Acasa Piata Auto Cum arata piata auto la sase luni, ce factori au afectat-o si ce masini vand oamenii pe internet

Cum arata piata auto la sase luni, ce factori au afectat-o si ce masini vand oamenii pe internet

de Vlad Barza

(sursa - Ford)

Dupa prima parte a anului, piata masinilor noi creste, insa cifrele nu sunt atat de bune precum par. In piata second-hand persista blocajele, optimismul este rar prezent, iar spectrul taxarii excesive planeaza asupra semestrului al doilea. Autovit.ro a realizat o analiza despre evolutia pietei masinilor noi si second-hand, iar in articol puteti citi despre factorii care au influentat achizitia si despre ce ne poate astepta in lunile urmatoare care nu se anunta linistite.


Informatia pe scurt

Piata masinilor noi a crescut cu 25%, insa ca volum vorbim de numai 8.000 de unitati. Cresterea s-a datorat mai ales progarmului Rabla care insa nu poate salva de unul singur piata auto, a spus Mihai Cune, business manager al Autovit.ro. El estimeaza ca piata masinilor noi poate ajunge la nivelul de 60-65.000 masini noi in 2014, fata de 58.000 anul trecut.

Timbrul de mediu a afectat piata, cei care au masini pentru care acesta trebuie platit, le vand extrem de greu si nici dealerii nu prea le accepta la buy-back. Grav este ca exact cei cu bugete mici sunt cei mai afectati, spre exemplu pentru un Logan produs inainte de 2007 taxa ajunge sa fie 50-60% din valoarea masini, o suma descurajanta.

Se vand „ca painea calda” pe Autovit.ro masinile cu preturile intre 3500 si 5000 de euro, iar opt din zece masini de pe site au pret sub 10.000 de euro.
“O piata auto stabila cu o crestere sanatoasa poate fi creata la intersectia a trei factori: incurajarea tranzactiilor si nu taxarea excesiva, mediu legal favorabil si, nu in ultimul rand, crearea cadrului potrivit pentru o concurenta loiala.” spune Mihai Cune.

Proeictul legat de cresterea impozitului anual cu peste 100% pentru masinile cu cilindree mica NU va fi bine primit, chiar daca impozitul nu e mare pentru multe dintre masini – 40-50 lei. Daca va ajunge sa fie peste 100 de lei pentru aceleasi masini va fi inca un element descurajant, in conditiile in care multe taxe au crescut si oamenii se descurca greu cu banii.

„Probabil ca aceasta taxe nu va fi introdusa pana la final de an fiindca vom fi in campania electorala si guvernantilor le va fi frica, la fel cum le-a fost frica sa inlocuiasca taxa auto cu un impozit anual, cand au avut ocazia”, spune Mihai Cune.

Directorul de business al Autovit.ro spune ca ar fi o idee ca o persoana fizica sa fie taxata daca vinde mai mult de trei masini/an, fiindca fenomenul samsarilor care fac profit extrem de mare a luat amploare. Daca o persoana vinde mai mult de trei masini pe an, e clar ca o face pentru a obtine profit si e normal sa fie o taxare. Mihai Cune estimeaza ca taxarea acestor tranzactii nu va duce la cresterea pretului la masinile second-hand, ci s-ar trece intr-o mai mare masura de la tranzactiile facute de samsari, la cele de la dealeri.

Piata auto in ultimii 5 ani

Ultimii cinci ani au fost plini de fluctutatii ale inmatricularilor la toate cele trei categorii analizate de Autovit.ro. Piata masinilor noi a scazut continuu din 2008 si pana in prezent cu peste 70%, iar la masinile second-hand din import variatiile au fost extrem de mari din cauza schimbarilor dese ale taxei auto si a perioadelor de asteptare generate de aceasta. La tranzactiile cu masini second-hand pe plan intern “lovitura de gratie” a fost data in martie 2013 de aparitia timbrului de mediu care a determinat foarte multi proprietari sa renunte la vanzarea masinii fapt care a adus o scadere de 150 000 de tranzactii pe plan intern.

Piata auto in prima parte din 2014

Primul semestru din 2014 a adus cateva schimbari interesante fiindca vorbim de tendinte opuse celor cu care ne obisnuisem in 2012 si 2013. Inmatricularile de masini noi cresc – si vorbim de peste 25%, iar la masini second-hand din import se constata o scadere, dupa ce in 2012 si 2013 primul semestru a adus cresteri sanatoase de 30-40%. Si la reinmatriculari primele sase luni au adus modificari fiindca, dupa un 2013 cu scaderi de 40%, primele luni ale anului curent aduc cresteri timide de doar 6,8%.

Inmatricularile in primul semestru in perioada 2009 – 2014 (sursa – DRPCIV)

Anul/Tip Inmatriculari

Masini noi

Masini second-hand din import

Reinmatriculari

2009

62.653

129.076

172.404

2010

36.636

76.525

184.090

2011

31.758

44.444

198.084

2012

33.343

73.729

162.685

2013

24.549

101.735

97.846

2014

31.225

98.633

104.581

Piata masinilor noi a scazut fara incetare intre 2008 si 2013, insa prima jumatate a anului curent vine cu o modificare substantiala fiindca cifrele oficiale indica un avans de 27%, insa trebuie sa tinem cont ca piata a ajuns atat de jos incat 27% inseamna o crestere de nici 8.000 de unitati. Totusi, programul Rabla pare sa fie mult mai eficient decat in alti ani, iar la final de 2014 ar fi normal ca piata masinilor noi sa fie peste nivelul modest de anul trecut (58.000 de unitati).

Inmatricularile de masini second-hand din import au variat mult in ultimii sase ani, cand cresterile si scaderile s-au succedat intr-un mod neasteptat, influentate si de numeroasele schimbari ale taxei auto care fie descurajau, fie incurajau aducerea unor masini second-hand din afara tarii. Intre 2010 si 2013 au intrat 700.000 de masini in parcul auto national, vechimea medie fiind de zece ani.

In 2012 si 2013 aceste masini au inregistrat volume tot mai mari, insa din noiembrie 2013 tendinta s-a inversat si s-a ajuns ca in prima jumate a anului curent cifrele sa fie mai mici in cinci dintre cele sase luni, comparate cu lunile similare din 2013.

La reinmatriculari – tranzactii pe plan intern cu masini SH – efectele timbrului de mediu introdus in martie 2013 s-au vazut clar fiindca in 2010-2012 era ceva normal ca numarul lunar sa treaca de 20.000, in timp ce in 2013 doar o luna din cele 12 l-a depasit. S-a vazut in cifre faptul ca oamenii au preferat sa-si pastreze masinile fiindca ar avea mult de pierdut la vanzarea unei masini mai vechi de 2007 sau la cele scutite de taxa dupa aceea. In primul semestru numarul de tranzactii a fost relativ constant – 16.000-18.000 unitati/luna, iar fata de 2013 vorbim de o crestere de aproape 7%.

Inmatriculari lunare in 2014

Luna/Tip inmatriculari

Masini noi

Masini second-hand din import

Reinmatriculari

Ianuarie

5.118

15.484

16.072

Februarie

3.650

15.134

16.755

Martie

4.577

16.248

17.894

Aprilie

4.932

17.420

18.237

Mai

6.001

16.680

17.967

Iunie

6.947

17.667

17.746

Cat a contat primul semestru raportat la intregul an

Anul/Tip de vehicule

Masini noi

Masini second-hand din import

Reinmatriculari

2009

54%

61%

49%

2010

38%

36%

49%

2011

39%

47%

48%

2012

50%

42%

45%

2013

42%

46%

48%

Analizand cotele de piata ale marcilor se poate observa ca la masini noi, Dacia este pe primul loc detasat, avand mai mult decat urmatoarele trei clasate la un loc. La masini second-hand din import, Volkswagen, Opel si Ford au impreuna peste jumatate din total, iar la tranzactii pe plan intern cu masini second-hand clasamentul difera prin faptul ca Dacia este bine plasata: locul trei, cu peste 10%.

Top 5 marci ca numar de masini noi inmatriculate in primele sase luni

Marca

Cota

Dacia

31,8%

Skoda

9,6%

Volkswagen

8,4%

Ford

8,2%

Renault

5,2%

 Top 5 marci ca numar de masini SH din import inmatriculate

Marca

Cota

Volkswagen

28,1%

Opel

18%

Ford

11,6%

Audi

6,6%

BMW

6,4%

Top 5 marci ca numar de masini SH tranzactionate in tara

Marca

Cota

Volkswagen

19%

Opel

12%

Dacia

11%

Ford

8%

BMW

6%

Evolutia ofertei pe Autovit.ro in prima jumatate a lui 2014

Pe platforma Autovit.ro sunt in general in orice moment peste 50.000 de anunturi, dintre care peste jumatate pentru autoturisme si peste o treime pentru piese auto. Referindu-ne la autoturisme, in medie sunt 25-26.000 de masini, cu variatii determinate de perioada sarbatorilor (cele de inceput de an si Pastele) cand numarul scade sub 20.000. Pe de alta parte, in perioadele de maxim din piata se gasesc simultan si peste 30.000 de autoturisme in oferta.

Structura ofertei de masini in functie de pretul la care sunt puse la vanzare pe paltforma Autovit.ro:

Palier pret

Procentaj din numarul total de masini in 2014

Sub 1.000 de euro

3%

1-3.000 euro

32%

3-5.000 euro

23%

5-10.000 euro

24%

10-20.000 euro

13%

Peste 20.000 euro

5%

 Cele mai tranzactionate marci auto pe Autovit.ro

Marca

Ponderea din totalul masinilor de pe site

Volkswagen

18%

Opel

11%

BMW

10%

Ford

8%

Audi

7%

Pretul este elementul esential in alegerea unei masini second-hand, iar criza a dus pretul mediu de achizitie, de la peste 6.000 de euro cu cativa ani in urma, la sub 3.500 euro conform unui studiu realizat in august anul trecut. Si datele Autovit.ro arata cat de important e un pret redus: aproximativ sase din zece masini scoase la vanzare sunt la sub 5,000 de euro si trebuie tinut cont si de faptul ca in general cumparatorul negociaza si pretul final mai scade cu cateva sute de euro.

Desi cele mai multe masini prezente pe Autovit.ro sunt modele de volum precum Volkswgagen Golf si Opel Astra, platforma gazduieste si supercar-uri foarte scumpe. Au existat in primul semestru anunturi pentru Lexus LFA de peste 400.000 euro, pentru Lamborghini Aventador, la peste 330.000 euro, pentru diverse modele Ferrari intre 200.000 si 250.000 euro si pentru exemplare rare de McLaren, la aproximativ 200.000 euro.
tabele

Cele mai cautate modele sunt: Volkswagen Golf, Opel Astra, Volkswagen Passat, Ford Focus, Audi A4, BMW Seria 3, Skoda Octavia, Dacia Logan si Audi A6.

Masinile de pe Autovit.ro, in functie de norma de poluare si influenta timbrului de mediu.

Efectele timbrului de mediu asupra tranzactiilor second-hand s-au vazut si in structura si numarul ofertei de masini de pe Autovit.ro. Anul trecut a scazut numarul de masini Euro 3 si Euro 4, timbrul de mediu avand valori mari exact pentru cele mai populare modele din piata second-hand. Scaderile la aceste segmente s-au mentinut si in prima jumatate a anului curent fiindca cei care au masini pentru care timbrul nu a fost platit sunt descurajati in a mai vinde masinile din moment ce vor pierde 10 – 20 chiar si 30 % din valoarea masinii.

Masinile de pe Autovit.ro, in fnctie de norma Euro in primul semestru din 2014, fata de S1 2013

Norma Euro

Ponderea masinilor prezente pe Autovit.ro, in functie de norma de poluare (S1 2014)

Ponderea masinilor prezente pe Autovit.ro, in functie de norma de poluare (S1 2013)

Variatia numarului de masini prezente pe autovit.ro- S1 2014 fata de S1 2013

Non-Euro

1%

1%

-46%

Euro 1

2%

4%

-51%

Euro 2

10%

13%

-39%

Euro 3

37%

38%

-17%

Euro 4

33%

35%

-18%

Euro 5

17%

9%

+54%

Scaderi puternice s-au inregistrat la masini Non-Euro si Euro 1 care sunt tot mai putine in piata datorita programului Rabla, dar ca cifre absolute nu depasesc 7 000 de unitati. Nu e de mirare ca aceste masini vechi si in multe cazuri poluante, sunt tot mai nepopulare pentru clientul de second-hand fiindca detinerea unei astfel de masini poate aduce cu sine cheltuieli mari cu reparatiile. Si ponderea masinilor Euro 2 a scazut fata de anul trecut, iar Euro 3 si Euro 4 se regasesc in sapte din zece anunturi, dovada ca aceste masini raman cele mai populare din oferta, fiind si scaderea procentuala mai mica (17-18%) dar insemnata ca volum. Segmentul “vedeta” este cel al masinilor Euro 5, numarul de anunturi crescand cu 50%, iar ponderea pe Autovit.ro s-a dublat in ultimul an. La aceste masini timbrul de mediu este mai mic, fapt care a contat. Si masinile Euro 6 au aparut tot mai des in anunturi, dar ponderea este foarte redusa.

Concluzii si estimari pentru 2014

  • Piata masinilor noi da semne de revenire, iar acest lucru se vede mai ales din cifrele pentru mai si iunie. Sunt foarte mari sanse ca anul 2014 sa fie primul in care piata creste, dupa sase ani de scadere, iar la asta poate contribui si Programul Rabla. S-a schimbat modul de desfasurare, tichetele fiind electronice, iar cei care vor sa caseze o masina veche, dar NU vor sa cumpere una noua, pot ceda unei alte persoane dreptul folosirii primei de casare fara a mai fi in pericol de pierdere a tichetului. In plus, tichetele nu se mai repartizeaza pe judete si nici pe etape, ci in functie de cerere, lucru care ar trebui sa ajute la o mai buna potrivire intre cerere si oferta.
  •  Cele mai noi date arata ca au fost alocate 10.000 din cele 17.000 de tichete disponibile, ceea ce inseamna ca au fost casate 10.000 de masini vechi, iar dealerii de masini noi intocmesc liste cu cei care vor sa achizitioneze autoturisme noi. Programul a inceput cu aproape trei luni mai repede decat anul trecut, iar ministrul Mediului se arata extrem de optimist in legatura cu desfasurarea mult mai transparenta din acest an.
  •  Programul Rabla poate aduce peste un sfert din vanzarile pietei masinilor noi, dupa ce anul trecut nu a adus nici 20%. In 2010 peste jumatate dintre masinile noi erau vandute prin program, dar de atunci importanta sa a tot scazut.
  •  Persista efectele negative ale timbrului de mediu introdus in martie 2013 fiindca anul trecut tranzactiile cu masini second-hand pe plan intern au scazut cu 40%, iar prima jumatate a anului curent nu poate compensa prin cresterea de doar 7.000 de unitati scaderea de peste 150.000 de unitati din 2013.
  •  Varianta extrem de neinspirata a timbrului de mediu a descurajat foarte multi proprietari de masini Euro 3 si Euro 4 produse inainte de 2007 sau scutite de taxa dupa aceea, sa isi mai vanda masinile. In consecinta, daca acum trei ani era normal sa se parafeze peste 30.000 de tranzactii in fiecare luna, acum e surprinzator sa se treaca de 18-20.000. Si in anunturile de pe Autovit.ro s-au vazut scaderile din piata, numarul celor pentru Euro 3 si Euro 4 scazand cu aproape 20%.
  •  Au avut de castigat masinile Euro 5 care au avut o crestere puternica in anunturile Autovit.ro datorita timbrului de mediu mai scazut decat la alte tipuri de masini. Si importurile au contribuit la oferta mai mare de masini Euro 5 din piata.
  • Dupa cresteri sustinute in 2012 si 2013, masinile second-hand din import au inregistrat o scadere a numarului de inmatriculari in prima jumatate din 2014. Ideea cumpararii unei masini second-hand din Germania sau din alte tari din Vest nu mai este atractiva pentru un numar mare de oameni. In multe cazuri masina adusa din strainatate este la acelasi pret cu un model similar din piata locala sau e nesemnificativ mai ieftina.
  • Un factor important tine de faptul ca dealerii auto au un rol tot mai important pe piata second-hand, fiindca in ultima perioada tot mai multi au pornit programe semnificative de achizitii de autoturisme rulate de la populatie. Lucrul este normal fiindca in pietele mature persoanele fizice isi vand masina catre dealerii auto si tot de la ei cumpara o alta masina mai noua. In plus, activitatile pe partea de second-hand aduc venituri importante dealerilor care au vazut veniturile scazand dur pe segmentul masini noi.
  • In piata este o atmosfera neprielnica achzitiei de autoturisme din cauza reticentei de a lua credite, dar si fiindca simpla detinere a unei masini devine tot mai costisitoare, un motiv fiind si cresterea puternica a pretului la carburant. In acest context si proiectul recent anuntat, de crestere a impozitelor auto pentru masinile de sub 2.000 cc, va avea efecte negative asupra pietei.

Lasa un comentariu