Aceasta noua generatie Mazda6 are cate putin din toate. Eleganta, sportivitatea si spatiul interior generos amintesc in egala masura de BMW Seria 3, Jaguar XF si Tesla Model S, dar pretul e mult mai accesibil. Mazda6 e o masina construita cu atentie si se vede ca japonezii si-au dorit NU doar o noua generatie a acestui model, ci o masina semnificativ mai buna.
Concept
Dupa ce vechea Mazda6 s-a vandut destul de bine in Europa, noul model nu putea decat fie si mai bun. Primele indicii au fost date de conceptul Takeri, prezentat in premiera mondiala la Tokyo in 2011. Iar cum Mazda6 nu deloc departe de concept, posesorii de Mazda6 pot fi mandri ca tin in buzunar cheia unui „concept car pe roti”.
Design
Liniile sale reusesc sa transmita coerenta si sportivitate, iar limbajul de design Kodo – sufletul miscarii – da foarte bine pe acest model. De cum te instalezi la volan sau pe bancheta din spate nu ai cum sa nu remarci simplitatea si sportivitatea habitaclului, caruia pielea deschisa la culoare ii da o tusa de eleganta aparte. Parbrizul relativ ingust ma trimite cu gandul la Saab 9-5 si la robustete.
Tehnologie, confort si dotari
Postul de condus este exemplar, fara compromisuri in ceea ce priveste ergonomia, chiar daca, spre exemplu, cotiera nu e reglabila si pe inaltime. Culiseaza insa inainte si inapoi circa 8-10 cm.
Fetele de usi sunt foarte bine desenate si lasa mult loc in lateral pentru genunchi si coate. Si in spate locurile sunt spatioase. Inclusiv persoane de peste 1,80 m inaltime pot sta foarte confortabil si fara sa atinga plafonul cu capul.
Impresia de buna calitate a interiorului este usor patata de mocheta ieftina si prinsa superficial de podeaua masinii.
De asemenea, sistemul de infotainment are un ecran prea mic si pare deja invechit moral, desi are doar 2-3 ani de cand este pe piata in aceasta forma. Daca ai insa doar cerinte elementare de la acest sistem multimedia, nu te va dezamagi. Important e sa nu te astepti la performante ridicate si nici sa nu crezi ca sistemul de comenzi vocale recunoaste vreo comanda. Si nu cred ca e accentul meu de vina, pentru ca la BMW, Ford si SEAT n-am intampinat atat de mari dificultati de comunicare cu spiridusul din bord.
Pe sosea
Dar cui ii pasa de atat de tare de multimedia intr-o masina care se conduce atat de bine?! Versiunea din test este de top, Revolution, cu navigatie si transmisie automata cu sase viteze. Cutia de viteze automata te face sa o critici la inceput, insa dupa ce te obisnuiesti cu ea si cu lucrul cu padelele de pe volan, motivele de nemultumire incep sa dispara. E o cutie de viteze suficient de rapida si care nu te face de rusine, dar nu se ridica la performantele de viteza ale transmisiilor cu dublu ambreiaj sau ale celor automate moderne, cu 8 trepte, mai ales ca nu are un mod Sport de functionare.
Motorul e o bijuterie tehnica si chiar daca are o capacitate cilindrica de 2,2 litri si dezvolta 175 CP, cele doua turbine nu arunca in aer consumul. Pe o distanta de 470 de kilometri parcursi in regim mixt am avut un consum mediu real de 7,6 litri de motorina pentru 100 de kilometri parcursi. Toate acestea cu reprize foarte bune si un timp de accelerare de la 0 la 100 km/h in 8,4 secunde.
Tinuta de drum este o surpriza foarte placuta pe care ti-o rezerva noua Mazda6. Cantarind doar o tona si jumatate (1.536 kg), e o masina agila si foarte usor de manevrat. Sistemul de directie se actioneaza un pic prea usor pentru aceasta clasa, dar daca vrei directie grea si barbateasca atunci iti cumperi un Ford Mondeo.
Ruliul pe viraje e redus si gradul de satisfactie pe care il ai atunci cand te afli la volan este ridicat, mai ales daca esti genul de sofer caruia ii place foarte mult sa conduca si sa simta masina. Pe spate Mazda6 are suspensie independenta si bara antiruliu, ceea ce explica de ce se simte atat de vioaie si aderenta pe viraje.
Pe drumuri mai proaste sau la viteze mari ai ocazia sa vezi cum flambeaza usor capota, la fel cum am semnalat si in testele cu CX-5. Aproape ca iti vine sa crezi ca miscarea aceasta a capotei tine de filosofia japoneza de a face masini, pentru ca am intalnit-o si la noua Honda Accord.
Concurenti
Pentru ca tot am mentionat Honda Accord, acesta este unul dintre principalii rivali ai Mazda6 Sedan, mai ales ca are motor diesel tot de 2,2 litri, iar Toyota Avensis un alt exemplu potrivit. Prin orientarea sa mai europeana ca niciodata, Mazda6 Sedan tinteste insa direct catre rivalii germani: Volkswagen Passat, Opel Insignia. Pe lista mai putem adauga Skoda Superb, Ford Mondeo, Renault Latitude, Peugeot 508,
Concluzii
Mazda6 porneste de la sub 22.000 Euro cu TVA in Romania, iar o varianta identica cu cea testata are un pret de lista de 34.000 Euro cu TVA. Nu e putin, dar Mazda6 nu e cu nimic mai prejos fata de alte marci de volum care cer aceeasi suma pentru o configuratie similara.