Mașinile electrice au bateriile amplasate în podea, ceea ce este un beneficiu pentru manevrabilitate, însă apare o problemă legată de masa totală ridicată, care face adesea ca majoritatea modelelor electrice să fie subviratoare. Iată cum se comportă la „testul elanului” câteva dintre cele mai populare automobile electrice ale momentului: Tesla Model 3, BMW i3, Nissan LEAF, Hyundai Kona Electric și altele.
Publicația spaniolă km77.com realizează în mod constant testul elanului cu diverse modele noi de mașini, însă baza lor de date nu include chiar toate automobilele de pe piață. În cazul electricelor sunt acoperite majoritatea numelor importante, însă lipsesc e-Golf și ZOE Z.E. Cert este că din clipurile și observațiile jurnaliștilor spanioli ne putem face o idee despre cum reacționează diverse automobile electrice atunci când sunt supuse la teste de manevrabilitate extreme și solicitante pentru autovehicul.
Sunt toate mașinile electrice „la fel”?
Tesla Model 3
Tesla Model 3 este, alături de Ford Focus, deținătoarea recordului de viteză pentru testul elanului (83 km/h), la intrarea pe probă. Reacțiile mașinii sunt exemplare, păstrează foarte bine traiectoria dorită de șofer, iar ruliul caroseriei este mic. Sistemele electronice intervin moderat și subtil, accentuând senzația de control exemplar. Dintre toate mașinile electrice prezentate în acest articol, pare să fie cea care se controlează cel mai bine și are cel mai previzibil comportament.
BMW i3s
BMW i3s are reacții previzibile, viteza cu care poate fi efectuat în siguranță testul elanului este ridicată (79 km/h), ruliul caroseriei fiind redus și direcția precisă. Din cauza anvelopelor înguste, senzația de la volan este că urmează să piardă aderența ușor, însă este doar o impresie. În realitate agilitatea șasiului este remarcabilă, iar sistemul de direcție rapid și precis.
Nissan LEAF 40 kWh
Reacțiile lui Nissan LEAF sunt ample și trădează o mașină mai puțin agilă. Totuși, este mereu controlabil, prin contracararea la timp a tendințelor sale de a exagera manevra. Transferul de mase stânga-dreapta este rezolvat cu ușurință de suspensii, deși există un clar comportament subvirator.
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric reacționează decent, însă nu la fel de bine ca variantele sale pe benzină. Etichetarea corectă ar fi „subviratoare”. Din cauza greutății mai mari pentru varianta electrică, transferul de mase este semnificativ și violent, ceea ce face ca mașina să aibă un comportament subvirator evident. Sistemele electronice tip ESP/ESC nu ajută prea mult în a corecta comportamentul subvirator, mai degrabă par să-l accentueze, iar mașina adesea eșuează să revină pe traiectoria inițială, la finalul manevrei de evitare. Sistemul ESC/ESC este gălăgios, atunci când intervine.
Audi e-tron
În ciuda caroseriei mari și a masei ridicate (cca. 2.500 kg), Audi e-tron reacționează bine la schimbările bruște de direcție. Sistemele de asistență electronice sunt mai bine ajustate decât în cazul lui Jaguar I-PACE sau Tesla Model X – mașini considerate rivale pentru Audi e-tron.
Per total, controlul mașinii este (mai) bun pentru că roțile sunt frânate selectiv foarte precis și cu forța necesară pentru ca traiectoria să fie cea imprimată de șofer. Acest lucru înseamnă că pierderea controlului este puțin probabilă, chiar și la manevre bruște.
Jaguar I-PACE, prin contrast, ține roțile frânate (selectiv) prea mult timp. De asemenea, spre deosebire de Tesla Model X, Audi e-tron reacționează mai bine la transferul de mase, ceea ce denotă șasiu și suspensii mai bine proiectate. Aceste beneficiu se observă și la slalom: Audi e-tron se mișcă agil, cu ușurință, deși cântărește 2,5 tone.
Reacțiile sistemului de direcție sunt mai puțin precise și directe în comparație cu ceea ce oferă Jaguar I-PACE, însă.
Jaguar I-PACE
Legat de I-PACE, se observă un sistem ESP/ESC calibrat stângaci, care face ca mașina să aibă reacții imprevizibile la manevre bruște. Prin electronică îi este indus mașinii un comportament mai subvirator decât cel natural (sistemul ESP/ESC frânează roata de pe exteriorul virajului). Per total sunt lăudate comportamentul suspensiilor și direcției, care dezvăluie o mașină plăcută la condus în condiții obișnuite. Un mare plus merge la suspensia lui I-PACE fiindcă reușește să mențină mașina stabilă, fără să se încline prea mult în viraje extreme.
Tesla Model X
Tesla Model X arată cel mai puțin „dramatic” în filmări, dar și viteza de execuție a manevrelor este mai redusă (cca. 70 km/h), fiindcă la viteze mai mari refuză să mai reacționează bine (derapează cu toate roțile, nu mai poate fi păstrată traiectoria dorită). Concret, mașina nu poate fi înscrisă prea ușor în viraje succesive, din cauza masei ridicate (2,5 tone). Totuși, este de apreciat comportametul rutier neutru și faptul că Model X se înclină puțin în viraje.
Citește și…
- Mașini electrice 2020. Ce poți cumpăra prin Rabla Plus
- Mașinile electrice și jargonul. Ce înseamnă SOC, OCPP, GOM
- Rabla Plus 2020 a demarat. Ecobonus aproape 10.000 Euro
- Start pentru Rabla Clasic 2020 și Rabla Moto 2020
- Primul an cu mașina electrică și câteva concluzii
- Mașina electrică mi-a schimbat viața. Cum m-am adaptat
- Cum m-am transformat dintr-un admirator al tractoarelor diesel într-un fan al mașinilor electrice
6 comentarii
Tesla Model 3 e clar una dintre cele mai bune masini (cu motor electric sau termic) pe piata in momentul de fata, din toate punctele de vedere: ecologic, economic (pe termen mediu/lung), tehnologie & fiabilitate, securitate, putere, comportament pe sosea, putere, etc, etc.
Bună Ady! Te rog să-mi spui te rog ce mașină electrică crezi că ar merita cumpărată de la noi dintre vw golf e, Nissan life, Hiunday Kona! Mulțumesc anticipat! PS-sau ID3!
E simplu…care din variantele enumerate are management termic al bateriei, incarcare pe DC mai mare de 50kwh si autonomie de peste 400 km…Kona si ID3.
Salut, Adrian! Ai cam făcut praf denumirile tuturor mașinilor, dar un răspuns scurt ar fi că ID.3 este mașina electrică a anului 2020. Punctează cel mai bine la toate capitolele și are un preț foarte bun. Dacă vorbim de premium, atunci opțiunile sunt puține, iar răspunsul este BMW i3 (sau Tesla Model 3, dacă nu-ți pasă că nu are service și reprezentanță în România).
Intr-adevar, ce dezavantajeaza Tesla e lipsa unei reprezentante in Romania (precum si lipsa retelei Supercharger), si asta in mai multe privinte (nu se incadreaza la eco-bonusuri (ceea ce ar face un Model 3 mult mai accesibil dpdv financiar), e foarte complicat daca ai probleme de caroserie sau probleme importante ce nu se pot rezolva printr-un update de soft, etc.). Ce ma bucura intr-un final e ca sunt din ce in ce mai multe optiuni inclusiv pe piata din Romania, unele deja prezente, altele (de ex. ID 3) in curand prezente (sper sincer cat mai curand, asta desi sunt fan Tesla). Ideea de baza e ca electro-mobilitatea sa fie cat mai promovata si cat mai accesibila. Si pentru asta, un mare merci tie, Adrian Mitrea! Iar ca promovarea asta sa fie cu adevarat eficienta, e absolut necesar ca marri constructori sa „dea drumul” la cat mai multe modele electrice. Nu e o competitie, cat e o intrecere comuna spre un viitor mai durabil.
Salut, Marius, mulțumesc frumos pentru comentariu și aprecieri!
Rolul meu este să aduc informație, nu neapărat să promovez un trend sau altul. Ideea este că elementul de noutate al mașinilor electrice face ca orice aș scrie despre ele să pară „promovare”.
Da, personal cred în electromobilitate și am o mașină electrică a mea de aproximativ doi ani, dar restul ține de fiecare în parte. EV nu este o soluție pentru toată lumea, nu deocamdată. Dar de aceea avem atâtea avantaje ale tehnologiei și Internetului, să putem comunica, dialoga, dezbate. Și, mai ales, avem posibilitatea să ne informăm mai bine și mai temeinic ca niciodată!
Salutări și mulțumesc că ții aproape!