Ford România tocmai ce a confirmat o nouă investiție de 200 milioane Euro la Craiova, de aproape patru ori mai mult decât a plătit pe toată fabrica în 2008, totul pentru a demara producția unui nou model. Uzina Ford din Craiova va produce, pentru prima oară sub patronaj Ford, două modele pe aceeași linie de fabricație. Am vorbit cu șeful Ford România despre noua investiție și despre infrastructură, iar mesajul este cât se poate de clar: infrastructura de transport TREBUIE dezvoltată pentru ca noi proiecte să vină la noi în țară. „Nu doar că VREM să vă respectați promisiunile privind infrastructura, TREBUIE”, a subliniat Ian Pearson, actualul director al fabricii Ford din Craiova și președinte al Consiliului Director Ford România, într-un interviu acordat 0-100.ro. El s-a reîntors în Martie 2018 în România, după plecarea lui John Oldham.
Adrian Mitrea: Cum este să re reîntorci în România după patru ani? Cum se vede acum Craiova?
Ian Pearson: Orașul este frumos, în special când strălucește soarele. E un loc minunat. M-am reîntors de șase săptămâni. Cumva e ca și cum m-aș fi întors reîntoarce acasă. (…) Un lucru pe care l-am văzut schimbat în bine este bucata de șosea de centură care ajută mult traficul camioanelor. Nu era acum patru ani când am mai fost în România. Făcea parte din angajamentele Guvernului, iar acum e o realitate și acest lucru este minunat!
Adrian Mitrea: Este suficient?
Ian Pearson: Azi am venit de la Craiova la București și nu e nicio diferență. De fapt e o diferență: sunt și mai multe mașini pe drumuri! Iar întârzierile și ambuteiajele din Balș și Slatina sunt acum și mai mari. Nu ne permitem să tot creștem timpul de traversare al orașelor, în loc să-l scadem.
Adrian Mitrea: Pe calea ferată vedeți îmbunătățiri?
Ian Pearson: Să fiu sincer, nu. Circa 80% dintre mașinile exportate sunt transportate pe calea ferată și am ajuns să avem nevoie de încă o zi pentru a le putea scoate din țară. Noi planificăm ca de la Craiova până în Austria să ajungă transporturile cu mașini în 36 de ore. Dintre acestea, cam 24 de ore sunt între Craiova și Curtici, iar apoi 12 ore din Curtici până în Austria. Viteza medie este de circa 50 km/h pe acest ultim tronson, dar de la Craiova până la Curtici viteza medie este 13 km/h.
Când trenurile cu mașini ajung în Curtici uneori sunt ținute chiar și 24 de ore înainte să fie lăsate să plece mai departe. Asta pentru că volumul de lucru la Curtici este foarte mare, dar și pentru că sunt făcute două controale vamale în loc de unul – unul pe partea românească, altul pe partea ungară.
Avem discuții cu autoritățile despre cum să scoatem unul dintre aceste controale pentru că în mod normal ar trebui să fie doar un control. Cred că sunt multe lucruri practice pe care le putem face, iar când spun „le putem face” mă refer la un efort colectiv al industriei auto și la Guvernul României.
Adrian Mitrea: Am văzut proteste ale angajaților la Craiova, cerând salarii mai mari, dar n-am văzut și proteste ale lor pentru a cere îmbunătățirea infrastructurii. Practic n-am văzut o solidarizare a angajaților cu interesele companiei, care sunt și interesele lor până la urmă. De ce credeți că oamenii cer doar salarii mai mari și nu și condiții mai bune pentru firma lor?
Ian Pearson: Despre infrastructură noi am fost foarte clari. Infrastructura nu este numai un mijloc de a atrage investiții, este un factor cheie, un factor crucial în decizia unei companii de a fabrica produse într-un loc sau altul. Companiile iau acum decizii în funcție de infrastructură. E foarte importantă și n-am văzut niciodată costurile de transporturi scăzând. Transportul și cheltuielile logistice devin o parte tot mai însemnată a costurilor noastre.
Le-am transmis angajaților noștri că avem discuții cu politicieni locali și naționali pentru a găsi rezolvarea acestor probleme de transport, iar angajații cred că văd că facem eforturi. Nu numai noi la Ford, ci și alte companii din industria auto și din producție în general.
Adrian Mitrea: Credeți că e normal ca firmele să ajungă aproape să se roage de Guvern să facă infrastructură?
Ian Pearson: Realitatea este că din punctul de vedere al infrastructurii nu s-au făcut prea multe în ultimii ani. Dacă vrei să crești o economie, e fundamental să ai infrastructură. Au fost promisiuni și angajamente realizate de Guvernele anterioare și n-au fost duse la îndeplinire.
Cred că acum companiile spun: Gata! Ajunge! Ați anunțat un calendar și acum trebuie să respectați promisiunile. Nu doar că vrem să le respectați, trebuie să le respectați! Și nu trebuie pentru interesele noastre, sunt și interesele Guvernului la mijloc. Doar așa poți crește și dezvolta economia.
Adrian Mitrea: Sună ca un fel ultim apel în ceea ce privește parteneriatul dintre Ford și Guvern.
Ian Pearson: Nu l-aș numi așa, dar avem o conversație foarte practică, foarte pragmatică. Nu este teorie. Pur și simplu avem întârzieri pe tranzit. Dacă nu avem un flux de transport predictibil putem rezolva situația doar crescând stocurile la fabrică, iar stocurile înseamnă costuri. În plus, mașinile pe care le transportăm sunt autovehicule așteptate de clienți. Sunt mașini vândute, clienții își vor marfa cât mai repede.
Adrian Mitrea: Cât înseamnă aceste întârzieri în bani sau în timp?
Ian Pearson: Am făcut niște calcule și reiese că prețul pe kilometru în România este mai mare cu 20% față de oricare țară vestică. Camionul, șoferul, toate costă la fel. Dar întârzierea înseamnă mai mult carburant, mai multe ore de muncă. Întârzierea are costul ei.
Genul acesta de discuții pragmatice există între noi și Guvern.
Adrian Mitrea: Dacă nu mă înșel au fost la un moment-dat discuții despre utilizarea Dunării drept cale de transport pentru mașini. Există progrese în acest sens?
Ian Pearson: Nu, nimic. Este drept că pe Dunăre am putea să transportăm mult mai ieftin, dar și mult mai lent. Clienții se așteaptă să-și primească mașina cât mai repede cu putință.
Adrian Mitrea: Producția Ford Craiova a tot crescut, dar nu e uriașă. Credeți că producția ei poate fi absobită de o altă uzină sau de alte uzine Ford, în cazul unei închideri sau vânzări a Ford Craiova?
Ian Pearson: În primul rând nu avem deloc planuri să închidem uzina. Nu se află pe radarul nostru un asemenea scenariu. Tocmai am anunțat că investim încă 200 milioane Euro. Interesul nostru este să ne creștem afacerea aici și nimic mai mult.
Adrian Mitrea: Atunci care este cel mai rău scenariu pe care-l luați în calcul?
Ian Pearson: Prefer să mă concentrez pe scenariul cel mai bun și acesta este să continăm să vindem EcoSport, și clienții îl adoră până acum, motoarele pe care le facem în Craiova sunt premiate și lucrăm la capacitate maximă. Și tocmai ce-am anunțat că vom introduce în fabricație încă un model.
Va fi pentru prima dată când la Craiova vor fi făcute două modele pe aceeași linie și este o investiție mare pentru o uzină deja existentă.
Adrian Mitrea: Cum e evoluat fabrica în acești ultimi ani?
Ian Pearson: Este clar că nivelul de automatizare a crescut mult. Când am lucrat în trecut acolo erau mai multe operațiuni manuale care se făceau în departamentul Caroserie. Acum nivelul de automatizare a crescut mult acolo, dar și în departamentele Vopsitorie și Asamblare Finală.
Adrian Mitrea: Dar a crescut și numărul de angajați…
Ian Pearson: Da, vom introduce și al treilea schimb în uzina de vehicule odată cu intrarea în fabricație pentru că volumul global de producție va crește.
Adrian Mitrea: Și când se va întâmpla acest lucru?
Ian Pearson: În viitor. (râde)
Adrian Mitrea: Cred. În trecut n-ar fi posibil!… (râd)
Ian Pearson: La un moment-dat vom anunța data lansării noii mașini. Ce pot să spun este că vom începe să lucrăm la investiția de 200 milioane Euro din vara acestui an, în vederea lansării noului model.
Adrian Mitrea: Din cunoștințele mele despre industria auto asta ar însemna că la aproximativ 12 luni, deci în vara anului viitor (2019) veți putea produce primele unități. Corect?
Ian Pearson: Nu pot să spun, dar e clar că aveți cunoștințe avansate despre cum funcționează industria auto.
Adrian Mitrea: Cum ați descrie într-un cuvânt uzina Ford din Craiova.
Ian Pearson: E o întrebare foarte bună… Cred că prin termenul… eficiență.
Ford a anunțat că va produce un al doilea model în uzina auto din Craiova, ceea ce presupune noi investiții, de 200 milioane Euro, precum și crearea a 1.500 noi locuri de muncă. Noul model se va adăuga producției actualei generații a SUV-ului de clasă mică Ford EcoSport și motorului 1.0 EcoBoost, a anunțat Ford. Compania nu a precizat despre ce model este vorba, dar cel mai probabil va fi un crossover sau SUV, din moment ce compania pune accent puternic pe acest segment.
Odată cu noua investiție, suma totală investită din 2008 încoace (10 ani) ajunge la aproape 1,5 miliarde Euro. Cu noile locuri de muncă create – 1.500 – numărul total al angajaților va ajunge la 5.900 oameni.
Ford Motor Company este o companie globală cu sediul la Dearborn, Michigan. Compania proiectează, produce, promovează și asigură service pentru o gamă completă de autovehicule, camioane, SUV-uri și autovehicule electrice Ford, precum și autovehicule premium marca Lincoln, oferă servicii financiare prin Ford Motor Credit Company și urmărește planul de a deveni lider în domeniile electrificare, autovehicule autonome și soluții de mobilitate. Ford are aproximativ 202.000 de angajați în toată lumea.
Ford Europa produce, vinde și servisează vehicule sub marca Ford pe 50 de piețe individuale și are aproximativ 54.000 de angajați în unitățile proprii și aproximativ 69.000 de angajați când sunt luate în considerate asocierile în participațiune și entitățile neconsolidate. În plus față de Ford Motor Credit Company, operațiunile Ford Europa includ Divizia Ford de Relații cu Clienții și 24 de unități de producție (16 deținute integral sau asocieri în participațiune consolidate și 8 asocieri în participațiune neconsolidate).
Primele autoturisme Ford au fost livrate în Europa în 1903, același an în care a fost fondată Ford Motor Company. Producția europeană a început în 1911.
10 comentarii
Cine sa facă autostrăzi ? Poate ca sunt bani dar nu avem know how-ul, pana acum caietul de sarcini îl realiza firma câștigătoare, de când DNA-ul a început sa-și facă treaba acum toți cauta alta sursă de îmbogățire.
Culmea este ca suntem in top 3 in Europa ca preț la km de autostrada, ia întrebați companiile din Franța, Belgia sau Germania de ce nu participa la licitațiile din România ? Vezi companii ca Vinci SA, ALIS, SAPRR etc.
Măcar Tudose a recunoscut ca suntem incapabili si a cerut ajutor de la UE dar a venit Hehe Dancila … Amin!
Vinci a fost, COLAS a fost
N-o sa vedem autostrazi. Pentru ca inseamna locuri de munca, dezvoltarea zonelor prin care trec. Asta inseamna electorat care nu mai poate fi cumparat cu faina si ulei.
Traversarile Carpatilor pe autostrazi „nu cadreaza” planurilor strategico militare din zona ale ‘aliatului strategic”, asa ca la p…i vara le vom vedea. Sa vorghiasca Ian cu d alde trompeta, poate-i schimba viziunea asupra zonei….
Nicio vorba despre implicarea lor in comunitatea in care americanii fac bani…multi !! O idee, mica idee despre cum s-ar putea ei implica: Ford Arena….ar putea prelua costurile de intretinere ale noii Arene din Craiova in schimbul denumirii.
cu scuzele de rigoare dar romanii nu cunosc cuvantul promisiune
mai greu cu noi
suntem speciali
In Romania e birocratie greu de conceput pentru un nord american. Cand pleci din Canada, de ex in SUA, nu te intreaba niciun granicier canadian de sanatate (nu exista control canadian, la aeroport iti scaneaza bagajele de mana si pe tine, dar aia nu sunt granicieri sau angajati ai guvernului federal) si singurul control e facut de americani. De asemenea cand parasesti SUA ca sa intri in Canada nu te intreaba niciun granicier american de sanatate singurul control fiind facut de canadieni. A, si pana de curand (ori urmeaza sa sa faca) nu existau schimburi de date intre granicieri americani si canadieni. Practic nici unii, nici altii nu stiau cand ai parasit tara.
Sunt rezident in Canada si inca nu am cetatenia. Cand vin din USA mi se pune un formular pe pasaport si trebuie sa il predau la canadieni.
„Adrian Mitrea: Cum ați descrie într-un cuvânt uzina Ford din Craiova.
Ian Pearson: E o întrebare foarte bună… Cred că prin termenul… eficiență.”
Pai la ce salarii mizere sunt…eral culmea sa raspund altceva.Sunt salarii ca in africa si india.
Rautacios vorbind, infrastructura si nivelul de pregatire al angajatilor ne cam situeaza la nivelul unor tari din Africa si al Indiei.
Angajatii de la Ford ar trebui sa se alature celor de la Dacia si sa urle pt autostrazi. Cand le vor avea, vor veni si mai multi furnizori in zona, va fi concurenta pe piata muncii si … salariile vor creste. Un exemplue este chiar zona Pitestiului, unde afluxul de furnizori a dus la cresterea salariilor din zona.
De ce viseaza romanii sa fie platiti ca in vest? Pentru ca nu au minimul de educatie financiara si o mare lipsa de bun simt, in sensul american de „common sens”, ne neaparat in sensul de a fi civilizat.
Haideti sa muncim, sa ne cerem drepturile, intai de la ai nostrii alesi si pe urma vom putea sa cerem respectul oricui. Haideti sa nu mai cerem sa fim mai bine platiti de maine, muncind la fel de prost ca ieri.