Acasa Piata Auto Ce masini au scos romanii la vanzare pe Internet in 2013 si ce influenta a avut timbrul de mediu

Ce masini au scos romanii la vanzare pe Internet in 2013 si ce influenta a avut timbrul de mediu

de Vlad Barza

Numarul de anunturi in functie de pret (sursa - Autovit.ro)

2013 a fost un an nefast pentru vanzarile de masini in Romania, iar perioada grea s-a vazut si in numarul si tipul masinilor scoase la vanzare pe Internet. Sunt scaderi consistente la Euro 3 si Euro 4, foarte multi au renuntat la a-si mai vinde masinile, iar in piata s-a instalat un blocaj alimentat si de ineficienta Programului Rabla, arata datele prezentate de autovit.ro. Intra in articol pentru a afla care au fost cele mai populare modele, ce surprize a adus piata instabila si ce se poate astepta pentru anul in curs.


Informatia pe scurt

  • Timbrul de mediu a dus la scaderea tranzactiilor cu masini Euro 3 si Euro 4, exact cele mai cautate de cumparatori.
  • A disparut sezonalitatea din piata cu maxim la inceput de primavara si de toamna. Pentru autovit.ro, cea mai buna luna la anunturi a fost decembrie.
  • Pretul mediu la care se vinde o masina second-hand e de numai 3.500 euro, departe de cele sapte mii de euro cat costa cea mai ieftina masina noua.
  • A crescut numarul anunturilor pentru masini Euro 5 si Euro 6, dar volumele sunt mici si aceste vehicule sunt prea scumpe pentru majoritatea cumparatorilor.
  • Programul Rabla a fost ineficient, mii de tichete au ramas nefolosite.
  • Tranzactiile de pe piata second-hand s-au prabusit, reinmatricularile aus cazut cu 150.000 unitati.

Evolutia ofertelor de masini pe autovit.ro in 2013

Datorita numarului mare de masini scoase la vanzare pe autovit.ro, cifrele prezentate pot constitui chiar o oglinda a intregii piete auto second-hand din Romania. Asta fiindca pe autovit.ro sunt puse lunar 75.000 de anunturi, din care 39.000 pentru autoturisme. Anul trecut au fost in total 466.000 anunturi pentru autoturisme, in scadere cu 15% fata de 2012, lucru normal pe o piata aflata in declin din cauza mai multor factori.

Analiza ofertelor de pe platforma autovit.ro arata acelasi trend precum cel observat in datele DRPCIV: disparitia sezonalitatii, a lunilor de maxim al tranzactiilor la inceput de primavara si de toamna.

Anunturile postate pe autovit.ro, in functie de pret

Ca si pondere din totalul autoturismelor prezente la vanzare pe autovit.ro, 36% au fost cu preturi sub 3.000 euro, 60% au reprezentat masinile sub 5.000 Euro iar 84% au reprezentat masinile sub 10 000 Euro. Peste pragul de 10.000 de Euro au fost doar 16% dintre anunturi.

Faptul ca 84% dintre anunturi au fost pentru masini sub 10.000 Euro din care 60% pentru masinile sub 5.000 de Euro ne arata ca puterea de cumparare a romanilor este din ce in ce mai mica. Acest lucru este confirmat si de cercetarea efectuata de autovit.ro impreuna cu Daedalus Millward Brown in luna august 2013, de unde a reiesit ca pretul mediu de vanzare a unei masini second-hand in ultimul an a fost de 3.579 Euro. Media creste considerabil in Bucuresti unde vanzatorii au obtinut in medie 5.528 de Euro pentru masinile lor.

Asadar, pretul ramane principalul criteriu in achizitionarea unei masini, insa la autoturismele achizitionate de pe internet si negocierea este un factor extrem de important care determina stabilirea unui pret final si concretizarea tranzactiei.

Anunturile de pe autovit.ro in functie de norma de poluare. Influenta timbrului de mediu

Efectele timbrului de mediu asupra tranzactiilor cu masini second-hand se vad cel mai clar analizand variatia numarului de anunturi in functie de norma de poluare a masinilor scoase la vanzare pe autovit.ro.Numarul de anunturi a scazut puternic la masinile Euro 2 si Euro 3 (cu peste 20%) si cu 9% la masinile Euro 4, care sunt subiectul a peste jumatate dintre anunturile de autoturisme de pe autovit.ro. Timbrul de mediu i-a determinat pe posesorii de masini deja inmatriculate si care nu au taxa platita sa renunte la a le mai vinde, iar acest fapt este confirmat de statisticile autovit.ro. Singurele categorii care au inregistrat cresteri au fost masinile Euro 5 si Euro 6, cu precizarea ca ele reprezinta putin din totalul anunturilor si nu au putut influenta rezultatele finale.

Norma

Structura anunturilor postate in 2013 pe norme de poluare

Variatia numarului de anunturi postate (2013 fata de 2012)

Non Euro

1%

-14%

Euro 1

0,9%

-16%

Euro 2

12,4%

-20%

Euro 3

20,4%

-23%

Euro 4

52,9%

-9%

Euro 5

12,2%

+70%

Euro 6

0,2%

+81%

Segmentul Non-Euro este putin reprezentat, ponderea fiind de un procent din anunturile totale. In 2013 numarul de anunturi a fost cu 14% mai mic decat in 2012. Masinile Euro 1 au o pondere de circa 0,9% din numarul total de anunturi si in unele luni scaderea a fost si de 40% fata de luna similara din 2012.  Per total declinul a fost de 16%.

La Euro 2 numarul de anunturi inserate a scazut in fiecare luna, in unele cazuri chiar si cu peste 30%, iar la Euro 3 scaderea totala a fost de 23%, in lunile slabe maximul fiind de 40% Cele doua categorii reprezinta peste o treime din totalul anunturilor.

Scaderea numarului de masini mai vechi scoase la vanzare a venit pe fondul reducerii masive a tranzactiilor cu masini deja inmatriculate in Romania si a cresterii importurilor de masini cu taxe mici adica Euro 5.

Chiar daca la o prima vedere s-ar putea spune ca timbrul de mediu a ajutat la intinerirea parcului auto, situatia este alta deoarece scaderea de circa 20% pe segmentul Non-Euro – Euro 3 se datoreaza in principal scaderii reinmatricularilor, adica masini care circula in continuare pe drumurile patriei.

Euro 4 are „partea leului” deoarece mai mult de jumatate dintre anunturile pentru autoturismele scoase la vanzare sunt in aceasta categorie. Variatiile lunare arata clar efectul timbrului de mediu fiindca doar in ianuarie si februarie numarul de anunturi a fost superior in 2013, oamenii grabindu-se sa vanda masinile pana la intrarea in vigoare a timbrului de mediu.

Incepand cu martie 2013 numarul de anunturi inregistrate pentru aceasta categorie a fost constant inferior fata de 2012, semn ca in piata s-a instalat o apatie ca urmare a timbrului de mediu, care a avut valori mari exact pentru cele mai populare modele tranzactionate. Scaderea nu a putut fi compensata de importurile de masini second-hand datorita taxarii identice, astfel importurile axandu-se pe masini cu taxe mici.

Masinile Euro 5 si Euro 6 sunt singurele categorii care au inregistrat cresteri, avansul fiind semnificativ (70%, respectiv 81%). Totusi, Euro 5 reprezinta sub 12,2% din total, iar Euro 6 doar 0,2%. Explicatia cresterii consta in faptul ca taxa este mai mica pentru Euro 5, iar la Euro 6 este zero. Cresterea numarului de anunturi pe segmentul de masini Euro 6 este datorata in principal celor 921 de dealeri prezenti pe autovit.ro care vand masini noi.

Printre datele pe care utilizatorii autovit.ro le pot trece cand listeaza un anunt sunt si cele legate de plata (sau neplata) taxei auto pentru automobil, informatia fiind esentiala pentru potentialii clienti fiindca influenteaza pretul final. Datele autovit.ro arata ca in primavara anului 2013 era mai mare numarul de anunturi care includeau informatia ca taxa era platita, spre vara balanta s-a echilibrat, iar spre final de an era mai mare numarul de anunturi pentru masini la care taxa nu era platita. Un lucru firesc de altfel, cei care au avut masini care aveau taxa platita deja le-au vandut mult mai usor.

Cele mai tranzactionate masini pe platforma autovit.ro in 2013

Faptul ca anunturile autovit.ro reflecta realitatile din piata second-hand se poate vedea si din lista celor mai vandute modele, unde 6 din primele 15 masini clasate sunt de la Volkswagen si Opel, marcile care de multi ani conduc in topul preferintelor romanilor cand e vorba de cumpararea unei masini rulate. In top se gasesc si marcile premium germane Audi si BMW.

Cele mai vandute modele si numarul de anunturi pentru fiecare

Model

Numar de anunturi

1. Volkswagen Golf

33.200

2. Opel Astra

28.521

3. Volkswagen Passat

22.620

4. Ford Focus

18.134

5. Audi A4

16.674

6. BMW 320

12.201

7. Opel Corsa

11.861

8. Dacia Logan

10.969

9. Skoda Octavia

10.255

10. Audi A6

9.366

11. Opel Vectra

8.740

12. Volkswagen Polo

8.311

13. Skoda Fabia

7.528

14. Renault Megane

6.868

15. BMW 318

6.842

Pe o piata interna in scadere, de -27% a ofertei de masini deja inmatriculate in Romania, numarul de anunturi postate pe autovit.ro a scazut cu 15% anul trecut. Cea mai buna luna ca numar de anunturi a fost, in mod suprinzator, decembrie, o explicatie fiind si vremea mai calda ca de obicei.

Scaderea cu 15% a numarului total al anunturilor de autoturisme reflecta foarte bine scaderea drastica reinmatricularilor ca urmare a timbrului de mediu.

In 2013 au fost postate in total 870.000 de anunturi, dintre care 466.018 au fost pentru autoturisme, iar restul pentru celelalte categorii ale platformei autovit.ro, precum utilitare si camioane, utilaje agricole, utilaje de constructii, piese din dezmembrari, motociclete.

Concluziile autovit.ro

  • Tranzactiile interne de masini second-hand s-au „prabusit”, iar termenul nu este unul exagerat, din moment ce reinmatricularile au scazut cu 150.000 de unitati anul trecut.
  • Multi proprietari de masini Euro 3 si Euro 4 produse inainte de 2007 au renuntat pur si simplu sa le vanda din cauza noului timbru de mediu. In prezent piata este blocata, fara sperante de revigorare in viitorul apropiat. Indirect a avut de suferit din aceasta cauza si piata masinilor noi fiindca o parte dintre posesorii de masini second-hand au refuzat sa le mai vanda pentru a achizitiona masini noi sau mai noi decat cele pe care le vand. Stim foarte bine ca majoritatea celor care isi vand masina o fac pentru ca vor una mai noua, mai buna, mai sigura. Poate nu isi ia o masina noua imediat, dar dupa ce ruleaza 1, 2, poate 3 masini second hand sunt sanse mari sa ajuna sa cumpere o masina noua. Iar daca noi ii blocam aceasta dinamica, atunci sansele de a ajunge sa cumpere o masina noua scad considerabil. Tinand cont de puterea de cumparare foarte putini romani au suficienti bani sau isi permit sa accesezze finantari pentru a cumpara o masina noua.
  • Varianta de timbru de mediu introdusa in primavara a fost se pare  cea mai neinspirata propunere din lungul sir de schimbari ale taxei auto. A creat confuzie in piata, nu a stimulat atat de mult achizitionarea de masini nepoluante si a blocat tranzactiile cu masini second-hand pe plan intern. In plus, declaratiile autoritatilor despre o noua schimbare a taxei in 2014 au mentinut acel sentiment de asteptare, care inhiba tranzactiile auto si care a fost prezent constant in ultimii ani, descurajand cumpararea de masini.
  • Piata masinilor noi a ajuns la al saselea an consecutiv de scadere (2008-2013), iar aceasta situatie este atat din cauza puterii scazute de cumparare, dar  si programului Rabla, care a fost extrem de ineficient, deoarece a inceput tarziu, abia in iunie, si pana la final de an s-au cumparat prin el doar 13.000 de masini noi. Cateva mii de tichete in valoare de 6.500 lei au ramas nefolosite pentru ca au expirat, mai ales ca perioada de valabilitate a fost de doar 45 de zile. In aceste conditii, persoane dormice sa vanda tichetele pana la data expirarii le-au pus la vanzare pe internet la preturi derizorii. Spre exemplu pe mercador.ro au fost postate anunturi de vanzare tichete cu pretul de 1.300 lei.
  • Scaderea puterii de cumparare a populatiei a afectat grav piata masinilor noi si a dus la diminuarea drastica a pretului mediu al masinilor second-hand vandute in tara. Astfel, daca in urma cu cativa ani pretul mediu al unei masini second-hand tranzactionate in tara era de 6.000 euro, acum a scazut la doar 3.500 euro. La aceste valori nu este deloc surprinzator ca pana si cele mai ieftine masini noi, versiuni cu putine dotari si la preturi de sub 7.000 euro, sunt scumpe pentru majoritatea clientilor.
  • Importurile second-hand au crescut, insa nu au ajuns in tara doar masini foarte noi in stare buna, ci a fost consistent numarul de masini produse inainte de 2000. In cateva luni numarul acestora a fost mai mare decat al celor noi vandute in tara.

Estimari autovit.ro pentru 2014

  • Analiza din 2013 arata ca piata auto este foarte instabila si imprevizibila. In contextul discutiilor despre renuntarea la programul Rabla dupa 2014, marea intrebare este daca anul acesta nu va fi o editie “muribunda” caracterizata printr-un interes scazut din partea celor implicati in program. Daca programul Rabla va avea rezultate slabe, si daca se vor pune in continuare bete-n roate posesorilor de masini care doresc sa la vanda, nu ar fi exclus ca vanzarile de masini noi sa continue trendul descendent si in 2014.
  • La nivel declarativ s-a lasat de inteles ca timbrul de mediu va suferi schimbari si in 2014, insa este greu de crezut ca aceste modificari vor aparea la inceput de an, astfel ca efectele nefaste ale timbrului de mediu vor persista, iar oamenii vor mai pastra masinile, ceea ce inseamna o prelungire a blocajului pe piata interna.

„O piata auto sanatoasa, stabila si predictibila poate fi creata la intersectia a trei factori: mediul legal favorabil, stoparea micilor inselatorii care decredibilizeaza piata auto interna si nu in ultimul rand crearea cadrului pentru o concurenta loiala. Pentru primul factor, introducerea fiscalizarii suplimentare a tranzactiilor dupa a treia masina vanduta de catre o singura persoana intr-un singur an ar putea compensa o scadere a valorii timbrului de mediu, atat de necesara pentru o crestere a pietei auto”, spune  Mihai Cune, business manager autovit.ro.

 In ceea ce priveste stoparea micilor inselatorii, fiind vorba in primul rand de alterarea numarului de kilometri, introducerea pedepselor atat pentru modificarea numarului de kilometri cat si pentru comercializarea unei masini cu kilometrajul modificat ar putea aduce un plus de credibilitate si deci de optimism in ceea ce priveste tranzactiile, mai spune reprezentantul autovit.ro.

„Nu in ultimul rand, referindu-ne la eliminarea concurentei neloiale, incurajarea unei competii sanatoase intre dealerii auto si ceilalti vanzatori de masini, incurajarea crearii de mici business-uri si sustinerea celor blocati in piata gri ar putea reprezenta metode de adresare a acestei problematici, mai spune Cune.

Evolutia pietei masinilor noi

Anul 2013 a fost unul nefast pentru vanzarile de autoturisme, atat la capitolul masini noi, dar mai ales la tranzactiile interne cu masini rulate. Piata masinilor noi a avut al saselea an consecutiv de scadere, in timp ce importurile de masini second-hand au crescut cu aproape 50.000 de unitati fata de 2012. Cea mai mareschimbare a fost insa la reinmatriculari, unde scaderea a fost extrem de mare: 150.000 de unitati.

Numarul de masini inmatriculate in tara in ultimii cinci ani, pe tipuri (sursa – DRPCIV)

Anul/Tip inmatriculari

Masini noi

Masini SH import

Reinmatriculari

2009

116.012

212.836

349.404

2010

94.541

214.606

377.947

2011

81.709

94.488

411.439

2012

66.436

174.950

356.607

2013

57.710

221.852

205.553

La toate cele trei categorii de autoturisme analizate, semestrul al doilea a fost mai bun decat primul, insa diferentele sunt mici si nu s-a produs o revenire spectaculoasa in a doua parte a anului.

Semestru/Tip Inmatriculari

Masini noi

Masini SH import

Reinmatriculari

S1 2013

24.549

100.684

97.846

S2 2013

33.161

121.168

107.707

Piata masinilor noia scazut incepand din 2008 si, desi la inceput de 2013 era greu de crezut ca mai este loc de scadere, cifrele finale au aratat contrariul. In trei din cele 12 luni vanzarile au fost de sub 4.000 unitati. Maximul de tranzactii a fost atins in august(6.300 de masini), aceasta fiind in general o luna slaba din punct de vedere al tranzactiilor auto. In 2013 nu s-a mai putut vorbi de o sezonalitate cu maxim de vanzari primavarasi toamna si minim in mijlocul verii si in decembrie. Piata a avut o evolutie stearsa tot anul.Principaleleexplicatii ar fi puterea scazuta de cumparare, demararea programului Rabla abia in luna iunie, dar mai ales faptul ca peste 75% dintre masini au fost achizitionate de institutii si companii, persoanele fizice avand o pondere modesta.

Analizand inmatricularile de masini second-hand din import se poate vedea un avans de peste 47.000 de unitati, totalul de 221.000 fiind de patru ori peste valoarea pietei masinilor noi.

In primele zece luni din acest an cifrele au fost peste valorile din 2012, iar in iulie diferenta a fost chiar de 70%. In primele trei luniimportul de masini second hand in tara a crescut  cel mai probabil ca o masura de precautie privind efectele noului timbru de mediu, nestiindu-se ce schimbari nefaste ar putea aduce.Dupa intrarea in vigoare a noii taxe au fost favorizate mai ales masinile produse inainte de 2000. Aceste masini de peste 14 ani vechime au reprezentat in unele luni si peste 30% din masinile second-hand aduse in tara, depasind 8.000 de unitati in iulie, fata de doar 5.700 inmatriculari de masini noi.

Va fi interesanta evolutia importurilor de second-hand in 2014, dat fiind ca in ultimele luni din 2013 acestea au fost sub nivelul din noiembrie si decembrie 2012, semne ale unei posibile temperari a cresterii din segment.

La reinmatriculari se vad cel mai bine efectele timbrului de mediu introdus la 15 martie fiindca, daca in 2012 nu a fost nicio luna cu mai putin de 20.000 de tranzactii cu masini second-hand pe plan intern, anul trecut doar o luna a trecut de acest prag.

Dinamica pietei a avut mult de suferit, oamenii au preferat sa-si pastreze masinile fiindca ar fi pierdut mult la revanzarea unei masini mai vechi de 2007 pentru care trebuie platit timbrul de mediu, sau chiar la masinile de dupa 2007 care au fost scutite de taxa. Tranzactiile cu masini second-hand pe plan intern au fost afectate puternic si au scazut de la 356.000 in 2012, la 205.000 anul trecut, evolutie negativa ce anihileaza cresterea cu cateva zeci de mii a importurilor second-hand.

Inmatriculari lunare in 2013 (sursa – DRPCIV)

Luna/Tip masini

Masini noi

Masini SH Import

Reinmatriculari

Ianuarie

4.436

17.964

14.060

Februarie

3.473

16.255

18.190

Martie

3.324

18.810

16.155

Aprilie

5.242

18.295

17.865

Mai

4.107

14.637

15.924

Iunie

3.967

15.774

15.652

Iulie

5.714

26.769

20.232

August

6.319

19.077

17.574

Septembrie

4.491

18.469

16.886

Octombrie

5.594

20.920

18.989

Noiembrie

5.474

18.066

17.560

Decembrie

5.569

16.789

16.466

Analizand cotele de piata se constata ca la masinile noi Dacia ramane lider detasat, castigand cota de piata in 2013, pe locurile urmatoare fiind Volkswagen, Skoda si Ford, marci aflate traditional pe locuri fruntase. In categoriasecond-hand, Volkswagen, Opel si Ford au impreuna peste jumatate din piata, iar top 5 este completat de BMW si Audi care sunt marci extrem de populare in piata second-hand unde aceste masini devin accesibile la pret si pentru cei care nu-si permit sa le achizitioneze noi.

Top 5 marci ca si numar de masini noi inmatriculate (cote de piata)

  • 1.Dacia 30,4%
  • 2. Volkswagen 10,4%
  • 3. Skoda 8,9%
  • 4. Ford 6,3%
  • 5. Renault 5,3%

Top 5 marci ca si numar de masini second-hand din import inmatriculate

  • 1.Vokswagen 25,8%
  • 2. Opel 17,7%
  • 3. Ford 11,7%
  • 4. Audi 6,8%
  • 5. BMW 6,2%

Top 5 marci ca si numar de masini second-hand tranzactionate in tara

  • 1.Volkswagen 20%
  • 2. Opel 12%
  • 3.Dacia 10%
  • 4.Ford 8%
  • 5.BMW 6%

6 comentarii

didi 21 ianuarie 2014 - 18:31

nu are nicio relevanta studiul vostru dupa autovit… lumea in general evita site-ul ala de samsari. incercati sa vedeti ce cifre au alte site-uri de profil. gen autoscout24, mobile sau mercador.

Reply
bogdan 22 ianuarie 2014 - 13:16

Ma distrezi! Autovit e prost, Mercador e bun? Pai Mercador e detinut de acelasi grup ca si Autovit. Ca sa nu mai vorbim ca multe din anunturile de pe Mercador sunt preluate direct din Autovit 🙂
Vrei – nu vrei, autovit e cel mai mare site de profil SH pentru RO. Iar faptul ca piata e plina de samsari nu e vina site-ului. Incearca AAA Auto, daca vrei, sa vezi acolo distractie! 😉

Reply
didi 23 ianuarie 2014 - 12:39

nu stiam ca mercador face parte din acelasi grup ca si autovit… dar nu vad legatura. ti se pare ca proteve si acasa tv sunt unul si acelasi lucru? 🙂 nu, sunt posturi tv cu publicuri tinta diferite. la fel si site-urile astea. eu prefer sa ma uit pe mobile sau autoscout, desi sunt convins ca si acolo sunt destui samsari. dar pe autovit cred ca sunt majoritatea. 🙂
am auzit de aaa auto, dar am mai auzit si ca sunt de evitat, au niste preturi enorme…

Reply
Horațiu 21 ianuarie 2014 - 23:49

O analiză foarte bună…rămâne întrebarea: ăștia din Guvern sunt chiar atât de proști să nu vadă toate consecințele astea ? Cui folosește această situație care se degradează pe măsură ce trece timpul ? Stroe, Țiriac, Tăriceanu și alții implicați în domeniul auto chiar au impresia că românii vor cumpăra numai mașini noi din cauza unei taxe impuse ? Nici un guvern nu a anulat nenorocita aia de taxă și rezultatele se văd: mașini înmatriculate în Bulgaria și posesori de Euro 2,3 și 4 care nu-și pot vinde mașinile acest lucru ducând și la scăderea vânzărilor de mașini noi, Unde se va ajunge ?

Reply
bogdan 22 ianuarie 2014 - 13:26

Si eu ma intreb acelasi lucru, oare ce gandesc alesii neamului in prostia lor cand vad astfel de cifre? Cat o s-o mai tina sus si tare cu poluarea, cand s-a demonstrat ca masinile vechi si mari se pot inmatricula in Bulgaria fara probleme? Cat o sa mai strige cu uzinele Dacia si cele 4000 de locuri de munca, cand studiile si experienta arata ca masinile noi se cumpara doar daca le poti vinde pe cele vechi? Oare cat o sa mai apara Rovana cu declaratii gen "sa nu devenim groapa de gunoi a Europei" cand, de fapt, exact asta se creeaza cand fortezi oamenii sa-si pastreze masinile vechi fiindca nu le mai pot vinde?

Reply
didi 23 ianuarie 2014 - 12:36

pai piata sh nu aduce niciun venit la buget, in afara de taxa de mediu, pentru ca tranzactiile auto nu sunt impozitate in niciun fel. deci guvernul are interes sa vinda doar masini noi (ca la alea platesti tva si taxa de mediu). daca ar renunta la taxa de mediu, guvernul nu va mai incasa nimic din piata sh, iar pierderile din piata masinilor noi vor fi insignifiante, pentru ca la masinile noi taxa de mediu e destul de mica. cel mai bine ar fi sa introduca o taxa de mediu modica in pretul carburantilor, in felul asta, cine merge mai mult si – logic – polueaza mai mult, sa plateasca mai mult. si cred ca si incasarile din taxa ar fi mai mari decat in prezent.

Reply

Lasa un comentariu