Acasa Interviu INTERVIU cu Vasilatos Ianis, creator de biciclete motorizate cu design retro: Productia de serie incepe in Februarie

INTERVIU cu Vasilatos Ianis, creator de biciclete motorizate cu design retro: Productia de serie incepe in Februarie

de Adrian Mitrea

Vasilatos Ianis si Ariel Cruiser (sursa - Local Motors)
Vasilatos Ianis si Ariel Cruiser (sursa - Local Motors)

Condus de dorinta din copilarie de a avea, candva, o bicicleta a lui, Vasilatos Ianis a ajuns, la 37 de ani, nu doar sa aiba o bicicleta, ci sa uimeasca intreaga lume cu creatia sa, o bicicleta cu motor – fie pe benzina, fie electric – care combina designul retro de acum 100 de ani cu tehnologiile moderne de constructie. Vasilatos Ianis povesteste, intr-un interviu acordat 0-100.ro, despre creatia sa si cum a ajuns sa primeasca sprijinul americanilor de la Local Motors. Productia de serie este programata sa inceapa in Februarie 2014, iar pretul pentru o unitate este de circa 3.500 dolari.

Bicicleta motorizata creata de Vasilatos Ianis are o autonomie de putin peste 30 km in versiunea electrica, care beneficiaza de motor electric de 500W, 36V. Viteza maxima este limitata la 43 km/h si bicicleta are franare regenerativa. Bateria suporta 1.500 cicluri de reincarcare. Aceasta varianta cantareste 33 kg.

Varianta cu motor pe benzina poate atinge o viteza de 55 km/h si are un consum de 1,5 litri benzina/100 km. Aceasta versiune pe benzina cantareste 31 kg.

Adrian Mitrea: De unde a pornit pasiunea pentru biciclete motorizate?

Vasilatos Ianis: Din start trebuie sa spun ca sunt un impatimit al fenomenului cu doua roti de foarte mult timp, mai ales marcile care au o istorie importanta cum ar fi Indian sau Ariel, dar nu pot sa spun ca am o pasiune exclusiva pentru biciclete motorizate sau motociclete. Sunt designer si in primul rand imi place sa proiectez, sa desenez si sa concep, indiferent daca este un mijloc de transport cu doua, trei, patru sau mai multe roti.

De mic copil am fost atras de motociclete si biciclete. Imprumutam bicicletele vecinilor, eu neavand bicicleta, si ma plimbam cu ele cat puteam de mult in cautarea senzatiei fantastice de viteaza si miscare. Asistam deseori la vecini de cartier care isi reparareau motocicletele in curta blocului.

Cand am inceput sa inteleg designul industrial si am gasit sursa prin care puteam sa imi exprim sentimentele, forma, mesajul, mi-am promis ca nu o sa am bicicleta sau motocicleta decat in cazul in care am sa o pot proiecta eu. Desi prietenii mei care aveau motociclete si biciclete nu in toate cazurile ma intelegeau, odata cu acest proiect de bicicleta cu motor asteptarea a luat sfarsit si pot spune ca la final sunt multumit.

Adrian Mitrea: Care crezi ca este importanta creatiei tale in lumea vehiculelor motorizate pe doua roti?

Vasilatos Ianis: Aceasta este o intrebare dificila. In primul rand trebuie sa vedem care este piata de astazi a acestor produse. Incalzirea globala cauzata de excesul de poluare creat de autoturismele cu consum urias de carburant si a numarului mare de mijloace de transport personale, criza economica pe care o simte deja fiecare din noi, ne fac sa ne gandim daca putem sa actionam pentru oprirea sau diminuarea cat mai eficienta a acestei probleme, care este serioasa.

Asadar din ce in ce mai multi oameni din zonele urbane incearca sa inlocuiasca mijloace de transport mari, costisitoare si poluante cu alternative, una din aceste alternative fiind si proiectul meu, Ariel Cruiser, avand viteza destul mare, costul de intretinere si carburant eficient.

Pe piata bicicletelor cu motor majoritatea sunt sub forma de KIT-uri – motoare cu cilindree mica care se pot fi atase la biciclete normale de serie -, dar eu nu am dorit sa fie doar un kit atasat unui cadru de bicicleta normala, am dorit ca bicicleta sa fie construita pentru un motor, in jurul lui, ca element central al proiectului, ceea ce o face speciala fata de produsele de pe piata si nu in ultimul rand forma, care are inspiratie de la inceputurile secolului.

Adrian Mitrea: Cum vezi viitorul muncii tale?

Vasilatos Ianis: Orice designer doreste ca produsul proiectat de el sa fie produs in serie cat mai mare. La fel si eu, imi doresc ca Ariel sa fie fie produs cat mai mult timp si in numar cat mai mare. Cred ca aceasta bicicleta, fiind un produs de foarta buna calitate si un design atragator, care readuce aminte de concursurile de motociclete de la inceputul secolului, isi gaseste locul si poate concura cu alte produse (putine) similare aflate pe piata. Piata va impune cate biciclete vor fi produse, in momentul de fata interesul pentru Ariel este destul de mare, multa lume avand intentia de a achizitiona in viitorul apropiat.

Adrian Mitrea: Care ar fi pretul pentru cineva care vrea sa cumpere o bicicleta ca una dintre cele facute de tine?

Vasilatos Ianis: Trebuie sa spun ca eu nu sunt un producator de biciclete, sunt designer. Deci am proiectat aceasta bicicleta. Ariel Cruiser se poate achizitiona pe site-ul Local Motors, el fiind si producatorul bicicletei. Costul ar fi in jur de 3.000 USD, indiferent de versiunea aleasa – cu motor cu ardere interna sau electric.

Costul bicicletei este foarte mult influentat de calitatea materialelor si a calitatii pieselor componente, incepand cu motorul Honda de 50 cc, care este un motor foarte bun, sezutul BROOKS din piele naturala, care e un etalon in domeniu, avand o istorie lunga in productia de scaune de bicicleta, cauciucurile in stil vechi albe al marcii Continental, cadru confectionat manual din teava Chromoly, folosita pentru constructia sasiurilor de masini de curse si multe alte.

Adrian Mitrea: Cat dureaza constructia unui exemplar si unde sunt fabricate?

Vasilatos Ianis: In acest moment au fost executate sase prototipuri functionale, trei fiind pe benzina (motor Honda 50 cc) si trei cu motor electric in roata (fiecare avand 500 W putere). Productia de serie a bicicletei cu motor este programata sa inceapa in luna Februarie din 2014, fiind deja vandute o serie mica de 12 bucati. Trebuie mentionat ca cele 6 prototipuri au fost construite in numai 2 luni, deci foarte repede, si testate timp indelungat. Lansarea oficiala a fost facuta la SEMA Show in Las Vegas, fiind foarte bine primite de publicul prezent la acest eveniment mondial.

Adrian Mitrea: Care a fost traseul pana la Local Motors? Cum s-a intamplat?

Vasilatos Ianis: Totul a inceput in 2011, in incercarea de a gasi o platforma de proiectare pentru a face cunoscute proiectele mele de design. Local Motors are un avantaj in acest sens datorita sistemului de tip crowd sourcing in care e implicata o comunitate mare de entuziasti si impatimiti al masinilor. Comunitatea Local Motors este foarte mare, avand foarte multi membri designeri, ingineri si oameni care nu au experienta tehnica, dar carora le place automobilismul.

Vasilatos Ianis s-a nascut in Sfantu Gheorghe, judetul Covasna, are 37 de ani si a terminat Liceul de Arta si Facultatea de Arta si Design din Oradea. El lucreaza la Teatrul Regina Maria Oradea pe post de Sef Serviciu Productie (productia de decoruri si costume ale pieselor din stagiune).

Vasilatos Ianis si Ariel Cruiser (sursa - Local Motors)
Vasilatos Ianis si Ariel Cruiser (sursa - Local Motors)

Proiectele lui Vasilatos Ianis (sursa - Vasilatos Ianis)
Proiectele lui Vasilatos Ianis (sursa - Vasilatos Ianis)

6
Lasa un comentariu

avatar
4 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
Chiticvasilatos ianisgibexgeluRed Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
Andrei
Cititor
Andrei

super!
apropo, cum dai de el? um poti sa cumperi?

Merci,
A

vasilatos ianis
Cititor
vasilatos ianis

se pot comanda pe saitul Local Motors http://www.localmotors.com la sectiunea shop !

Red
Cititor
Red

Biciclete electrice. Now that's something that I like.

Pacat ca in Romania nu ai cum sa folosesti o bicicleta. Poate intr-un sat cu 5 000 de locuitori. Daca nu ti-o fura.

gelu
Cititor
gelu

e cam stupid tipul……sa dai 3500$ pe o bicicla, cand poti sa cumperi un autoturism la pretul asta…..scump,scump….fffscump.

gibex
Cititor

Fiecare cheltuie dupa pofta inimii si buzunar, si dupa cum cred ca stii pasiunile costa 😉

Chitic
Cititor
Chitic

Bicicleta este adresata unui anumit segment de cumparatori, aproape inexistent la noi. In niciun caz piata acestei biciclete nu este formata din cumparatori care platesc 3500 $ pe un autoturism. Bravo Ianis!