Acasa Citroen Vizită la Conservatoire Citroen, muzeul mărcii care a dat României o uzină auto activă și azi

Vizită la Conservatoire Citroen, muzeul mărcii care a dat României o uzină auto activă și azi

de Adrian Mitrea

Citroen DS 19 (sursa – Adrian Mitrea)

În Conservatoire Citroen – muzeul mărcii franceze Citroen, amplasat lângă Paris – sunt adăpostite circa 230 de mașini ale constructorului auto care a dat și României o uzină de autovehicule, cea din Craiova, activă și astăzi sub patronaj Ford. Pe langă cele 230 de mașini istorice, Conservatoire Citroen adăpostește și 40.000 de obiecte automobilia.

Pentru cei mai puțin familiarizați cu Citroen merită reținut faptul că fondatorul companiei, Andre Citroen, făcea parte dintr-o familie de afaceriști olandezi activi în industria diamantelor. Familia Citroen a emigrat din Olanda în Franța, iar Andre a fondat o companie care fabrica angrenaje și care se bucura de mare succes la vremea respectivă (în 1901). Pe atunci Andre Citroen avea 23 de ani (născut în 1878-decedat în 1935).

Biroul lui Andre Citroen (sursa – Adrian Mitrea)

Prețuirea lui Andre Citroen este vizibilă și în Conservatoire Citroen, biroul original al fondatorului fiind expus imediat cum intri, pe dreapta.

Încă de la începuturi compania Citroen valoriza femeile, în sensul că respecta dreptul acestora la muncă și la viața privată. Pentru acele vremuri era remarcabil că o companie acordă drepturi egale bărbaților și femeilor, acestea din urmă fiind chiar protejate pentru a putea avea o viață de familie decentă. În muzeu poți identifica destul de ușor preocuparea continuă a Citroen pentru prețuirea vieții umane.

Să nu uităm de sloganurile „Creative Technologie” și „Inspired by You” (actual). În acest sens poți vedea în muzeu primele mașini cu frâne asistate – au fost lansate pentru prima dată de Citroen, în 1928.

De asemenea, tot în acea perioadă, Citroen oferea mașini la care scaunului pasagerului era poziționat mai în spate decât cel al șoferului, iar în scurt timp și-a căpătat titlul de „mașina doctorilor” pentru că pasagerul putea sta cu picioarele mai întinse. Nu chiar ca într-o ambulanță modernă, dar oricum interesant pentru anii ’20-’30.

Ca și în zilele noastre, inovația nu era neapărat sinonimă cu succesul comercial. Astfel că Citroen a intrat în faliment în 1934, fiind salvată de Michelin, care a cumpărat compania auto. La nici un an distanță Andre Citroen a pierdut complet controlul companiei și a murit, la vârsta de 57 de ani. Nu a apucat să vadă succesul uriaș de care s-a bucurat o mașină la care el ținea foarte mult: Citroen Traction Avant. Adică primul automobil de serie mare cu tracțiune față.

Pentru că Citroen Traction Avant n-a avut mare succes inițial, modelul foarte căutat al vremii, denumit Rosalie, a fost reintrodus in productie. Dupa această revenire a lui Rosalie și o nouă încercare cu Traction Avant, acesta din urmă a reușit să se impună pe piață într-un mod nesperat.

Citroen Traction Avant (sursa – Adrian Mitrea)

În anii ’30 Citroen a încercat să producă un fel de low cost al vremii, sub abrevierea TPV – Tres Petite Voiture (mașină foarte mică). Daca ți se pare că mașinile low cost de astăzi sunt greu de digerat, imaginează-ți că aceste TPV aveau un singur far și nu existau mânere la uși – trebuia să bagi mâna pe geam să deschizi ușa din interior. Erau niste vehicule făcute să fie cât mai ieftine cu putință, însă ele n-au ajuns niciodată în producția de masă.

Probabil cea mai accesibilă mașină de succes a Citroen a fost 2CV, model produs neîntrerupt timp de 43 de ani. În Conservatoire Citroen este expus și un 2CV galben care a apărut în seria James Bond.

Citroen 2CV James Bond (sursa – Adrian Mitrea)

După Al Doilea Război Mondial directivele statului francez prevedeau ca Citroen să facă mașini de clasă superioară, Peugeot să producă mașini de nivel mediu și Renault să fabrice mașini accesibile. O perioadă aceasta a fost direcția celor trei mărci franceze.

În acești ani de glorie tehnologică Citroen a produs modele precum SM, realizat în parteneriat cu Maserati. De fapt, la acea vreme, în anii ’70, Maserati era sub patronaj Citroen. Modelul Citroen SM putea prinde 240 km/h, iar drumurile nu aveau limită de viteză.

Suspensiile modelului acesta sunt hidraulice, iar directia este asistată variabil. Cu cât o conduci mai cu viteza. cu atât volanul se învârte mai greu. Cu cât viteza este mai redusă sau mașina pe loc, cu atât volanul se acționează mai ușor. Mai mult, dacă lași roțile virate, la oprirea pe loc a mașinii ele revin singure la poziția inițială.

Citroen SM (sursa – Adrian Mitrea)

În muzeu se găsește și limuzina Citroen DS 21 Presidentielle. După cum îî spune și numele, a fost mașină prezidențială. Era folosită de președinții Franței Charles de Gaule (1559-1969) și Georges Pompidou (1969-1974).

Cu o lungime de peste 6,5 metri, era mașina preferată a președintelui francez Pompidou cu care plimba șefii de stat americani, arătându-le astfel că și francezii pot construi mașini foarte mari.

Citroen DS 21 Presidentielle (sursa – Adrian Mitrea)

În Conservatoire Citroen nu există referințe de niciun fel la marca defunctă Oltcit care are istoria atât de legată de Citroen. Nici măcar modelul Citroen Axel (frate cu Oltcit) nu este reprezentat în muzeu.

Probabil că trece la capitolul „experimente nereușite” din moment ce s-a dorit un succesor peste vreme al lui Citroen 2CV, dar vânzările foarte slabe au făcut ca acest model să piară în scurt timp.

Oricum, faptul că francezii de la Citroen s-au implicat în construcția uzinei auto din Craiova a dat acestui oraș o șansă pe care nu au avut-o alte orașe din țară, iar dacă Ford există azi în Craiova acest lucru se datorează indirect mărcii Citroen, care a pus bazele unor întregi generații de oameni specializați în industria auto.

Dacă ești prin Paris și vrei să iei contact cu fascinanta lume Citroen, AICI este adresa muzeului Conservatoire Citroen, iar mai jos o selecție de fotografii din muzeu.

Citroen C5 Airscape Concept – Frankfurt 2007 (sursa – Adrian Mitrea)

Citroen C4 G Roadster (sursa – Adrian Mitrea)

Citroen DS 19 (sursa – Adrian Mitrea)

Citroennette C4 1928 (sursa – Adrian Mitrea)

5 comentarii

Andy 13 noiembrie 2017 - 19:47

Excelent! O marca extraordinara cu o istorie impresionanta. Putini romani stiu ca in anii ’30 era primul producator auto european si al patrulea mondial, doar in spatele GM, Ford si Chrysler, adica a Big Three-ului american. Ca o paranteza, prima tara producatoare de automobile din Europa era in perioada respectiva UK.

Modele precum Traction Avant, 2CV, SM, CX si mai ales DS au influentat intreaga industrie auto.

Reply
Ovicti 14 noiembrie 2017 - 01:43

Frumos articol! Mi-a mers la suflet. 🙂

– „The 1955 Citroën DS Still Feels Ahead of Its Time”:
https://www.youtube.com/watch?v=t76fnNGiFhQ
– „Top 10 Reasons Why This Is The Most Revolutionary Car Ever Made”:
https://www.youtube.com/watch?v=OfAxh37ACfg

Pacat ca marca asta grozava e asociata, uneori (in mentalul colectiv), cu indivizi ca Moliceanu.

Reply
marius 14 noiembrie 2017 - 21:12

Bravo Citroen ! Am avut si alte marci ,dar cu nici una nu am fost asa de multumit ca si cu al meu CITROEN BERLINGO cu ai lui peste 430.000 km si peste 10 tari europene vizitate . O adevarata marca de valoare !!!

Reply
DanB 31 ianuarie 2018 - 11:26

Pacat ca sfarsitul anilor 2000 si inceputul anilor 2010 au adus o imagine foarte proasta marcii Citroen, poate pe nedrept, in special datorita esecurilor marcii Peugeot. Noroc cu Carlos Tavares care a adus grupul pe profit, ca altfel PSA era detinut de vreo companie chineza acum. Sper sa mentina trendul ascendent din ultimii 2 ani si sa aduca Citroen si Peugeot la un nivel la care era candva…

Reply
Adrian Mitrea 31 ianuarie 2018 - 13:33

Să nu uităm că grupul chinez Dongfeng deține 14% din grupul PSA.

Reply

Lasa un comentariu