Conducerea Ford Romania si angajatii negociaza dur in aceste zile noile contracte colective de munca, iar in balanta sunt puse, de partea Ford, investitii in noi modele, noi motoare si noi repere care sa fie facute in Sectia Presaj. De cealalta parte, angajatii si Sindicatul trebuie sa cantareasca daca sacrifica prezentul pentru viitor, iar in acest moment Sindicatul si oamenii socotesc ca oferta Ford este prea mica. Iata principalele modificari si punctele de conflict intre cele doua parti.
- Compania vrea sa ofere cresteri procentuale fixe si cresteri in suma fixa angajatilor, pana acum acestia putand primi “pana la 5%”. Evident, cuantumurile fixe propuse acum sunt mai mici decat 5%, dar reprezinta garantia ca se vor intampla, in timp ce formularea “pana la 5%” aducea mai mult iluzia ca se poate obtine maximul, in functie de cererea pentru produsele fabricate la Craiova si de performantele angajatilor.
- Ford doreste sa plateasca cu 78% din salariu angajatii aflati in somaj tehnic, fata de 80% pana in prezent. Tot legat de somajul tehnic, Sindicatul a dorit sa elimine zilele in care se lucreaza jumatate de schimb pentru a nu se mai ajunge la concedieri sau plecari voluntare. Ford a acceptat aceasta masura si, in zilele in care cererea e mica, va fi scazuta cadenta de productie pentru a tine oamenii toata ziua la munca.
- Pentru 2016 Ford propune 1% crestere a salariului de baza sau un bonus anual pentru angajatii care depasesc maximul plajei salariale corespunzatoare, plus 4% suma fixa anuala, platita intr-o singura transa imediat dupa semnarea si inregistrarea noului Contract Colectiv de Munca 2016-2017 la ITM.
- Pentru 2017 Ford propune o crestere conforma cu indicele de inflatie prognozat sau o crestere de 1,5% la salariul de baza (oricare dintre ele este mai mare), sau o suma fixa pentru cei care depasesc maximul plajei salariale corespunzatoare, plus 3% crestere reprezentand o suma fixa anuala platita intr-o singura transa, la 12 luni de la plata sumei fixe din 2016.
- Sindicatul vrea introducerea in salariul de baza a primelor de 5% acordate trimestrial. Cu alte cuvinte, indiferent de performante si de volumul productiei, Sindicatul vrea sa fie sigur ca angajatii isi primesc cei 5%. Ford nu este de acord cu aceasta propunere.
- Sindicatul mai vrea cresterea fondului de salarii cu 7% in fiecare an (de la 1 iunie 2016, respectiv 1 iunie 2017), considerand ca aceasta crestere este mai apropiata de dorintele angajatilor si de realitatile economice din Romania. Compania nu este de acord cu aceasta propunere.
- Atat Ford, cat si Sindicatul, au cazut de acord sa pastreze sumele brute neschimbate pentru primele de Paste (1.038 lei), de vacanta (2.099 lei) si de Craciun (1.399 lei). De asemenea, formula de calcul pentru bonusul de 8-9 martie ramane neschimbata.
“Compania noastra sprijina anumite modificari cheie ale Contractului Colectiv de Munca, menite sa ajute fabrica de la Craiova sa devina mai competitiva si totodata mai eficienta. Aceste modificari corecte si oneste pe care compania noastra le-a prezentat Sindicatului sunt destinate sa plaseze fabrica de la Craiova intr-o pozitie puternica in ceea ce priveste viitorul sau in sistemul global de productie Ford. Fabrica de la Craiova este una dintre cele mai moderne facilitati de productie pe care Ford le detine in Europa, fiind dotata cu tehnologie de ultima generatie in care s-a investit peste un miliard de euro. Suntem increzatori ca, impreuna cu Sindicatul si cu ajutorul angajatilor nostri, vom face tot ceea ce putem pentru a atrage un volum de munca suplimentar si securiza totodata noi oportunitati de afaceri pentru Ford Craiova”, a declarat pentru 0-100.ro Ana Maria Timis, directorul de comunicare al Ford Romania.
Aceste noi oportunitati de afaceri se refera la intrarea in fabricatie la Craiova a urmatoarei generatii a modelului Ford EcoSport, nou model pentru care pregatirile au inceput deja, noi motoare sa fie adaugate in fabricatie in Uzina de Motoare si noi componente sa intre in fabricatie la Sectia Presaj, care din 2016 a inceput sa produca repere pentru S-MAX si Galaxy.
Reamintim si ca Ford sta oarecum in expectativa si pentru ca asteapta dezvoltarea infrastructurii de transport – lucru promis de guvernantii Romaniei, dar progresele sunt foarte mici. Cu alte cuvinte avem o multinationala care nu si-a tinut promisiunile initiale privind volumele de fabricatie si varietatea de modele, precum si niste autoritati romane care au ignorat ani la randul necesitatea de a dezvolta infrastructura de transport, incalcand de asemenea promisiunile facute.
Sintetizand discutiile dintre Sindicat si Ford, compania vrea un cadru mai predictibil de lucru cu angajatii si cresteri salariale foarte mici, in timp ce Sindicatul doreste mai mult pentru angajati, cat mai repede. Ambele pozitii sunt firesti si reflecta deplin interesele naturale ale celor doua parti.
Angajatii urmeaza sa semneze in urmatoarele zile tabele in care sa raspunda cu DA sau NU la intrebarea „Sunteti de acord cu semnarea CCM 2016-2017?”
Ramane de vazut, in primul rand, daca angajatii si Sindicatul vor decide sa “sacrifice” prezentul pentru viitor si, in al doilea rand, daca Ford se va tine de cuvant de aceasta data si nu va mai tergiversa introducerea in fabricatie a celui de-al doilea model.