Ford Focus ST a ajuns la a treia generatie si se diferentia de rivali prin trasaturi exotice, cum ar fi disponibilitatea unei versiuni de caroserie break, pe langa cea traditionala cu cinci usi. In plus, Focus ST e mai rapid cu 0,4 secunde pana la 100 km/h fata de singurii rivali adevarati ai sai, Volkswagen Golf GTI si Leon FR. Acest lucru este posibil gratie unui motor turbo pe benzina de 2 litri impresionant, care, pe langa cei 250 de Cai Putere pe care ti-i asterne la picioare, te si recompenseaza cu un sunet de exceptie de fiecare data cand accelerezi.
click aici pentru galeria foto
E foarte interesant sa observi cum si-a adjudecat fiecare marca o nisa a ei in acest segment al masinilor compacte sportive. Spun ca Golf GTI si Leon FR sunt singurii rivali adevarati pentru Focus ST pentru ca din livada masinilor compacte sportive doar la Volkswagen, Seat si Ford gasesti merele potrivite pentru o comparatie cat de cat justa. Si ma refer aici la GTI cu cinci usi, Leon FR si Focus ST cu cinci usi. Toate trei dispun de motoare turbo pe benzina de 2 litri, dar ST are cu 39 CP mai mult decat GTI si Leon FR (250 CP vs. 211 CP), fapt care explica demarajul mai bun al lui ST. Sa nu uitam de Mazda3 MPS, cu platforma anteriorlui Ford Focus ST. Cu al sau motor de 2,3 litri turbo, 250 CP si 6,1 secunde pana la 100 km/h, este singurul model care poate pune la punct Focus ST, Golf GTi si Leon FR. Cel putin pe hartie…
In rest, Opel are Astra OPC exclusiv intr-o versiune cu trei usi (GTC), iar Renault vine cu o reteta similara: Megane R.S. (disponibil si el doar cu trei usi). Pentru a complica si mai mult comparatiile posibile, Ford a decis sa lanseze si un Focus ST wagon, acesta fiind chiar singurul break sportiv non-premium de pe piata.
Cam asa arata datele „problemei”.
Cu ocazia testelor internationale pentru presa, organizate pe Coasta de Azur, la Nisa, Franta (15-16 iunie 2012), am avut ocazia sa conduc ambele versiuni de caroserie ale noului Focus ST. Fata de un Focus obisnuit, versiunea ST are caroseria coborata cu 10 milimetri si un design mai agresiv marcat prin noi bare de protectie si jante cu design deosebit. Acele instrumentelor de bord sunt rosii, nu turcoaz, ca la restul gamei Focus. iar pe bord, sus, pe centru, au aparut trei indicatoare analogice pentru temperatura uleiului, presiunea in turbina si presiunea uleiului.
Nu in ultimul rand, evacuarea cu aspect neconventional tradeaza faptul ca sub capota se ascund multi Cai Putere. Din pacate, la fel ca pe restul masinilor Focus de top, sistemul de navigatie este de-a dreptul enervant pentru ca are un afisaj prea mic si, in plus, cand reglezi climatizarea sau volumul audio harta iti este acoperita de o grafica aferenta functiei pe care tocmai ai accesat-o. Daca faci asta chiar cand ar fi trebuit sa citesti harta pentru o indicatie pretioasa…
Noul Ford Focus ST beneficiaza de un motor complet nou. Acum are 2 litri in loc de 2,5 litri si patru pistoane in loc de cinci. Chiar si asa, in conditiile adoptarii unui motor mai mic, puterea a crescut de la 226 CP la 250 CP. Acest nou propulsor 2.0 EcoBoost e o dezvoltare a celui de 2 litri EcoBoost care pe Mondeo dezvolta 240 CP, insa nu e un motor transplantat, ci unul destul de mult modificat, sustin inginerii de la Ford.
Principalul lucru pe care-l remarci cand te urci in noul Ford Focus ST este sunetul motorului. E puternic, gutural si aproape infiorator. Imi aminteste foarte mult de experientele traite in masinile Porsche. Iar asta nu e deloc un lucru rau pentru o masina care costa jumatate din cel mai accesibil Porsche.
Pentru acest sunet este responsabil sound symphoser-ul activ. Pe romaneste, e un fel de cutie care capteaza, amplifica si transmite in habitaclu sunetele motorului. Ford a apelat la acest artificiu tehnic pentru a recompensa cu un sunet de senzatie momentele in care soferul accelereaza.
Versiunea cu cinci usi a ST atinge 100 km/h in 6,5 secunde, iar break-ul in 6,6 secunde.
Coerenta atmosferei de sportivitate este continuata de scaunele Recaro de generatia a treia. Acestea sunt disponibile in trei versiuni, in functie de varianta de echipare a Focus ST pe care o alegi. Asadar, poti avea scaune cu material textil, scaune cu material textil plus piele si, in fine, scaune imbracate integral in piele, care au si reglaje electrice pe opt directii. O nota premium este data de ornamentele cromate pentru praguri, cu iluminare rosie.
Probabil ca te intrebi daca sunt si alte diferente intre ST cu cinci usi si wagon, dincolo de ceea ce este foarte evident. Raspunsul este DA. Primul pe care l-am testat a fost break-ul si directia nu m-a impresionat in mod placut pentru ca atunci cand accelerezi tinde sa-ti fure foarte usor volanul din mana. Martorul de ESP se aprinde destul de des daca abuzezi de acceleratie.
Pe de alta parte, versiunea cu cinci usi pare mai bine calibrata si cuplul pe care-l resimti in volan e diminuat, aproape inexistent. Ambele versiuni de caroserie au o directie variabila care amplifica miscarea rotilor pe masura ce virezi. Astfel, virajele stranse sau sensurile giratorii sunt mai usor de abordat.
Si suspensiile difera intre cele doua versiuni de caroserie. Break-ul e ceva mai confortabil, si nu la fel de previzibil pe viraje. Cu alte cuvinte, se simte ca ST-ul adevarat este cel cu cinci usi, insa nici breakul nu e prea departe. In cazul lui ST wagon amortizoarele spate au o pozitie oblica, altfel decat pe varianta cu cinci usi, impusa de compartimentul pentru bagaje mai mare.
In pofida acestor diferente destul de sesizabile, ambele masini sunt foarte bine reglate mecanic, echilibrate si usor de condus. Tot ce inseamna relatia soferului cu automobilul si a masinii cu drumul este aproape ireprosabil. La acest sentiment ajuta si sistemul Torque Vectoring Control, care franeaza automat roata fata de pe interiorul virajului pentru ca masina sa se inscrie mai usor pe traiectoria dorita.
Un mare plus al lui ST este cutia de viteze manuala cu sase trepte. Conform bunei traditii Ford din ultimii ani, treptele se schimba foarte usor si faciliteaza astfel un condus sportiv. Partea mai putin buna este ca ST vine doar cu aceasta transmisie manuala cu sase trepte, pe cand la Golf GTI si Leon FR poti avea si foarte performanta cutie de viteze DSG, cu dublu ambreiaj.
Daca vrei sa te joci mai mult cu masina, sistemul ESP al noului Focus ST are trei moduri: standard, sport si dezactivat. Ideea e cumva furata de la Megane R.S. Daca tot a venit vorba despre el, ma simt dator sa spun ca acest Renault ramane cel mai avansat model din segment pe partea de electronica, cu al sau R.S. Monitor care-ti permite sa te joci foarte mult cu setarile masinii. Nu intru in detalii suplimentare, pentru asta poti citi testul cu Megane R.S. AICI.
In concluzie, capitolele la care pucteaza foarte bine Focus ST sunt fara indoiala motorul, sunetul, directia variabila, relatia cu drumul, confortul si interiorul de foarte inalta calitate. Chiar daca preturile pentru Romania nu au fost inca anuntate, noul Ford Focus ST impresioneaza foarte placut din multe puncte de vedere si este o jucarie foarte interesanta pe care ti-o poti cumpara din toamna!