Acasa Romania Anvelopele de iarna devin obligatorii din 2011, dar riscurile le fac necesare si in acest an

Anvelopele de iarna devin obligatorii din 2011, dar riscurile le fac necesare si in acest an

de Adrian Mitrea

(sursa - 0-100.ro)

Posesorii de autovehicule nu vor mai fi obligati sa le echipeze cu anvelope de iarna in acest sezon, masura urmand sa intre in vigoare la 1 noiembrie 2011. Chiar si asa, cine provoaca accidente pentru ca nu are cauciuri de iarna va plati amenzi usturatoare si nu va fi despagubit de firmele de asigurari, astfel ca este recomandata oricum montarea unor anvelope speciale pentru sezonul rece.

„Soferii nu sunt obligati sa aiba anvelope de iarna, dar daca vor provoca un accident, vor derapa sau vor bloca drumul vor plati amenzi, precum si cheltuielile de degajare a drumului. Amenzile sunt intre 4 milioane si 20 de milioane de lei vechi. Totodata, in cazul deteriorarii masinii intr-un accident, proprietarii nu vor mai fi despagubiti de companiile deasigurare daca nu au masinile echipate corespunzator”, a declarat ministrul transporturilor, Anca Boagiu, joi seara (11 noiembrie), in urma unei dezbateri publice la care au participat reprezentanti ai patronatelor si sindicatelor in transporturi.

Trebuie mentionat ca aceste declaratii si idei nu au intrat inca in vigoare. O noua consultare va avea loc saptamana viitoare, deci vom asista la noi declaratii si propuneri de modificare in urmatoarele zile.

In urma descutiei de joi seara s-a mai desprins o idee: ministrul Transporturilor a precizat ca anvelopele de iarna vor fi totusi obligatorii pentru circulatia pe drumurile din afara oraselor, in perioada 1 noiembrie-31 martie, insa cei care vor circula prin oras nu vor fi obligati sa utilizeze astfel de anvelope.

Intreaga dezbatere privind obligativitatea montarii anvelopelor de iarna si stirile alarmiste aparute in presa au creat confuzie, probabil din cauza unei slabe documentari.

Unele dintre modificarile legislatiei privind echiparea masinii pentru iarna, propuse de Ministerul Transporturilor, sunt deja in vigoare, dar sunt formulate vag si permit proprietarilor de autovehicule sa fenteze montarea de anvelope speciale pentru sezonul rece. Cei care au fost cei mai vocali in ultimele saptamani, de la anuntarea intentiei Ministerului Transporturilor de a modifica legislatia, adica firmele de transporturi, sunt oricum obligate sa echipeze masinile corespunzator pentru iarna.

Iata ce zice legislatia: Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a IV-a de sanctiuni (de la 9 la 20 de puncte de amenda – n.r.) urmatoarele fapte savarsite de persoane fizice: (…) conducerea autovehiculului cu masa maxima autorizata mai mare de 3,5 tone pe drumurile acoperite cu gheata, zapada sau polei, fara a avea montate pe roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate.

Aceasta formulare, alte echipamente antiderapante omologate, poate include, nu-i asa, anvelopele de iarna, dar si pe cele all season, lopetile pentru dat zapada, sacii cu sare si nisip si „altele”.

Ministerul Transporturilor vrea sa adauge in completarea textului de mai sus urmatoarea formulare, mai clara: Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a IV-a de sanctiuni (de la 9 la 20 de puncte de amenda – n.r.) urmatoarele fapte savarsite de persoane fizice: (…) conducerea autovehiculului pe drumurile publice in perioada 1 noiembrie-31 martie, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna, iar in cazul autovehiculului cu o masa maxima autorizata mai mare de 3,5 tone fara ca acesta sa fie dotat pe axa/axele de tractiune cu anvelope de iarna”.

Asadar, proprietarii de TIR-uri nu vor trebui sa cumpere 12 anvelope de iarna, ci patru, iar proprietarii majoritatii vehiculelor comerciale cu masa maxima autorizata intre 3,5 si 7,5 tone ar trebui sa cumpere doua sau patru anvelope de iarna (un functie de axa spate, simpla sau dubla, cu doua sau patru roti).

Lasa un comentariu