Acasa Carburanti In cativa ani, carburantii ar putea ajunge la doi euro/litru in tara, estimeaza o asociatie a transportatorilor

In cativa ani, carburantii ar putea ajunge la doi euro/litru in tara, estimeaza o asociatie a transportatorilor

de Vlad Barza

Daniel Mazilu (sursa - ARTRI)

Dupa recenta scumpire, carburantii costa in Romania aproximativ 1,38 euro/litru, insa nu ar fi exclus ca in patru ani sa se ajunga la 1,8-2 euro, estimeaza Daniel Mazilu, subsecretar general al Asociatia Romana pentru Transporturi Rutiere Internationale (ARTRI). Scumpirile ar putea avea loc ca urmare a strategiei adoptate de Rusia, care pare sa doreasca scoaterea din Europa a unei mari cantitati de carburant, a spus reprezentantul ARTRI, la o conferinta unde invitat de onoare a fost inventatorul Corneliu Birtok-Baneasa.

Acum, Norvegia are cea mai scumpa benzina din Europa (1,86 euro), iar Olanda, Italia, Turcia si Danemarca au trecut de 1,7 euro/litru. La diesel, cinci tari au cele mai mari preturi: Norvegia, Italia, Marea Britanie, Israel si Islanda.

Scumpirea de la 1 aprilie a facut ca tara noastra sa avanseze multe locuri, depasind state in care salariile sunt mult mai mari, precum Austria si Franta.

In Europa, cele mai mici preturi la benzina sunt in Rusia (69 eurocenti), Ucraina (77 centi), Georgia (81 centi) si Belarus (95 centi). Si la motorina cele mai mici preturi exprimate in eurocenti sunt tot in Rusia si Ucraina.

„Exista posibilitatea ca in urmatorii patru-cinci ani pretul carburantului, spre exemplu la benzina, sa mearga spre 1,8, chiar 2 euro si la fel s-ar putea intampla si la motorina. De ce? Pentru ca la nivel international exista o situatie care genereaza turbulente. Rusia, marele exportator din est, poate sa faca manevre strategice de marketing, poate scoate o cantitate mare de carburant din Europa si atunci pretul va creste automat aici. Europa nu are in prezent o alta sursa de carburanti”, spune Daniel Mazilu, subsecretar general al asociatiei ARTRI.

Unii spera ca ridicarea interdictiilor impuse Iranului va aduce o scadere de preturi la combustibil, insa Mazilu spune ca nu va fi o scadere din cauza turbulentelor si a starii de confuzie la nivel international.

„Din 2013, pentru cine a avut ochi ca sa vada, Rusia a dat semne ca este interesata de un alt scenariu geopolitic. Aceasta schimbare de atitudine reprezinta un factor major pentru piata carburantilor din Romania. Contributia ruseasca pe piata de carburanti din Romania, piata estimata la aproape 10 miliarde euro/an, este in crestere in ultimii doi-trei ani, depasind probabil 1/3 din valoarea totala. Se stie ca aceste companii rusesti prezente la noi, neglijand actionariatul minoritar, se afla sub influenta politica a Kremlinului.  O eventuala retragere a acestor companii din Romania in urmatorii ani ar genera pe piata un gol masiv de carburanti, gol care, inainte de a fi acoperit de alte companii, va conduce la alte mariri de preturi greu de estimat”, spune ARTRI, intr-o declaratie de presa prezentata luni, 7 aprilie.

Despre decizia Guvernului de a da inapoi transportatorilor o parte din acciza introdusa la 1 aprilie (4 din cei 7 eurocenti), oficialul ARTRI spune ca metodologia nu este clara si probabil o vom avea functionala de la 1 iunie. El crede ca cedarea a fost posibila fiindca la putere este un guvern social, iar in alte conditii politice, cu un alt guvern, a transforma statul intr-unul protectionist era cu totul imposibil si nu s-ar fi pus problema restituirii unei parti din acciza.

Reprezentantul ARTRI spune ca semnalul dat transportatorilor este clar: pregatiti-va si pe mai departe pentru cresteri ale preturilor la combustibil.

Legat de restituirea unei parti din acciza, ARTRI spune ca mai exista si cateva temeri.

„Noi nu avem garantia ca banii colectati prin aceasta acciza vor fi folositi exclusiv in infrastructura, asa cum s-a spus. Si, chiar daca ar fi asa, nimeni nu ne va putea garanta ca in intervalul 2014-2020 nu vor fi si alte necesitati de finantare in infrastructura, care vor fi acoperite prin noi cresteri”, se mai spune in declaratia de presa.

In prezent, transportatorii de marfuri romani, cei de mare capacitate, aloca aproape 30% din costurile de exploatare pentru achizitia carburantilor. Si devine foarte importanta gasirea unei formule optime de reducere a consumului. Nu exista un motor-minune, insa dispozitivul creat de Birtok-Baneasa poate fi unul rentabil pentru ca ajuta la reducerea cu 5% a consumului mediu de carburant al camioanelor.

Lasa un comentariu