Nissan Leaf (frunza), masina despre care producatorul spune ca va fi primul automobil electric accesibil din lume, va fi produs si in Europa din 2013, in uzina Sunderland din Marea Britanie.
Capacitatea de productie a uzinei va fi de 50.000 de unitati pe an, dar asta nu inseamna neaparat ca vor fi fabricate tot atatea masini. Productia efectiva va fi ajustatata in functie de cerere.
La Sunderland Nissan incepe in luna aprilie din acest an constructia unei fabrici de baterii pentru masini electrici, ce va fi operationala din 2012 si va produce acumulatori atat pentru Nissan, cat si pentru partenerul Renault, capacitatea fiind de 60.000 de pachete de baterii pe an.
Investitiile pentru a produce Leaf la Sunderland (unde mai sunt produse Juke, Qashqai, Note, Micra si Qashqai+2 ) si in uzina de baterii se ridica la 468,2 milioane euro.
Primele masini Nissan Leaf vor fi produse la uzina Oppama din Japonia, iar suplimentarea numarului de unitati fabricate va fi asigurata de fabrica Smyrna din Tennessee, SUA.
Bateriile sunt produse la Zama, Japonia, iar alte fabrici vor fi deschise in SUA, Portugalia si cea din Marea Britanie.
Nissan va comunica in luna aprilie preturile din SUA pentru Leaf si va prelua comenzi ferme din august si va incepe livrarile in decembrie, a anuntat compania.
Oricum, avand in vedere competivitatea de pe piata americana si faptul ca masinile sunt cu 10-30% mai ieftine decat in Europa, este de asteptat ca Leaf sa se supuna aceleiasi reguli. Cu alte cuvinte, preturile pentru piata europeana, atunci cand vor fi comunicate, vor fi sensibil mai mari decat in State.
Nissan a anuntat si procedura de achizitie a primei sale masini 100% electrice:
- Inregistrarea se va face pe site-ul NissanUSA.com. Pana in prezent s-au inscris 50.000 de oameni, iar ei vor avea prioritate la inceperea livrarilor
- Rezervarea va incepe in aprilie, imediat dupa anuntarea preturilor. In schimbul unei taxe de 100 dolari de rezervare (care va fi returnata ulterior), cei inregistrati vor fi printre primii care vor primi masinile
- Primele livrari vor avea loc in decembrie
In lume se mai gasesc masini electrice, cum ar fi Tesla Roadster pe care am si testat-o, dar preturile sunt prohibitive (circa 84.000 euro).
Nissan LEAF are o autonomie de peste 160 de kilometri daca bateriile au fost incarcate complet, timp de opt ore. In lipsa posibilitatii de a incarca bateriile complet, Nissan spune ca in mai putin de 30 de minute se poate face o reincarcare de pana la 80% a acumulatorilor, ceea ce ar asigura o autonomie de peste 120 de kilometri.
Aceasta valoare pare mica, dar satisface nevoile a peste 70% dintre soferii din lume, care nu merg cu masina mai mult de atat intr-o zi.
Gadget-uri interesante
Nissan LEAF va fi conectata la un sistem de navigatie performant care va indica soferului statiile de incarcare disponibile, precum si informatii, suport tehnic si devertisment 24 de ore din 24.
De asemenea, soferul are posibilitatea de a porni aerul conditionat sau de a programa ora incarcarii folosind telefonul mobil, chiar si atunci auomobilul este oprit si la distanta de proprietar.
Modelul Nissan LEAF este echipat cu un motor de 80 kW (109 Cai Putere) care dezvolta un cuplu de 280 Newton metri. Aceste valori sunt similare cu cele pe care le ofera propulsoarele pe diesel de 2 litri.
Costuri reduse
Datorita complexitatii mecanice mai reduse decat la o masina cu motor cu benzina sau motorina, Nissan LEAF va avea si costuri de intretinere mai mici, arata constructorul.
Eforturile Nissan se vor concentra pe dezvoltarea infrastructurii pentru reincarcare la nivel mondial, in parteneriat cu guvernele din diverse state si pe informarea publicului cu privire la benefeciile de mediu si sociale pe care le are masina electrica.
Nu in ultimul rand, Nissan mizeaza pe scutiri de taxe si diverse alte facilitati fiscale pe care unele guverne le acorda pentru masinile ecologice.
Primul pas intr-o noua era
„Nissan LEAF este o realizare extraordinara, una de care angajatii Nissan pot fi foarte mandri. Am lucrat neincetat pentru a face ca aceasta zi sa devina realitate – dezvelirea masinii cu zero emisii – nu doar un model cu emisii reduse. Este primul pas pe un drum despre noi credem ca va fi foarte interesant – pentru toata lumea de pe glob, pentru Nissan si pentru industrie”, a declarat presedintele si directorul general executiv al Nissan, Carlos Ghosn, despre Leaf.