Acasa Ford Vizită la Ford Trucks Istanbul: expansiunea spre Vest începe cu România ca exemplu de urmat

Vizită la Ford Trucks Istanbul: expansiunea spre Vest începe cu România ca exemplu de urmat

de Adrian Mitrea

Designer Ford Trucks (sursa – Ford Trucks)

Camioanele Ford sunt tot mai prezente pe șantierele și străzile din România, dar puțini știu de unde vin, cum sunt proiectate ori produse și cât de mari sunt ambițiile producătorului Ford Trucks, localizat în Istanbul, când vine vorba despre expansiunea spre Vest. Doar un mic indiciu: România e văzută ca un exemplu de urmat. Am fost în vizită la centrul de cercetare și dezvoltare al Ford Trucks din Istanbul să înțeleg mai bine și această nișă auto: camionul.

Relația dintre americani și turci, având ca liant industria de camioane, e deja foarte veche: 1960. Atunci, în perioada 1960-1966, au fost asamblate în Turcia pentru prima dată camioane Ford (seria F600). Acum s-a ajuns la F-MAX, cel mai nou și mai performant cap tractor al Ford Trucks, gata să străbată Bătrânul Continent în lung și-n lat. Cei născuți înainte de 1985 sigur vă amintiți de camioanele roșii Coca-Cola prezente în toată România – erau Ford Cargo 1812, modele produse între 1985 și 1998 în Turcia.

Ce a fost la început doar asamblare americano-turcă, la Sud-Est de România, a devenit, în aproape 60 de ani, o afacere mult mai complexă, cu producție în mai multe fabrici, centru de cercetare și dezvoltare (R&D), cu vânzări anuale de 7 miliarde dolari, dintre care 5,7 miliarde dolari sunt exporturi (restul fiind vânzări locale). De asemenea, numărul de angajați a evoluat constant: acum sunt 10.600 salariați la Ford Trucks în Turcia, dintre care 1.500 sunt ingineri.

Angajati Ford Trucks (sursa – Ford Trucks)

Și fix în fieful inginerilor am ajuns – eu și colegii mei jurnaliști – invitați să vedem ce înseamnă Ford Trucks, din perspectiva cercetării și dezvoltării. Am mai văzut alte asemenea centre, dar pentru autoturisme: Ford în Koln, BMW în München, Opel în Russelsheim, Continental în Hanovra, Bosch în Boxberg, Renault Technologie Roumanie în Titu.

Elemente din toate acestea poți să vezi și în industria de camioane, la Ford Trucks în Istanbul. Filosofia globală Ford prevede ca orice vehicul care poartă ca siglă „ovalul albastru” să se conducă exemplar, de la Fiesta și până la… F-MAX.

Ford F-MAX (sursa – Ford Trucks)

N-am condus niciodată un camion. Până acum. Am intrat cu Ford F-MAX pe Istanbul Park, într-o zonă rezervată doar pentru noi. Tot aici, pe Istanbul Park, alergam pentru prima dată cu peste 250 km/h într-un Porsche 911, tot la un eveniment de presă, acum câțiva ani.

De data aceasta e vorba, însă, despre camionul F-MAX. Promisiunea Ford este respectată: acest camion se conduce extraordinar de ușor, ergonomia e chiar mai bună decât în unele autoturisme și totul pare familiar ca design și poziționare. Inclusiv TCO (Total Cost of Ownership) pare să fie de partea lui F-MAX și a altor camioane Ford Trucks, din moment ce tot mai multe companii românești din transporturi, construcții și servicii trec la Ford.

Ford F-MAX (sursa – Ford Trucks Romania)

Asta observă cu bucurie și Selim Yazici, director Ford Trucks pentru Europa de Est și Balcani: „Piața din România este o surpriză foarte plăcută pentru noi. (…) Clienții au observat rapid avantajele gamei Ford Trucks, iar vânzările și cota de piață au crescut semnificativ în fiecare an. Spre exemplu, anul trecut eram la 4,7% cotă de piață, iar acum am ajuns deja la 7,7% și credem că vom crește mai mult până la final de 2019”.

Pe lângă vânzările în creștere, explică Selim Yazici, clienții de camioane din România – transportatori, firme din servicii, etc – au deja comportamentul unei piețe mature: contează tot mai mult confortul și siguranța angajatului; sunt tot mai atenți la TCO și folosesc soluții moderne de management al flotelor. Iar evoluția și comportamentul clienților din România le arată celor de la Ford Trucks că expansiunea comerțului către Vest n-are cum să fie altfel decât o reușită.

Selim Yazici (sursa – Ford Trucks)

În urma târgului internațional de vehicule comerciale de la Hanovra, oficialii Ford Trucks spun că au primit peste 70 de cereri de la companii care vor să devină dealeri în Europa pentru aceste camioane. În România operațiunile au demarat efectiv în 2017, prin AIC Truck S.R.L. – avându-l ca Director General pe Stefano Albarosa, cunoscut în piața auto locală încă de pe vremea business-ului cu Iveco (Cefin).

Rezultatele bune nu sunt întâmplătoare. În centrul R&D din Istanbul cei 1.500 de ingineri Ford lucrează la aceste camioane folosind cele mai noi tehnolgii disponibile în industria auto. La fel ca și în cazul autoturismelor, ei fac cercetări de piață pentru a îmbunătăți permanent fiecare nouă generație de camioane, fac modele fizice din lut, testare fizică și computerizată pentru vehicul și pentru componentele acestuia. Am văzut inclusiv un simulator grafic capabil să reproducă intocmai detaliile exterioare și interioare ale camionului, precum în jocurile video VR.

Inginer Ford Trucks (sursa – Ford Trucks)

În această fază, având un model digital al camionului, inginerii și designerii pot arăta produsul virtual unor focus grupuri și managementului, iar eventuale îmbunătățiri pot fi implementate mult mai rapid, tot digital, înainte de a produce fizic prototipurile. Astfel se poate lucra mai flexibil, mai rapid și mai ieftin pe durata întregului proces de cercetare și dezvoltare. O abordare similară am văzut și la BMW Group în Munchen (probabil mai multe mărci folosesc deja VR, dar poate nu toate au fost deschise să arate acest lucru jurnaliștilor – n.r.).

Chiar dacă centrul global de cercetare și dezvoltare al Ford Trucks este în Turcia, în alte țări sunt realizate teste specifice, cum ar fi:

  • Germania: testarea sistemului de răcire a motorului și teste de consum.
  • Suedia: testarea în condiții de iarnă pentru camion și, în special, pentru sistemul de frânare.
  • Belgia: teste de durabilitate.
  • Brazilia: teste de durabilitate.
  • Spania: teste de manevrabilitate.
  • Turcia: teste de anduranță (kilometri) și testarea sistemelor de management termic (în parteneriat cu Otokar).
  • Arabia Saudită: testare în condiții de căldură extremă.

Simulator Design si Functionalitati Ford Trucks (sursa – Ford Trucks)

Dincolo de componenta foarte importantă a testării și dezvoltării este extrem de importantă și producția, iar miza pentru fiecare țară este să localizeze cât mai mult din producție pe teritoriul său. Este mai ieftin și mai rapid așa. În plus, generații de ingineri și tehnicieni se pot forma și pot crește. Așa că turcii se arată foarte bucuroși că produc și dezvoltă motoare și axe pentru camioanele Ford, iar în curând se vor ocupa și de transmisii.

Pentru mai târziu miza este aplicarea conceptelor de electromobilitate și condus autonom camioanelor Ford. Deja se lucrează la asta intens în Istanbul.

„Obiectivul suprem este camionul electric”, a spus Emrah Duman, Director Piețe Internaționale în cadrul Ford Trucks. Potrivit acestuia, compania este pregătită să se alinieze rapid la orice fel de cerințe legislative europene în privința emisiilor/poluării, iar camioanele electrice și cele autonome vor deveni realitate în următorii zece ani, date fiind presiunile de reglementare la care este supusă toată industria auto.

Emrah Duman (sursa – Ford Trucks)


Link-uri și resurse utile:


Realizarea și promovarea acestui articol este posibilă cu sprijinul Ford Trucks România, fără ca sponsorul să impună conținutul (mesajul).


Centru R&D Ford Trucks Istanbul (sursa – Ford Trucks)

5 comentarii

Galatean 24 mai 2019 - 14:40

Create în Turcia lui Erdogan ???

NU NE TREBUIE CAMIOANELE LOR!

SĂ LE PĂSTREZE LA TURCI.
NOI ÎN ROMÂNIA, NU LE VREM.

Reply
Tom 24 mai 2019 - 17:42

Iti dai seama ce trist ar fi ca vesticii sa nu mai cumpere Dacii ca amarata asta de tara in care traim e „Romania lui Dragnea”?!
Nu mai amesteca afacerile cu politica! Crezi ca oamenii aia 10.000 care lucreaza la camioane Ford in Turcia il vor pe Erdogan drept conducator?
Crezi ca Romanii nu merita ceva mai bun decat Dragnea ori Dancila?
P.S. Adrian – super fain materialul si ma bucur ca ai descis sa scrii si despre aceasta frumoasa industrie a camioanelor!!

Reply
neica nimeni 24 mai 2019 - 18:40

neica nimeni

Am ramas cu un gust amar dupa ce am citit articolul gandindu-ma ce ar fi putut deveni fabrica de autocamoiane „Roman” Brasov. Insa noi „nu ne vindem tara” dar ne-am furat singuri caciula. Amin!

Reply
Constantinescu Dorin 24 mai 2019 - 18:55

Frumoase masini, performanta si siguranta!

Reply
Adrian Alexandru 27 aprilie 2021 - 19:43

Păcat că din cauza unei politici interne românești, proaste nu s-a putut salva uzina de auto
camioane de la Brașov! Nu s-a vrut din prostia fără limite a politicienilor din guvernarea 2000-2004.
Chiar dacă printro reorganizare conform cerințelor vremurilor noi, cu sprijin interesat al politicienilor zilei, al statului, s-ar fi putut face mult mai multe, și nu numai în acest domeniu auto!
Restul este păcăleală adusă acestui popor și țării noastre, în general, de politicieni români post-decembriști.

Reply

Lasa un comentariu