Dacia Design Center ascunde, în văzul tuturor, noutăți, tendințe, automobile noi de serie, dar și concepte care nu vor vedea lumina zilei niciodată. În noua clădire modern-funcțională a Centrului de Design, pe Strada Preciziei din București, se naște, în fiecare zi, viitorul automobilului, așa cum și-l imaginează oamenii talentați care lucrează pentru Dacia și Renault. Prin fața clădirii trec zilnic mii de de oameni, cei mai mulți fără să aibă habar ce se întâmplă în Str. Preciziei nr. 3g. Iată o incursiune în culise.
Într-un gest rar, Grupul Renault România a deschis porțile pentru jurnaliști. Cu precauțiile de rigoare, dar am intrat. Abțibilduri pe camerele de la telefon și gata. O nouă lume se dezvăluie la nici 300 de metri de gura de metrou Preciziei.
Un Duster special
Un Duster special, vopsit într-un maro mat ce duce cu gândul la dune de nisip, stă pe o platformă rotativă în cea mai mare sală de conferințe din cadrul Dacia Design Center.
„Aveți voie să priviți, dar fotografiatul este strict interzis”, suntem anunțați toți cei din grupul de presă.
Ușor-ușor aflăm că acest Duster este un exercițiu de creativitate și design. Nu va ajunge niciodată în producția de serie. Dar are meritul de a transpune într-o „realitate închisă” ideile designerilor.
Pentru a descrie mai bine mașina aș putea zice că arată ca un Duster cu tuning de tip „Dakar” făcut „de fabrică”. Are alte capace de roți, altă vopsea, un portbagaj aerodinamic cu baterie și prize USB integrate și combinații noi de materiale pentru barele de protecție – ceva ce seamănă cu un pansament (tifon), dar cu ajutorul rășinilor și cu ceva modelare pe forma barei de protecție… a ieșit ceva special. Ca aspect și mod de punere în operă seamănă cu creația unui ortoped care-ți pune mâna-n ghips. Fix așa e textura și aspectul, doar că în forma și culoarea specifică unui element de caroserie: bara de protecție.
Înțeleg însă rapid că atenția pe care o dau acestui Duster e prea mare. De fapt, la Dacia Design Center, altele sunt punctele de interes. Oamenii lucrează la noi tapițerii, noi culori de exterior, noi modele de jante și, desigur, automobile noi cu totul.
Fuziunea de la Dacia Design Center
Locul arată de parcă intri într-un atelier de croitorie care a fuzionat cu un birou de arhitectură și cu un showroom auto de lux. Atât de divers este decorul în care lucrează toți acești oameni, chiar aici, în București.
„Poate n-aveam legitimitatea să facem așa ceva acum 10 ani”, spune Mihai Bordeanu, directorul mărcii Dacia pe România și Europa de Est, arătând spre Duster-ul experimental și spre celelalte noutăți Dacia proiectate pe ecranul din spatele său.
Pe Mihai Bordeanu îl știu de când era brand manager Lexus în România. E un om care a crescut enorm în industria auto, mai ales în sânul Grupului Renault. El este, cumva, și dovada faptului că poți ajunge foarte sus într-o companie mare, român fiind. Prejudecățile nu-și au locul în context, iar dacă ești bun… reușești.
În fond, Mihai Bordeanu are dreptate. Dacia n-avea legitimitatea să facă, acum 20 de ani, un Duster ca cel de azi.
Dacă judecăm cu mintea de acum primul Logan, mașina aceea era pur funcțională. Frumoasă pentru o Dacia și pentru vremea ei, dar s-a ofilit repede. Cu cât trece timpul mai mult peste ea, cu atât arată mai low cost. Doar că lucrurile se schimbă la Dacia. Atenția e mai mare acum pentru un design care să fie frumos la momentul prezent, dar care să și reziste mai bine în timp. Combinațiile de texturi și materiale sunt mai îndrăznețe. Și cu siguranță ecartul tehnologic dintre Dacia și Renault nu mai este de 2-3 generații de motoare și alte tehnologii. S-a redus la doar câțiva ani, cel mult.
Dacia frumoasă
Grupul Renault a înțeles că o Dacia la zi din toate punctele de vedere este mai profitabilă decât o Dacia ținută doar ca alternativă la mașinile second hand nemțești. Și uite-așa a ajuns Dacia „frumoasă”.
E o călătorie care a început prin 2004, dacă ne raportăm la momentul apariției Logan. Dar la el s-a muncit vreo 5-6 ani înainte, așa că scădem sub pragul anilor 2000 ca să ajungem la scânteia de la care a pornit tot. La peste 20 de ani de când a fost trasată prima linie de Logan, Dacia are, în sfârșit, curaj. Are curaj să fie o marcă auto puternică și îndrăzneață, în familia ei adoptivă: Grupul Renault.
„Dacia Design Center devine atractiv pentru tinere talente. Ceea ce nu se întâmpla până acum, nu într-o măsură atât de mare”, spune Yohann Ory, directorul Centrului de Design.
O vizită de 30 de minute pe la birourile cu planșe de lucru ale designerilor dezvăluie o lume a viitorului. Un viitor din care Dacia Design Center ne arată, de fapt, foarte puțin.
Noul Dacia Duster e gata
De la ferestrele unui culoar suspendat se vede într-un spațiu mare cât un service auto. Trei mașini sunt acoperite. Sunt două exemplare Duster și un Bigster.
„Duster e gata, e finalizat”, ne spune Yohann Ory. Nu ni-l arată încă, dar formele prelatei lasă să se vadă faptul că va avea un aspect mai robust și mai pătrățos. Pare un fel de Bigster, dar mai mic. Iar Bigster este și el gata în proporție de 80-90%, după cum ne dezvăluie Yohann Ory.
Despre faptul că noul Duster e gata am vorbit și cu șeful Dacia, Denis le Vot, și am scris AICI.
Abordarea celor două modele pare să fie similară cu cea pe care Volkswagen Group o are cu modelele Tiguan și Tiguan Allspace. Adică două mașini foarte similare ca design, la care diferă numărul de locuri pentru pasageri. Cel puțin așa par noul Duster și Bigster văzute prin prelată.
Vom vedea. Suntem la mai puțin de un an distanță până când vom avea pe străzi noul Duster.
Sub „bagheta dirijorului” Yohann Ory au fost realizate mașini precum Clio, Captur, Megane Sedan și noul (viitorul) Espace.
„Sunt cu Renault de 15 ani”, spune Ory.
Dacia Design Centre – micul Technocentre
El spune că Dacia Design Centre lucrează și pentru modele Renault, precum și pentru Alpine. Cumva, pare greu de crezut, dar tot decorul din clădire asta sugerează: că acest Centru din Str. Preciziei nr. 3g este un fel de Renault Technocentre mai mic.
Dacă orașului București i se mai spune „micul Paris”, Centrului de Design Dacia de ce nu i s-ar spune „micul Technocentre”?
„Anul trecut am câștigat un proiect pentru Alpine, care va fi lansat în următorii ani”, ne spune Yohann Ory.
În timp ce el își termină fraza, ochii îmi cad fix pe o machetă de Alpine A110 pusă lângă niște scaune de Dacia care nu există încă în producția de serie. Au o tapițerie stil denim ca textură și culoare (albastru), plus o inserție centrală de culoare kaki.
Îmi e tot mai clară direcția noii Dacia: design mai robust, culori mai îndrăznețe, materiale neobișnuite folosite inteligent. Toate acestea într-un „ambalaj” esențial și „cool”, tot mai îndepărtat de noțiunea de low cost pentru care Dacia era celebră acum 20 de ani.
- O discuție atipică cu șeful Dacia, Denis le Vot: „Credeți că avem vreo problemă?…”
- Dacia Manifesto, concept al cărării de urmat de către Dacia
- Dacia Bigster, prezentat la București pentru presă și dealeri
6 comentarii
Dacia tot un cotetz este.
Atat poate scoate din tastatura Ciobanu Mircea in 2023. Atat se poate. Trist.
Cel putin Dacia nu pretinde ca face lucruri fara compromisuri …. care sunt din ce in ce mai frustrante la marcile europene de traditie.
Inteleg ca nu esti fan, dar hatter de ce? Te obliga cineva sa cumperi?
Rămâi la oile tale și ia-ți un coteț SH, ciobane!
Are biemveu sh sau haudi si unghii netaiate e mocartanul ce citeste foar contorul
Cuvantul din partea mea despre impresionanta experienta din Design Center-ul Dacia este ca este o incantare sa vezi ca, in aceasta parte a lumii, se poate si se realizeaza lucruri mari. Este o onoare sa stiu ca marca Dacia si designerii ei au fost in stare sa creeze, in centrul Bucurestiului, un univers cu totul special, plin de inovatie si mandrie.