Acasa Opinie OPINIE: Culpa comuna in accidentele auto, exemplul de la Iasi. Moartea iese mereu triumfatoare

OPINIE: Culpa comuna in accidentele auto, exemplul de la Iasi. Moartea iese mereu triumfatoare

de Adrian Mitrea

Un nou caz de manual – un accident urat petrecut in Iasi. Dar cine sa-si faca timp sa predea asa ceva in scolile de soferi? Din imaginile video de la fata locului, din informatiile din presa si din postarile de pe Facebook, se pare ca vina ar fi soferului cu Mercedes-Benz Clasa M GLK care a virat la stanga, dar o parte din vina o poarta si soferul de BMW Seria 3 care mergea cam tare. Se contureaza deja o culpa comuna frumoasa, numai buna de studiat. Dar indiferent cine are sau n-are dreptate, moartea iese mereu invingatoare. Si atunci n-ar fi bine sa fim un pic mai atenti?

Clipul cu accidentul este mai jos (cat o mai fi disponibil, niciodata nu stii cum functioneaza internetul). Aparent un sofer de Mercedes-Benz GLK Clasa M (cunoscut si ca ML in popor) vireaza la stanga intr-o intersectie. Nu stim daca pe verde sau pe rosu. Cunoscatorii intersectiei spun ca pe verde.

In acelasi timp, tot pe verde, vine din sens opus un sofer cu BMW Seria 3, aparent un pic prea tare. Dar nu stim ce viteza avea propriu-zis.

Din primele cercetari, spune presa, de vina ar fi soferul din Mercedes-Benz, ca nu s-a asigurat, insa ”miroase a culpa comuna” pentru ca si soferul cu BMW a gresit, avand viteza prea mare.

Aceasta este situatia. Faptul consumat. Cinci victime dintr-un foc, raniti toti, dintre care unii grav. Fara morti, deocamdata.

Din nou revin cu intrebarea pe care o pun la fiecare accident. Ce invatam din asta?

Pai invatam ca e bine sa cascam bine ochii atunci cand suntem la volan, indiferent daca schimbam directia de mers sau nu. Mai invatam si ca intersectiile de orice fel sunt periculoase si trebuie tratate cu atentie sporita. In plus, aflam si ca SUV-urile nu sunt tancuri: 2 dintre raniti sunt din SUV-ul Mercedes-Benz GLK Clasa M – o masina mai grea, mai noua si teoretic mai sigura decat BMW-ul care a intrat in ea. E important sa fii conectat la mediul inconjurator. Daca o masina goneste efectiv spre tine, ai unele sanse sa auzi motorul turat. E bine ca muzica sa fie la un volum potrivit, cat sa nu acopere zgomotele anormale din jurul tau: claxon, scartait de roti, motor turat excesiv. Asa ramai conectat la realitatea in care se consuma viata ta in acea secunda. Se poate aplica si pentru pietonii care asculta muzica la casti, la biciclistii care fac acelasi lucru, la soferii care isi dezmembrezeaza masinile cu Watii aruncati in difuzoare.

Desigur, invatam si ca e bine sa circulam cu viteza legala in oras. Ori daca o mai incalcam ici-colo, intersectia si trecerea de pietoni trebuie sa fie mereu locurile sfinte in care avem cel mult viteza legala. Pentru ca alfel e posibil sa avem surprize, chiar daca toata lumea trece pe verde.

Mai invatam ca e bine sa purtam centura de siguranta oriunde ne-am afla in masina. Daca va trai, fata de 17 ani care e acum in coma, si care statea in dreapta soferului de BMW, sigur va purta centura de siguranta data viitoare. Si daca ar fi purtat-o de pe acum, poate n-ar mai ajuns in coma, ci ar fi fost ranita mai putin si si-ar fi crescut sansele sa traiasca.

Intr-o intersectie larga, cum este cea din studiul de caz prezent, rularea cu cel mult viteza maxima legala si ”toate simturile la drum” ar fi facut ca aceasta tragedie sa fie evitata. Ar fi rezultat cel mult o tamponare usoara.

La ce folos culpa comuna sau vina individuala, scrisa intr-un PV, cand 5 oameni sunt in spital, iar pe langa ei sufera zeci de oameni din randul familiei si prietenilor? Mai conteaza cine a gresit? Legal, da! De facto, cel putin 5 vieti sunt ruinate sau semnificativ perturbate.

N-ar fi contat mai mult ca fiecare sa fi fost mai atent, mai prudent? Si sa fi folosit masinile asa cum au fost proiectate, inclusiv din punctul de vedere al sigurantei active si pasive?

Ba da, ar fi fost!

Nimic nu mai poate schimba prezentul, insa fiecare dintre noi poate schimba viitorul daca invatam ceva din greselile acestor victime…

S-ar putea sa vrei sa citesti si:

54
Lasa un comentariu

avatar
25 Comment threads
29 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
36 Comment authors
ToshiAluiOvidiuVasyDragos Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
holinessdani
Cititor
holinessdani

Da de ce credeti ca in scolile de soferi nu se preda asigurarea in intersectii sau viteza legala in oras?
Faptul ca doi bizoni sau intalnit intr-o intersectie nu e in nici un caz vina vreunei scoli de soferi.
Bunul simt si respectul fata de alti oameni sau fata de lege se invata acasa si nu la scoala.
In cazuri de astea parintii ar trebui sa raspunda in aceeasi masura cu copii lor.

Cristi
Cititor
Cristi

Daca am avea studii de caz din acestea reale, cred ca ar fi mult mai puternic impactul decat orice „decalog” de reguli. Reguli da, insa explicate pe baza unor exemple „pe viu” . Intr-adevar sunt multi prea multi care nu au o educatie minima de norme de comportare, valabil si in domeniul condusului auto, insa asta nu exclude sa avem instructori si scoli mai orientate in conducere preventiva si in lectii de recunoastere de potentiale pericole.

Catalin
Cititor
Catalin

De acord cu regulile de bun simt pe care le-ai invocat. Insa, La ce folos e culpa comuna sau nu? Conteaza!!! Evident ca are importanta cine a fost de vina!!!! Nu pentru un caz particular, dar pentru situatiile viitoare. Ca sa stie toti retarzii care merg cu 100km la ora pe bulevard ca nu poti sa omori oameni care se misca legal… E un precedent bun ca vina sa apartina unuia care merge glont prin oras. De aia nu se intra pe autostrazi din stradute laterale, nu?? Si de de aia s-a pus limita de 50km/h in localitati? Pentru ca… Citeste mai mult »

Chris
Cititor
Chris

Culpa comuna e practica uzuala in multe tari europene si consider ca e foarte bine asa. Pe de alta parte soferul BMW avea viteza considerabila, mult peste 50km/h. Ma intreb ce sanse avea soferul Mercedesului sa vada masina din fata daca ea rula cu asa viteza. In astfel de situatii nu te uiti daca nu cumva mai este vreun nebun la 300m de intersectie care vine cu viteza excesiva, ci te uiti in proximitatea intersectiei. As tinde sa spun ca vina e integrala a soferului BMW, fara viteza excesiva accidentul nu se intampla. Din pacate in practica politia evalueaza vina… Citeste mai mult »

vasile
Cititor
vasile

„mergea cam tare” cel cu BMW?!! Inseamna ca nu ati vizionat filmarea!
Avea cel putin 100, e un inconstient binecunoscut pe plan local. Sper sa ramana paralizat.

Dan
Cititor
Dan

Cel putin 100? Nu stiu nene de unde le scoateti? 🙂 Viteza nu poate fi determinata de pe video-uri, cu atat mai mult cu cat asta este filmat (probabil cu telefonul) de pe un alt monitor. Mie mi se pare ca din video viteza BMW nu pare asa exagerata, comparand cu celelalte masini care pleaca de la semafor (deci au o viteza foarte redusa, sub 15-20km/h). Nu zic ca mergea legal pentru ca n-am de unde stii si mi se si rupe de el. Dar dobitocul din filmarea asta este ala care nu casca ochii si se baga ca un… Citeste mai mult »

Dragos
Cititor
Dragos

Ba viteza poate fi foarte usor estimata de pe videouri.Ai framerate si poti sa il rulezi frame by frame. Iar ca referinta de distanta ai lungimea masinii a carei model este cunoscut. Trebuie doar filmarea originala. nu pe feisbuc.

Dan
Cititor
Dan

Pai si ti se pare ca Vasile de mai sus are acces la video-ul original sau iti place sa te bagi in seama inutil? 🙂 Intreb, nu dau cu parul…

Ovidiu
Cititor
Ovidiu

viteza poate fi determinata din video, nu e rocket science, LOL.
Oricum, a recunoscut singur ca avea cel putin 90km/h cand s-a izbit de Mercedes… este postarea lui pe Facebook, look it up!

Mihai
Cititor
Mihai

Mercedesul M class este de vina 100%. Efectiv nu virezi dacă nu ești 100% sigur. Ori ești în stare sa estimezi perfect viteza mașinii cu care te intersecteze, ori stai pe loc. Viteza excesiva nu poate fi invocată ca culpa. Este clar sa ar fi luat o amenda sau ar fi rămas fără permis dar nu prea are legătură.. Forțând lucrurile e ca și cum as fi lovit din spate și eu sunt de vina ca am un stop are.

gelu
Cititor
gelu

Fii sigur ca e vina ta daca nu semnalizezi franarea prin stopuri,precum si altele,gen schimbarea directiei,etc. Dupa cum gandesti,te asteapta un accident cat de curand. Sper sa fii doar tu si natura…sa nu_i nenorocesti si pe altii!

Dan
Cititor
Dan

Tipic romanesc. Daca cineva nu e de acord cu tine, ureaza-i de rau… 🙂 Data viitoare cand te gandesti ca Romania e o tara de kkt, sa te uiti in oglinda ca esti unul dintre aia care o face asa. Cat despre franarea prin stopuri, ce zici daca eu fac frana de motor (fara sa opresc, ci doar sa incetinesc) si ala din spatele meu nu e atent si intra in mine. Sunt de vina ca nu s-au aprins becurile din spate? Esti dus… Si da, in filmarea asta e de vina ala care nu acorda prioritate. Fiind victime, va… Citeste mai mult »

Adi
Cititor
Adi

Ironia este ca ar fi de asemenea culpa comuna daca ai stopurile arse pe frana 🙂
Nu are rost sa-ti mai explic (avand in vedere minusurile) ca este litera de lege intrarea cu viteza redusa in intersectii.
PS: Sper ca nu ai permis , ca daca ai sigur portretul tau este : ‘Tanar 25-40 de ani ,BMW seria 3 an 2000-2010 , vreo 5 locuri de munca schimbate pana acum etc ………………..:)))))

Ovidiu
Cititor
Ovidiu

nu l-a vazut man, stai linisitit. Vezi ca am explicat mai jos care au fost conditiile, stiu intersectia, sunt din Iasi 🙁

ferry porsche
Cititor
ferry porsche

asta e romania! legile interpretate de politisti care abia stiu sa citeasca, de presa si de toti care stau pe margine si se pricep la toate. livrabilul este simplu: sa avem hartiile acoperitoare pentru solutionarea cazului, mai ales daca accidentul a fost semnalat la 112. asta e dublat si de faptul ca politia nu isi face datoria, e complet depasita de orice eveniment care excede depasirea de viteza, astfel incat indivizi cum e omul cu bmw au voie sa mearga cu 100+ kmh la ora prin oras. si atunci se intampla asta. driverul de bmw si-a asumat niste riscuri mergand… Citeste mai mult »

Catalin
Cititor
Catalin

Ciudat este ca bmw ul nu pare sa fi franat si nici sa evite in vreun fel tragand stanga sau dreapta. Fie nu era atent si s a pomenit cu mb in fata, fie nu a crezut cz benzul se baga si pur si simplu nu a avut reactie.

ferry porsche
Cititor
ferry porsche

eu cred ca nici nu l-a vazut. soferul de bmw era cu tunnel vision din cauza vitezei. a intrat in el in plin. nici nu se pute problema de neacordare de prioritate.

Andrei
Cititor
Andrei

Nu se stie din filmulet ce indica semaforul pentru Mercedes. Daca semaforul indica verde inainte+stanga, atunci soferul BMW-ului vedea cu siguranta „rosu” si are vina integrala a accidentului.

iesean
Cititor
iesean

amandoi soferii aveau verde. in acest caz trebuia data prioritatea de dreapta. in intersectia respectiva, nu prea poti vira stanga pentru ca vin cei din fata. solutia? cand e verde pentru stanga sa fie rosu pt cei din fata.

Dani Onofrei
Cititor
Dani Onofrei

In acea intersectie e verde pe ambele sensuri. Si BMW-ul si Benz-ul au avut verde.

averageJoe
Cititor
averageJoe

Verde pe ambele sensuri e „ideal”. Pare un bulevard marisor si sa ai asemenea organizare a intersectie.. e cel putin stupid. Adica noi, la majoritatea intersectiilor nu avem inca verde cu cedeaza la virajele de dreapta, da avem capcane de genu asta. Culpele, singulare sau comune vor exista tot timpul si articolul trateaza asta dar avem asa multe lacune si aberatii la nivelul infrastructurii de semnalizare. Poate in urma accidentului se reconfigureaza intersectia.. ca e penal.

val
Cititor
val

Ar fi timpul ca toate masinile sa fie echipate cu sisteme de siguranta care franeaza automat atunci cand exista pericol de impact. O masura buna a oricarui tip de guvern sau ministru ar fi o lege care spune de la data de (de ex 1.1.2020 ca sa fie timp de modificat productia) nu se mai inmatriculeaza autoturisme, camioane, autobuze, fara sisteme de siguranta. Nu ne trebuie neaparat masini autonome acum, dar de ce mai exista masini fara asistent de banda, asistent de franare s.a. !? Bine ca se vinde bine asistentul de parcare, de parca acolo ar fi pericolele. Imi… Citeste mai mult »

Ncu
Cititor
Ncu

Asistentul de banda nu ar merge in Romania pentru ca benzile nu prea sunt desenate.

Harpalete
Cititor
Harpalete

Centura pusa, viteza redusa cu respectarea limitei legale si asigurarea la schimbarea directiei de mers fac parte din instinctul de conservare al unui sofer intreg la cap.
Cine face altceva e ori nebun,ori inconstient ori o cauta cu luminarea , pina intr-o zi cand intalneste alt nebun.
SA NU AJUNGI IN CULPA e cea mai buna solutie.

mihai
Cititor
mihai

Cateva saptamani au trecut de cand Dragnea & prietenii sai au dat drumul puscariasilor. Pedepsele sunt si asa blande insa ce te face sa crezi ca un articol poate schimba mentalitatea romanilor dupa evenimentele trecute ? Am plecat din tara tocmai din aceasta cauza, suntem primii la accidente din cauza infrastructurii proaste si ma bucur ca tot mai multi se trezesc si pleaca.

adi
Cititor
adi

Oricare era viteza BMW accidentul nu se producea fara manevra Mercedes. Acesta nu s-a asigurat la schimbarea directiei de mers si nu a acordat prioritate!

ferry porsche
Cititor
ferry porsche

asa stii tu? fugi si da-ti permisul inapoi la politie pana nu omori pe careva.

MMm
Cititor
MMm

Selectia naturala! Pana la un moment dat te poate proteja statul si societatea, dar se pare ca depasim deseori aceasta limita. Dar vin masinile autonome si din nou societatea ridica stacheta mai sus incercand sa elimine acest tip de selectie naturala. Sunt ferm convins ca neanderthalu de romania va fi inventiv si va depasi si aceasta limita.

traiang
Cititor
traiang

O singura mentiune cel care venea pe banda dinspre bordura are sens spre dreapta In intersectia cu pricina sunt 3 benzi cel de pe centrul soselei inainte si la stanga cel de pe mijloc inainte si cel de la bordura la dreapta !

BEDE
Cititor
BEDE

Din ce se vede, o problema serioasa este viteza excesiva. Mercedesul a virat la stanga si trebuia sa acorde prioritate. Asa este. Dar am vazut ca ala care l-a lovit avea viteza cam prea mare. Nu-I asa ca la o viteza excesiva, daca se face semaforul rosu nici nu poti opri la semafor? Cam asa mi se pare ca este cazul cu acela care a lovit Mercedes-ul. Am vazut cu ochii mei un caz cand un Mercedes si un Renault s-au lovit intr-o intersectie numai din cauza vitezei excesive, fara sa vireze vreunul. Semaforul tocmai isi schimbase culoarea si, daca… Citeste mai mult »

mata
Cititor
mata

Multa mancare de rahat. Se poate analiza foarte usor, ca cel cu BMW a intrat in intersectie cu o viteza mult peste cea permisa. Orice tampit de pe planeta asta, inclusiz cel de la aceasta publicatie, ar trebui sa stie ca in intersectii este obligatoriu sa se micsoreze semnificativ viteza, atat timp cat in proximitatea acesteia, sunt angajate si alte autovehicole in traversare. Ca urmare mancati cacat ca va place ! Este adevarat ca uneori si cei cu „TRACTOARE” sfideaza pe ceilalti participanti la trafic, dar nu cred si nu cunosc daca este cazul. Insa din singura proba, si anume… Citeste mai mult »

Calin
Cititor
Calin

Personal mi se par foarte nasoale intersectiile de acest gen. Am observat ca prin strainatate sunt des intalnite. E super nasol sa mergi prinr-un oras pe care nu il cunosti de exemplu, esti atent si la GPS si la semnele de circulatie, vezi ca ai verde la semafor pentru a face stanga dar habar nu ai ca si cei din fata au defapt verde (mai ales daca nu e nimeni la semaforul din fata sa-i vezi ca pornesc).
Ar trebui macar un verde intermitent sau ceva de genul ca sa iti semnaleze ca trebuie sa acorzi prioritate…

Marius N
Cititor
Marius N

Mi-am luat carnetul de conducere la 41 de ani, in Elvetia. Nu vreau sa intru in detalii de cit de strict e examenul, de cele doua zile pline de curs de prim ajutor, de 7 zile de curs de educatie la volan, de cele 2 zile pline de DUPA ce iei carnetul, de sfaturi de condus ecologic se de condus in conditii dificile (poligon, cu suprafete alunecoase, apa, etc. TOATE astea sunt OBLIGATORII. Dar in 3 ani de cind conduc, n-am vazut in intersectie similara celei din video (si poze), cu TOATE semafoarele pe verde. Aici, sunt pe verde cele… Citeste mai mult »

Ovidiu
Cititor
Ovidiu

vezi ca am pus un comentariu mai jos legat de intersectia aia. E o intersectie simpla, in cruce, semaforizata cum trebuile. Probleme sunt altele la accidentul asta.

ferry porsche
Cititor
ferry porsche

concluziile de aici: sunt multi care inteleg ca vina e in totalitate a celui cu bmw. sunt evident si cativa care nu inteleg acest lucru, spunand ca vina este in totalitate a celui cu benz. feriti-va de a doua categorie. atat cat puteti. politia nu va va ajuta, judecatorii poate va vor ajuta (dar tind sa cred ca nu, ca din moment ce s-a emis un proces verbal prost, ei au acoperire sa mentina decizia politistului analfabet), iar cel care a intrat in voi nu va putea pricepe ce a facut gresit, din cauza de iq scazut. din punctul meu… Citeste mai mult »

Dan
Cititor
Dan

Esti cel putin dobitoc daca il scoti pe cel cu Benz nevinovat si doar ghinionist. In orice tara din lumea asta Benz-ul ar fi fost gasit vinovat, pentru ca nu a acordat prioritate si prin manevra sa a produs accidentul. Nu uita ca intr-un accident pot fi 2 sau mai multi vinovati si in urma procesului se defineste procentul de vinovatie al fiecaruia. Cel cu Benz-ul este vinovat de producerea accidentului (cel putin partial) oricum ai privi situatia, nu exista dubii. In schimb vinovatia celui cu BMW poate fi determinata doar dupa o expertiza si un proces, nu pe internet.… Citeste mai mult »

io dixit
Cititor
io dixit

poate singurul invatamint pe care-l putem trage, este sa respectam rugulile de circulatie, ca ne nenorocim cu totii.

Lori
Cititor
Lori

”…SE PARE ca vina ar fi soferului cu Mercedes-Benz Clasa M GLK care a virat la stanga, dar o parte din vina o poarta si soferul de BMW Seria 3 care mergea cam tare.” – se observa inca de la inceput ca autorul articolului este cam paralel cu Noul Cor Rutier si cu Regulamentul (lui) de aplicxare. Din aceasta cauza l-as intreba, bineinteles daca poseda si un permis auto, sa-mi raspunda la o intrebare: ce obligatii au conducatorii auto la intrarea intr-o intersectie cind urmeaza a efectua un viraj la stinga? In alta ordine de idei, i-a masurat dpdv legal… Citeste mai mult »

PADUREAN LIVIU
Cititor
PADUREAN LIVIU

aud prosti !! domnilor stiti circulatie !!/?? pai dac va utati pe vedeti ca masina albastra are verd masina rosie si ce negra au verde ,,,,darrrr ele sun pe diretia de drum iar masina albastra trebuie sa vireze deci masina albastra astepta pin la trecerea celor doi participati la trafic rosu si negru va aud cu viteza da are si ia cosecite dar cel albastru nu a respectat prioritatile!! sa invete circulatie romanasi ca alfel vor face carnagiu pe sosele nu este bai ca mor ei dar omara oameni si copii nevinovati ! aveti grija de voi ca moarte nu… Citeste mai mult »

Base
Cititor
Base

Adaptand celebra maxima a unui ilustru presedinte, noaptea nu-i ca ziua! In sensul ca este mult mai dificil de estimat viteza unui autovehicul cand tot ce vezi din el sunt doua lumini (adesea orbitoare). Deci, pentru a nu fi subiecti de studiu in articole pe teme auto, noaptea ne asiguram mai bine si circulam cu viteza mai mica.

Vasy
Cititor
Vasy

Nici nu poate fi vorba de culpa comuna in cazul de fata. Cel cu mercedesul avea obligatia sa acorde prioritate tuturor participantilor la trafic care circulau din sens opus, chiar daca avea culoarea verde…(aici este de discutat modul de semnalizare, atunci cand dai drumul la autovehicule sa se intersecteze si la pietoni in acelasi timp…

Ovidiu
Cititor
Ovidiu

putina documentare nu ar fi stricat. Sunt unele aspecte care trebuie clarificate si care schimba putin datele problemei. Daca o sa urmariti stirile locale, discutia nu e numai de „culpa comuna”, ba’ chiar se merge catre culpa mai mare a soferului de BMW. Proabil Politia/Procurorii/Avocatii au sa o transeze la un moment dat in mod final, dar motivele sunt urmatoarele: 1. In stranga filmarii, nu se vede: sunt doua semafoare sincronizate, la distanta de 150m. Ambele la trecerile de pietoti, ce-a de-a doua inainte de intersectia unde a avut loc accidentul. Soferul BMV nu avea cum sa ajunga in intersectie… Citeste mai mult »

Alui
Cititor
Alui

Cred ca vina e exclusiv a soferului cu BMW! Daca in momentul in care a decis sa treaca, cel din GLK nu a vazut nici o masina in apropiere pe partea opusa, pana la intersectia urmatoare, probabil a estimat (rezonabil) ca are timp sa treaca. Noaptea e oricum greu sau imposibil sa vezi prea departe. Cel cu BMW-ul cred ca avea mult peste 100 de km asa ca a parcurs distanta respectiva in 2-3s. Prioritatea o dai cuiva pe care poti sa-l vezi in conditii in care te astepti sa fie ca regulile sa fie respectate de ceilalti.

Alui
Cititor
Alui

Uitati-va la masinile din fundal, in departare, la intersectia urmatoare! E un sir de faruri. Nu ai cum sa vezi daca vine unul din spate cu peste 100 de km/h. Orice sofer ar fi estimat ca poate face stanga in siguranta, daca ar fi fost in intersectie cu spatele la camera. Deci vina e exclusiv a soferului cu BMW.

Toshi
Cititor
Toshi

Nu am inteles niciodata de ce exista aceste semafoare care dau verde la stanga in timp ce vehiculele din sens opus au si ele verde.E dea dreptul stupid, periculos si duce inevitabil la blocarea intersectiei, si la situatii de „la mica intelegere” care nu prea mai exista in trafic in ziua de azi. In Cluj-Napoca nu exista asa ceva si mare mi-a fost mirarea cand m-am intalnit prima data cu ele acum 10 in Timisoara, ca mai apoi sa aflu ca sunt in multe orase din tara. Eficienta minima cand nu e circulat si ineficenta maxima cand e aglomerat. Acest… Citeste mai mult »