Acasa Curiozitati O discuție atipică cu șeful Dacia, Denis le Vot: „Credeți că avem vreo problemă?…”

O discuție atipică cu șeful Dacia, Denis le Vot: „Credeți că avem vreo problemă?…”

de Adrian Mitrea

O discuție atipică cu șeful Dacia, Denis le Vot, a avut loc între acesta și câțiva jurnaliști auto români, cu ocazia testelor internaționale pentru presă cu Dacia Jogger HYBRID 140. Dacă de obicei presa pune întrebări și oficialii producătorilor auto răspund, de data aceasta a fost diferit, neonișnuit. Denis le Vot a pus și el multe întrebări jurnaliștilor. Printre preocupările sale se numără percepția oamenilor referitoare la Dacia, orientarea tot mai accentuată a mărcii spre motorizări hibride și identitatea „europeană” a mărcii.

La testele internaționale cu Jogger HYBRID 140 (review AICI) a fost ca de obicei, până la un punct.

Unul dintre cei mai abili și bine conectați șefi de marcă conduce acum frâiele internaționale ale Dacia: Denis le Vot.

Iată filmul unei abordări diferite.

„Botezul” lui Jogger HYBRID 140

În pauza de prânz de la testele internaționale cu Jogger HYBRID 140, Denis le Vot trece pe la mesele jurnaliștilor, să schimbe câteva vorbe. Atmosfera seamănă cu cea de la un botez, când părinții copilului socializează cu invitații.

În rolul părinților, Denis le Vot.

În rolul copilului, Dacia Jogger HYBRID 140.

În rolul invitaților, jurnaliștii.

Vine momentul în care Denis le Vot apare la masa unde stau și eu. Se așează și așa începe o discuție atipică cu șeful Dacia.

Curiozitățile lui Denis le Vot

„Cum vi se pare?”, întreabă Denis le Vot.

Avea să fie doar prima dintr-o serie lungă de întrebări pe care șeful Dacia le are pentru noi.

„Cum să mi se pară… e o mașină la zi din punct de vedere tehnologic, foarte plăcută la condus, se simte ca o mașină de 140 de Cai Putere, accesul pe al treilea rând de scaune e bun”, i-am răspuns lui Denis le Vot.

„Dar, dacă-mi permiteți și niște critici, vreau să vă spun că spațiul pentru bagaje nu-i chiar grozav în configurația cu 7 locuri, motorul pe benzină transmite cam multe vibrații în habitaclu atunci când funcționează și fantele pentru centurile de siguranță de pe rândul al doilea ar necesita o îmbunătățire. Ideea prinderii centurilor în montant e bună, dar implementarea e proastă”, am continuat eu.

Am punctat și explicat aceste lucruri și în materialul video, disponibil AICI. Anumite aspecte, cum ar fi prinderea centurilor în montant, sunt mai simplu de văzut pe video decât de explicat în scris.

Importanța interacțiunii

Denis le Vot a fost atât de interesat de comentariul meu legat de centurile de siguranță de pe rândul al doilea de scaune încât a insistat să mergem la o mașină și să-i arăt exact la ce mă refer. A făcut fotografii și video. Am profitat și noi, jurnaliștii, să-i facem lui le Vot fotografii cu Jogger HYBRID 140. Așa a apărut și fotografia care ilustrează acest articol.

Testele pentru presă sunt extrem de valoroase pentru producătorii auto pentru că pot primi sugestii de îmbunătățire a unei mașini, rapid, cu mult înainte să înceapă livrările către clienți. Ca idee, testele de presă cu Jogger HYBRID 140 au avut loc în Februarie 2023, iar mașina va fi disponibilă în showroom-uri din Iunie 2023.

De cele mai multe ori reprezentarea din partea mărcii auto, la evenimentele de presă, nu este chiar la cel mai înalt nivel. Iar interesul pentru reacțiile presei nu este întotdeauna atât de ridicat.

Acum e un pic diferit. Însuși directorul la nivel internațional pentru Dacia culege impresii, direct, discutând cu jurnaliștii invitați să conducă mașina.

Istoric vorbind, oficialii Dacia au fost mai aplecați spre a vorbi onest cu presa, la evenimente, decât reprezentanții multor companii auto. Așa că abordarea lui Denis le Vot nu e chiar surprinzătoare. Este însă un pic neobișnuită, prin profunzimea discuției și prin durata. Acesta este și motivul pentru care am ales să transpun această întâmplare în acest articol.

Calcule cu Jogger HYBRID 140

„Credeți că această soluție hibridă este potrivită pentru Jogger?”, întreabă Denis le Vot.

„Da, este. Ce mă surprinde este faptul că n-o extindeți la mai multe modele Dacia”, spun eu.

„Va fi. Acesta este doar primul model Dacia astfel echipat, dar va urma și pe altele, pe măsură ce lansăm modele noi. Marele nostru avantaj? Soluția e deja dezvoltată de Renault și este și amortizată. Noi o luăm de pe raft – simbolic vorbind – și o punem pe mașinile Dacia”, completează Denis le Vot.

Nu ratez șansa să-l întreb despre calcule. Cine cumpără Jogger HYBRID 140 și de ce? Pentru că, după calculele mele, doar din diferența de consum, versiunea hibridă se amortizează în peste 400.000 km față de o variantă pe combustie, clasică.

„Așa este. Noi n-am făcut această mașină neapărat pentru clientul tipic Dacia. Am făcut-o pentru cei care cumpărau break-uri cu 5 și 7 locuri de la alte mărci, plătind mult mai mult decât cerem noi pe Jogger HYBRID. Pentru acei clienți propunerea noastră este chiar accesibilă ca preț. Cine mai oferă un monovolum-break-crossover cu 7 locuri, hibrid, la 25.000 Euro?”, argumentează Denis le Vot.

Îi dau dreptate. Și continuă.

Imaginea contează

„Avem vreo problemă de imagine? Cred oamenii că suntem o marcă mai puțin… românească? Cum se vede noua identitate Dacia?”, întreabă Denis le Vot.

E clar că, ceva-ceva, i-a ajuns lui la urechi și e curios să afle mai multe pe subiect, eventual din alte surse decât cele pe care le-a consultat deja.

O discuție atipică cu șeful Dacia n-avea cum să continue fără un răspuns mai amplu:

„N-aș zice că Dacia are o problemă de imagine. Dar impactul începerii producției în Maroc a fost atât de mare în România încât oamenii nici nu mai știu ce se fabrică la Mioveni și ce nu. Apoi a venit Spring, din China. Cred că de aici vine ideea aceasta cu o marcă mai puțin românească. Dar cel mai important lucru ține de faptul că publicul habar n-are de cât de extinse sunt activitățile Dacia și Renault în România, pornind de la fabricația de mașini și componente, apoi mergând până la cercetare, inginerie și design. Pur și simplu marea majoritate a oamenilor habar n-au ce faceți în România”, i-am răspuns șefului Dacia.

N-am apucat să-i amintesc și de stelele puține pe care Dacia le obține la Euro NCAP. Deși toată lumea știe că structural mașinile sunt în regulă, o stea din cinci posibile reprezintă totuși un rezultat modest, care poate afecta imaginea.

Identitate vizuală nouă

„Cât despre noua identitate de brand a Dacia, eu cred că sunteți acolo, cu restul. Nu sunteți pionieri, dar nici întârziați. Sunteți acolo, alături de mărcile care acum se reinventează. Iau ca exemplu branding-ul cu alb. Volkswagen îl are pe gama de modele ID. Numele mașinilor e scris cu alb, în loc de litere volumetrice cu aspect cromat. Așa e și la Dacia, aveți moda cu scris alb. Și mai sunteți singurul brand care a schimbat complet identitatea, pentru toate modelele deodată. La alte mărci, și iar pomenesc Volkswagen, există un design special pentru gama de electrice, însă restul modelelor au rămas la fel”, am completat răspunsul meu.

Denis le Vot aprobă din cap și zâmbește.

„Mă bucur că se vede. Și cred că aveți dreptate. Facem în România tot mai mult. Vedeți noul Duster, cu 0% Paris și 100% București. România e foarte importantă pentru noi”, spune șeful Dacia.

Când spune de noul Duster, el se referă la următoarea generație, a treia, care urmează să fie lansată într-un orizont de timp nu foarte îndepărtat.

„E gata”, a spus Denis le Vot, fără să vrea să ofere mai multe detalii despre noul Duster.

Dacia, marcă europeană

„Mă bucur că se vede branding-ul nostru actual, proaspăt. Cost? La fel. Nu plătim mai mult pentru noile sigle. Dar unitatea estetică e wow și mă bucur că putem să o facem atât de coerent pe Dacia, fără costuri suplimentare. Și mai e un lucru. Cred că Dacia este o marcă despre care putem să spunem că este europeană. Este marca unui continent. Volkswagen este nemțesc. Renault este franțuzesc. Dar Dacia… eu cred că putem spune că e o marcă europeană, mai presus de orice. Sigur că originile sunt în România. Dar Dacia este atât de iubită în atât de multe țări din Europa încât eu o văd ca pe o marcă a întregii Europe”, explică Denis le Vot.

Uneori alambicat, dar așa apar informațiile noi. Am ales să redau această întâlnire (și discuție) sub forma unei povestiri. Astfel, aveți context și atmosferă.

Dacă vorbim doar despre informațiile brute, care e posibil să vă intereseze, acestea sunt:

  • Motorizarea de pe Jogger HYBRID 140 va veni și pe alte modele Dacia.
  • Noul Duster „e gata” și lansarea va urma într-un orizont de timp nu foarte îndepărtat.
  • Jogger HYBRID 140 este o mașină scumpă pentru un client clasic de Dacia, dar totuși accesibilă pentru cei care vin de pe alte mașini similare, de la alte mărci.
  • Noul branding Dacia îl costă pe producător la fel de mult ca vechiul branding.
  • Șeful Dacia este preocupat de imaginea mărcii și o vede ca fiind „europeană”.

12 comentarii

Dan 17 februarie 2023 - 10:53

Curios articol despre o mașină despre care nu se spune ce performanțe are. Trebuie căutate alte pagini.

Reply
Adrian Mitrea 17 februarie 2023 - 11:13

Ai trimitere directă spre mai multe informații despre mașină fix în pagina articolului pe care l-ai citit.
Alte lucruri pe care ai putea să le semnalezi că lipsesc sunt:
1. CV-ul lui Denis le Vot
2. Date istorice despre vânzările Dacia
3. Producția Dacia distribuită pe uzine
4. Evoluția prețurilor mașinilor Dacia de când marca a fost cumpărată de Renault
+ alte idei care prin care s-ar ajunge la o teză de doctorat pe Dacia, muncită un an, pe care n-ar citi-o nimeni.
Alte doleanțe mai aveți?

Reply
Șopârlita urbană 17 februarie 2023 - 13:48

Ha, am răs cu lacrimi

Reply
Decebal 18 februarie 2023 - 09:44

Foarte bun articol. Ar fi interesant ca si ceilalti jurnalisti sa scrie variantele lor de articole cu discutiile avute cu Mr. Denis.

Reply
Adrian Mitrea 18 februarie 2023 - 11:03

Discuția a fost aceeași, indiferent de cine o scrie.
Ca idee, urmărește-l pe Gabriel Dogaru de la profit.ro și autocritica.ro. El a mai fost sigur acolo. Poate va scrie, poate nu. Nu e obligatoriu să scrii un articol după o astfel de discuție. Eu am ales să fac aceste lucru pentru că am considerat că există valoare de informație pentru voi, cititorii.
Au mai fost dăți în care am participat la discuții la fel de interesante, dar n-am scris nimic, pentru că n-am avut timp. Eu am fost acolo să testez o mașină și să-i fac un review, ceea ce am făcut. Orice altceva este „extra”.

Reply
Lucian 17 februarie 2023 - 12:52

Salutare! Foarte bun articolul! Dacă nu ai fi uitat să întrebi de acele steluțe Euro NCAP era și mai bun. Chiar eram curios ce ar putea spune și dacă vor lucra la remedierea acestora. Deși… știm cu toții cum sunt acordate, mai nou, acele steluțe.

Reply
Eugen 17 februarie 2023 - 12:59

Felicitări Adrian foarte profi tot ce faci. Legat de masina, eu am o familie și copil, și nu ma vad cumpărând Dacia Hybrid atat timp cât nivelul de siguranță (structura/celula de sigurantanta) este printre cele mai slabe.7 locuri 7 potențiale victime. 25.000 euro nu mi se pare deloc un preț mic. Am însă o dilema… Logan 2 avea garantie la tabla 6 ani Logan 3 am înțeles ca are garanție 3 ani. Jogger sigur are tot 3 ani. Degeaba ai 8 ani garantie la baterie dacă ai la caroserie 3 ani și la cutia de viteze care am înțeles ca nu poate fi reparata tot 3 ani garantie.

Reply
Adrian Mitrea 17 februarie 2023 - 15:39

Salut, Eugen!
Mulțumesc. Legat de Jogger, testele Euro NCAP se bazează de fapt pe Sandero Stepway (și sunt extrapolate la Jogger). Structural vorbind singura problemă majoră pe care o văd este impactul lateral cu un stâlp. Plafonul și podeaua mașinii cedează repede, iar nivelul de intruziune al stâlpului spre habitaclu e mare. În rest consider că se comportă decent. Mai mult decât siguranța efectivă oferită de mașină contează enorm siguranța pe care șoferul este în stare să o asigure în deplasare. Ideea e că degeaba cumperi o mașină de 5 stele dacă n-ai investit niciun ban în cursuri de conducere defensivă, spre exemplu. Sau în anvelope bune.
Despre garanție n-aș ști ce să-ți spun în afară de ce găsesc pe site-ul Dacia, adică inclusiv faptul că Jogger HYBRID 140 poate avea o garanție extinsă maximă de 60 luni, în limita a 200.000 km, care costă opțional 1.131,66 Euro.
Îți las și niște link-uri utile (iar pentru informații suplimentare poți contacta Vocea Clientului Dacia)
https://www.dacia.ro/servicii/garantie-extinsa.html
https://cdn.group.renault.com/dac/ro/garantie/lista-preturi-dacia-extenso-februarie-2023.pdf.asset.pdf/22b877c50e.pdf
https://cdn.euroncap.com/media/68913/euroncap-2021-dacia-jogger-datasheet.pdf
https://youtu.be/DvC0uGf7BQo
https://youtu.be/ED2vWHBO_aw

Reply
Dinu 20 februarie 2023 - 16:18

Multumesc pentru informatii!
Imi place design-ul Dacia din ce in ce mai mult dar nu cred ca sunt in categoria lor de clienti pentru masina asta.

O observatie:
„Cine mare oferă ” -> Cine „mai ofera” (probabil).
P.S. Nu iti vanez greselile, pur si simplu imi sar in ochi. Posibil sa fie si de la faptul ca suntem din generatii diferite.
P.S.2 Nu postez pentru observatii / comentarii ci ca sa ai un articol cat mai apropiat de impecabil. Din punctul meu de vedere, poti sa nici nu publici comentariile mele. Daca iti folosesc observatiile, ma bucur. Daca nu, pot la fel de bine sa nu mai citesc/scriu.

Reply
Adrian Mitrea 20 februarie 2023 - 16:49

Salut, Dinu!
Mulțumesc și pe această cale. Nu mă voi supăra niciodată pentru așa ceva, chiar este foarte valoros pentru mine ce faci tu. Deși am citit articolul de două ori înainte de a-l publica, această greșeală mi-a scăpat.
Mă bucur că ești aici și că găsești valoare în aceste articole!

Reply
giga contra 26 februarie 2023 - 18:15

@ADRIAN MITREA esti cam agresiv in raspunsuri la comentarii … este o caracteristica ‘jurnalistica’ sau de alta natura ?

Reply
Adrian Mitrea 26 februarie 2023 - 22:12

Răspund așa cum primesc aceste comentarii. Ai un comentariu de bun-simț și începi mesajul cu o formulă de salut, îți voi răspunde la fel.
Începi comentariul ca un ghiolban, continui cu teorii ale conspirației și atacuri la persoană… îți voi răspunde la fel.
E simplu.

Reply

Lasa un comentariu