Companiile auto Volkswagen și Ford au anunțat că vor să facă o „alianță strategică care să extindă capabilitățile, să întărească competitivitatea, să servească mai bine clienții”. În principiu memorandumul dintre cele două companii se referă la un parteneriat pentru vehicule comerciale „și mult mai mult” – exprimare care lasă loc de cooperare industrială vastă și care ne permite să ne gândim inclusiv la utilizarea în comun a uzinei Ford din Craiova pentru a produce și mașini Volkswagen, dat fiind faptul că Ford nu utilizează la maximum capacitatea uzinei și că Volkswagen are nevoie de capacitate de producție suplimentară.
În anunțul oficial prin care sunt anunțate intențiile de a forma o alianță la nivel global se precizează explicit că nu e cazul de cumpărări reciproce de acțiuni. Concret, alianța se va concentra pe anumite proiecte comune, incluzând o gamă de vehicule comerciale care să servească mai bine cerințele clienților de pe piețele internaționale.
„Potențialele proiecte au ca scop întărirea competitivității; companiile vor împărtăși noutăți pe măsură ce discuțiile avansează”, se arată într-un comunicat de presă.
Oricât ar părea de surprinzătoare această colaborare, Ford și Volkswagen nu sunt la prima interacțiune. Spre exemplu generația 1995-2006 a Ford Galaxy, Volkswagen Sharan și SEAT Alhambra au fost una și aceeași mașină, cu diferențe estetice și tehnice minore, produse în uzina AutoEuropa din Palmela, Portugalia.
„Suntem nerăbdători să analizăm în zilele următoare, împreună cu echipa Volkswagen, modul în care putem colabora pentru a ne servi mai bine clienții de vehicule comerciale și mult mai mult decât atât”, a declarat Jim Farley, președinte Ford responsabil de piețele internaționale, într-un comunicat de presă.
Printr-o analogie extinsă și, desigur, prematură, putem lua în calcul inclusiv utilizarea mai bună a uzinei Ford din Craiova, dacă această alianță nu se va rezuma doar la vehicule comerciale. Ford are nevoie să utilizeze mai mult și mai bine uzina din Craiova, iar Volkswagen are nevoie de capacitate de producție suplimentară într-o țară în care este încă accesibil să produci.
Dacă o asemenea ipoteză de lucru va fi luată în considerare de către cele două companii este clar că infrastructura României va juca un rol foarte important în special când vine vorba despre autostrăzi și calea ferată. Să nu uităm că Ford și-a nuanțat mesajul despre ingrastructură, așa cum am scris în ACEST articol.
Cu alte cuvinte România primește marginal o nouă șansă de dezvoltare și guvernanții n-ar trebui să ignore acest lucru. Ar fi necesar din partea statului român să întreprindă acțiuni imediate și să invite Volkswagen, alături de Ford, să exploreze oportunitatea dezvoltării uzinei auto din Craiova.
12 comentarii
Cum intaresti competitivitatea daca face aliante?!!! 🙂
Competitivitatea in raport cu ceilalti, de ex. Toyota, GM, PSA, Renault-Nissan.
poate o alianta tragica
Eu nu inteleg de ce sugereaza autorul ca ar exista posibilitatea ca VW sa produca masini la Craiova. In notificarea celor de la VW se spune ca nu este inca nimic concret si ca se vor axa pe masini utilitare. Ceea ce se poate traduce prin fabricarea de modele comune – adica modele care sa fie aproape identice (doar sigla si anumite elemente gen lampi sa fie diferite). Dar acele modele pot fi produse fiecare la uzinele respective. Ceva de genul Daimler – Renault tot in domeniul utilitarelor – Dacia Dokker, Renault kangoo, Mercedes Citan.
Citat din comunicatul de presă:
“We look forward to exploring with the Volkswagen team in the days ahead how we might work together to better serve the evolving needs of commercial vehicle customers – and much more.”
Îți spune ceva „much more”?
„…how we might work together…”
Mie „might” imi spune ceva mai mult si s-ar traduce ca o posibilitate ceva mai indepartata de colaborare.
In America minivan-ul VW Routan era „outsource” la Chrysler si era practic un Dodge Grand Caravan cu emblema de VW si cu un pret cu vreo $6K mai mare decat Grand Caravan-ul. Cum Chrysler nu lasa amintiri prea placute in privinta fiabilitatii , cele mai „populare” probleme dupa sfarsitul garantiei fiind cu transmisia automata si cu aerul conditionat (fiecare costand $2-3K fiecare), nici Routan n-a fost foarte popular.
Cam asa ar putea fi si colaborarea cu Ford.
„Much more” inseamna ca vor analiza toate optiunile existente pentru a deveni ambele firme mai competitive. Toate optiunile insemnand – dezvoltarea de motoare in comun, dezvoltarea de modele in comun, poate chiar o fabrica de baterii in comun, dezvoltarea de software in comun si inca vreo cateva zeci de optiuni. De aici si pana la a intelege ca vor veni cei de la Volkswagen sa produca masini (PKV) la Craiova este un drum foarte lung si probabilitatea este aproape de 0. Sa nu uitam ca cei de la VW au o uzina AUDI in Ungaria, uzine SKODA in Cehia, uzine VW in Polonia, Bosnia si Rusia – ceea ce inseamna ca toate piata central si est europeana este deservita. Mai mult au probleme de supracapacitate in Germania – anul trecut dorind sa inceapa a produce masini Skoda in Germania. Aceasta decizie a provocat un val de proteste in Cehia.
Imi plac articolele tale despre masini, dar cred ca in acest articol ai tras o concluzie in mod hazardat si pripit.
Nu e o concluzie, am descris un scenariu posibil, menționând că e cale lungă până acolo.
Practic, dacă aș fi Ministrul Economiei, aș vorbi cu Ford și i-aș întreba ce aș putea eu ca om și ca stat să fac pentru a-i determina să aducă un joint project în uzina din Craiova. Așa se face.
Așa a ajuns flagship-ul SUV-urilor Audi, Q8, să fie fabricat la Bratislava. Dar ăia au Guvern. Noi nu.
În acest moment se redeschide o oportunitate de investiții auto în România. Asta e important să reții din articolul și interpretarea mea.
Alte speculatii despre posibila colaborare intre cele doua firme: https://ca.finance.yahoo.com/news/ford-vw-partner-vans-trucks-185700281.html
De când sunt Volkswagen americani? Poate ar trebui renunțat la cuvântul „americani” din titlul care pe lângă că nu are folos, creează și confuzie.
Ai fi surprins să afli câți oameni cred că Ford e companie germană.
De aceea mențiunea.
În schimb, despre Volkwagen știe toată lumea că sunt germani.
VW nu prea este competitivă la motoare euro 6 de aceea au modificat softurile si falsificat testele, în schimb Ford cred că a fost singura companie care după scandalul dieselgate a anunțat că toate motoarele lor respecta normele euro 6 de altfel a și primit titlul de cea mai etică companie auto din lume. Deci eu cred că VW vrea motoarele Ford euro 6 !