Acasa Curiozitati Testul Elanului cu mașini electrice: Model 3, i3s, LEAF

Testul Elanului cu mașini electrice: Model 3, i3s, LEAF

de Adrian Mitrea

Mașinile electrice au bateriile amplasate în podea, ceea ce este un beneficiu pentru manevrabilitate, însă apare o problemă legată de masa totală ridicată, care face adesea ca majoritatea modelelor electrice să fie subviratoare. Iată cum se comportă la „testul elanului” câteva dintre cele mai populare automobile electrice ale momentului: Tesla Model 3, BMW i3, Nissan LEAF, Hyundai Kona Electric și altele.

Publicația spaniolă km77.com realizează în mod constant testul elanului cu diverse modele noi de mașini, însă baza lor de date nu include chiar toate automobilele de pe piață. În cazul electricelor sunt acoperite majoritatea numelor importante, însă lipsesc e-Golf și ZOE Z.E. Cert este că din clipurile și observațiile jurnaliștilor spanioli ne putem face o idee despre cum reacționează diverse automobile electrice atunci când sunt supuse la teste de manevrabilitate extreme și solicitante pentru autovehicul.

Sunt toate mașinile electrice „la fel”?

Tesla Model 3

Tesla Model 3 este, alături de Ford Focus, deținătoarea recordului de viteză pentru testul elanului (83 km/h), la intrarea pe probă. Reacțiile mașinii sunt exemplare, păstrează foarte bine traiectoria dorită de șofer, iar ruliul caroseriei este mic. Sistemele electronice intervin moderat și subtil, accentuând senzația de control exemplar. Dintre toate mașinile electrice prezentate în acest articol, pare să fie cea care se controlează cel mai bine și are cel mai previzibil comportament.

BMW i3s

BMW i3s are reacții previzibile, viteza cu care poate fi efectuat în siguranță testul elanului este ridicată (79 km/h), ruliul caroseriei fiind redus și direcția precisă. Din cauza anvelopelor înguste, senzația de la volan este că urmează să piardă aderența ușor, însă este doar o impresie. În realitate agilitatea șasiului este remarcabilă, iar sistemul de direcție rapid și precis.

Nissan LEAF 40 kWh

Reacțiile lui Nissan LEAF sunt ample și trădează o mașină mai puțin agilă. Totuși, este mereu controlabil, prin contracararea la timp a tendințelor sale de a exagera manevra. Transferul de mase stânga-dreapta este rezolvat cu ușurință de suspensii, deși există un clar comportament subvirator.

Hyundai Kona Electric

Hyundai Kona Electric reacționează decent, însă nu la fel de bine ca variantele sale pe benzină. Etichetarea corectă ar fi „subviratoare”. Din cauza greutății mai mari pentru varianta electrică, transferul de mase este semnificativ și violent, ceea ce face ca mașina să aibă un comportament subvirator evident. Sistemele electronice tip ESP/ESC nu ajută prea mult în a corecta comportamentul subvirator, mai degrabă par să-l accentueze, iar mașina adesea eșuează să revină pe traiectoria inițială, la finalul manevrei de evitare. Sistemul ESC/ESC este gălăgios, atunci când intervine.

Audi e-tron

În ciuda caroseriei mari și a masei ridicate (cca. 2.500 kg), Audi e-tron reacționează bine la schimbările bruște de direcție. Sistemele de asistență electronice sunt mai bine ajustate decât în cazul lui Jaguar I-PACE sau Tesla Model X – mașini considerate rivale pentru Audi e-tron.

Per total, controlul mașinii este (mai) bun pentru că roțile sunt frânate selectiv foarte precis și cu forța necesară pentru ca traiectoria să fie cea imprimată de șofer. Acest lucru înseamnă că pierderea controlului este puțin probabilă, chiar și la manevre bruște.

Jaguar I-PACE, prin contrast, ține roțile frânate (selectiv) prea mult timp. De asemenea, spre deosebire de Tesla Model X, Audi e-tron reacționează mai bine la transferul de mase, ceea ce denotă șasiu și suspensii mai bine proiectate. Aceste beneficiu se observă și la slalom: Audi e-tron se mișcă agil, cu ușurință, deși cântărește 2,5 tone.

Reacțiile sistemului de direcție sunt mai puțin precise și directe în comparație cu ceea ce oferă Jaguar I-PACE, însă.

Jaguar I-PACE

Legat de I-PACE, se observă un sistem ESP/ESC calibrat stângaci, care face ca mașina să aibă reacții imprevizibile la manevre bruște. Prin electronică îi este indus mașinii un comportament mai subvirator decât cel natural (sistemul ESP/ESC frânează roata de pe exteriorul virajului). Per total sunt lăudate comportamentul suspensiilor și direcției, care dezvăluie o mașină plăcută la condus în condiții obișnuite. Un mare plus merge la suspensia lui I-PACE fiindcă reușește să mențină mașina stabilă, fără să se încline prea mult în viraje extreme.

Tesla Model X

Tesla Model X arată cel mai puțin „dramatic” în filmări, dar și viteza de execuție a manevrelor este mai redusă (cca. 70 km/h), fiindcă la viteze mai mari refuză să mai reacționează bine (derapează cu toate roțile, nu mai poate fi păstrată traiectoria dorită). Concret, mașina nu poate fi înscrisă prea ușor în viraje succesive, din cauza masei ridicate (2,5 tone). Totuși, este de apreciat comportametul rutier neutru și faptul că Model X se înclină puțin în viraje.


Citește și…


6
Lasa un comentariu

avatar
2 Comment threads
4 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
Adrian MitreaMarius PopClaudiuAdrian Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
Marius Pop
Cititor
Marius Pop

Tesla Model 3 e clar una dintre cele mai bune masini (cu motor electric sau termic) pe piata in momentul de fata, din toate punctele de vedere: ecologic, economic (pe termen mediu/lung), tehnologie & fiabilitate, securitate, putere, comportament pe sosea, putere, etc, etc.

Adrian
Cititor
Adrian

Bună Ady! Te rog să-mi spui te rog ce mașină electrică crezi că ar merita cumpărată de la noi dintre vw golf e, Nissan life, Hiunday Kona! Mulțumesc anticipat! PS-sau ID3!

Claudiu
Cititor
Claudiu

E simplu…care din variantele enumerate are management termic al bateriei, incarcare pe DC mai mare de 50kwh si autonomie de peste 400 km…Kona si ID3.