Nissan Note a ajuns la a doua generatie si vine sa completeze moderna gama Nissan de masini de clasa B, formata din Juke si Micra – care a primit si ea un facelift acum. Probabil ca nu s-au vandut nici 50 de masini Note din vechea generatie in Romania. Masina mai necunoscuta decat aceasta nici nu cred ca exista. Dar Nissan si-a propus insa sa-l faca pe noul Note foarte atractiv din punct de vedere tehnologic, precum si din perspectiva pretului.
click aici pentru galeria foto
Ca sa nu prelungesc asteptarea, va zic din capul locului ca la Bratislava nu am aflat preturile pentru noul Nissan Note, insa cu totii vom afla cat costa in toamna, probabil prin septembrie. La conferinta de presa din Bratislava, Slovacia, unde au avut loc testele internationale pentru presa, principalul concurent identificat de cei de la Nissan pentru Note a fost Ford Fiesta. Obiectivul japonezilor este sa propuna un pret mai mic pentru Note decat al unui Ford Fiesta intr-o echipare similara.
In termeni mai stricti, Note concureaza fix cu Ford B-Max, nu cu Fiesta, cu Opel Meriva, nu cu Corsa, cu Citroen C3 Picasso, nu cu C3, cu Fiat 500L, dar si cu masinile coreene Hyundai ix20 si Kia Venga.
Sincer vorbind, segmentul B a devenit atat de aglomerat si au aparut atat de multe stiluri de caroserie incat orice model poate concura cu orice model in aceasta categorie, chiar daca asta ar insemna sa facem comparatii si versusuri aparent stupide, cum ar fi Renault Captur cu Fiat 500L.
Dar haideti sa vedem ce-l face pe noul Nissan Note special.
Din punctul de vedere al soferului nu ai cum sa nu remarci cat de silentioasa si coerenta este aceasta masina. E un automobil perfect pentru mamicute si taticuti. E suficient de modern si de rar cat sa para masina noua pe piata si dupa cinci ani, are imaginea unui bine reputat constructor auto japonez, are motoare moderne si un interior prietenos.
Cea mai placuta surpriza sunt scaunele. Cel putin la versiunile de top (Tekna) testate in Bratislava scaunele sunt foarte bine profilate, ofera sustinere laterala buna si o pozitie corecta la volan. Acelasi lucru este valabil si pentru locurile din spate, unde si spatiul pentru genunchi si cap este genoros.
Oficialii Nissan se lauda ca la picioare, in spate, in Note este mai mult loc decat in BMW Seria 7. Asa o fi, dar sa fim totusi un pic seriosi! BMW Seria 7 are un sezut al banchetei spate de doua ori mai lat decat la Note.
De dragul economiei de carburant si poate pentru a tempera masina, Nissan a optat pentru niste trepte de viteza foarte lungi, care fac noul Note sa para lent. Versiunea turbo diesel (1.5 dCi de 90 CP) atinge 100 km/h in 11,9 secunde, iar cea supraalimentata pe benzina (1.2 DIG-S de 98 CP) in 11,7 secunde. Exista si o versiune natural aspirata a acestui motor pe benzina. Ea dezvolta 80 CP si trimite Note pana la 100 km/h in 13,7 secunde.
Asadar, niciunul dintre aceste motoare nu suna pe hartie foarte vioi si nu este nici in realitate. Dupa cum spuneam, e o masina pentru mamicute si taticuti, pentru oameni linistiti, moderni si anonimi.
Exista cateva elemente cheie care pot face din Note o masina cautata si foarte interesanta pentru cumparator. Primul este sistemul multimedia Nissan Connect, care functioneaza ireprosabil si este cu un pas inaintea tuturor tehnologiilor rivale. Cea mai interesanta functie a sa este ca poti sa trimiti masinii prin apel telefonic o ruta Google Maps configurata acasa pe calculator sau tableta. Utilizand un cont personal dintr-o interfata dezvoltata de Nissan iti poti trimite de pe tableta sau calculator ruta dorita, iar din masina alegi „actualizare”. Astfel, masina suna automat la un numar de telefon local cu tarif normal si descarca automat in cateva secunde ruta incarcata de tine. Poti sa pornesti la drum imediat sau sa o memorezi pentru mai tarziu.
Asta face ca sistemul Nissan Connect sa ofere functii avansate chiar daca ai un telefon mai vechi care nu poate fi numit SmartPhone. Singura conditie este sa aiba Bluetooth, pentru a putea fi conectat la masina.
In al doilea rand exista minunatul Safety Shield sau (scut de siguranta). E pentru oara cand un producator auto indrazneste sa puna atat de multa tehnologie de siguranta pe o masina atat de mica si (probabil) accesibila. Safety Shield este compus din trei tehnologii cheie: Lane Departure Warning (LDW – avertizare la parasirea neintentionata a benzii de rulare), Blind Spot Warning (BSW – Blind Spot Warning) si Moving Object Detection integrat in Around View Monitor (MOD si AVM). Totusi, merita notat ca Nissan Note nu are sistem de franare automata la viteze mici, pentru a evita coliziunile iminente.
Primul sistem, LDW, devine activ la viteze mai mari de 70 km/h si te averizeaza prin 4 bip-uri cand parasesti banda de circulatie fara a activa semnalizarea. Masina considera ca ai adormit.
Al doilea, BSW, devine activ la viteze de peste 30 km/h si iti aprinde in oglinzile retrovizoare un martor luminos galben daca pe partea respectiva, in unghiul mort, se afla o masina. Daca semnalizezi intentia de a intra pe acea banda martorul luminos incepe sa clipeasca si in interior auzi 2 bip-uri.
Aceste doua sisteme (LDW si BSW) utilizeaza o camera video montata in spatele masinii (desupra numarului) pentru a analiza traficul din spate si pozitia masinii intre marcajele rutiere. Interesant este ca inginerii Nissan au dezvoltat un sistem de autocuratare a camerei prin jet de lichid (preluat din rezervorul pentru spalat geamuri) si prin jet de aer. Daca afara ploua, un jet de aer sufla apa de pe lentila. Daca aceasta este murdara, lichidul este improscat cu presiune pentru a o curata.
In fine, al treilea sistem – MOD – este integrat de minunatul AVM. Patru camere video compun o imagine ca din elicopter a masinii si vezi practic pe ecranul Nissan Connect tot ce se afla in jurul tau pe o raza de circa doi metri. E incredibil de util la parcari. Functia MOD detecteaza miscarile din jurul masinii, cum ar fi un copil care apare neprevazut in spatele masinii cand parchezi, vecinul de parcare ce a pus „strategic” un carucior de cumparaturi in dreptul portierei tale si nu ai observat asta.
Nissan Connect si Safety Shield sunt cu adevarat minunate si diferentiaza noul Nissan Note semnificativ in lupta cu rivalii sai. Problema lui Note este ca fara aceste tehnolologii poate cadea prea usor in banal. Nu are nici usi spate cu deschidere inversa ca Meriva, nici lipsa montantului B ca B-Max. Astfel, Note devine un fel de savant spalat pe creier.
Nissan Note are la baza platforma V (clasa B) a Nissan, din care se desprind Micra si Juke, si se trage din conceptul Invitation. Noul Note este produs in Marea Britanie, la Sunderland si este oferit cu transmisii manuale cu cinci viteze si „automate” cu variatie continua (CVT).