Acasa Dacia Despre Dacia electrica. „Se va intampla”, spune Marc Suss, directorul programului de masini accesibile al Groupe Renault

Despre Dacia electrica. „Se va intampla”, spune Marc Suss, directorul programului de masini accesibile al Groupe Renault

de Adrian Mitrea

Dacia electrica „se va intampla” atunci cand va avea sens pentru un client Dacia, adica atunci cand preturile bateriilor vor fi mai accesibile, a declarat Marc Suss, directorul programului de masini accesibile in cadrul Groupe Renault, raspunzand unei intrebari adresata de 0-100.ro, la Salonul Auto de la Frankfurt (12-24 septembrie). Marc Suss a subliniat iminenta lansarii unei Dacia electrice precizand ca intrebarea este cand se va intampla, nu daca se va intampla.

Potrivit lui Marc Suss, Dacia pe baterii va deveni realitate cand va fi mai ieftin sa conduci o masina electrica decat una conventionala, iar tehnologia va deveni mai accesibila.

Iata, mai jos, intrebarile noastre si raspunsurile oficialului francez.

Adrian Mitrea, 0-100.ro: Acum aproape orice marca are un plan in privinta masinilor electrice, incepand de la modele mici relativ accesibile, precum Volkswagen e-up!, spre exemplu. Cat de departe este Dacia de electromobilitate?

Marc Suss, Groupe Renault: Este o intrebare foarte logica. Am sa va raspund asa. Majoritatea producatorilor auto spun ca in 2025-2027 circa 20-30% din vanzari vor fi reprezentate de masini electrice. Stiind asta, este evident ca intr-o zi va trebui sa ne gandim la o Dacia electrica. Altfel n-am putea sa asiguram supravietuirea marcii.

Intrebarea ar fi cand se va intampla. Nu va pot raspunde direct la asta, ce pot spune este ca se va intampla odata ce va avea sens pentru un client Dacia.

In prezent este prea de devreme, iar tehnologia este prea scumpa.

Adrian Mitrea, 0-100.ro: Ideea este ca fiecare marca are un plan, un calendar. Cam cat de mare ar trebui sa fie piata de masini electrice, ca pondere din totalul vanzarilor, pentru ca o masina Dacia electrica sa fie lansata?

Marc Souss, Groupe Renault: Grupul Renault a anuntat planul pentru masini electrice in 2010, Volkswagen Group l-a anuntat acum. Deci se va intampla. Si se va intampla cand tehnologia pentru masini electrice va deveni accesibila. Nimeni nu stie. Sunt factori externi care influenteaza asta. Cand va fi mai ieftin sa conduci electric, atunci va avea sens.

E dificil sa zicem ca avem un plan pentru anul 202X. Putem spunem doar ca se va intampla.

Pana nu demult costa 400 dolari 1 kWh capacitate a bateriei, iar pentru ca o masina sa aiba o autonomie decenta trebuie o baterie de 40 kWh. Deci costa mult. E drept, preturile au mai scazut. Imaginati-va cat costa o baterie de Tesla – cam 30.000 de dolari per masina.

Tehnologia devine mai accesibila, dar nu stim cat de repede, pentru ca nu tine de noi. Accesibilitatea va declansa acel calendar.


Pretul pentru 1 kWh de capacitate a unei baterii litiu-ion este acum de circa 250 euro, ceea ce face ca bateria pentru un model precum Renault Zoe (41 kWh) sa coste putin peste 10.000 euro. Cu alte cuvinte, doar bateria unei masini electrice de dimensiunea unui Sandero costa cat intreaga masina Dacia.

Este de asteptat ca tehnologia pentru masini electrice sa se dezvolte puternic o data cu aparitia pe piata a bateriilor SSB (solid state battery), undeva prin 2020-2021. Este interesanta si nuanta data de Marc Suss calendarului de lansare a unei Dacia electrice, spunand anul 202X, nu 203X. Date fiind coordonatele din prezent, ar fi logic ca o masina Dacia electrica de serie sa fie lansata undeva in deceniul 2020-2030, un scenariu plauzibil fiind undeva dupa 2025.

De la aparitia tehnologiei SSB este nevoie ca tehnologia sa fie validata de piata, apoi mai este nevoie si timp de cercetare si dezvoltare minimum patru ani.

Important este ca acum avem cea mai nuantata declaratie a unui inalt oficial Renault despre o masina Dacia electrica. Si este important sa retinem ca „se va intampla” pentru ca altfel „marca n-ar supravietui” si ca mai avem probabil zece ani pana vom vedea pe strazi un automobil Dacia electric de serie.

Marc Suss este directorul programului de masini accesibile (Entry) al Groupe Renault.

In declaratii oficiale anterioare Dacia recomanda clientilor care vor sa fie eco masini alimentate cu GPL.

20 comentarii

pehash 14 septembrie 2017 - 12:01

Ar putea incepe cu un plug-in hybrid. O baterie de 5kWh e suficienta pentru o masina gen Sandero. Suficient ca sa ajungi dimineata la munca.

Reply
Andy 14 septembrie 2017 - 13:25

Pot incepe cu un hibrid non-plug-in cum are Toyota pe destule modele. Ar fi mai ieftin.

Reply
miki 14 septembrie 2017 - 14:46

Mai bine una electrica integral, (mult mai simpla, ca asta e scopul) cu o baterie cu tehnologie mai buna, decit un hibrid care nu-i nici cal nici magar si e mai complicata decit fiecare in parte (electrica si combustie)

Reply
Mihnea 14 septembrie 2017 - 16:15

In curand, in Bucuresti, se va ajunge mai repede mergand pe jos la munca decat cu masina, indiferent daca aceasta are motor electric, cu reactie sau fotonic…

Reply
Ionut 14 septembrie 2017 - 12:20

„Cu alte cuvinte, doar bateria unei masini electrice de dimensiunea unui Sandero costa cat intreaga masina Dacia.”
Da, dar la o masina electrica scapa de o gramada de componente scumpe: motor cu combustie, cutie de viteze, etc.

Reply
Dragos 14 septembrie 2017 - 13:59

La ce te ajuta sa scapi de componente scumpe daca le inlocuiesti cu altele mai scumpe. Am inteles ca sunt mai simple dar rata de avarie la masini cu combustie interna e destul de mica. Cea la electrice nu e mai joasa doar pentru ca ai mai putine componente.

De fapt unde sunt acele putine compomente, deoarece „bateria” este un conglomerat de 100-1000 de acumulatori individuali ce pot esua fiecare la timpul lui. Nu sunt usor de schimbat si nu este neaparat placut, unde adaogam si faptul ca nu va fi intotdeauna usor sa vezi ca s-au avariat si vei rula cu o „baterie” sub capacitate.

Reply
Ionut 14 septembrie 2017 - 16:50

Daca faci economii prin eliminarea unor componente scumpe inseamna ca pretul final nu va fi cu mult mai mare prin adaugarea unei baterii scumpe.
In ce priveste acumulatorii, exista multe statistici care arata ca degradarea bateriei e sub 10% in 10 ani.
https://electrek.co/2016/11/01/tesla-battery-degradation/

Reply
cib 14 septembrie 2017 - 13:41

Masina electrica e azi un moft. Ca sa pleci la Baia Mare si sa te intorci iti trebuie doua saptamani. Ala e concediul: in masina. Plus ca nimeni nu zice nimic de infrastructura:statii de incarcare, redimensionare de retele electrice la nivel macro, puteri instalate enorme,etc. Nu e de viitor nici macar in oras. Daca toti in Bucuresti ar merge cu electrice, n-ar rezista reteaua orasului. Cost/beneficii= supraunitar

Reply
Ionut 14 septembrie 2017 - 17:21

https://www.evtripplanner.com/planner/2-8/?id=13oq784m
90 kWh consumati. Ai 3 (trei) puncte de incarcare pe drum (Pitesti, Ramnicu Valcea, Sebes), fiecare de 22 kWh.

Legat de „puteri instalate enorme” nu pot spune decat ca e o aberatie. Orice instalatie electrica de apartament poate suporta incarcarea unei masini electrice. Daca exista un bransament trifazat, timpul de incarcare scade si mai mult.

La fel si „redimensionare de retele electrice la nivel macro”. Pai masinile electrice se vor incarca preponderent noaptea cand oricum exista un dezechilibru in retea si toti furnizorii ofera abonamente mult mai ieftine decat cele pentru zi. 8-9h sunt suficiente pentru „un plin” (de la 0) care asigura autonomia pe cel putin o saptamana (250-500 km).

Reply
holinessdani 20 septembrie 2017 - 22:41

Exact toti vor incarca in acelas timp, adica noaptea. Deci da, puterea instalata trebuie sa fie enorma, mult mai mare ca la o utilizare casnica. Si te-ai gandit cum ar arata parcarea unui bloc cu 100 de apartamente? Vor fi nevoie de 100 de prize si cabluri care vor traversa dintr-o parte in alta! Si daca nu gasesti nici un loc de parcare, ce te faci? Cari curentul cu galeata??? Sau tragi un prelungitor pana la 5 strazi distanta unde ai gasit un loc?

Reply
Adrian Mitrea 20 septembrie 2017 - 23:50

Daca vrei sa privesti fatalist, lucrurile pot arata si asa cum spui tu.
Insa sunt sanse mici ca toata lumea sa aiba nevoie sa alimenteze masina in fiecare seara. La autonomia de acum a unei masini electrice medii, sa zicem 200 km, un utilizator normal ar trebui sa o incarce o data pe saptamana sau chiar mai rar.
Deci nu e ca si cum tot parcul auto national, 5 milioane de masini, ar fi la incarcat in fiecare noapte, timp de 8-10 ore.
Tranzitia spre masini electrice este si va fi extrem de lenta, astfel incat problemele despre care vorbesti acum sunt pur ipotetice si chiar fanteziste. Ca sa nu mai zic ca retelele de electricitate se pot dezvolta mult mai usor decat se descopera un zacamant nou de petrol – cu toate procesele necesare de la descoperirea lui si pana torni tu benzina in rezervor.
Dar ma rog, fiecare vede lucrurile asa cum vrea sa le inteleaga.

Reply
Teo 29 ianuarie 2018 - 19:33

Hmm. Ai zice ca pentru actualele automobile fiecare ar trebui sa aiba o pompa de combustibil in fiecare parcare, dar totusi nu exista asa ceva la fiecare bloc. Oare de unde reusesc atatea milioane de masini sa faca rost de benzina si motorina ca sa functioneze zilnic? Ar fi nevoie de o intreaga retea de tevi si conducte la care sa se alimenteze masinile… hmmm.

Vedeti domnilor, aici gresiti cu viziunea viitorului. Tehnologia nu sta pe loc. Astazi, o Tesla se poate incarca pentru o autonomie de 300 km in aproximativ 20 de minute cu ajutorul incarcatoarelor lor speciale. Adica cam de 4 ori mai mult din timpul pe care il pierde un cetatean de rand cu masina lui pe dinozauri fosilizati intr-o benzinarie la o alimentare. Tehnologia asta a fost dezvoltata in ultimii 5 ani. Peste 15 ani, eu zic ca o incarcare care sa te tina 600 de km (cam cat este raza de actiune a unei masini normale pe benzina) va dura aproximativ 5 minute. Cu asemenea statii nu trebuie sa iti mai faci probleme ca cele expuse de tine. O „benzinarie” va avea capacitatea de a acomoda la incarcare mult mai multe masini decat actualele benzinarii (care rar au mai mult de 6 pompe), ca nu mai au nevoie de rezervoare si instalatii speciale, cel mult le va trebui un transformator, in rest doar o parcare mare. De alimentat va trebui sa alimentezi odata pe saptamana, cum fac si acum cei ce locuiesc in orase, deci nu prea exista nici un motiv de ingrijorare ca va creste exponential consumul de energie electrica. O masina cu autonomie mai mare nu trebuie incarcata zilnic! Electrificarea masinilor se va intampla, fie ca vreti voi sau nu! Cea mai grava intrebare e ce va face romanul din 2050 ca nu va mai avea de la cine sa cumpere masini cu motoare diesel?

Reply
Jenna 15 septembrie 2017 - 02:12

Așa este. Este un moft. Și dacă tot dai atâția bani,de ce nu ai putea să o încarci de acasă că oricum plătești curentul……e aici intervine mafia

Reply
Cristi 21 septembrie 2017 - 15:49

Am fost până în Grecia și retur cu o electrică îmi pare rău dar nu stiu ce vorbesti….mai citeste.

Reply
Dan 14 septembrie 2017 - 14:02

Orice companie auto care vrea sa existe si dupa 2030, va avea masini electrice in portofoliu (poate chiar mai multe modele decat cele cu combustie). Multe orase din UE au pus dead-line perioadei de comercializare a masinilor cu combustie interna (intre 2030-2040). Sa nu mai zic ca deja orase precum Paris nu mai permit inmatricularea masinilor diesel vechi…

Reply
Burebista 14 septembrie 2017 - 15:52

da’ Dacia trasa de cai ce are?!

Reply
Gabi 14 septembrie 2017 - 18:11

Tot se incearca sa ni se bage pe gat noua romanilor Renault Zoe, un fiasco pe care nu prea reusesc sa-l mai vanda prin alte parti .

Reply
Adrian Mitrea 14 septembrie 2017 - 21:06

Pe ce se bazeaza afirmatiile tale? Renault Zoe este cel mai bine vandut automobil electric din Europa. http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/r

Reply
Adi 15 septembrie 2017 - 10:47

Parca era Dusterul pe alte site-uri.
Stai un pic ca fac si eu un sondaj cu vecinii de la bloc sa vedem ce iese.
P.S: Cate Renault Zoe ai vazut tu pe strada (in Ro) ca dupa aceea iti spun si cate am iezut eu (in EU).

Reply
Adrian Mitrea 15 septembrie 2017 - 10:50

Ai grave probleme de intelegere a ceea ce citesti, fie ca e vorba despre articole, fie ca este vorba despre comentarii.

Reply

Lasa un comentariu