Anul 2009 se incheie cu peste 40 de noi modele de automobile lansate in Romania, de la masini de lux precum Ferrari California si Porsche Panamera la autoturisme ieftine ca Volkswagen Polo si Ford Ka.
Continuarea innoirii gamei de modele a fost un angajament pe care si l-au asumat toti marii constructori auto, constienti de faptul ca vor pierde cota de piata in caz contrar. O scurta privire inapoi arata ca importatorii de masini au renuntat la lansarile fastuoase si s-au concentrat pe discount-uri, publicitate si pe imbunatatirea serviciilor, cel putin la nivel declarativ.
Alfa Romeo, marca importata in Romania de grupul AutoItalia, a lansat cel mai mic automobil al sau, MiTo, la jumatatea lunii aprilie. Acesta a fost singurul produs nou cu care a venit Alfa Romeo in acest an pe piata locala.
Audi a avut un an bogat in lansari in Romania. Prima noutate a fost varianta sportiva a modelului A4, denumita S4, iar Audi A5 Cabriolet (decapotabila) si A4 Allroad, au fost disponibile din a doua parte a lunii aprilie. In vara a urmat o versiune restilizata a SUV-ului Q7, iar ultimul automobil lansat de Audi, marca importata de Porsche Romania, a fost A5 Sportback, la jumatatea lunii septembrie.
Dupa un inceput de an timid, cu o singura noutate in primul trimestru, noul Z4, BMW a incheiat acest an cu doua lansari importante: Seria 5 GT si X1, ambele disponibile la noi la sfarsitul lunii octombrie.
Chevrolet a adus cel mai nou model al sau, Cruze, in a doua parte a lunii aprilie.
Francezii de la Citroen Romania au lansat pe piata locala, la sfarsitul lui aprilie, cel mai mic monovolum al marcii, incadrat in familia Picasso, denumit C3 Picasso.
Marca autohtona Dacia a lansat o noua varianta de echipare pentru Sandero, denumita Stepway, care a creat confuzie. Unii credeau ca este mult asteptatul SUV Dacia, in timp ce altii l-au numit crossover. Dupa lansare s-au limpezit lucrurile, Stepway fiind pozitionat ca o vesiune de echipare a Sandero, mai inalta cu doi centimetri fata de celelalte, si cu elemente de design mai atragatoare.
Ferrari, in Romania prin Forza Rossa, a venit cu o singura noutate in acest an: Ferrari California. Modelul trebuia sa fie lansat in ianuarie, dar din diverse motive evenimentul a fost amanat pana la inceputul lui mai. Ferrari a alocat Romaniei 15 exemplare California, dar volumul comenzilor a fost dublu inca de la inceputul anului. Echipat cu un motor de 4,3 litri pe benzina, care dezvoltă 460 de Cai Putere (CP), Ferrari California accelerează de la 0 la 100 de kilometri pe ora (km/h) in mai putin de patru secunde, iar viteza maximă este 310 km/h.
Noul Ford Fiesta si noua generatie a automobilului de oras Ford Ka au ajuns in Romania la sfarsitul lunii februarie.
In randul masinilor hibride a venit Honda Insight, in august.
Marca de lux Jaguar, importata de Premium Auto, a adus varianta sportiva a limuzinei XF, denumita XF-R, in vara acestui an.
Noutatile de la Kia au venit in a doua parte a anului, incepand cu Cee’d facelift in octombrie, iar apoi (in noiembrie si decembrie) au urmat monovolumul-crossover Soul si noua generatie a SUV-ului Sorento.
Land Rover, in Romania prin Premium Auto, a inceput sa livreze variantele restilizate ale Discovery, Range Rover si Range Rover Sport din toamna.
Marca de lux Maserati, importata de AutoItalia, a adus in Romania, la inceputul anului, Maserati GranTurismo S.
Mazda3 a fost lansata in vara, iar SUV-ul CX-7 facelift a fost disponibil din toamna.
Acest an a fost incarcat si pentru Mercedes-Benz, care a reinnoit limuzina Clasa E, la inceputul lunii aprilie. Ulterior, in vara, a fost lansata Clasa E Coupe, o varianta restilizata a varfului de gama Clasa S, iar in noiembrie a ajuns pe plan local versiunea de caroserie break a Clasa E.
Singura noutate Mini din acest an a fost decapotabila Mini Cabrio (noua generatie), disponibila din primava.
Tot in prima parte a anului a fost lansat si Mitsubishi Lancer Sportback.
Importatorul marcii Peugeot, Trust Motors, a avut un an bogat in lansari, cu decapotabila Peugeot 308 CC, crossoverul Peugeot 3008 si modelul Peugeot 206+, toate concentrate in perioada iulie-septembrie.
Porsche, marca importata de Porsche Romania, a inceput anul in forta. In februarie a fost lansat primul automobil diesel din istoria marcii, SUV-ul Cayenne. Lansarea acestui model a avut loc simultan cu introducerea pe piata romaneasca a variantelor restilizate ale modelelor Boxster si Cayman. Data de 11 septembrie avea sa marcheze o noua premiera in istoria acestei marci: Panamera, primul automobil sedan Porsche.
Acest an a fost plin si pentru Renault, prin lansarea Laguna Coupe si a noii generatii Megane, in aprilie. In octombrie a fost introdus pe piata cel mai important automobil al marcii, Fluence, inlocuitorul lui Megane sedan.
Seat a venit in prima parte a anului cu variantele restilizate ale Leon si Altea, iar in iunie a fost lansat sedanul Exeo, bazat pe generatia anterioara a modelului A4.
Constructorul auto ceh Skoda a adus in octombrie primul SUV din istoria marcii, denumit Yeti, construit pe aceeasi platforma a Volkswagen Tiguan.
Desi vanzarile de masini noi din Romania au scazut la mai mult de jumatate in primele 11 luni, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, anul 2009 a fost unul obisnuit din punct de vedere al numarului de lansari.
Anul viitor va fi la fel de slab la capitolul vanzari, potrivit importatorilor, dar lansarile de noi modele vor continua. Poti citi saptamana viitoare, pe 0-100.ro, ce masini vor fi lansate in Romania anul viitor.