ROCHARGE 2022 a adus spre analiză și „disecție” 8 mașini electrice ale momentului, într-un tur memorabil realizat prin România. Cea mai accesibilă mașină dintre toate: Renault Megane E-TECH Electric. Cea mai scumpă mașină: Mercedes-AMG EQE. Mașina cu cea mai mare autonomie reală în urma testelor din turul #ROCHARGE 2022: Volkswagen ID.5. Acestea sunt câteva dintre informațiile cheie pe care vi le detaliez în acest articol. Bonus: câteva ponturi despre locuri și restaurante, dar și o radiografie a infrastructurii de încărcare pentru mașini electrice.
ROCHARGE by Vitesco Technologies a devenit un proiect multimedia de referință pentru publicația AUTOCRITICA și omul care a fondat-o: Mircea Meșter. În acest proiect, 0-100.ro și cu mine, Adrian Mitrea, figurăm pe lista invitaților, alături de nume mari din presa auto și din universul vast al creatorilor de conținut.
Formatul evenimentului presupune un echipaj format din doi oameni per mașină. În fiecare dimineață echipajul schimbă mașina. Astfel, la finalul celor 9 zile, toți cei 16 șoferi vor fi condus toate cele 8 mașini. Astfel, pot fi strânse date de consum, eficiență și autonomie foarte variate și veridice.
Una dintre zile, la jumătatea evenimentului, este de pauză. De aceea sunt 8 mașini și 9 zile de proiect.
În acest an #ROCHARGE a avut alături parteneri precum BT Leasing, Autonom, Enel X Way, MOL Plugee, Renovatio e-charge, MOON, Michelin și Server Config. Evenimentul a avut parte de acoperire inclusiv din partea Euronews România, după cum poți vedea AICI și AICI.
#ROCHARGE 2022: mașinile
- Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro
- BMW i4 M50 Gran Coupe
- Hyundai IONIQ 5 Luxury AWD
- KIA EV6 Long Range RWD GT Line
- Lexus UX 300E FWD Luxury
- Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC
- Renault Megane E-TECH Electric Iconic Optimum Charge
- Volkswagen ID.5 Pro Performance
Ca mașină de asistență a performat un Volvo XC60 Recharge T8 AWD PHEV. Un document cu specificațiile principale ale tuturor mașinilor, cu tot cu prețuri, este disponibil AICI.
Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro
În DEX s-ar putea pune „Audi” ca explicație pentru „neutru”. Iar Audi Q4 Sportback e-tron nu face excepție, fiind un Audi veritabil și… neutru. I-ai mai putea spune și „Elveția” mașinilor. Că-i disciplinat, bine făcut, curat în execuție și proiectare. Și… neutru.
Q4 Sportback inspiră robustețe, calitate și eficiență. De la gesturi simple precum închisul unei portiere, mergând până la textura materialelor, totul este fidel sloganului Audi – vorsprung durch technik (progres prin tehnologie). Și uite-așa, ținându-se de acest slogan, Audi a ajuns să facă o mașină electrică aproape imaculată.
M-a surprins plăcut este eficiența mașinii. Are 299 CP, tracțiune integrală și peste 2,2 tone, dar consumul cu greu trece de 23 kWh/100 km, orice i-ai face. Condus liniștit, pe drumuri naționale, este genul de mașină care se stabilizează în jur de 16 kWh/100 km.
Coroborate cu o baterie destul de mare, de 77 kWh (net), aceste cifre de consum/eficiență împing autonomia lui Q4 Sportback e-tron între 300 și 400 km, real.
Pe scurt, e o mașină electrică bine făcută, la care singurul minus nu-i neapărat al ei, ci mai degrabă al buzunarului. Pentru că 85.000 Euro cu tot cu TVA (pentru varianta testată) sunt bani mulți chiar și pentru cei mai înstăriți dintre noi.
Ca minusuri pot fi trecute lejer elemente precum tamburi de frână pe spate. Constructiv nu-i greșit sau ineficient, dar din principiu… să plătești atâta pe o mașină cu tamburi pe spate… pare cumva principial greșit. Sunt foarte curios când va renunța Volkswagen Group la acești tamburi și va pune discuri. Pentru că fără îndoială controlul de finețe al frânării se poate realiza mai bine cu frâne cu discuri, în loc de tamburi.
Tot un minus aș pune și în dreptul textele de pe orice afișaj. E pur și simplu mult text. Pare încărcat. Și asta e valabil pentru orice Audi. Cumva mă așteptam la o execuție mai minimalistă pentru gama Audi de mașini electrice, tot așa cum un ID.4 este fundamental diferit de un Tiguan. Ei bine, la Audi nu-i așa. Q4 Sportback e-tron zici că e orice Audi pe combustie, doar că… este electric.
După ce acest model a fost condus de toți cei 16 participanți în ROCHARGE 2022, media de consum a fost 18,7 kWh/100 km, iar autonomia medie reală 414 km.
BMW i4 M50 Gran Coupe
O mașinărie supremă pentru condus, BMW i4 M50 este exploziv și spectaculos. Și spre deosebire de alte mașini electrice BMW – mă gândesc aici la i3 sau iX – acest i4 arată ca un Seria 4 Gran Coupe, doar că-i electric.
Așadar, e mai apropiat de ideea de „BMW adevărat”, fapt care sigur îi va aduce vânzări bune și apreciere internațională.
Apreciez în mod deosebit finețea proiectării și a producției, pentru că absolut nimic nu pare lăsat la voia întâmplării. Materialele sunt foarte bune, iar setările suspensiei, direcției și motoarelor electrice sunt calibrate cu mare precizie.
Spre deosebire de alte modele BMW care poartă litera M, acest i4 M50 se simte mult mai docil și pare mai iertător. Cu toate M-urile pe combustie cu care am mers am avut mereu senzația că mă aflu la volanul unei mașini periculoase, gata oricând să mă ucidă dacă nu sunt 100% atent la cum mă port. Ei bine, la i4 M50 am simțit mai multă toleranță. Cel puțin până la un punct, că masa de 2,2 tone a mașinii sigur că-și spune cuvântul dacă sari prea mult calul.
Singurul minus pe care l-am găsit ține de rigiditatea la torsiune și modul în care este torsiunea „acceptată” de mașină: la trecerile peste anumite denivelări (mai ample) se aud scârțâieli din partea din spate. Îmi e neclar dacă sunt de la hayon sau de la bancheta spate, însă ele sunt acolo și m-au surprins neplăcut.
Per total, din toate cele opt mașini conduse în ROCHARGE 2022, acest BMW i4 M50 mi s-a părut cel mai mult că-și merită banii, fiind la fel de performant ca un M4, dar mai… accesibil. Deja BMW dă acest ton: mașina pe combustie M este mai scumpă decât mașina electrică M. Ori până nu demult mașinile electrice erau mai scumpe decât cele pe combustie. Uite că BMW ne arată că se poate și invers.
După ce acest model a fost condus de toți cei 16 participanți în ROCHARGE 2022, media de consum a fost 21,2 kWh/100 km, iar autonomia medie reală 383 km.
Hyundai IONIQ 5 Luxury AWD
Hyundai IONIQ 5 e un „cruiser” genial. Dar cu o suspensie dezamăgitoare.
Am așteptat mult să conduc IONIQ 5 pentru că, atunci când a apărut, mi s-a părut un semn de îndrăzneală extremă din partea Hyundai și un automobil promițător în specificații.
Suspensia, însă, m-a dezamăgit crunt. Nu bate, nu troncăne, dar e prea… „săltăreață”. Nici măcar pe drum drept și lin caroseria nu stă locului. Dansează permanent și parcă amplifică orice denivelare, în loc s-o atenueze. De la SsangYong-urile cu suspensii cu foi de arc n-am mai simțit așa ceva într-o mașină.
Pur și simplu ceva este profund greșit în setarea suspensiilor acestei mașini. Este singurul lucru semnificativ pe care l-aș schimba. Dar mai are și alte ciudățenii de care e bine să fii conștient.
Spre exemplu, n-are Apple CarPlay sau Android Auto wireless, ci doar prin cablu. Nu mă deranjează prea tare, că oricum țin mereu telefonul la încărcat, prin cablu. Și probabil la fel faci și tu. Cred că putem să cădem de acord că încărcarea wireless a telefonului în mașini este pur și simplu jenantă: încinge telefonul și alimentează 5% într-o oră. Așa că nu mă leg prea tare de faptul IONIQ 5 n-are wireless CarPlay sau wireless Android Auto.
Și antifonarea generală e modestă pentru cât de luxoasă e mașina în rest. Treaba cu antifonarea slăbuță e boală veche la Hyundai, pentru că și Kona Electric e la fel.
Ce am mai observat: volanul are un fel de bube pe el, zici că sunt mini lipoame de grăsime. Sunt imperfecțiuni care se văd de dedesubt, de la materialul din spatele pielii de pe volan. Mi se pare greu de trecut cu vederea așa ceva la o mașină de 60.000 Euro, preț de listă (pentru varianta testată).
În rest, IONIQ 5 e un cruiser genial, cum am spus mai sus. Scaunele sunt ergonomice și confortabile. Asigură un plus de răsfăț surprinzător, în față, pentru că au inclusiv suport pentru gambe. Iar pasagerii din spate sunt răsfățați cu un spațiu pentru genunchi nenecesar de mare.
Puterea e și ea acolo, dacă ai nevoie, grație a două motoare care dezvoltă împreună 300 CP.
Combinația de materiale e bine aleasă, la versiunea de top, care poate avea tapițerie albă (ca mașina din test) sau neagră. N-am găsit nimic care să nu-mi placă la atingere.
Designul cu mulți pixeli, stil 1970-1980, e super frumos interpretat și adaptat vremurilor pe care le trăim. Acest aspect este, desigur, o chestiune de gust. Dar n-am prea auzit pe nimeni să nu-i placă IONIQ 5 din perspectiva designului.
Și muzica sună bine, grație unui BOSE 7+1 performant, iar iluminarea ambientală te face să te gândești la un lounge exotic. Per total, jocul de forme, lumini, experiență audio și confort face din IONIQ 5 o mașină din care nu mai vrei să cobori decât atunci când ți se face rău de la tangajul suspensiei greșite.
După ce acest model a fost condus de toți cei 16 participanți în ROCHARGE 2022, media de consum a fost 17,8 kWh/100 km, iar autonomia medie reală 395 km.
KIA EV6 Long Range RWD GT Line
KIA EV6 este, fără dubiu, o vedetă a mașinilor electrice. Are și de ce. Turul ROCHARGE a fost a doua ocazie să o conduc în acest an.
EV6 impresionează prin prestanță și design. E o apariție care nu poate trece neobservată. Și setările de condus sunt mult mai bune decât la fratele său IONIQ 5, cu care împarte platforma tehnologică.
EV6 și IONIQ 5 sunt exemplul perfect de mașini cu bază tehnică aproape identică, dar care se comportă total diferit ca urmare a setărilor aplicate într-un caz și în celălalt.
EV6 este bine antifonat, plăcut la condus, stă bine pe drum, are frâne bune și pare mai sportiv și mai luxos în același timp.
Totuși, are niște minusuri semnificative pentru o mașină de 70.000 Euro cu tot cu TVA (versiunea testată). Cum ar fi faptul că scaunele oferă un confort mediu, nicidecum excelent, sau că pielea de pe volan are goluri de aer la intersecția unor cusături. Nici instalația audio nu-i excepțională, deși poartă etichetă „de firmă”.
Niciunul dintre aceste minusuri n-ar încadra mașina la categoria „mai bine o eviți și cumperi altceva”, dar mi se pare de bun simț ca dincolo de glorificarea lui EV6 să fie menționate și minusurile sale. În niciun caz nu-i o mașină de 70.000 Euro cu tot cu TVA, asta e clar inclusiv pentru cei care o vând.
După ce acest model a fost condus de toți cei 16 participanți în ROCHARGE 2022, media de consum a fost 17,7 kWh/100 km, iar autonomia medie reală 439 km.
Lexus UX 300E FWD Luxury
Lexus UX300 300E ratează la mustață șansa se a fi un automobil electric reușit al grupului Toyota.
De ce spun asta? Pentru că are un consum mare pentru performanțele sale (în jurul a 20 kWh/100 km, mediu) și are o baterie mică pentru anul 2022 (45 kWh net).
Standardul de încărcare CHAdeMO (fast charging stil asiatic) e cam perimat fiindcă stațiile de încărcare moderne au doar porturi CCS (în Europa), pe măsură ce toată industria auto îmbrățișează acest standard de conectivitate mașină-stație. CCS vine de la Combined Charging System și este un fel de USB-C al mașinilor electrice.
La curent alternativ (stații mai lente), UX300E se încarcă greu, cu 6,6 kW putere, la fel ca… Dacia Spring.
Deci vorbim de o mașină care costă peste 60.000 Euro preț de listă (pentru versiunea testată), care are consum mare, autonomie mică și care se încarcă greu.
Colac peste pupăză, nu indică nivelul de încărcare al bateriei, în procente, și nici nu arată pe undeva cât timp va dura încărcarea.
Din lateral și din spate e vizibil cum „atârnă” bateria, precum burta unei feline tocmai a fătat și care alăptează.
Sistemul multimedia fără touch, dar cu trackpad, ca la laptop, este îngrozitor de folosit, chiar și după ce te-ai obișnuit cu el.
Dar să fie acest Lexus o mașină atât de proastă?
Nu e.
Scaunele sunt foarte confortabile și bine proiectate pentru ergonomie aproape perfectă.
Există butoane fizice pentru comenzile principale și este ușor de folosit. Într-o eră în care butoanele fizice sunt abolite, acest Lexus vine mănușă pentru cei care încă mai vor un buton pentru orice. Totul e familiar, ușor de accesat și bine structurat.
Spațiul interior e bun și portbagajul spațios. Și materialele sunt bune, plăcute la atingere.
Suspensiile și direcția sunt plăcute la condus. Se simte preocuparea pentru reglarea fină a tot ce înseamnă contact dintre mașină și sol.
Văd această mașină electrică ideală pentru publicul mai în vârstă sau mai conservator, care preferă butoane în loc de touch și care are unde să încarce această mașină acasă. Dacă ai cum s-o încarci acasă și cauți simplitate + finețe în utilizare, acest Lexus s-ar putea să fie perfect, chiar și cu toate minusurile de mai sus.
După ce acest model a fost condus de toți cei 16 participanți în ROCHARGE 2022, media de consum a fost 19,1 kWh/100 km, iar autonomia medie reală 237 km.
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC
Configurat neutru, aproape tern, acest EQE din ROCHARGE strălucește cu adevărat noaptea. Acela este momentul său de glorie. Iluminarea ambientală directă și indirectă este spectaculoasă și include ceva foarte rar întâlnit: profilul scaunelor, pe lateral, iluminat.
Este un model „flashy”, în sensul de sclipitor, opulent. Și se conduce bine, precum un AMG veritabil. N-are agilitatea și precizia M-ului de la BMW, că așa sunt AMG-urile: mai brute, mai barbare, mai lipsite de feedback. Dar sunt monstruos de puternice, rapide și opulente.
Sistemul de operare MBUX mi se pare bun spre foarte bun. Are comenzi logice, bine structurate. Inclusiv posibilitatea de a alege între mai multe teme („skin-uri”) pentru instrumentarul de bord mi se pare binevenit și unic. BMW n-are așa ceva, iar la Audi implementarea e slăbuță.
Așadar, pe tot ce arunci ochii la acest Mercedes, răsare încântare.
Dar strict ca mașină electrică, acest EQE este destul de slab. În primul rând consumă enorm în condiții de frig, deci are și autonomie destul de mică (raportat la bateria uriașă de 90,6 kWh pe care o are). În al doilea rând, se încarcă lent folosind curent alternativ (AC): 11 kW. E normal pentru mașinile electrice din 2022 să se încarce astfel, însă la aproape 120.000 Euro cu tot cu TVA pretențiile sunt mai mari. Mai ales că Renault Megane E-Tech Electric se poate încărca cu 22 kW AC.
Nu în ultimul rând, calibrarea diverselor sisteme electronice este dezastruoasă: pedala de frână nu se simte niciodată la fel, mașina frânează singură în mod neașteptat când „se sperie” de diverse situații din trafic, iar bipăielile și avertizările de orice fel curg cu nemiluita, de parcă ar vrea intenționat să te facă cu capul.
Deci Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC este un automobil spectaculos, dar perfectibil și prea scump pentru ce oferă.
După ce acest model a fost condus de toți cei 16 participanți în ROCHARGE 2022, media de consum a fost 23,3 kWh/100 km, iar autonomia medie reală 393 km.
Renault Megane E-TECH Electric Iconic Optimum Charge
Renault Megane E-TECH Electric a fost cea mai accesibilă mașină din ROCHARGE 2022. E vorba despre un preț de pornire de 35.100 Euro cu tot cu TVA. Evident, mașina testată are un preț de 51.490 Euro cu TVA, fiind vârf de gamă.
Deși este un automobil electric excelent (detaliez mai jos), acest Renault m-a dezamăgit un pic. De ce? Pentru că în teorie se poate încărca cu până la 130 kW fast charge (DC).
Când l-am încărcat eu în ROCHARGE 2022 l-am conectat la o stație MOON de 75 kW. La 47% nivel de încărcare pentru baterie puterea de încărcare a fost de maximum 66 kW, timp de 2-3 minute.
Apoi a scăzut în jurul a 50 kW putere de încărcare și mașina estima că va ajunge de la 47% la 80% în 35 de minute. Iar de la 47% la 100% ar fi avut nevoie de o oră.
Să-mi fie cu iertare, dar orice mașină electrică modernă se poate încărca de la 5% la 95%, în mai puțin de o oră dacă îi dai o stație așa performantă.
Cum se poate să ai bateria aproape jumătate plină și să ai nevoie de o oră pentru a ajunge la 100%?! Este o încărcare DC (fast charge) foarte, foarte lentă, după standardele de azi.
Aceasta a fost singura neplăcere și, probabil, în timp, se va rezolva prin update-uri de software. Știu deja de la mărci precum Tesla, Ford și Volkswagen că prin update de software poate fi optimizată curba de încărcare.
În rest, Megane E-TECH Electric e un automobil superb. Punctul culminant, după mine, este instalația audio Harman Kardon cu care poate fi echipat opțional. Sună fantastic de bine, mai ales pus și prețul în context.
Suspensiile sunt reglate fin, rafinat (la polul opus față de Hyundai IONIQ 5). Scaunele sunt deosebit de confortabile, iar sistemul multimedia cu Google Automotive funcționează rapid, eficient și intuitiv.
Materialele sunt bune, confortul e bun, manevrabilitatea este și ea bună, puterea de încărcare la curent alternativ este excelentă (22 kW). Acest model este unul dintre puținele de pe piață care se poate încărca cu 22 kW / din 22 kW (cât îi poate da o stație oarecare de putere medie).
Și consumul bun este extraordinar de bun. Practic, acest Renault a fost cel mai economic model din toate cele opt. Dar n-a avut și autonomia cea mai mare, pentru că „rezervorul” (bateria) e mic (60 kWh) față de ce au celelalte mașini din tur (cu excepția lui Lexus UX 300E).
Cu tot cu minusul constatat de mine la încărcare, Megane E-TECH Electric este o mașină electrică reușită. Are un preț bun și cred că se va vinde ca pâinea caldă. În fond e o mașină bună, iar micile reglaje fine rămase nefăcute pot fi realizate și post-vânzare.
După ce acest model a fost condus de toți cei 16 participanți în ROCHARGE 2022, media de consum a fost 15,9 kWh/100 km, iar autonomia medie reală 382 km.
Volkswagen ID.5 Pro Performance
Am tot încercat să-i găsesc nod în papură lui Volkswagen ID.5, măcar din simplul motiv că așa-i cinstit, să zici și de rău despre o mașină.
Așa că, după îndelungi căutări, am găsit ceva ce mi-ar fi plăcut să fie altfel la ID.5. În drum spre Portal Village am ajuns prin niște hârtoape care au stresat caroseria destul de mult. Astfel, mi-a fost dat să aud sunete de torsiune. Așadar, deși e SUV, ID.5 nu-i făcut pentru drumuri forestiere dificile.
De asemenea, 204 CP (motorizarea de bază) sunt la limita submotorizării. Deși eu n-am simțit niciodată nevoia de mai mult, „doar” 204 CP se vor simți OK, dar nu WOW. Iar de la o mașină electrică e cumva așteptat, implicit, și acel WOW de la cum accelerează. Așa ne-a învățat Tesla.
Altfel, fix din cele mai mari minusuri se trag și cele mai mari atuuri ale lui ID.5.
Spre exemplu, pe drumul forestier plin de șanțuri (unde am ascultat torsiunea caroseriei), am descoperit și că roțile motrice spate nu sunt o problemă. Mașina urcă fără probleme spre orice pensiune vei vrea să ajungi cu o mașină. Chiar și în lipsa asfaltului, chiar și în lipsa tracțiunii integrale.
Oricum, există ID.5 GTX pentru cine vrea 4×4 (AWD, cu câte un motor pe fiecare punte).
Iar puterea de 204 CP este fix cât trebuie pentru un condus relaxat și care să favorizeze un consum mic. Implicit, o autonomie ridicată. Cum vei putea observa un pic mai jos, cu un consum bun și cu o baterie destul de mare, acest ID.5 a reușit să aibă cea mai mare autonomie dintre toate mașinile testate în acest eveniment.
Fix aceasta este esența unui Volkswagen. Poate că nu strălucește la nimic în special, dar când tragi linie… oferă cel mai mult. Exact ca un elev de nivel mediu, care nu-i nici corigent, dar nici olimpic. Prin constanța lui reușește mereu să ia câte un premiu III sau vreo mențiune. Iar uneori, în funcție de context, se alege și cu câte un premiu I.
Și uite așa ajunge ID.5 să fie și el WOW: e un SUV mărișor, are autonomie de până la 500 km, preț de pornire sub 55.000 Euro cu tot cu TVA (sau circa 70.000 Euro cu TVA pentru versiunea testată), cel mai mare portbagaj dintre toate cele opt mașini din test (549 litri), instalație de sunet bună, silențiozitate peste medie, reglaje optime pentru direcție și suspensii, sistem de infotainment bun, spațiu extrem de generos în habitaclu pentru toți ocupanții.
La toate acestea se adaugă sisteme de vânzare și post-vânzare performante. E vorba despre leasing/credit, CASCO și rețea de service extinsă. Deloc de neglijat: rețea de încărcare MOON la toți dealerii Volkswagen din țară.
Toate acestea sunt argumente care, luate împreună, sunt greu de găsit la orice altă mașină. Dacă nu chiar imposibil.
După ce acest model a fost condus de toți cei 16 participanți în ROCHARGE 2022, media de consum a fost 16,8 kWh/100 km, iar autonomia medie reală 462 km.
Locuri prin care am trecut în ROCHARGE 2022 și le recomand
Edenland a fost punctul de start al ROCHARGE 2022 și îl recomand cu căldură pentru toți pasionații de aer liber.
Mai recomand Portal Village, pentru deconectarea de la urbe, pentru reconectare cu natura și pentru design.
Huta Slavia este un popas unic în România și merită o vizită sau oprire, dacă sunteți prin zonă. O experiență culinară deosebită am avut și la Meridian Zero (în Cetatea Oradea).
Nu în ultimul rând, Conacul Archia: aici poți face echitație, mâncarea e bună și au și stație de alimentare pentru mașini electrice.
Ce poți lua de la partenerii ROCHARGE 2022
Vitesco Technologies, sponsorul principal al evenimentului, este un partener de tehnologie important pentru industria auto globală. Astfel, locurile de muncă disponibile la ei îți pot asigura un mediu de lucru modern și posibilități de creștere profesională practic nelimitate. Inclusiv la nivel internațional. După vizita la Vitesco Technologies din Brașov am rămas cu informația că la fiecare două secunde iese de pe linia de fabricație o componentă. Și că entitatea migrează rapid către electrificare, fabricând tot mai multe invertoare pentru mașini electrice și hibride. Asta pe lângă pompele de combustibil pe care le face de mai bine de zece ani în locul respectiv. Așadar, de la Vitesco Technologies poți să-ți iei job și carieră.
De la BT Leasing poți lua finanțarea de care au nevoie pentru o mașină electrică care-ți place. Au dobânzi foarte bune, de 2,5% pentru finanțările de mașini electrice și hibride, față de standardul de 3,5% pentru restul automobilelor. În plus, avansul poate fi cuprins între 10 și 80%. Asta se traduce în finanțare cât se poate de flexibilă pentru mașina pe care o vizezi. Așadar, de la BT Leasing poți lua bani.
De la Renovatio e-charge poți lua electricitate pentru mașina ta electrică sau hibridă. La nivel de 2022 ei au cea mai extinsă și mai performantă rețea de încărcare. Tarifele nu sunt cele mai mici din piață, dar nici cele mai mari, astfel că poate fi un „one stop shop” foarte bun. O singură aplicație și gata. Poți călători oriunde în România și chiar și în afara ei. Mai mult, pe lângă stațiile proprii Renovatio e-charge, compania are parteneriate de roaming cu E.ON Drive și IONITY. Astfel, a devenit foarte simplu să alimentezi o mașină cu energie de la Renovatio e-charge. La nivel național sunt peste 500 de puncte de alimentare de la acest furnizor, dintre care unele de 350 kW putere și foarte multe de 50 kW sau peste.
De la MOL Plugee, de asemenea, poți lua energie electrică. Marele avantaj al acestei rețele ține de faptul că este prezentă în benzinăriile MOL, ceea ce înseamnă că ai ce face pe durata încărcării. Ai la dispoziție toaletă, dar și mâncare, cafea – prin Fresh Corner. De regulă stațiile din rețeaua MOL Plugee sunt de 22 kW AC și 50 kW DC. Toate acestea se traduc într-un timp relativ redus pentru alimentare.
Și de la Enel X Way poți lua energie pentru mașina ta electrică. În acest caz prețurile sunt cele mai mici de pe piață, cu un cost maximal de 2,09 Lei pentru 1 kWh livrat în regim fast charge. Asta la nivel de 2022. Desigur, prețurile sunt volatile pentru orice bun și pot fi diferite în momentul în care tu citești aceste rânduri. De notat este faptul că Enel X a devenit Enel X Way și că rețeaua lor a ajuns la peste 240 puncte de încărcare în România, în 2022.
De la MOON poți lua tot energie. Si mai mult decât atât. Pentru că ei au gândit pachete tehnologice pentru companii astfel încât instalarea de stații de încărcare la pensiuni, hoteluri și sedii de firmă să fie mai facilă. Așadar, nu sunt doar stații de încărcare, ci și consultanță și servicii financiare. În 2022 energia electrică furnizată la stațiile MOON „curge” prin aplicația Renovatio e-charge.
De la Autonom poți să-ți iei mașină electrică sau hibridă în leasing operațional, cu toate serviciile necesare pe lângă mașină incluse (asigurări, revizii, anvelope, asistență rutieră). Așadar, Autonom poate fi un bun partener pentru firma ta. Ca persoană fizică, cu Autonom te vei intersecta, cel mai probabil, dacă vrei să închiriezi o mașină. Special pentru mașinile eco, Autonom a dezvoltat Business Green.
În mod evident, de la Michelin poți să-ți iei anvelope pentru orice mașină. Ceva tot mai important pentru Michelin a devenit crearea și vânzarea de anvelope speciale pentru mașini electrice. Un exemplu în acest sens este anvelopa Michelin Pilot Sport EV.
Nu în ultimul rând, de la Server Config poți să-ți iei aproape orice fel de echipament IT&C recondiționat (refurbished). Parte a economiei circulare, Server Config – o firmă 100% românească din Aleșd – crede în programele de tip second-life pentru echipamentele IT&C. Și se diferențiază de alte companii similare prin niște standarde calitate foarte riguroase. O mare parte dintre clipurile și fotografiile din ROCHARGE 2022 au fost editate folosind echipamente de la Server Config.
ROCHARGE 2022: concluzii
- Să încărcăm 8 mașini electrice simultan prin locurile din România în care am poposit a fost ușor. Iar dacă noi am reușit cu 8 mașini electrice deodată, probabil că te vei descurca și tu cu una singură.
- Infrastructura de încărcare din România arată tot mai bine, la nivel de 2022. Asta nu înseamnă nici că-i „gata” și nici că e perfectă. Dar investițiile în domeniu sunt palpabile și se văd. Viața cu o mașină electrică în 2022 e mult mai ușoară decât era în 2015.
- Mașinile electrice de peste 50.000 Euro cu tot cu TVA au ajuns deja la autonomii reale de peste 300, 400, chiar 500 km. Dacă stai la casă și ai o mașină de peste 50.000 Euro, iar aceasta nu-i electrică… înseamnă că ești foarte prost informat. Următoarea sigur va fi electrică.
- Prețurile energiei electrice au luat-o razna. Electricitatea s-a scumpit considerabil în 2022, față de 2021, iar fluctuațiile de la un furnizor la altul sunt enorme. Așadar, e nevoie să fii foarte atent la furnizor. Fie că e vorba despre furnizorul de acasă, fie că e vorba despre furnizorul la care alimentezi mașina electrică atunci când te deplasezi prin țară sau în afara ei.
Fotografiile din acest articol poartă semnătura a doi fotografi excepționali: Ciprian Mihai și Bogdan Paraschiv.
Deși acest articol a fost generat în urma unui eveniment cu mulți sponsori în spate, niciun cuvânt din cele scrise n-a fost impus de cineva.
2 comentarii
Felicitari pt experienta participarii la RoCharge 2022!
Ce evolutie in atitudinea producatorilor traditionali fata de piata BEV din Romania comparativ cu 2019, https://0-100.ro/etichete/electricromania/ ! De la 5 masini (i3, Zoe, Leaf, e-Golf si un e-tron) la 8 masini de peste 50000 EUR varfuri de gama la fiecare producator si o lista nesfarsita de sponsori.
Nu stiu daca nu compar mere cu pere, dar am impresia ca VW a reusit sa scada consumul kWh/100km.
Daca la lansare ID3 m-a surprins neplacut cu un consum sensibil mai mare decat competitorii de la Hyundai-Kia, acum ID5 are un consum comparabil (chiar mai mic, dar Ioniq5 si EV6 sunt ceva mai mari). Am auzit ca s-au facut ceva actualizari de soft la ID3-uri, ai constatat cumva o reducere a consumului la ID3-ul personal?
Salut și mulțumesc!
Așa este, acum oferta de mașini electrice este mult mai mare față de 2019. Sunt mașini mai diverse, pentru diverse bugete și așteptări.
Volkswagen a reușit să optimizeze platforma MEB pe care sunt construite mașinile din gama ID, în principiu printr-un software mai bun.
Ca idee, ID.5 este mai mare decât IONIQ 5 și decât EV6. Practic, ID.5 a fost cel mai mare (a se citi spațios pentru pasageri și bagaje). Eficiența lui (și autonomia record) vine și din faptul că nu e foarte puternic, are 204 CP, iar bateria este mare: 77 kWh net. E o combinație bună pentru cine vrea o mașină bună la toate.
La ID.3 personal a scăzut consumul iarna aceasta față de anii anteriori în principiu mulțumită noului software, versiune 3.0, care nu mai încălzește bateria inutil. Astfel, drumurile scurte, de 20-40 min, pot fi parcurse cu un consum înjumătățit acum (20 kWh/100 km față de 40 kWh/kWh). Nu e neapărat o laudă sau de aplaudat pentru că așa ar fi trebuit să fie de la început. Practic, Volkswagen a reparat o greșeală prin noul algoritm de încălzire a bateriei.