Acasa Ford Prima impresie: Ford Focus ST facelift

Prima impresie: Ford Focus ST facelift

de Adrian Mitrea

Ford Focus ST Facelift (sursa - Ford)

Ford Focus ST – versiunea sportiva a compactei Focus – vine cu imbunatatiri substantiale si disponibilitatea, in premiera, a unui motor diesel, numai bun pentru a face concurenta veteranului Volkswagen Golf GTD. Iata primele impresii dupa testele pentru presa din Spania, cu Ford Focus ST facelift pe benzina si Focus ST diesel.

Odata cu aceasta restilizare, versiunea ST primeste elemente pe care variantele mai putin puternice le au deja de cateva luni, adica noi faruri, noi stopuri, o capota noua si, desigur, sistemul multimedia SYNC 2, cu ecran mare, tactil, de 8 inch. AICI poti vedea test drive-ul 0-100.ro cu Ford Focus facelift, motorizari 1.0 EcoBoost 125 CP si 1.5 EcoBoost 150 CP.

Dupa cum bine stiti deja, Focus ST are sub capota un motor turbo de 2 litri, pe benzina, care dezvolta 250 CP si un cuplu maxim de 360 Nm, disponibil pe o plaja larga de turatii (2.000-4.500 rpm). AICI poti vedea cum accelereaza Ford Focus ST pe benzina. Odata cu acest facelift, la versiunea pe benzina a fost modificata admisia aerului in motor, pentru raspuns mai bun al pedalei de acceleratie, si, totodata, s-a renuntat la sound symphoser-ul mecanic, care era comandat de o valva controlata electronic. Asta inseamna ca s-a renuntat la acea cutie de rezonanta, fizica, si acum sunetul natural al motorului este imbunatatit prin sistemul audio al masinii.

Nu este o solutie revolutionara, mai multe marci o folosesc deja de ani buni. Pentru sofer nu s-a schimbat nimic, sunetul fiind acelasi. Intrebarea e, insa, de ce s-a renuntat la solutia mecanica? Ei bine, in principal din trei motive: costuri, reglementari europene pentru poluare fonica si pentru a controla mai bine momentele in care motorul sa se simta mai galagios. Inainte de facelift existau momente nedorite in care motorul si esapamentul produceau prea mult zgomot si momente in care ti-ai fi dorit mai multa acustica de la caii putere, dar ea era moderata sau chiar slaba.

Oricum, din moment ce stii de trucul cu difuzoarele, se instaleaza in mintea ta senzatia ca e ceva artificial in sunetul masinii, desi pana sa afli acest detaliu ai fi putut sa juri ca nimic nu s-a schimbat.

De aceste imbunatatiri ale sunetului prin instalatia audio beneficiaza si varianta Focus ST diesel, echipata cu motor 2.0 TDCi de 185 CP si 400 Nm cuplu maxim. AICI poti vedea cum accelereaza Ford Focus ST diesel.

Mai presus de orice, inginerii Ford au lucrat mult la suspensii si la sistemul de directie pentru ca modelul sa fie chiar mai precis decat inainte. Daca la test drive-ul din 2012 cu Focus ST semnalam ca ST-ul a fost facut sa fie hatchback, iar break-ul are o tinuta de drum mai putin precisa, cu tendinte pronuntate de a-ti fura volanul din mana, ei bine acum aceasta problema a fost corectata integral. Suspensiile au fost intarite, in special la Wagon (break) prin noi arcuri si amortizoare, iar directia recalibrata pentru reactii mai neutre. Rezultatul? Acum nu iti dai seama ce Focus ST conduci – hatchback sau Wagon – pentru ca ambele se comporta exemplar din punct de vedere dinamic.

De asemenea, indiferent daca alegi diesel sau benzina, Ford Focus ST are aceleasi trei puncte forte. Este vorba despre directie, suspensii si motor.

Suspensiile sunt rigide, dar silentioase si capabile sa tina un contact bun cu solul (nu topaie).

Directia este neutra si doar in cazul unui stil de condus foarte agresiv poti sesiza influentele cuplului in volan – ceea ce e remarcabil pentru o masina atat de puternica cu tractiune fata. Daca imi permiteti comparatii, influentele cuplului motor in sistemul de directie la Focus ST sunt comparabile cu ceea ce poti experimenta la MINI Cooper S si la BMW Seria 2 Active Tourer (225i) – primul BMW cu tractiune fata.

Desi in majoritatea cazurilor aderenta asigurata de suspensii si anvelope este foarte buna, plecarile de pe loc in forta vor fi mereu un capitol delicat la Focus ST deoarece e foarte usor sa faci burnout (invarti rotile in gol), mai ales cu versiunea pe benzina. Chiar daca, sa zicem, rulezi cu 15 km/h in treapta intai si ambreiajul este perfect cuplat, iar apoi apesi la fund pedala de acceleratie, masina tot va rupe aderenta. Asa ca ai nevoie de talpi foarte fine pentru a pleca de pe loc tare, dar fara sa „prajesti” anvelopele.

Focus ST diesel, fiind cu 65 CP mai slab decat varianta pe benzina, pune mai bine puterea la sol si reuseste sa fie in ansamblu o masina mai echilibrata, din toate punctele de vedere. Puteti sa-i spuneti cum vreti lui Focus ST diesel: „compromis”, „sportiva pentru zgarciti”, „compacta pentru tractoristi”. Surpriza e atat de placuta cand conduci pentru prima data un ST diesel incat apetitul pentru benzina devine brusc temperat.

Nu degeaba oficialii Ford estimeaza ca pana la 45% din vanzarile totale de Focus ST vor fi diesel.

Privit in ansamblu, ca model, Focus ST are, evident, si unele neajunsuri: pozitia de condus e usor inalta, chiar si cu scaunul coborat la minimum, iar optiunea pentru o cutie de viteze automata e inexistenta.

Pachetul standard de dotari este insa impresionant: aer conditionat automat cu reglare separata stanga-dreapta, scaune fata sport Recaro, sistem de control avansat al cuplului motor (Torque Vectoring Control ) optimizat ST, spoiler fata si spate sport cu design ST, eleron ST, praguri laterale sport ST, radio CD/MP3 cu 6 difuzoare si comenzi audio pe volan, precum si geamuri fata-spate actionate electric cu functia ”shot up/down ” (impuls) pe partea soferului.

Indiferent daca iti place sau nu Focus ST e bine sa stii ca porneste de la 28.250 euro cu TVA in Romania: benzina, hatchback cu cinci usi. Pentru Wagon mai adaugi 500 euro, iar dieselul te va costa in plus 1.000 euro.

Ford Focus Facelift (sursa - Ford)Ford Focus ST Facelift (sursa - Ford)Ford Focus ST Facelift (sursa - Ford)

Lasa un comentariu