Motorul cu ardere internă moare rapid, în contextul în care doar 33% dintre clienții de automobile spun că ar mai cumpăra așa ceva, la următoarea achiziție de mașină, reiese dintr-un studiu al Băncii Europene pentru Investiții (BEI). În contrapartidă, 67% dintre respondenți spun că viitoarea lor mașină va fi hibridă sau electrică. Studiul mai arată preocupări deosebite ale oamenilor pentru reducerea emisiilor: 78% dintre respondenți spun că fac tot ce pot, iar 54% dintre tinerii europeni spun că deja își cumpără haine second hand pentru a reduce poluarea.
În 2021 au fost înmatriculate 9,7 milioane de autoturisme în Europa, conform datelor ACEA. Dintre acestea, aproximativ 9,1% au fost electrice, după cum reiese dintr-un alt raport ACEA.
Se va ajunge rapid la 28% cotă de piață pentru EV, 39% cotă hibrid și 33% pentru benzină sau diesel.
Aproximativ 33% dintre clienții europeni de automobile vor alege o motorizare pură diesel sau benzină când își vor schimba mașina. Alți 39% vor alege ceva hibrid, iar 28% ceva pur electric, potrivit studiului BEI.
Acesta este un indicator foarte bun despre cum va arăta piața de automobile în doar câțiva ani.
Europa ● China ● SUA ● România
Când vine vorba despre zone ale lumii, clienții europeni tind să meargă pe hibrid ca primă opțiune (39%). Benzina sau dieselul sunt pe locul al doilea (33%), iar varianta electrică este încă pe ultimul loc (28%).
Spre comparație, clienții chinezi au ca primă opțiune mașina electrică (44%), americanii au ca primă opțiune ceva hibrid (38%).
Românii intră în top cinci printre cei mai dispuși europeni să renunțe la motorizările pure benzină sau diesel. Ei sunt puternic orientați spre hibrid și electric. Aproximativ 81% dintre respondenții români spun că vor alege hibrid sau electric. Astfel, sunt mai dispuși la schimbare cu 14 puncte procentuale mai mult decât media UE.
Interesantă este segmentarea pe vârste, care arată că oamenii de 30-65 de ani din UE ar alege ceva hibrid, în timp ce respondenții mai tineri (15-29 ani) pun hibridul pe ultimul loc (31%), dar în schimb ar alege fie ceva pur benzină sau diesel (35%) sau ceva electric (34%).
Motorul cu ardere internă moare rapid
Din concluziile studiului legate de piața auto se poate observa cum, în aproximativ cinci ani, preferințele publicului s-au schimbat radical. Mașinile electrice erau privite drept niște curiozități, iar acum sunt văzute ca o alternativă viabilă.
Dacă în urmă cu cinci ani varietatea de mașini electrice și hibride era destul de redusă, iar costurile de achiziție mari, în prezent aproape orice marcă auto are măcar un model electric în gamă și mai multe hibride.
Fiind abia 2022, este foarte probabil ca utilizatorii de automobile să renunțe la diesel și benzină cu mult înainte de termenele avansate de diverse state din Europa ca ani în care vor interzice vânzarea de mașini noi pe combustie (anii 2030, 2035, 2040).
Studiul BEI complet poate fi accesat AICI, iar comunicatul despre specificul pieței din România AICI.
Citește și…
- Câtă energie ne trebuie pentru mașinile electrice
- Mașinile electrice și jargonul. Ce înseamnă SOC, OCPP, GOM
- ROCHARGE 2021: o experiență prețioasă cu 8 mașini electrice și câteva locuri de poveste
18 comentarii
cand, dupa terminarea garantiei, pe proprietari o sa-i coste o avere sa inlocuiasca bateriile sau pe masura ce povestile se inmultesc or sa se razgandeasca rapid… a se vedea proprietarul de Tesla 2013 care si-a incendiat masina care avea nevoie de baterii noi de US$ 22K ( vezi https://www.roadandtrack.com/news/a38622269/this-tesla-owner-blew-up-his-car-to-avoid-a-dollar22000-repair/ ) sau proprietarul de Nisan Leaf 2013 care a fost sfatuit sa-si ia o masina electrica noua atunci cand bateria s-a degradat substantial (vezi https://www.cbc.ca/news/gopublic/nissan-leaf-electric-vehicle-new-battery-1.5769998 ). Sigur se poate intampla si la motoarele pe benzina/diesel, dar e mai usor de gasit un motor reconditionat sau luat de pe masinile nereparabile.
@dodoi
Eh, hai să spunem lucrurilor pe nume:
Dacă la o mașină diesel care a costat peste 100.000 Euro ți se strică după 8 ani motorul și transmisia, și pe aia ieși mai ieftin dacă o arunci în aer, în loc s-o repari.
Asta așa, simplu spus.
Realitatea e că dacă băiatul ăla voia să o repare mai ieftin, nu la reprezentanță, putea găsi baterii mai ieftine (dezmembrări sau aftermarket) ca să-și repare Tesla lui Model S din 2013.
Așa… a dat sigur mai mulți bani să arunce mașina în aer și să facă spectacol decât să o repare. Un psiholog bun ți-ar spune că a fost nevăzut când era mic, că are nevoie de atenție și că are apucături piromanice. Se vede pe chipul lui că jubilează în fața camerei de luat vederi. Așa celebritate n-a cunoscut în viața lui și a plătit în dinamită pentru ea. Dacă repara mașina cu banii ăia nu mai știa nimeni povestea lui.
Și mai e o chestie: pe măsură ce vor fi mai multe mașini electrice în piață, pe atât vor fi mai ieftin de reparat (bateriile și alte componente).
Noroc!
Subiect 1 – stresuri reale sau nereale legate de electrice
Pe langa „range anxiety” acum este promovata si aceasta anxietate ca dupa 8-10 ani trebuie schimbat acumulatorul cu totul … nu stiu de ce producatorii nu comunica clar pe aceste teme atat de sensibile – trebuie sau nu ? (doar trebuie trait cu o autonomie in scadere? 60% =>50%…). Sau poate ca solutia e in noi tipuri de acumulatori: https://www.go4it.ro/content/auto/masinile-tesla-s-ar-putea-ieftini-19181490/
Subiect 2 – Pretul
E greu sa justifici economic cumpararea unei electrice. Si hibridele au preturi foarte mari, aproape imposibil de justificat doar prin consumul mai redus … totul s-a scumpit fantastic in domeniu auto in ultimul deceniu. Acum 10 ani gaseai masini de clasa D la 20 keuro (la oferta) acum daca ai noroc gasesti la 30 keuro. Vorbim de scumpiri de 50%. La masini de clasa mica este si mai rau.
Oricum traim intr-o ipocrizie planetara. Pe de o parte toti vrem SUV-uri, ceea ce inseamna poluare cu 30-40% mai mare, atat la achizitie, cat si pe durata de exploatare a masinilor. Pe de alta parte toti vrem sa poluam putin. Pai nu e mai eficient sa-ti cumperi berlina/hatch/break cu motor normal sau micro/mild hibrid , decat un SUV PHEV sau electric?
Vor fi probleme spre electrificare, dar directia e clara. In tarile dezvoltate termicul e mort. Bine ca scapam de diesel la masinile mici, cea mai imputita tehnologie dupa carbune.
Cel mai simplu mod de a afla ce tehnologie nu are logica si va disparea e sa ne uitam la ce prefera romanii, natia cu cel mai mic IQ din EU: diesel.
Păi tocmai, că studiul BEI spune că 81% dintre români preferă hibrid sau electric. Nu diesel.
Dieselul nu e o tehnologie împuțită. Problema este că a fost impus și subvenționat pentru autoturisme, care intră în orașe. Autocamioanele mari americane merg în afara orașelor. Aceeași criminali au ridicat pragul la noxele de oxizi, mult mai jos în SUA, ca să poată impune dieselul la autoturisme. Producătorii au mințit cu nerușinare ca să bage autoturisme Diesel și în SUA, acoperiți de complicii de la EU care au otrăvit orașele din Europa. Cine sunt ăia? Aceiași care impun acum propulsia electrică când în toată Europa așa zisa energie verde face maxim 25% din energia electrică. Se numește UNIUNEA EUROPEANĂ. Și dau subvenții denaturánd piața și cheltuind banii altora ca să-i mofturilor electrice. Ce e mai jegos să zici că un hibrid consumă 1/l la 100 km când el are un motor mai mare ca similara mașină cu motor termic?
Se pare că până la urmă se poate schimba bateria la Nissan Leaf-urile vechi. Mai jos un caz de schimbare în scop de upgrade: https://fullycharged.show/episodes/return-of-the-leaf-robert-drives-his-range-extended-ev-home-from-holland/
Cât despre Tesla model S 2013 din articol, a mers totuși 8 ani cu bateria aia; ar fi fost interesant dacă ar fi detaliat care anume era problema bateriei, dacă chiar nu se mai putea face nimic cu ea. Oricum era clarificat mai câștigat dacă încerca să vândă mașina!
Adrian, da-mi voie sa consider studiul acela drept o ipocrizie. Citez:
„The results from this release focus on citizens’ individual behaviour and the actions they are taking to combat climate change.”
Atitudinea cetatenilor fata de schimbarile climatice, particularizata in optiunea acestora pentru tipul de autoturism pe care au intentia sa il cumpere, ar fi fost reflectata in mod corect si impartial daca guvernele ar fi lasat piata auto sa functioneze liber. Dar, atunci cand in majoritatea tarilor din Europa pretul unui litru de combustibil „bate” catre 2€ – din care cca. jumatate sunt taxe catre stat, atunci cand aproape toate guvernele fie au impus deja fie urmeaza sa introduca masuri prohibitive impotriva masinilor cu motoare termice, este stupid sa ne miram de virarea comportamentului cumparatorilor.
Ca sa fac o comparatie fortata, este ca si cum de maine guvernele ar introduce o taxa zdravana pe purtatul incaltamintei pe strada, din motive presupus ecologice. Brusc, o statistica in genul celei de mai sus ar arata faptul ca oamenii vor prefera sa mearga desculti intrucat, vezi Doamne, este o actiune prin care acestia combat schimbarile climatice.
Mai da-mi voie sa iti aduc aminte de faptul ca, incepand cam de prin ultima parte a aniilor ’80, guvernele europene au incurajat vanzarea de autoturisme cu motoare Diesel, intrucat acestea ar fi fost mai putin poluante decat cele pe benzina. Oamenii s-au conformat, iar masinile cu motoare Diesel s-au vandut in draci. Cum ar fi aratat rezultatul unui „studiu” precum cel mentionat in articol, dar efectuat in 2000? Scandalul Diesel il cunoastem acum, cu totii, foarte bine. Brusc, toti cei care au cumparat autoturisme Diesel „motivati” de guverne sunt acum aratati cu degetul si fortati sa renunte la ele.
Iata-ne in valul de electrificare. Peste noapte, motorul termic a devenit paria. Exista insa analize bine fundamentate asupra impactului ecologic pe termen lung a productiei masive de baterii? Sunt bine puse la punct proceduri de recuperare / reciclare a acestora? S-a stabilit o strategie de dezvoltare a productiei nepoluante de energie electrica si a retelelor de distributie a acestei energii, sincrona cu cresterea exponentiala a parcului de autoturisme electrice? Nu. Se merge orbeste, exact cum s-a mers in cazul motoarelor Diesel.
Si un ultim amanunt: exista si studii care par sa indice faptul ca, in timpul pandemiei, nivelul de reducere a poluarii cauzate de traficul de vehicule personale a fost semnificativ mai mic decat se estimase anterior. Cu alte cuvinte, se pare ca traficul de autoturisme proprietate personala polueaza mult mai putin decat se sustine oficial.
Va invit sa analizati singuri cele de mai sus si sa ganditi „out of the box”.
Salut!
Studiul acela poate fi văzut și în cheia descrisă de tine. Dar per total studiul nu se uită la cauze, ci la efecte.
Constrângeri au fost și vor fi mereu.
Când oamenii n-aveau petrol, mergeau pe jos și pe cal sau alte animale.
Când oameni au drumuri proaste, cumpără SUV-uri.
Când oamenii au carburant fosil scump, cumpără electric.
Deci studiul aruncă un ochi spre intențiile actuale ale oamenilor, care vor conduce la ceea ce vom avea în viitorul apropiat. Care sunt cauzele pentru care ne îndreptăm în acea direcție contează mai puțin. În esența omenirii stă puterea de adaptare. Și exact asta vom face. Studiul acesta spune doar cum ne pregătim adaptarea. Iar asta nu-l face o ipocrizie.
Manipulare jegoasă, hibridul este un măgar care se da cal: ARE MOTOR TERMIC CU CILINDREE ȘI PUTERE MAI MARE DECÂT SIMILARULUI FĂRĂ MOTOR ELECTRIC. Și poluează pe măsură în ciuda consumurilor aberante de 1l/100 km spuse cu tupeu de producători. Să spui că motorul termic moare rapid este o răstălmăcire a realității, spusă cu tupeu. Iar EV nu s-ar vinde nici la jumătate dacă nu s-ar da subvenție plătită din impozitele contribuabililor. Să dai subvenție la stațiile de încărcare în loc să faci școli decente la țară e o mare mizerie: să dai bani celor care au pentru mofturi în locul nevoilor reale.
Chiar daca este de cilindree mai mare, motorul de la o masina hibrida functioneaza mai putin timp (din cauza existentei bateriei) si in parametri optimi, spre deosebire de masina fara baterie, unde trebuie sa schimbi mereu vitezele ca sa aduci motorul in parametrii optimi. Daca nu ai inteles acest mecanism normal ca ti se pare ca masinile hibride nici nu ar trebui sa existe.
”Hibridul , NU este nici ”cal” nici ”magar”,este ”catir ”. Toti constructorii in domeniuu ,la nivel mondial 2022 ,inca fabrica motoare otto si diesell ,avind la baza aceleasi principii constructive vechi de peste un secol ,respectiv ;Raportul de comprimare constant si Succesiunea timpilor functionali . Analizind fenomenele fizico – mecanice rezultate, am constatat ; Actualele motoare otto si diesell ,la nivel mondial 2022, NU pot indeplini conditiile ; econoice ,rentabile ,ecologice – calitativ si cantitativ . Actualele motoare ,NU sunt, si nici Nu pot fi controlate electronic, direct – fundaental datorita raportului de coprimare constant . Actualele motoare otto si diesell ,la nivel mondial 2022, NU indeplinesc conditia de ”ADAPTARE” la trafic, respectiv ;traficul urban si traficul de autostrada . Pe pagina mea de facbook ,prezint prototip la nivel functional pe Dacia – 1300 ,Motor cu raport de comprimare variabil , cu doua trepte volummetrice controlate electric s-au electronic . Rezultate fara concurenta la nivel mondial ,din punct de vedere ;economic,rentabil,ecologic – calitativ si cantitativ .
Wishful thinking … cifre manipulate. A se vedea ca in primele 2 luni ale 2022 in Europa cel mai bine s-a vandut termica ieftina Dacia Sandero si nu electrica ‘performanta’ Tesla Model 3 !
Mai Adriane, ai devenit mai toxic ca propaganda rusa, minti de ingheata apele, sa-ti fie rusine !
Care-i minciuna? Ai și dovezi?
Concluzia mea: e foarte trist să văd oamenii care atacă alți oameni doar pentru a apăra niște fumigene!
In viitorul eventual apropiat va fi intr-adevar o optiune viabila. De fapt, acesta este viitorul !
La ora actuala, insa, mai ales in partea de lume in care traim, nu, inca nu este Timpul are valoare, si nu ma vad stand cate doua ore intr-un stabiliment de pe cine stie care sosea, butonand telefonul, asteptand cuminte sa se miste acul de la 25 la 65%….
Altfel, in oras, DACA SI NUMAI DACA stai la casa si astfel ai unde sa o incarci fara sa faci acrobatii cu timpul si energia ta, da, masina electrica este o placere. Am condus (inchiriate) si, sincer, le iubesc.
Dar nu sunt practice intr-un oras mizerabil ca Bucurestiul, cu blocuri peste blocuri, si masini peste masini. Unde o incarci ? Te duci o data la doua zile la mall ? Sa fim seriosi. Plus ca cine stie cat va mai dura a) subventia acordata de guvern si b) incarcarea gratuita sau subventionata. Nimic nu poate ramane vesnic gratis pe lumea asta.
Radu, cam orice mașină electrică modernă se încarcă rapid COMPLET în mai puțin de o oră. Nu de la 25 la 65% în două ore.
În rest ai dreptate. Adopția mașinilor electrice ține de mulți factori, prețul și infrastructura fiind criterii cheie.
Pentru mulți oameni care stau la curte, mașina electrică este deja prima opțiune. E suficient să conduci prin zonele de case din București și vei vedea că este câte o mașină electrică pe fiecare stradă (în medie).
Eu locuiesc într-un cartier mediu-inferior de case (ca nivel de trai) și am multe Dacia Spring, Volkswagen e-up! ZOE, i3 și ID.3 prin preajmă. Oamenii practici au înțeles rapid avantajele (mai ales că pot încărca acasă oricând doresc).
Cit timp exista petrol si gaze , motorul termic cu piston NU va disparea ! Problema acestor motoare o reprezinta principiile constructive vechi de peste un secol ,respectiv ; Raportul de coprimare constant si Succesiunea timpilor functionali . Datorita acestor principii vechi ,actualele motoare otto si diesell ,la nivel mondial 2022, NU pot indeplini conditiile ;economice ,rentabile,ecologicie – calitativ si cantitativ . Actualele motoare ,NU sunt, si nici NU pot fi controlate electronic, direct – fundamental datorita raportului de comprimare constant. Actualele motoare la nivel mondial 2022, NU indeplinesc conditia de ”ADAPTARE” la trafic, respectiv ; traficul urban si traficul de autostrada ,poluind mediul si consumind excesiv combustibil . In concluzie ,actualii constructori , incapabili, vor sa renunte la actualele motoare ,asa cum au fost concepute acum peste un secol ,desi sunt solutii. Solutii inlocuitoare . pe pagina mea de facebook ,prezint , Prototip la nivel functional , ”Motor cu raport de comprimare variabil” , cu doua trepte volumetrice ,astfel ; Prima treapta volumetrica ,reprezinta ~35% ,destinata traficului urban ,viteza de deplasare de pina la 60km./ora ,1500rot./min..Aceasta treapta volumetrica ,are caracter functional permanent dupa pornire ,favorizind pozitiv ,si pornirea fara probleme in conditii de iarna . Depasind 60km./ora, 1500rot./min., in traficul de autostrada ,este activata ”progresiv” si treapta a doua volumetrica,care reprezinta ~65%,formind la solicitare maxima ,un intreg 100% cu prima treapta voluetrica . Activarea – Dezactivarea treptei a doua volumetrica , ”partial s-au total”, conditionata de solicitare si conditiile din trafic ,supravegheat ,controlat si executat electric s-au electronic . Prin implementarea acestui proiect pe orice motor otto si diesell ,se obtin rezultate fara concurenta la nivel mondial ,din punct de vedere ;economic ,renttabil,ecologic – calitativ si cantitativ . Pe YouTobe, Atchinson Toyota, SAAB ,NISSAN , prezinta preocupari in domeniul motoarelor cu raport de comprimare variabil ,prezentind fiecare solutia lor constructiva . Propulsia electrica, va prinde piata ,doar daca va concura actuala propulsie otto si diesell , cel putin din punct de vedere al autonomiei de deplasare .