Acasa BMW Cum a fost la Raliul Sibiului cu o mașină… electrică

Cum a fost la Raliul Sibiului cu o mașină… electrică

de Adrian Mitrea

BMW i3s (sursa – Adrian Mitrea)

Din 2016 încoace am dat curs multor idei și articole năstrușnice pe tema electromobilității, iar cu ocazia Raliului Sibiului am făcut-o din nou. Am participat cu o mașină electrică! Înainte să concluzionați că raliu=viteză vă spun că nu despre viteză mare a fost vorba, ci despre viteză constantă. Am participat, așadar, la secțiunea de regularitate a acestui raliu. Cinci mașini electrice au fost înscrise în concurs: două BMW i3, un BMW i3s, un Renault Zoe Z.E. R110 și un Nissan Leaf. În mașina cu numărul de concurs 48 – un BMW i3s negru – Adelin Petrișor (pilot) și cu mine (copilot).

Dintre toate cele cinci mașini electrice participante la raliul de regularitate din cadrul Raliului Sibiului, un singur echipaj a fost, ca să zic așa, autentic: Robert Apostolescu (pilot) și soția lui, Elena Apostolescu (copilot). Ei au venit cu mașina personală, un BMW i3 cumpărat de nou în Noiembrie 2016. Număr de concurs 49. Cuplul acesta, format dintr-un doctor ortoped și o economistă, a atras inclusiv atenția presei locale. I-am găsit ulterior într-un frumos articol pe Agerpres.

Eu nu am încă o mașină electrică a mea, așa că am împrumutat una – acest BMW i3s negru, luat de la importatorul BMW pe plan local. Număr de concurs 48. Și celelalte echipaje au concurat pe mașini împrumutate sau închiriate, excepția făcând-o soții Apostolescu, cum spuneam.

Masini electrice la Raliul Sibiului (sursa – Adrian Mitrea)

Jurnalistul auto Dragoș Băltățeanu (pilot) și fotograful Mihai Baloianu (copilot) au concurat pe un BMW i3 din flota BCR eGO, jurnalistul auto George Botezatu (pilot) și soția lui, Sînziana (copilot), au concurat pe un Nissan Leaf împrumutat de la Nissan România, iar jurnalitul TV Sergiu Cora (pilot) și jurnalistul auto Dan Scarlat (copilot) au concurat pe un Renault Zoe Z.E. R110. Mi-aș dori ca la evenimente viitoare să participe mai mulți clienți de mașini electrice. Acum a fost clar mai degrabă un eveniment de media. Mi-aș dori ca pe viitor să participe și cineva cu KIA Soul EV, cu Volkswagen e-Golf – o mașină electrică foarte reușită – și clienți de mașini Tesla (chiar dacă această marcă nu este reprezentată oficial în România, există zeci de posesori).

Pe roți au ajuns de la București la Sibiu două mașini: i3-ul soților Apostolescu și i3s-ul „meu”. Restul au venit pe platformă, așa cum le șade bine mașinilor de concurs. Și eu, și Robert Apostolescu, am încărcat o singură dată pe ruta București-Sibiu, la stația Renovatio e-charge de 50 kW de la Kaufland Pitești (cel din Strada Exercitiu 216). Fiind de mare putere, această stație încarcă bateria unui i3 sau i3s în circa o oră. Asta e valabil pentru mașinile configurate astfel încât să fie capabile de fast-charge.

Spre deosebire de momentul Decembrie 2016, când am reușit să fac 12 ore de la București la Sibiu cu un BMW i3, acum infrastructura stă mult mai bine și am reușit să ajung la Sibiu în mai puțin de șase ore, cu tot cu încărcare și cu traficul greoi specific Văii Oltului și împrejurimilor Sibiului.

În cei doi ani de când tot conduc mașini electrice de la importatori auto și dealeri mă apropii de 10.000 km parcurși 100% electric și observ la mine niște schimbări. Una dintre ele este că mi-a dispărut complet teama de autonomie redusă (în Engleză sună mai bine, „range anxiety”). Astfel, pe A1 spre Pitești am alergat i3s-ul ca pe orice altă mașină, cu 130 km/h pe Cruise Control și chiar 160 km/h în depășiri.

Este știut faptul că autostrăzile aruncă în aer consumul oricărei mașini din cauză că se circulă cu viteze mari. În cazul lui BMW i3s am avut de la București până la Pitești un consum mediu de 19,3 kWh/100 km. Am parcurs 138 km și mai aveam autonomie pentru 11 km. Cu această ocazie am aflat ceva nou: autonomia reală pe autostradă a unui BMW i3s este de până la 150 km.

Pe drumuri naționale, unde vitezele dezvoltate sunt mai mici, autonomia reală a acestei mașini bate spre 240 km, iar în oraș undeva în jurul a 185 km.

BMW i3s 2018 si BMW i3 2016 (sursa – Adrian Mitrea)

Când citiți aceste valori este important să luați în calcul anii de producție ai mașinilor despre care vă documentați. Așadar, atenție mare! Aproape toate mașinile electrice de pe piață au primit de-a lungul carierei lor comerciale îmbunătățiri de autonomie prin echiparea cu baterii mai mari. În cazul BMW-ului „meu” ceea ce scriu în acest articol este valabil pentru mașinile care au ca perioadă de producție intervalul Noiembrie 2016 – final de 2018. Înainte de această perioadă BMW i3 avea o baterie mai mică, iar de la final de 2018 va primi o baterie mai mare.

Încărcarea i3s-ului la Kaufland Pitești a durat o oră și cinci minute pentru că am vrut să și mănânc de prânz, iar coada de la mici a fost uriașă. Am cumpărat cabanos, dar coada era aceeași.

Deci masa și câteva telefoane m-au făcut să staționez la priză puțin peste o oră, timp în care mașina s-a încărcat de la 8% la 99%. Este știut faptul că de la 95% până la 100% durează mai mult încărcarea, la fel ca la telefoanele mobile de altfel.

Adelin Petrisor – Robert Apostolescu – Adrian Mitrea (sursa – Elena Apostolescu)

Să nu pierd momentul din Piața Mare din Sibiu în care se anunță echipajele am condus alert pe ruta Pitești-Sibiu, având în minte mai degrabă ora de sosire și mai puțin autonomia. Cei 168 km de drum de la stația din Pitești și până în Piața Mare din Sibiu ar fi teoretic acoperiți de autonomia mașinii. Ceea ce s-a și confirmat. Am ajuns cu autonomie 8 km. Asta înseamnă că BMW i3s are o autonomie reală de 176 km pe drum național de munte (preponderent urcare). Consumul mediu pentru Pitești-Sibiu a fost de 15,8 kWh/100 km.

Prima zi de concurs, un fiasco! Niciunul dintre noi, cei cu electricele, n-am mai participat la așa ceva. Eu nu de mașină am emoții ci de… noi, oamenii. De înțelegerea corectă a regulamentului și de aplicarea lui.

L-am întrebat pe Adelin ce-am făcut cel mai bine și cel mai rău, la jumătatea primei zile de concurs, și mi-a zis așa: „Am făcut cel mai bine c-am venit și am fi făcut cel mai rău dacă n-am fi venit”.

Cu deviza asta am plecat cumva de acasă, fără să ne fi vorbit. Ne-am propus în primul rând să participăm, apoi să ne ținem de traseul din concurs (e ușor să te abați, să o iei greșit) și să ne distrăm. N-am venit pentru faimă, puncte și premii. Simpla noastră prezență acolo a fost suficientă cât să ne umple inima și să facă acest eveniment memorabil pentru noi. Și simplul fapt că organizatorii unui raliu din România s-au gândit să includă, cumva, în concurs niște mașini electrice și fanii lor… e un mare semn de generozitate, de normalitate.

BMW i3s (sursa – Adrian Mitrea)

Nici n-aveți idee cât de mult interes au stârnit aceste mașini electrice în Piața Mare din Sibiu! Întrebări peste întrebări, poze și concluzii de genul „Ăsta e viitorul, domn’le!”. Am surprins în piață copii care abia vorbesc exclamând „Uite, mami, un i3!” sau „I-a uite un Zoe!”. Abia când asiști la astfel de momente îți dai seama că mașina visurilor din copilărie arată foarte diferit pentru cei născuți după 2010.

Dintre exemplare superbe (vezi lista participanți) precum Ford Mustang din 1966, Renault 5 Alpine Turbo din 1984, Saab 90 din 1985, Chevrolet Corvette din 1970 sau chiar Ford Model A din 1930… cupluri, familii și copii trăgeau mai mult spre electricele parcate în Piața Mare la încărcat. Au venit pentru poze și pentru discuții cu noi, participanții. Și asta n-are legătură cu celebritatea lui Adelin Petrișor. Unii nici nu-l recunoșteau…

Volkswagen Beetle 1302S din 1972 si BMW i3s din 2018 (sursa – Adrian Mitrea)

După prima zi de concurs ne-am clasat pe locul 4 din 5 la electrice. Am greșit-o rău la timpii de plecare pe probele cronometrate, unde se măsoară viteza medie. Degeaba am avut noi medie orară bună dacă am plecat prea târziu sau prea devreme pe acel segment de drum. Și orele de plecare pe segment sunt importante, iar nerespectarea lor atrage penalități.

Aveam să ne dăm seama de treaba asta prea târziu în prima zi, atât de târziu încât am strâns atât de multe puncte de penalizare încât nu prea mai aveam ce face în a doua zi de concurs ca să mai recuperăm ceva.

Dar am realizat ceva.

În ziua a doua am terminat pe locul 1 din 5 la electrice. La calculul pe cele două zile am rămas, însă, tot pe locul 4 din 5, fiind trași în jos de penalizările mari din prima zi.

În clasamentul general (care include și celelalte mașini pe combustie participante la raliul de regularitate) Adelin și cu mine am terminat pe locul 10 din 40. Nu e rău deloc pentru o primă participare și ne-am atins obiectivele: participăm, ținem traseul, ne distrăm.

Badge-uri Adrian Mitrea si Adelin Petrisor (sursa – Adrian Mitrea)

În cele trei zile petrecute în Sibiu am încărcat mașina la finalul fiecărei zile de concurs la stația Renovatio e-charge de 50 kW de la Kaufland Sibiu și apoi am lăsat-o peste noapte conectată la o priză convențională (3,7 kW) în Piața Mare, lângă scenă, pentru a acoperi peste noapte și cele câteva procente de încărcare ale bateriei pe care mașina le ia mai greu.

Am apelat la această strategie din motive competitive: dacă prizele din Piața Mare ar fi avut vreo problemă peste noapte și mașinile nu s-ar fi încărcat suficient, am fi fost cu toții afară din concurs. Așa că am preferat să stăm 30-40 de minute la hypermarket la finalul fiecărei zile și să avem bateria încărcată la măcar 80% pentru următoarea zi de raliu.

N-am fost singurii care au apelat la strategia asta. Cert e că în final totul a decurs bine, iar mașinile care au rămas la încărcat în Piața Mare n-au avut probleme la priză.

Chiar și cu cinci mașini electrice venite la același eveniment, plus mașinile electrice care circulă prin Sibiu, n-a fost nevoie să stăm la coadă la încărcat. Înainte de ultima zi de concurs a mai ajuns în Sibiu încă o mașină electrică (un BMW i3), venită de la București (via Brașov), avându-i la bord pe Mihai și Mihaela Pencea de la BTS Telecom. Suntem prieteni de ani de zile, le-am povestit despre eveniment și au vrut și ei să vadă cum e în culise. Asta pe lângă faptul că aveau chef de o plimbare mai lungă cu  noua lor achiziție electrică. Poate anul viitor vor deveni participanți.

Adrian Mitrea si Adelin Petrisor (sursa – Adrian Mitrea)

Oricum, ideea e că timp de câteva zile au fost concentrate în Sibiu șase mașini electrice pe care le știam și o singură stație de încărcare ne-a deservit onorabil pe toți. Pe lângă mașinile cunoscute care au încărcat la hypermarket probabil că au mai vizitat stația și rezidenți din Sibiu sau oameni aflați în tranzit.

Minimul compromis a fost să ne facem de lucru pe lângă mașini circa 30 de minute, ori 30 de minute sunt foarte puține când vrei să editezi pozele făcute în ziua respectivă, să dai 2-3 telefoane, să ștergi geamurile de praf și gâze și să schimbi impresii după o zi de competiție.

Pe drumul de întoarcere acasă (272 km), pe ruta Sibiu-Râmnicu Vâlcea-Pitești-București, am bătut orice record: 4 ore și 35 de minute, cu tot cu încărcare 45 de minute în Pitești. Deci timp efectiv de condus 3 ore și 50 de minute. Am avut viteză medie 78,2 km/h și am ajuns acasă cu autonomie 44 km.

Așadar, după trei zile petrecute la bordul lui BMW i3s și încă 600 km parcurși cu un automobil electric am început să trec la viteze medii mai mari și să reduc considerabil timpii de condus dintre două orașe aflate, totuși, la mare depărtare unul de celălalt.

A fost distractiv, ne-a plăcut, mai facem!

Podium Raliul Sibiului – Regularitate Electrice (sursa – Adrian Mitrea)

14 comentarii

mst 29 august 2018 - 13:06

astept hyundai kona electric, cam primul care sper sa fie lansat si in tara sau macar europa si care sa tina macar 300km. cam de acolo incepe totul. la cum se misca restul, pare ca tesla va fi cea care va veni prima, daca nu lasa prostiile deoparte si nu lanseaza masini electrice.

Reply
Adrian Mitrea 29 august 2018 - 17:30

Pentru Kona electric, din ce știu, livrările vor demara în primul trimestru din 2019. Deci mai sunt cel puțin șase luni de așteptat.

Reply
Loredana 7 septembrie 2018 - 09:42

In Norvegia deja e lansat, chiar au livrat cateva bucati editie speciala iar livrarile pt celelalte comenzi incep abia in 2020, iar daca abia acum faci comanda, undeva la sfarsitul lui 2020 se va livra.
Este o masina superba, am luat-o la test drive saptamana trecuta. Detinem un Nissan Leaf ultimul model de cateva luni de zile, dar regretam enorm alegerea dupa ce am vazut Kona. Chiar ne batr gandul sa comandam Kona si sa vindem Nissanul pt ca este editia de lansare aproape full si inca l-am vinde la pretul cu care l-am luat, configuratiile astea acum sunt mult mai scumpe dar livrarea asta din 2020 abia, ne sacaie…nu ne mai vedem viata fara electica 😆 si mai ales ca in Norvegia avem multe beneficii, nu platim taxa de drum (undeva la 9 lei pe sens x2/zi se aduna o suma considerabila la sfarsit de luna), nu platim ferry boat-urile etc, multe avantaje sa detii una.
Revenind la Kona, autonomia reala este de 500km lejeeeer (nu ca cea de la Leaf, 378km in teorii si doar 270km reali, niciodata, dar niciodata nu am scos mai mult iar la drum lung e jale deoarece nu suporta decat prima incarcare rapida, urmatoarea data cand trebuie sa incarci abia abia absoarbe ceva curent pt ca racirea -surpriza- este pe aer, nu pe apa si bateria este super incalzita inca si stai 1 ora la incarcat pt 40-60km, groaznic!!!).
Plus, Kona pare ca aiba finisareje de alta calitate, desi nu-mi lipseste nimic la Nissan (ba, dublu-climatronic), parca tot pare “chel” si sec in comparatie cu Kona.

Reply
Adrian Mitrea 7 septembrie 2018 - 10:29

Apare BMW i3 cu baterie de 40 kW in toamna, aia e masina care iti trebuie. Kona va fi foarte scump in versiunea cu autonomie mare si are o problema cu punerea puterii la sol (tractiune fata + cuplu motor mare si instant = wheelspin).
Electricele de peste 120 CP ar trebuie sa aiba roti motrice spate sau tractiune integrala.

Reply
Claudiu 19 iunie 2020 - 22:47

Cred ca ar trebui sa faci un test/review la Kona electric. S-ar putea sa iti schimbi impresia si sa strigi: „Kona! asta e masina care iti trebuie!” . 64kwh de la Kona sunt altceva…fata de cei 40 de la i3 (mai exact 37,9 kwh)
Ai wheelspin daca dezactivezi controlul tractiunii…altfel in viata de zi cu zi nu ai nicio problema. Cei 204 cai sunt lipiti de asfalt intr-un mare fel. Iar legat de pret nemtii mai au de sapat (sunt departe rau raportat la autonomie)

Reply
Adrian Mitrea 20 iunie 2020 - 11:41

Se poate ca pentru unii clienți Kona Electric să fie mașina care trebuie, nu contest.
Nicio mașină electrică cu roți motrice față nu m-a convins până acum că poate fi lipită de drum precum una cu roți motrice spate sau tracțiune integrală, nu văd de ce Kona ar face-o, mai ales că review-urile celor care au condus-o până acum menționează acest lucru.
Pentru clientela Hyundai sunt convins că e o mașină foarte bună.
Totuși, la 44.566 Euro (Highway) sau la 49.326 Euro (Luxury+), cu tot cu TVA, preț de listă, Kona Electric de 204 CP este departe de a fi o mașină accesibilă și deja bate ca preț pe teritoriul unor mașini mai bine finisate (pentru că o mașină înseamnă mai mult decât o baterie).

Claudiu 21 iunie 2020 - 19:16

??? Imi cer scuze, sper ca nu in mod intentionat nu ai specificat pretul real de pe site-ul oficial.
Ai uitat de pret promotie si programele rabla.
Kona Luxury+, pret program Rabla plus 32085 euro cu tot cu TVA. Achizitia din martie 2020 a mai avut o reducere de 500 euro, rezulta 31580 euro cu TVA inclus. Parca e o diferenta fata de pretul postat de tine de 49326 euro.
La pretul asta ai:
– baterie si autonomie mai mare 64kWh – 480 km
– pompa de caldura (ID3 se pare ca nu a auzit de ea)
– padele schimbare nivel de frana regenerativa 4 variante (foarte utile la mersul prin oras)
– infotaiment cu rezolutie mare de 10,5 inchi
– Toate sistemele de siguranta ce devin standard: lane assist, cruise control adaptiv, senzori pietoni etc
Raportul intre ceea ce ofera si pret e unul tipic sud coreean. Primesti mai mult pentru mai putin.
Interiorul nu e de seria 7 dar este unul tipic nemtesc, curat si decent.

Adrian Mitrea 22 iunie 2020 - 09:52

Claudiu, comparațiile corecte între mașini se fac pornind de la prețurile de listă. Sunt singurele care dau măsura „standard”, normativul de comparație.
Așa că X dealer are Y ofertă în luna Z, la ora W, nu interesează pe nimeni în comparații.
De exemplu Volkswagen a avut la vânzare online 3 bucăți e-Golf la 19.800 Euro cu tot cu TVA și cu Rabla Plus. Este un deal foarte bun pentru acei trei clienți care le-au cumpărat, dar gata. Aia a fost. Fuse-fuse și se duse.
Dacă îți luăm în calcul dobânzile la finanțare și la CASCO, ai să ai surprize de genul că un ID.3 devine mai ieftin pe durata a 4-5 ani de leasing decât un Kona Electric, pentru că pur și simplu serviciile financiare + CASCO de la Porsche sunt imbatabile. Doar Dacia prin RCI leasing mai poate concura cu ele (ca % dobândă și cotă % CASCO).
O mașină este mai mult decât o baterie. O mașină este mai mult decât mașina în sine. E un întreg ecosistem care trebuie să funcționeze ca oferta să fie realmente „bună”.
Repet, nu spun că Hyundai Kona Electric este o mașină rea. Spun doar să nu mi-o propovăduiești ca pe „cea mai bună”.
Pentru fiecre client în parte o mașină poate fi mai bună decât alta. Unii vor i3, alții vor ZOE, alții e-Golf, alții ID.3 și alții Kona Electric. Nu e nicio problemă să fim diferiți, să avem bugete diferite și să ne placă mașini diferite.
Reține doar atât: comparațiile corecte se fac doar atunci când vorbim de prețuri de listă.

Alfred Molnar 29 august 2018 - 13:55

Multumim Adrian pentru articol, Te citim cu interes de fiecare data. Esti din pacate printre foarte putinii autori de pe hotnews care au de spus o poveste. Felicitari participantilor si tie pentru ca i-ai pomenit pe toti cu nume si prenume. Poate faci un interviu cu ei intr-un articol viitor.

Reply
Adrian Mitrea 29 august 2018 - 17:30

Mulțumesc pentru comentariu, aprecieri și sugestie!

Reply
Brambu 29 august 2018 - 14:04

Ne trebuie infrastructură. Și nu vorbesc de o priză la Kaufland, sau mai știu eu prin ce mall. Ar fi super dacă benzinăriile ar avea măcar din 2 în 2 câte o stație de încărcare electrică. Așa ar mai dispărea și range anxiety. Plus, vorba unui amic, mai în râs, mai în serios: tu nu poți rămâne în pana prostului, că te poți duce la prima casă și să ceri voie să-ți încarci mașina, măcar pentru 2-3km.

Mitul cu degradarea bateriilor începe să fie desființat cu datele din teren. Modele Tesla S care au peste 600k, și care o duc bine merci. Mai rămâne prețul de achiziție, deși și aici s-a demonstrat că pe termen lung, o electrică e mai ieftină, chiar dacă prețul de achiziție e mai mare.

BTW: Am fost cu un UBER electric. Sper să apară mai multe!

Reply
Adrian Mitrea 29 august 2018 - 17:32

Infrastructura în România se prezintă mai mult decât decent raportat la numărul de mașini electrice din piață. Vezi https://www.plugshare.com

Reply
dodoi 29 august 2018 - 15:10

„…să luați în calcul anii de producție ai mașinilor…”

Poate proprietarii ar trebui sa schimbe masinile electrice anual sau de fiecare data cand apare un model nou! Daca vrei sa fii aventuros sau n-ai deja destule probleme cumpara o masina electrica si vezi cum o sa te descurci in timp cu intretinerea, fiabilitatea, bateria, incarcatul, „range anxiety”, vara cand e prea cald, iarna cand e prea frig, piesele de schimb daca doamne fereste ai vreun accident, asigurarea, etc, etc. Progresul la masinile electrice si incertitudinile sunt atat de mari incat cei mai multi aventurosi le iau in lease (lease operational in Romania) si le dau inapoi la sfarsitul perioadei. A, si inca ceva: masina electrica e, de regula, o a doua masina in familie. Oricum ar fi interesant un test cu o masina electrica de cativa ani de vazut cum a rezistat uzurii morale si ce probleme au aparut..

Reply
Adrian Mitrea 29 august 2018 - 17:36

Ideea acelei mențiuni era alta. Dacă un potențial client își cumpără un BMW i3 din primul an de producție (2014) bazat pe faptul că eu am scris în articol că are autonomie în oraș 185 km, omul va constata că mașina lui poate face cel mult 135 km în același regim, pentru că are o baterie mai mică.

Sau se poate întâmpla altfel. Vine un client de BMW i3 2019 (că acest articol va rămane aici ani de zile) și o să zică ”Bă, autor prost, mașina mea face 220 km în oraș, nu 185 cât zici tu”. Deci ideea este că trebuie să fim conștienți de faptul că la 2-3 ani aceste mașini primesc îmbunătățiri, chiar dacă la exterior arată la fel. Și mi se pare cinstit să menționez asta.

Știu clienți de mașini electrice din primii ani de producție perfect mulțumiți cu alegerile făcute. Dar alegeri făcute în cunoștință de cauză. ȘI informare încerc și eu să fac aici.

Reply

Lasa un comentariu