Chevrolet Spark, cea mai noua „scanteie” iesita de pe liniile de fabricatie ale marcii americane, lanseaza o noua provocare in segmentul masinilor de oras (clasa A), fiind cea mai noua, cea mai agresiva si una dintre cele mai bine construite.
Concept
Acum sase ani General Motors a decis sa rada numele Daewoo din Europa, marca falimentara pe care a cumparat-o in 2001.
click aici pentru galeria foto
Masinile Daewoo au avut insa un succes rasunator in Romania, de la Cielo la Tico. A urmat apoi celebrul Matiz, supranumit si micul gigant, care a iesit din productia uzinei auto de la Craiova acum exact doi ani. Au fost masini apreciate si fiabile, iar povestea lor de succes trebuia sa continue cumva.
Asa s-a nascut primul Spark, un fel de Matiz mai evoluat, dar care nu a impresionat cu adevarat decat prin pretul mic. Acum serialul Spark a ajuns la episolul al doilea, moment ce rupe definitiv legaturile dintre el si Matiz.
Design
La nivel estetic, Spark e cel mai indraznet si mai agresiv automobil din clasa lui. Desi se numeste tot Matiz in unele piete, noul Spark nu mai are nimic in comun cu stramosii sai. E o masina moderna, bine construita si ieftina.
Liniile curbe cu muchiile ascutite se contopesc ciudat de bine pe caroseria de doar 3,64 metri lungime, iar interiorul este neasteptat de modern, de la design la iluminare.
Fiecare detaliu a fost parca gandit sa sugereze viteza si nerv, la fel ca la conceptul Beat din care se trage acest Spark.
Tehnologie, confort si dotari
Masina din test este un Spark LT, adica cel mai scump si cel mai dotat posibil. Prin urmare tehnologia si confortul sunt la cotele maxime pe care le poate da Chevrolet acestui model.
Punctul forte al lui Spark este fara indoiala interiorul, mai exact iluminarea. La prima vedere, ziua, bordul pare o chinezarie ieftina si sofisticata, insa aceasta prima impresie dispare imediat ce treci cu masina printr-un pasaj.
Luminile din interior sunt turcoaz cu rosu si amintesc un pic de Jaguar XF si XJ. Deci masini cu sange nobil.
E adevarat ca inginerii Chevrolet au ales o intensiatate cam mare pentru luminile interioare. Pot fi obositoare la drumuri lungi si nu le poti da mai incet. Dar vorbim totusi de o masina de oras, nu de una pentru excursii de sute de kilometri.
Chevrolet i-a daruit micului Spark dotari demne de o clasa superioara. Are comenzi pe volan, oglinzi reglabile electric si incalzite, aer conditionat cu reglare automata, patru geamuri electrice, senzori de parcare, un sistem audio decent si jante din aliaj.
Mai presus de toate se remarca spatiul pentru pasageri. Teoretic incap cinci, dar ar fi recomandat pentru patru. Astfel, toti s-ar putea bucura de cote generoase si la picioare, si la nivelul toracelui, si la cap.
Compartimentele de depozitare sunt multe. Cinci pe consola centrala si trei in bord, la care se adauga fetele de usi din fata ce pot gazdui fiecare sticle de 1,5 litri si niste telefoane sau portofele pe langa….
Cu adevarat impresionant este micul motor de 1,2 litri si 81 de Cai Putere, care dezvolta un cuplu maxim de 111 Newton-metru. Este atat de silentios incat la ralanti nici nu se aude, iar vibratiile sunt egale cu zero. Cutia de viteze manuala cu cinci trepte il pune bine in valoare, dar angajarea treptei de marsarier e o loterie…
Performantele dinamice nu sunt deloc de neglijat. Spark atinge suta in 12,1 secunde si ajunge la maximum 164 km/h. Computerului de bord ii lipseste insa functia „consum mediu”, dar in schimb arata cati kilometri mai poti sa parcurgi cu benzina ramasa. Cu plinul facut (35 de litri) Spark zicea ca poate strabate 400 de kilometri. Deci o medie de 8,7 litri/100 km in Bucuresti. Nu e rau!
Pe sosea
Suspensia isi face nesperat de bine datoria. Fata este atat de silentioasa incat ai zice ca rotile sunt din burete, iar pe spate se aud doar pufnituri infundate si discrete.
Pe piatra cubica linistea din habitaclu e surprinzatoare.
Plasticul nu scartaie deloc, iar caroseria da semne ca are o rigiditate foarte buna.
Stabilitatea pare redusa din cauza suspensiilor moi, dar repet: vorbim de o masina de oras ce trebuie sa inghita multe gropi si sa ia viraje la viteze mici. Nu e pentru circuit…
Concurenti
Segmentul masinilor de oras e inca mic in Romania. Anul trecut s-au vandut cam 5.000 de „buburuze” intr-o piata de 115.000 de automobile. Deci clasa A, din care face parte si Spark, reprezinta sub 5% din totalul masinilor noi intrate in circulatie anul trecut.
Cu toate acestea, batalia este acerba intre marci. Citroen il are ca reprezentant pe C1, Fiat pe Panda si pe 500, Ford pe Ka, iar Hyundai ofera i10. Coreeni de la Kia au si ei micul Picanto, Opel concureaza cu Agila, Suzuki cu Splash, iar Peugeot si Toyota au modelele surori de platforma 107, respectiv Aygo.
Concluzii
La un pret de putin peste 10.500 de euro pentru varianta testata (cea mai echipata si mai scumpa), Spark promite sa fie un rival de temut pentru rivalii sai.
Privind modelele competitiei, Spark nu are minusuri reale.
Bordul cu aspect ieftin si cutia de viteze inexacta la cuplarea marsarierului sunt dezavantaje ce pot fi trecute cu vederea tinand cont de toate calitatile mentionate mai devreme.
1 comentariu
Am un Spark din 2010 si pot spune ca este cu adevarat o masina extraordinara pentru oras atat pentru femei, cat si pentru barbati. Dar merge binisor si pe autostrada. Oare se mai pot aduce in Romania din SUA masini Chevrolet, caci sunt cu adevarat bune si accesibile?! Poate cineva imi va da vreun raspuns. Multumesc