BMW Seria 1 a ajuns la a doua generatie si acum este mai lung si mai lat. Daca poti sa treci peste designul cam ciudat, masina asta te va surprinde placut din multe puncte de vedere, mai ales daca vorbim de consumul de carburant si confort. Si tutusi minusuri exista, iar cel mai mare dintre ele merge la schimbatorul de viteze. Nici sunetul nu e grozav.
Concept
Seria 1 a fost un automobil vazut ca un fel de intrus in gama BMW la inceput si tratat cu reticenta mai mare decat X5, de exemplu. Parea imposibil sa implantezi ADN-ul BMW pe un automobil asa de mic, insa in cele din urma Seria 1 a invins, inregistrand vanzari peste asteptari. BMW a livrat circa un milion de masini Seria 1 intre 2004, anul lansarii modelului, si sfarsitul lui 2011.
click aici pentru galeria foto
Asadar, se impunea ca noua generatie sa fie un nou hit si sa rezolve problemele celei dintai: designul usor ciudat, spatiul pentru picioare si dimensiunea portbagajului, plus gama de motorizari relativ demodata. In mare parte BMW a facut treaba buna si, in plus, pe acest nou Seria 1 debuteaza BMW Lines, adica niste linii de echipare estetite care sunt o alternativa la cunoscutul pachet M. Adica poti sa-ti cumperi masina fie standard, fie cu pachet Urban, Sport sau M. BMW Lines sunt preluate si de noul Seria 3, lansat mai recent.
Design
Masina din test are pachetul estetic Sport, a carui prima recunoastere vine de la cele doua guri de admisie din botul masinii, care sunt negre si au putine lamele. In cazul versiunii Urban, acestea sunt argintii si au mai multe lamele.
Seria 1 n-a fost niciodata o masina foarte frumoasa, iar acum parca e mai urata ca nicioadata. Cel putin asta e senzatia pe care ti-o lasa la prima vedere. Dar dupa ce o vezi in realitate si in mod repetat ajunge chiar sa-ti placa foarte mult. E ca un coleg de serviciu care ti se pare antipatic, dar cu care ai mari sanse sa devii prieten daca-l cunosti mai bine la o bere.
Tehnologie, confort si dotari
Asta pentru ca BMW Seria 1 e o masina foarte reusita si aduce la un nivel relativ acceptabil de pret dotari si un design interior regasit doar pe masinile scumpe ale marcii. Seria 1 este al doilea model BMW, dupa Seria 6, care este echipat cu ecran pentru navigatie „plutitor”. Practic, afisajul nu mai este infundat in bord ca la vechile modele BMW, ci parca aplicat pe bord, iar grafica si rezolutia afisajului au fost mult imbunatatite.
Instalatia audio harman/kardon (834 euro ca optional) suna excelent si iti transmite vibratii in plamani fara ca altceva din masina sa vibreze. E cea mai placuta surpriza pe care am avut-o in Seria 1. O experienta muzicala completa, rafinata…
Poti asculta chiar radio prin internet: functia Web Radio. Referitor la Wb Radio… da, e placut sa poti cauta muzica dupa gen si sa urmaresti posturi straine de mare calibru, insa problema este infrastructura de telecomunicatii. In orase pot asculta fara probleme Web Radio la calitate MP3 (128 kpbs), insa in extraurban e aproape imposibil sa folosesti Web Radio chiar si pe calitatea cea mai slaba. Intreruperile sunt dese si complexitatea sunetului e atat de redusa incat nu merita sa-ti chinui urechile. Si cica vorbim de cloud computing si de sisteme de operare plasate in „nori”…
Pentru a avea Web Radio, masina preia trafic de date de la telefonul mobil. Pentru iPhone exista un suport foarte avansat in cotiera, care asigura o prindere fixa si chiar racirea terminalului. Pe telefon poti chiar sa instalezi o aplicatie BMW care-ti arata, oriunde te-ai afla, cati kilometri are masina si cat carburant ai in rezervor.
O problema de confort la vechea generatie era spatiul redus pentru picioarele pasagerilor din spate. Acum, daca la volan ar sta unul ca mine, de 1,74 metri inaltime, pentru altul tot ca mine ar fi loc decent in spate. E un mare plus. Chiar si asa, carcotasii tot nu sunt multumiti.
Optional, spatarele locurilor din spate pot fi rabatabile individual. Adica poti avea doua locuri in spate si scaunul al treilea, din mijloc, rabatat, pentru a introduce schiurile si placile de snowboard. Portbagajul are acum un volum de 360 litri, cu 30 litri mai mult.
Pe sosea
Definitorie pentru BMW este placerea de a conduce. Aici Seria 1 din acest test vine si cu bune, si cu rele.
Vestile bune ar fi ca masina e mai confortabila acum, dar ramane totusi extraordinar de agila. Distributia maselor este tipica BMW de 50% cu 50% intre fata si spate. Daca optezi pentru directia sport variabila, care costa 380 euro ca optiune, vei struni unul dintre cele mai placute sisteme de directie din lume. Doar pe automobile Porsche am mai intalnit o senzatie oarecum comparabila. Nici masinile mai mari BMW nu sunt la fel de placute si directe, pentru ca au mai mult aerul unor limuzine sportive, nu al unui kart cu tractiune spate si directie precisa. Jos palaria pentru BMW Seria 1 si sistemul de directie!
BMW 118i, cum este cel din test, vine cu deja cunoscutul motor pe benzina de 1,6 litri de pe MINI, dezvoltat de BMW impreuna cu PSA Peugeot Citroen. E poate cel mai bun motor din categoria lui. Exista si o versiune mai slaba, 116i (de intrare in gama). Consumul urban cu greu trece de 12 litri/100 km, iar daca nu depasesti 90 km/h in extraurban BMW 118i consuma chiar 5 litri/100 km. La 130 km/h consumul instant sta sub 6,5 litri benzina/100 km. Sunt niste cifre foarte bune pentru un motor de 170 Cai Putere (CP) pus pe o masina de peste 1.400 kg. Pana la viteze de 150 km/h consumul nu trece de 10 litri/100 km.
Pentru eficienta maxima si dorinte implinite exista butonul Eco Pro. Prin intermediul sau poti seta masina sa fie mai economica sau mai sportiva. Modificarile sunt operate incepand cu sistemul de injectie si pana la nivelul de incalzire din scaune si instalatia de climatizare. In modul cel mai eco, afisajul pentru consum instant devine o banda albastra ce iti spune cat de economic conduci. Toate sistemele consumatoare de curent ale masinii, inclusiv scaunele incalzite, spuneam, trec intr-un mod de functinare mai putin risipitor. Cel mai dramatic se simte scaderea de putere, de parca masina si-ar fi piedut vreo 30-40 de Cai Putere. Sistemul Start & Stop, care ar trebui sa opreasca motorul la semafor, functioneaza cand vrea el. Oricum… foarte, foarte rar.
Dar e greu sa sofezi „batraneste” masina asta, mai ales ca are 170 de Cai si atinge 100 km/h in 7,4 secunde!
Mai devreme vorbeam si de niste neajunsuri. Ei bine, motorul si esapamentul sunt foarte silentioase, astfel ca in lipsa unei coloane sonore sport masina iti va parea lenta, desi nu e.
Cel mai mare minus merge la cutia de viteze manuala. Schimbatorul se actioneaza greoi, agata si vibreaza la ralanti. Pe Ford, Renault si Volkswagen am intalnit cutii de viteze manuale cu timonerii mult mai bune.
Concurenti
BMW Seria 1 a fost mult timp de capul lui in segmentul premium compact si ramane asa dintr-un punct de vedere. Este in continuare singurul automobil premium compact cu propulsie (tractiune spate).
A3 a fost si este fara indoiala cel mai redutabil rival al lui Seria 1, iar pentru 2012 Audi a pregatit noua generatie A3, asteptata si in Romania in a doua parte a anului acesta. Un nou rival aparut a fost Lexus CT200h, iar mai nou, la Salonul Auto de la Geneva (6-18 martie), noua generatie Mercedes-Benz Clasa A. Dintre toate, Clasa A mi se pare singurul model dintre cei enumerati care-i poate pune probleme serioase lui Seria 1, asta daca nu cumva noul A3 va fi considerabil mai accesibil decat cele doua. In afara de Lexus, preturile pentru noul A3 si Clasa A sunt o necunoscuta la data publicarii acestui test.
Concluzii
BMW Seria 1 porneste de la 25.700 de euro cu TVA, iar o versiune ca cea din test are un pret de circa 45.000 euro cu TVA. Nu e o masina ieftina, dar macar stii ca pentru acesti bani primesti un automobil complet si bine facut, iar in cei 5 ani de garantie reviziile si consumabilele sunt gratuite. Foarte important e ca BMW a inteles minusurile vechii generatii si a facut acum o masina ce pare mai buna din toate punctele de vedere.
2 comentarii
Foarte bun mănîncă ulei si scoate fum negru! .iar la prima pornire zici ca este rașniță de cafea.
Foarte bine, acum du-te și cumpără o mașină nouă și bună, nu una de la samsari.