Acasa Eco Cum a fost la marșul mașinilor eco și cine sunt oamenii și companiile care vor să-și pună amprenta pe viitorul mobilității

Cum a fost la marșul mașinilor eco și cine sunt oamenii și companiile care vor să-și pună amprenta pe viitorul mobilității

de Adrian Mitrea

Marsul Masinilor Eco (sursa – Adrian Mitrea)

Marșul mașinilor eco a avut loc în București, Sâmbătă, 8 Septembrie, cu 23 de autovehicule participante – nu doar electrice, ci și hibride sau pe gaz natural comprimat (CNG). Practic întreg spectrul de utilizatori și companii au venit la marș, de la clienți persoane fizice, antreprenori mici și mari, companii care vor să transmită un semnal. Iată ce tehnologii se remarcă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecăreia.

Prezența cea mai numeroasă au avut-o automobilele electrice pentru pasageri: BMW i3, Renault Zoe, Nissan Leaf și Renault Twizy. Ele acoperă un spectru de preț (cu TVA și fără ecobonus) cuprins între 11.600 și circa 50.000 Euro – soluții de mobilitate pentru companii diverse și oameni cu posibilități materiale variate.

Avantajele sunt clare și le-am mai enumerat adesea: emisii locale de eșapament zero; ușurință în exploatare grație simplității constructive și performanțelor dinamice ridicate; costuri mici de operare (cel puțin în primii 8 ani de utilizare sau 150.000 km, cât au garanție bateriile), parcare gratuită pe locurile Primăriei Capitalei, impozit zero, încărcare gratuită la majoritatea stațiilor. Există însă și dezavantaje: tehnologia este încă scumpă pentru majoritatea cumpărătorilor; necesită acomodare și planificarea rutelor mai lungi în funcție de stațiile de încărcare.

Marsul Masinilor Eco (sursa – Adrian Mitrea)

Chirurgul ortoped Robert Apostolescu și specialistul în rețele informatice Mihai Pencea se numără printre persoanele de clasă mijlocie care au ales BMW i3 pentru necesarul de transport în București. În final s-au trezit că, de fapt, această mașină electrică le este numai bună și pentru escapade afară din București, deși fiecare mai are în familie și automobile pe combustie foarte bune (BMW X4, Renault Megane GT, etc…). Pasionați de tehnologie și îndrăgostiți de modul în care se conduce un automobil electric în general, și BMW i3 în special, ei sunt doi dintre „ambasadorii necunoscuți” ai mobilității electrice în România.

Deși nu sunt proprietari sau utilizatori frecvenți ai unor astfel de mașini eco, personalități precum Florin Piersic Jr. (actor), Alexandru Tomescu (violonist), Claudiu Lucaci (jurnalist) și Mihaela Buzărnescu (jucătoare de tenis) au răspuns afirmativ invitației organizatorilor și dealerului Automobile Bavaria de a conduce modele precum BMW i8 sau BMW i3s pentru ca acest eveniment să fie mai vizibil.

Florin Piersic Jr. (sursa – Automobile Bavaria)

Cu BMW i3 a venit și cel mai mare serviciu de car sharing cu automobile electrice din București, BCR eGO. Despre inițiativa BCR am scris cu ocazia lansării serviciului. De atunci compania se implică activ în evenimente corporate și de weekend care au ca temă centrală electromobilitatea. Și getPONY au venit cu câteva mașini BMW i3, fiind cei mai redutabili rivali ei BCR eGO, cu mențiunea că flota getPONY include și automobile convenționale, spre deosebire de eGO care include doar mașini electrice.

Marsul Masinilor Eco (sursa – Adrian Mitrea)

Cu câteva Renault Zoe au venit șoferi de Uber, oameni pentru care costurile lunare cu mașina s-au redus cu aproape 50% față de folosirea în regim Uber a unui automobil convențional. „Singrul cost mare este rata de leasing, cam 2.500 Lei/lună, în rest toate celelalte sunt neglijabile: filtru de habitaclu și un tester pentru baterie când ajunge inspecția de service la scadență. Costul cu energia electrică acasă e mic, iar prin oraș încarc gratuit unde se poate. Față de un Fiat Tipo pe GPL pe care-l foloseam înainte costurile lunare de exploatare mi s-au redus cu peste 2.000 Lei pentru că nu mai schimb ulei, atâtatea filtre, curele și bujii”, a spus unul dintre șoferi.

Așadar, avantajele sunt clare și în acest caz, la fel ca și dezavantajele utilizării unei mașini electrice în regim de transport persoane, după cum spune unul dintre șoferi: „Renault zice că Zoe are autonomie declarată 400 km și că face real 300 km, dar de fapt e mai puțin de atât”.

Marsul Masinilor Eco (sursa – Adrian Mitrea)

Aceeași situație este valabilă la toate mașinile electrice de pe piață, nu doar la Renault. Autonomia reală este undeva între 180 și 250 km pentru majoritatea automobilelor electrice disponibile oficial la vânzare în România, fiind influențată de stilul de condus și de modul de utilizare (staționări dese, numărul de persoane transportat, etc…).

BADSI Nissan este unul dintre dealerii care au crezut în electromobilitate înainte ca modelul 100% electric Nissan Leaf să fie disponibil oficial în România, pe calea firească a lucrurilor (adică prin importator, apoi dealer), așa că au început să aducă mașini electrice Leaf rulate din Vest cu ani în urmă. Acum Nissan Leaf este disponibil oficial și în România și l-au adus și la eveniment.

Marsul Masinilor Eco (sursa – Adrian Mitrea)

Mercedes-Benz și Iveco au venit cu un autobuz, respectiv un cap tractor pe gaz natural comprimat (CNG). Oficialul Iveco prezent la eveniment a spus că autonomia unui astfel de autocamion poate fi de circa 500 km, iar costurile de operare anuale cu circa 30% mai mici față de un autocamion diesel. Problemele apar la nivel de infrastructură pentru că în România există doar trei stații publice de alimentare cu CNG, iar prețul capului tractor este cu 20-30% mai mare decât al unuia diesel. Așa că cei mai mulți transportatori ignoră tehnologia, deși îi vede avantajele în ceea ce privește costurile de utilizare și emisiile poluante.

Alții, cum este rețeaua de magazine alimentare Mega Image, au cumpărat camionete Iveco pe CNG, și-au făcut propria stație de alimentare cu „gaz de țeavă galbenă” – totul în ideea de a transporta mărfuri cu o amprentă de emisii poluante mai mică.

Marsul Masinilor Eco (sursa – Adrian Mitrea)

Nicolae Mocioi este implicat activ în promovarea mobilității electrice prin organizația AVER, iar în joacă a transformat, împreună cu colegii săi, un Volkswagen Beetle din 1968 în mașină electrică. Are o autonomie reală de circa 100 km cu baterii de 19 kWh cumpărate din China, iar diverse sisteme de management și controler-e le-au făcut ei. Costul conversiei s-a ridicat la circa 5.000 Euro, dar asta fără a pune la socoteală și orele de muncă și omologarea. „Pentru a trece la RAR, spre exemplu, mașina trebuie să aibă sistem de dezaburire a geamurilor. Am luat două feon-uri pentru păr, am tras conducte și am făcut un sistem de dezaburire chiar bun”, a declarat Mocioi.

Așadar, cu exemple din fiecare zonă, mobilitatea electrică are capacitatea să atragă alături de ea minți deschise și creative, fie că vorbim de persoane fizice sau companii. Întâlniri ale pasionaților și proprietarilor deja au început să aibă loc tot mai des, iar soluții pentru a face electromobilitatea și mai eco decât este apar în fiecare an.

Toți dintre cei implicați ți-ar spune că „acesta este viitorul” și vor să simtă că fac parte din asta, deși e clar că mai sunt multe bariere de trecut și infrastructură de dezvoltat.

Din păcate la eveniment nu au venit posesori sau vânzători de automobile electrice Tesla, Volkswagen sau KIA – aceștia sunt marii absenți.

Marșul mașinilor eco din 8 Septembrie 2018 (ruta Sala Polivalentă – Arcul de Triumf – Sala Polivalentă) a fost organizat de jumptosmart.ro în parteneriat cu Ideativa Mind și Asociația Română de Relații Publice (ARRP). Va urma conferința „Transport Inteligent, Trafic Inteligent” în 16 Octombrie 2018, la Palatul Parlamentului.

Marsul Masinilor Eco (sursa – Adrian Mitrea)


Link-uri și articole utile:

10
Lasa un comentariu

avatar
3 Comment threads
7 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
TitusAdrian Mitreadodoiathos Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
athos
Cititor
athos

Ma uit la imnul pe care toata lumea il canta automobilelor electrice si ma minunez cum de nimeni nu pune cateva intrebari simple: 1. Care ar fi sansa automobilelor electrice, daca ar disparea taxele din benzina/motorina sau s-ar introduce taxe echivalente pentru curentul electric de incarcare a bateriilor? Si: isi imagineaza cineva ca, in scenariul in care numarul acestor masini electrice va deveni important, alimentarea lor va fi scutita de taxe? Care stat va suporta un asemenea minus? 2. Impactul productiei bateriilor pe scara foarte larga, dar mai ales al reciclarii/eliminarii deseurilor de baterii, nu este limpede, dar se anticipeaza… Citeste mai mult »

dodoi
Cititor
dodoi

„Oficialul Iveco prezent la eveniment a spus că autonomia unui astfel de autocamion poate fi de circa 500 km, iar costurile de operare anuale cu circa 30% mai mici față de un autocamion diesel” Intr-un articol pe hotnews, https://www.hotnews.ro/stiri-administratie_locala-22425170-video-bilant-ilie-bolojan-primarul-orasului-oradea-2-ani-mandat-nu-vom-cumpara-autobuze-electrice-subventia-energie-termica-eliminata-treptat-pna-2020-vom-extinde-linia-tramvai-7.htm , primarul Oradei declara altceva: „În ceea ce privește autobuzele electrice, municipalitatea nu va achiziționa acest tip de autovehicule, deoarece cele Euro 6 costă 200-250.000 de euro. ”Un autobuz electric se ridică la 450.000 de euro. Acumulatorul electric trebuie înlocuit din doi în doi ani și costă 200.000 de euro. Nu este bine să punem carul înaintea boilor, trebuie să adoptăm… Citeste mai mult »

Titus
Cititor
Titus

„…Față de un Fiat Tipo pe GPL pe care-l foloseam înainte costurile lunare de exploatare mi s-au redus cu peste 2.000 Lei pentru că nu mai schimb ulei, atâtatea filtre, curele și bujii”, a spus unul dintre șoferi.
Stiu ca la unele Fiat-uri sunt costuri mai maricele dar parca asta e prea gogonata.