esti atent si la GPS si la semnele de circulatie, vezi ca ai verde la semafor pentru a face stanga dar habar nu ai ca si cei din fata au defapt verde (mai ales daca nu e nimeni la semaforul din fata sa-i vezi ca pornesc).
Ar trebui macar un verde intermitent sau ceva de genul ca sa iti semnaleze ca trebuie sa acorzi prioritate…

Reply
Marius N 31 octombrie 2017 - 10:28

Mi-am luat carnetul de conducere la 41 de ani, in Elvetia. Nu vreau sa intru in detalii de cit de strict e examenul, de cele doua zile pline de curs de prim ajutor, de 7 zile de curs de educatie la volan, de cele 2 zile pline de DUPA ce iei carnetul, de sfaturi de condus ecologic se de condus in conditii dificile (poligon, cu suprafete alunecoase, apa, etc. TOATE astea sunt OBLIGATORII. Dar in 3 ani de cind conduc, n-am vazut in intersectie similara celei din video (si poze), cu TOATE semafoarele pe verde. Aici, sunt pe verde cele pt inainte, apoi se pune rosu pe cel din sens opus , si APOI verde pt cel care face stinga….. NU e fizica cuantica sa sincronizezi semafoarele. Daca Mercedes-ul avea rosu, poate nu intra asa tare…

Reply
Ovidiu 6 noiembrie 2017 - 15:13

vezi ca am pus un comentariu mai jos legat de intersectia aia. E o intersectie simpla, in cruce, semaforizata cum trebuile. Probleme sunt altele la accidentul asta.

Reply
ferry porsche 31 octombrie 2017 - 10:38

concluziile de aici: sunt multi care inteleg ca vina e in totalitate a celui cu bmw. sunt evident si cativa care nu inteleg acest lucru, spunand ca vina este in totalitate a celui cu benz. feriti-va de a doua categorie. atat cat puteti. politia nu va va ajuta, judecatorii poate va vor ajuta (dar tind sa cred ca nu, ca din moment ce s-a emis un proces verbal prost, ei au acoperire sa mentina decizia politistului analfabet), iar cel care a intrat in voi nu va putea pricepe ce a facut gresit, din cauza de iq scazut.

din punctul meu de vedere accidentul de mai sus nu se putea evita. a fost ghinionul omului cu benz ca a intrat un descreierat in el cu viteza mult prea mare. si a fost tot ghinionul omului cu benz ca in momentul impactului era in romania, probabil singura tara din europa (am dubii in privinta bulgariei) unde este gasit vinovat.

Reply
Adrian Mitrea 31 octombrie 2017 - 20:40

Te inseli asupra unui lucru: Daca amandoi soferii cascau ochii, accidentul putea fi evitat.
Daca macar soferul de Mercedes-Benz ar fi fost atent 100%, ar fi putut evita impactul lateral. Este un drum drept, vezi cand cineva se indreapta spre tine. Si din nou, daca esti atent, poti sa iti dai seama daca o masina vine tare sau normal (exemple: miscarea fascicului luminos al farurilor, zgomotul produs de motor sau esapament, cat de repede se apropie de un reper fix – sa zicem stalpul semaforului).
Deci putea fi evitat.

Reply
ferry porsche 3 noiembrie 2017 - 19:10

adrian, de la altii care au iq mai redus nu am ce cere, dar de la tine am pretentii.

1. repet, 100kmh inseamna 30m pe secunda. presupunand ca bmw avea 100kmh (desi poate avea mai mult, judecand dupa puterea impactului si lipsa totala de reactie a soferului) el se afla la minim 150m cand benzul s-a inscris in viraj.

2. intr-o intersectie cu ce viteza se intra? in oras cu ce viteza se circula??? daca soferul de bmw ar fi avut viteza legala, chiar daca benzul nu i-ar fi acordat prioritatea, ar fi putut evita accidentul. si chiar daca s-ar fi ajuns la impact, nu intra nimeni in coma sau avea fractura de bazin.

3. daca vei citi articole din presa locala (si se prespune ca cel care a scris articolul ar fi trebuit sa se documenteze inainte), vei vedea ca soferul de bmw este un ‘impatimit a masinilor cu multi cai putere’ si are 20 ani. care impresiona o tipa de 17 ani. mno, aduna 1+1 si vezi cat iti da…

4. zgomotul motorului propriu abia il auzi intr-un benz glk dar alte zgomote mai ales a cuiva care se afla la mai mult de 100m de tine, venind in tromba. poate argumentul cu farurile il pot accepta, dar again, nu mergi in oras cu viteze din astea. sau daca mergi, iti asumi riscuri. si evident si consecinte.

5. ma sperie faptul ca multi de aici *(inclusiv tu) zici ca cel cu benzul este vinovat. este dovada ca in romania te poti alege cu un dosar penal fara sa fii vinovat. faptul ca multi nu inteleg ca viteza e de vina aici si nu acordarea de prioritate e la fel de ingrijorator. in romania aparent trebuie doar sa fii la locul nepotrivit in momentul nepotrivit ca sa ai un dosar penal. si de aici intri in morile de vant ale sistemului: politia judeca cum judeca, justitia nu se va baga mai mult decat e cazul si nu doresc nimanui sa fie pacient in sistemul de ingrijire si spitalizare din romania.

se vor mai intampla astfel de incidente? evident. politia nu isi face treaba, nu exista speedcams in orase, etc. mai ales ca acum numarul masinilor a crescut, statistic vorbind, posibilitatea de a mai avea incidente grave creste…in germania acum exista camere gen dom, 360 grade, pot inregistra mai multe delicte de viteza in acelasi timp… daca erau si in romania, cred ca multi ramaneau fara permis, sau aveau permise anulate.

pentru baetzasii care se cred vitezomani, ar trebui sa ii indemni sa mearga pe circuit daca se cred cocosi :). unde e posibil sa ii bata un copilutz cu un kart, da mno…viteza isi are locul pe circuit. in oras nu.

vezi ca jobul de influencer presupune o raspundere. in rest, nu doresc la nimeni sa ajunga in situatia de mai sus!

Reply
Ovidiu 6 noiembrie 2017 - 15:16

Adrian, nu ai dreptate. Sunt din Iasi, stiu intersectia foarte bine, si stiu si ce mai e pe langa intersectia aia. Vezi ca am pus niste puncte de vedere mai jos, nu degeaba mai toti de pe plan local dau vina, aproape exclusiv, pe BMW.

Ce vedem aici e ghinion curat al celui cu Mercedesul, pentru ca legea este destul de simplista in privinta prioritatii, va rezulta cu o culpa comuna.

Reply
Adrian Mitrea 6 noiembrie 2017 - 17:19

Salut, Ovidiu!
Eu cred ca am dreptate cand spun ca:
1. Casca ochii.
2. Las-o mai moale.
Daca ambele se intamplau, nu aveam conversatia asta. In rest, nu ma intereseaza sa am dreptate, cum am mai spus. Ma intereseaza ca noi, aia care stam pe margine si comentam, sa invatam ceva din nenorocirea asta (si din alte nenorociri rutiere).
Atat 🙂

Reply
Dan 2 noiembrie 2017 - 14:07

Esti cel putin dobitoc daca il scoti pe cel cu Benz nevinovat si doar ghinionist. In orice tara din lumea asta Benz-ul ar fi fost gasit vinovat, pentru ca nu a acordat prioritate si prin manevra sa a produs accidentul. Nu uita ca intr-un accident pot fi 2 sau mai multi vinovati si in urma procesului se defineste procentul de vinovatie al fiecaruia. Cel cu Benz-ul este vinovat de producerea accidentului (cel putin partial) oricum ai privi situatia, nu exista dubii. In schimb vinovatia celui cu BMW poate fi determinata doar dupa o expertiza si un proces, nu pe internet. Nu zic ca era nevinovat, pt ca nu stiu. Poate avea viteza mare, poate n-avea permis, poate era beat, poate era drogat… habar n-am. Asta va defini judecatorul, dar cert este ca Benz-ul este vinovat (cel putin partial) si niciun judecator nu-l poate scoate nevinovat…

Iti aduc aminte de un caz celebru, cand un ‘smecher’ care fugea de politie a lovit mai multe masini si a omorat 2 oameni. Accidentul s-a produs pentru ca o masina NU i-a acordat prioritate. Amandoi soferii au fost gasiti vinovati, cel care fugea de politie in proportie de 90% iar cel care nu a acordat prioritate 10%. Deci, nici macar in cazul situatiei mult mai grave de atunci, cel care nu a acordat prioritate nu a fost gasit nevinovat. Si pana la urma e logic… http://www.gandul.info/stiri/smecherul-cu-bmw-care-a-ucis-doi-oameni-in-timp-ce-fugea-de-politisti-a-fost-condamnat-cati-ani-va-sta-dupa-gratii-fiul-bancherului-roman-care-a-provocat-accidentul-de-pe-calea-floreasca-13704847

Reply
io dixit 31 octombrie 2017 - 12:44

poate singurul invatamint pe care-l putem trage, este sa respectam rugulile de circulatie, ca ne nenorocim cu totii.

Reply
Lori 31 octombrie 2017 - 17:25

”…SE PARE ca vina ar fi soferului cu Mercedes-Benz Clasa M GLK care a virat la stanga, dar o parte din vina o poarta si soferul de BMW Seria 3 care mergea cam tare.” – se observa inca de la inceput ca autorul articolului este cam paralel cu Noul Cor Rutier si cu Regulamentul (lui) de aplicxare. Din aceasta cauza l-as intreba, bineinteles daca poseda si un permis auto, sa-mi raspunda la o intrebare: ce obligatii au conducatorii auto la intrarea intr-o intersectie cind urmeaza a efectua un viraj la stinga? In alta ordine de idei, i-a masurat dpdv legal cineva viteza celui cu BMW? Cuvintele ”se pare” si ”cam tare” nu au ce cauta intr-o ancheta de circulatie in care s-a lasat cu victime.

Reply
Adrian Mitrea 31 octombrie 2017 - 20:47

Cine a zis ca eu fac aici pe site anchete de circulatie?
Ti-am supus atentiei un caz mediatizat, iar informatiile de pana acum (adica presa locala, martori oculari, comentarii pe Facebook) indica niste lucruri. Asa se explica expresii precum „se pare” si „cam tare”. Pentru ca nu avem ancheta finala, ea fiind inca in curs.
Dar pana atunci tu ar trebui sa multumesti lui Dumnezeu ca ai vazut acest clip si ca ai invatat ceva din el.
Ori tu ce preferi sa faci? Sa-l intrebi pe ala de scrie daca are permis. Bravooo!
Pentru oameni ca tine as tine inchisa rubrica de comentarii!
In alta ordine de idei, asigura-te din toate partile cand intri intr-o intersectie, inclusiv din spate, si mergi cu cel mult viteza legala. Si ai sa fii sanatos si bine multi ani de aici incolo.

Reply
MMm 1 noiembrie 2017 - 00:09

Nu inchide rubrica de comentarii pentru ca doar prin critica poti creste dpdv profesional. Daca ai primi numai feedback-uri pozitive nici nu ai sti unde te afli. Recunosc ca in majoritatea articolelor nu sunt de acord cu tine, pentru ca de multe ori copiezi articole tehnice si le traduci incomplet. Dar atat in cazul de fata cat si in celalalt cu accidentul in lant, trebuie sa te felicit si sa imi ridic palaria, pentru ca esti printre putinii din presa romaneasca care constientizeaza faptul ca exista o problema GRAVA in Romania. Se moare pe sosele, si se moare in chinuri. Sunt drame, dar atata timp cat nu se moare in familie, trecem cu vederea. Continua subiectul, nu te opri. Poti fi un mic Tolontan daca nu cedezi. Poate vei reusi sa aduci si la cunostinta autoritatilor ca in Romania exista o problema mai grava decat nivelul salariilor si al pensiilor.

Reply
Adrian Mitrea 1 noiembrie 2017 - 10:08

Iti multumesc pentru mesaj.
Nu e vorba de feedback pozitiv sau negativ, e vorba despre cum o spui.
Daca noi stam fiecare in spatele calculatorului sau, nu inseamna ca trebuie sa fim nepoliticosi.
Sa zicem ca mama ta iti pune ciorba in farfurie si ti se pare ca e cam acra si prea sarata. Poti sa-i spui „Ciorba asta e o porcarie, s-o mananci tu!” Sau poti sa-i spui „Mama, apreciez mult ca ai stat in picioare 2 ore sa faci de mancare pentru noi, dar recunosc ca mi-ar fi placut sa fie mai putin acra si mai putin sarata”. Despre asta e vorba.
Referitor la seria de articole pe tema sigurantei rutiere, nu am sanse sa fiu Tolontan, nici mic, nici mare, pentru ca problemele de comportament rutier le avem fiecare dintre noi (inclusiv eu). Diferenta dintre accident si doar emotii e data doar de dozele de inconstienta si de risc care zac in fiecare dintre noi, la un nivel diferit.
Tolontan o fi demascat el niste probleme din spitale, dar acea mica coruptie din sistemul medical n-are cum s-o demonteze, cel putin nu cat va fi el in viata. Din pacate.
Asa si cu siguranta rutiera. Am fost si autor al accindetelor rutiere, am fost si victima, stiu cum e sa fii in ambele tabere. Am invatat ceva din asta si de fiecare data cand se mai troznesc cate unii incerc sa aduc acele cazuri in fata, cu speranta ca fiecare dintre noi isi face o introspectie si se mai calmeaza un pic. E posibil sa nu schimb lumea, dar voi muri fericit incercand sa o fac.
Ori partea de comentarii la articole n-are legatura cu scrisul in sine. N-am sa ma opresc din scris, dar pot opri oricand comentariile veninoase si am s-o fac. Cu critica n-am nimic, o accept cu drag.

Reply
PADUREAN LIVIU 31 octombrie 2017 - 23:31

aud prosti !! domnilor stiti circulatie !!/?? pai dac va utati pe vedeti ca masina albastra are verd
masina rosie si ce negra au verde ,,,,darrrr ele sun pe diretia de drum iar masina albastra trebuie sa vireze deci masina albastra astepta pin la trecerea celor doi participati la trafic rosu si negru va aud cu viteza da are si ia cosecite dar cel albastru nu a respectat prioritatile!! sa invete circulatie romanasi ca alfel vor face carnagiu pe sosele nu este bai ca mor ei dar omara oameni si copii nevinovati ! aveti grija de voi ca moarte nu are prioritate dac stiti sa circulati si nu sunte ingfati ca avem masini tari !! MULTUMESC !!

Reply
Base 1 noiembrie 2017 - 20:39

Adaptand celebra maxima a unui ilustru presedinte, noaptea nu-i ca ziua! In sensul ca este mult mai dificil de estimat viteza unui autovehicul cand tot ce vezi din el sunt doua lumini (adesea orbitoare). Deci, pentru a nu fi subiecti de studiu in articole pe teme auto, noaptea ne asiguram mai bine si circulam cu viteza mai mica.

Reply
Vasy 3 noiembrie 2017 - 08:20

Nici nu poate fi vorba de culpa comuna in cazul de fata. Cel cu mercedesul avea obligatia sa acorde prioritate tuturor participantilor la trafic care circulau din sens opus, chiar daca avea culoarea verde…(aici este de discutat modul de semnalizare, atunci cand dai drumul la autovehicule sa se intersecteze si la pietoni in acelasi timp…

Reply
Ovidiu 6 noiembrie 2017 - 12:26

putina documentare nu ar fi stricat. Sunt unele aspecte care trebuie clarificate si care schimba putin datele problemei.
Daca o sa urmariti stirile locale, discutia nu e numai de „culpa comuna”, ba’ chiar se merge catre culpa mai mare a soferului de BMW. Proabil Politia/Procurorii/Avocatii au sa o transeze la un moment dat in mod final, dar motivele sunt urmatoarele:

1. In stranga filmarii, nu se vede: sunt doua semafoare sincronizate, la distanta de 150m. Ambele la trecerile de pietoti, ce-a de-a doua inainte de intersectia unde a avut loc accidentul. Soferul BMV nu avea cum sa ajunga in intersectie in acelasi timp cu ML-ul decat daca:
– a trecut pe rosu la primul semafor, sau
– BMV Seria 3 poate sa accelereze 0-100 in 0.5 secunde!

2. Soferul BMW mergea cu cel putin 90km/h. Puteti evalua viteza analizand frame cu frame filmarea daca vreti (or sa se pronunte expertii oricum). Oricum, spun „cel putin” pentru ca soferul de BMW s-a laudat singur pe facebook dupa accident de lucru asta (de altfel e plic facebookul lui de vitejusme de astea, pustiul nu se incurca cu de astea!)

3. La semaforul de dinaintea intersectiei ERA DEJA coloana de masini oprita la semafor. E distanta destul de mare de la semafor pana in centrul intersectieie, se vede si din imagini. Soferul BMW-ului a venit lansat din spate (vezi#1), cu viteza, a depasit coloana (a schimbat banda mai bine zis) si s-a intalnit in intersectie cu ML-ul. Pentru Mercedes a fost „ca de nicaieri”, nu a acut absolut deloc timp sa reactioneze. Cand s-a angajat in viraj nu era nici o masina careia sa-i acorde prioritate (conform defintiei neacordarii prioritatii: manevra prin care obligi pe cel in drept sa schimbe directia de mers, reduca viteza sau sa opreasca).

Reply
Alui 7 noiembrie 2017 - 20:27

Cred ca vina e exclusiv a soferului cu BMW! Daca in momentul in care a decis sa treaca, cel din GLK nu a vazut nici o masina in apropiere pe partea opusa, pana la intersectia urmatoare, probabil a estimat (rezonabil) ca are timp sa treaca. Noaptea e oricum greu sau imposibil sa vezi prea departe. Cel cu BMW-ul cred ca avea mult peste 100 de km asa ca a parcurs distanta respectiva in 2-3s. Prioritatea o dai cuiva pe care poti sa-l vezi in conditii in care te astepti sa fie ca regulile sa fie respectate de ceilalti.

Reply
Alui 7 noiembrie 2017 - 20:32

Uitati-va la masinile din fundal, in departare, la intersectia urmatoare! E un sir de faruri. Nu ai cum sa vezi daca vine unul din spate cu peste 100 de km/h. Orice sofer ar fi estimat ca poate face stanga in siguranta, daca ar fi fost in intersectie cu spatele la camera. Deci vina e exclusiv a soferului cu BMW.

Reply
Toshi 23 august 2019 - 10:20

Nu am inteles niciodata de ce exista aceste semafoare care dau verde la stanga in timp ce vehiculele din sens opus au si ele verde.E dea dreptul stupid, periculos si duce inevitabil la blocarea intersectiei, si la situatii de „la mica intelegere” care nu prea mai exista in trafic in ziua de azi. In Cluj-Napoca nu exista asa ceva si mare mi-a fost mirarea cand m-am intalnit prima data cu ele acum 10 in Timisoara, ca mai apoi sa aflu ca sunt in multe orase din tara. Eficienta minima cand nu e circulat si ineficenta maxima cand e aglomerat. Acest accident nu s-ar fi intamplat daca verde era pur si simplu verde fara asigurare daca vrei sa o iei la stanga.

Reply

Lasa un comentariu