Strategia BMW Group privind privind mașinile electrice a părut neclară în ultimii ani, mai ales că în afară de i3, lansat în 2013, compania n-a mai adus pe piață niciun alt model pur electric. În plus, declarații la vârf au lăsat se se înțeleagă că BMW Group face un pas înapoi în acest domeniu, pentru că nu există cerere reală din partea clienților pentru mașini electrice. Pentru a face lumină pe subiect am vorbit, la Salonul Auto de la Frankfurt (IAA 2019), cu Robert Irlinger, directorul BMW i la nivel mondial – ocazie cu care am aflat că BMW i4, precum și BMW iNEXT, vor fi lansate în 2021.
(Am împărțit această discuție cu colegul de breaslă Răzvan Măgureanu (AutoExpert), așa că informații pe subiect veți putea citi și scrise de el. De asemenea, la discuție au mai participat și Paloma Brunckhorst, responsabil comunicare BMW i, și Alexandru Șeremet, director de comunicare BMW Group România. Discuția de mai jos include și răspunsuri ale Palomei Brunckhorst).
Adrian Mitrea: Ce urmează în zona de mașini electrice de la BMW Group, în perioada următoare?
Robert Irlinger: În scurt timp lansăm MINI Cooper SE, apoi BMW iX3 (…). Până în 2023 vom avea 12 mașini 100% electrice în gamă.
Răzvan Măgureanu: Să înțelegem că BMW iNEXT va avea la bază o arhitectură de vehicul convențională?
Robert Irlinger: iNEXT are un statut special deoarece integrează sistemul nostru modular – cum ar fi celulele bateriei, sistemul electric, funcțiile de condus autonom – însă din punct de vedere mecanic, structural, va fi un model… specific, să spunem. Are un rol bine definit, să arate pe o singură mașină toate sistemele și tehnologiile BMW.
Răzvan Măgureanu: Pentru i3 folosiți materiale speciale, precum CFRP – Carbon Fiber Reinforced Plastics. Mai are rost să folosiți astfel de materiale foarte ușoare, din moment ce capacitățile bateriilor sunt tot mai mari? În termin de cost…
Robert Irlinger: Toate mașinile BMW Group sunt construite cu reducerea masei în minte și cu plăcerea de a conduce în ADN-ul lor. Nu contează că e BMW i, BMW M sau pur și simplu BMW.
Așadar, mereu ne gândim la o masă redusă pentru că o mașină ușoară se conduce mai bine, iar energia necesară pentru a o pune în mișcare este mai puțină.
Cu BMW i3 am arătat într-un mod specific cum pot fi făcute toate acestea.
Am vrut să aflăm dacă putem produce în masă mașini care să integreze complet fibra de carbon. Răspunsul este „Da!”. Iar cunoștințele dobândite astfel le vom aplica și la mașini viitoare. Nu va fi exact aceeași tehnologie sau scală, dar veți vedea folosirea fibrei de carbon pentru reducerea greutății și la modele viitoare.
Adrian Mitrea: Ce ați învățat din folosirea panourilor din plastic pentru caroserie, la i3? Este o soluție pe care o veți folosi și la alte mașini sau mai degrabă veți renunța la ea?
Robert Irlinger: Partea bună la soluția aceasta este că nu trebuie să ai propriul departament de vopsitorie sau secție de presaj. Dar sunt și unele dezavantaje. Dacă vom continua așa? E simplu, avem deja și alte mașini care au barele de protecție sau aripile din plastic. Aceste elemente vor fi păstrate (din plastic), poate și altele, mai multe.
Din nou subliniez că i3 este o mașină creată pentru pionieratul anumitor tehnologii. Unele vor merge mai departe, altele nu.
Adrian Mitrea: Care este soarta lui i3? Destinul? Viitorul?
Robert Irlinger: Va mai fi pe piață încă niște ani de acum încolo. Ce este interesant la mașinile i ține de abordarea noastră față de ele, care nu e la fel de sistematică precum în cazul altor modele: lansăm un model, apoi peste șapte ani lansăm o nouă generație a acelui model, cu aceeași dimensiune și același nume. Cu BMW i tindem să experimentăm un pic mai mult. Dacă va exista un nou i3 care să fie tot așa, ca acesta? Haideți să speculăm un pic...
Răzvan Măgureanu: Dacă toată gama BMW va avea la bază platforme modulare, capabile să acomodeze orice fel de propulsie, înseamnă că i3, în viitor, nu va mai avea arhitectura de vehicul actuală, nu?
Robert Irlinger: Da, ar putea fi așa.
Adrian Mitrea: Poate acomoda BMW i3 un pachet mai mare de baterii? Dacă mai păstrați mașin în producție niște ani, v-ați gândit să-i creșteți și mai mult autonomia?
Robert Irlinger: Am adus pe i3 două evoluții ale pachetului de baterii, iar cu cea mai recentă propunere vedem că mașina are o autonomie foarte competitivă, adică peste 300 km în regim WLTP. Să nu uităm că este o mașină de oraș. Vom vedea dacă vom propune și un alt pachet de baterii sau nu.
Paloma Brunckhorst: Deocamdată oamenii nu au nevoie de mai mult. Este o mașină de oraș, gândită să fie eficientă și ușoară. Ori dacă punem baterii mai mari…
Robert Irlinger: Volumul bateriei, sau spațiul pe care îl ocupă în mașină, este exact la fel ca atunci când l-am lansat, în 2013. Și carcasa bateriei este la fel. Ce am schimbat este chimia din interiorul bateriei.
Adrian Mitrea: Klaus Fröhlich a spus că nu există cerere pentru mașini electrice. A investigat BMW mai mult subiectul? Ați făcut cercetări suplimentare pe această temă? Există o nouă luare de poziție pe subiect? Cumva declarația aceea a părut scoasă din context… Întreb acum pentru că este șansa mea să aflu direct de la sursă cum stau, de fapt, lucrurile.
Robert Irlinger: Acea declarație a fost scoasă dintr-un context vast…
Paloma Brunckhorst: A fost o masă rotundă și doar un singur jurnalist a auzit așa.
Robert Irlinger: Nu am lansa 12 modele complet electrice dacă n-am crede că, de fapt, clienții cer aceste mașini.
Robert Irlinger: Da, e drept că unii clienți încă au nevoie de ajutor pentru a cumpăra aceste mașini, există anumite preocupări privind încărcarea, autonomia și modul de utilizare. Sigur că cererea nu e la fel de mare precum pentru alte modele BMW (pe combustie), dar cerere pentru mașini electrice BMW există.
Paloma Brunckhorst: Spre exemplu, producția de i3 merge la capacitate maximă. În fiecare lună vindem mai mult, iar mașina are o vechime tot mai mare pe piață. Acum clienții sunt mult mai pregătiți pentru electromobilitate, infrastructura arată din ce în ce mai bine. Deci nu am lansa 12 mașini electrice noi dacă n-ar exista cerere și dacă n-ar fi profitabile. Unii producători auto nu fac bani cu mașinile lor electrice. Noi facem bani cu toate modelele pe care le avem în producție. La fiecare i3 vândut câștigăm bani.
Totul este în regulă cu i3: masa, densitatea bateriei… avem mașina potrivită pentru clienții noștri și ei o cer.
Răzvan Măgureanu: Ce putere va avea BMW iX3? Rivalii precum Audi e-tron sau Mercedes EQC înțeleg că sunt mult mai puternici.
Paloma Brunckhorst: BMW iX3 va avea o autonomie de circa 400 km WLTP. Este tot ce comunicăm oficial, deocamdată, despre această mașină.
Robert Irlinger: Dacă vă uitați la aceste mașini cu atenție veți vedea cum sunt construite. Uitați-vă la Mercedes, uitați-vă la Audi. Nu sunt diferențe competitive majore între aceste mașini.
Paloma Brunckhorst: Și toată lumea se confruntă cu aceleași probleme: dacă propui o autonomie mai mare trebuie să pui o baterie mai mare, ai masă mai ridicată și dinamică de condus mai redusă. Noi avem masă mai redusă, autonomie mai mică, dar o dinamică de condus superioară.
Robert Irlinger: Se pot încărca la aproximativ 100 kW, nu știu cifrele exacte pentru fiecare, dar BMW iX3 se va putea încărca la 150 kW și mai mult. Dinamica de condus va fi foarte competitivă în segment.
Adrian Mitrea: Credeți că Volkswagen ID.3 va avea un impact în vânzările de BMW i3? Pentru că din multe puncte de vedere pare un fel de i3, mai mare, care are patru uși veritabile…
Robert Irlinger: Fiecare model nou are un oarecare impact în segmentul din care face parte. Deci răspunsul ar putea fi „Da!”, dar haideți mai bine să așteptăm și să vedem ce o să se întâmple.
Să nu uităm că i3 este deja de șase ani pe piață, deci e clar că această mașină va avea anumite funcții sau tehnologii care pe i3 nu sunt. E normal.
Dar aceeași discuție se poate purta și vizavi de un Mercedes Clasa C vs. un BMW Seria 3 vechi. Afectează vânzările? Da, se poate. Dar apoi vine noua generație la BMW și tot așa.
Adrian Mitrea: Cum vedeți gama BMW i a viitorului? Bănuiesc că într-un viitor nu foarte îndepărtat toate mașinile vor fi electrice, iar în acest context va mai avea sens litera i?
Robert Irlinger: Cred că prognoza e greșită. Veți fi deja bătrân când toate mașinile vor fi electrice. Trebuie să luăm mereu în calcul că noi vindem mașini în toată lumea. Nu toate regiunile sunt așa avansate ca UE. Sunt multe țări și regiuni care nu-și vor permite atât de repede trecerea la electromobilitate. De aceea ne uităm cât de mult e posibil în viitor și rămânem flexibili. Prin 2025 credem că între 15 și 25% din mașinile vândute de noi vor fi electrice sau electrificate. Deci vor fi în continuare peste 75% motoare pe combustie în vânzările noastre anuale.
Adrian Mitrea: Corect, dar în acest moment nu aveți o versiune electrică pentru fiecare model din gamă. Deci dacă ați fi avut așa ceva probabil că vânzările de electrice ar fi fost mai mari. Aveți doar un model 100% electric (i3).
Robert Irlinger: Sigur că migrarea către electromobilitate este inevitabilă, cererea crește rapid.
Dar în egală măsură și celelalte tehnologii evoluează și ce facem noi este să lăsăm la alegerea clienților ce vor să cumpere. N-are rost să producem mașini electrice dacă clienții nu le vor.
Răzvan Măgureanu: Sunt informații că sunt probleme în furnizarea de Cobalt. Am citit că 65% din Cobalt vine din Congo, unde companii chineze dețin firme și exploatări. Care este abordarea BMW? Este o problemă pentru BMW achiziția de Cobalt? Aveți planuri să diminuați sau să eliminați folosirea Cobaltului în baterii?
Robert Irlinger: Noi ne implicăm direct în ceea ce privește Cobaltul, iar pentru mașinile noastre va fi procurat din Australia și Algeria. Suntem perfect conștienți de situația critică din jurul Cobaltului și intervenim pentru sănătatea lanțului de aprovizionare. De fapt chiar noi vom furniza Cobaltul pentru furnizorii noștri de baterii tocmai pentru a ne asigura că mașinile noastre nu integrează materiale obținute prin minerit murdar.
Nu se aplică doar la Cobalt. Pentru toți furnizorii noștri avem reguli foarte stricte când vine vorba de materiale: să nu avem așa ceva care să provină din medii riscante, murdare, neprietenoase.
Spre exemplu, în prima generație a motoarelor noastre electrice am folosit metale rare, iar la a doua generație le-am eliminat complet.
În ceea ce privește Cobaltul, da, vom avea nevoie de el în bateriile mașinilor noastre, dar facem eforturi pentru a reduce cantitatea.
Adrian Mitrea: Ce părere aveți despre fiecare tip de roți motrice, la mașinile electrice? FWD vs. RWD vs. AWD. Vedem că unele mărci, precum Renault, Nissan și chiar și BMW Group, pentru MINI, alege sistemul cu roți motrice față (FWD). Altele, cum sunt BMW, Volkswagen, Tesla și chiar Honda se pare că merg pe roți motrice spate (RWD), iar la mașinile foarte puternice toată lumea alege tracțiunea integrală (AWD) – Tesla, Audi…
Robert Irlinger: Din punct de vedere fizic e ideal să desparți motricitatea roților de sistemul de direcție. Roți motrice spate, direcție pe roțile din față. În același timp, cred că n-ați auzit prea multe critici despre modul în care asigură tracțiunea un MINI John Cooper Works. Deci putem face și asta. MINI Cooper SE va fi o mașină cu roți motrice față care se va conduce foarte dinamic.
4 comentarii
Masina de oras… eram obisnuit cu ideea ca am o masina buna la toate dar sa dau zeci de mii de euro sa merg prin oras unde am si transport public inclusiv taxi… Al doilea aspect, daca in carte scrie 300 km autonomie atunci probabil ca vor fi vreao 200 reali iar in functie de anotimp, trafic si alti factori externi nici nu vreau sa ma gandesc. Plus ca bateria este foarte scumpa si va trebui inlocuita probabil dupa cativa ani si atunci sa vezi minunea… Nu cred in viitorul acestui automobil daca nu se rezolva problema alimentarii.
La BMW i3 bateria are garanție 8 ani sau 100.000 km (care termen se atinge primul).
De un an am o astfel de mașină și s-a dovedit a fi o mașină bună la toate, chiar dacă are autonomie medie 200 km (oricum, modelul 2019 are autonomie cu minimum 50-60 km peste ce am eu).
Uite și lectură adițională, dacă vrei:
1. https://0-100.ro/2019/09/07/primul-an-cu-masina-e…
2. https://0-100.ro/2019/06/04/cel-mai-lung-drum-cu-…
„s-a dovedit a fi o mașină bună la toate, chiar dacă are autonomie medie 200 km”
:))))) Cum suna asta
Comentariu cu „masina de oras” cred ca vine din anumite specificitati ale pietei auto din Germania, si anume ca sunt multi cei care fac o naveta zilnica de peste 100 km (in total), caz in care probabil o masina electrica, datorita incarcarilor dese, isi va epuiza bateria (ceva mai mult de 1000 cicluri) in maxim 5 ani … pentru acesti clienti diesel-ul va mai ramane ca optiune inca 10 ani.
In schimb pentru cei care nu depasesc 15’000 km/an varianta electrica va deveni din ce in ce ma atragatoare, mai ales ca in cativa ani pana si in Romania va exista o retea de incarcare rezonabila.