Acasa Renault Vizita in uzina Renault Flins, locul in care se naste masina electrica europeana cu cea mai mare autonomie

Vizita in uzina Renault Flins, locul in care se naste masina electrica europeana cu cea mai mare autonomie

de Adrian Mitrea

Uzina Renault Flins are o traditie impresionanta in fabricarea de masini. Inclusiv legendarul Renault 12 – din care a derivat longeviva Dacia 1300 – a fost produs aici. Si toate generatiile lui Clio. Mai nou, uzina auto Flins din Franta are o orientare eco tot mai evidenta: este singura fabrica din lume care produce modelul Renault Zoe Z.E. – masina electrica europeana cu cea mai mare autonomie si care acum se afla pe val, fiind asteptata o crestere cu peste 50% a productiei in 2017. Asadar, iata o incursiune in culisele uzinei Renault Flins.

Din multe puncte de vedere Flins seamana cu Mioveni. Este o platforma industriala veche. Si asta se vede. Si la ei, ca la noi, transportul se face pe cale rutiera si pe calea ferata. Cu mentiunea ca ale francezilor sunt in stare mai buna si, in primul rand, … exista. Dar si la ei lucrurile sunt perfectibile: fluviul Sena e aproape si nu este folosit pentru transport, desi candva era. Iar acum sunt planuri pentru a fi reluat transportul fluvial pe Sena in acea zona, la insistentele Renault.

Oamenii din regiune s-au nascut cu benzina in sange, iar nivelul de competenta este foarte ridicat pentru cei mai multi dintre ei. Mai nou, angajatii se obisnuiesc si cu “mirosul” de electroni, pentru ca masina 100% electrica Renault Zoe Z.E. capata o importanta tot mai mare in aceasta fabrica (singura din lume care o produce).

Pentru 2017 este asteptata o productie de 40.000 unitati Zoe Z.E., cu peste 50% mai mare decat in 2016. Acum Renault Zoe Z.E. este pe val pentru ca din aceasta primavara masina a inceput sa fie comercializata cu o baterie de capacitate mai mare care duce autonomia pe timp de vara la peste 300 km (real) sau la peste 200 km (real) iarna. Conform optimistului ciclu de masurare NEDC autonomia este 400 km, de unde si numele comercial al modelui: Renault Zoe Z.E. 40. Detalii despre masina, pentru piata din Romania, AICI.

Pana si Renault admite ca cifra de 400 km este nerealista, dar acestea sunt standardele de masurare si producatorii auto sunt obligati sa raporteze astfel.

Oricum, peste 300 km autonomie cu o masina electrica inseamna ceva, iar pe piata nu mai exista momentan o masina electrica europeana cu o autonomie mai mare de atat. La pretul de sub 35.000 euro cu tot cu TVA pentru o varianta cu maxime dotari (bateria inclusa), raportul dintre ce platesti si ce primesti este foarte bun daca tii cont de faptul ca o Tesla Model S costa de trei ori mai mult si autonomia reala abia trece de 400-450 km.

Fabrica Flins este amplasata strategic, intre cel mai important centru de inginerie al Renault din lume (Technocentre) si o alta fabrica (Aubevoye). Uzina Cleon este si ea relativ aproape. Precum reteaua unui paianjen, amplasarea centrelor de productie si inginerie Renault in Franta este cat se poate de logica si strategica. Se vede ca Franta este casa Renault doar uitandu-te de harta.

Functionala din 1952 si cu o suprafata de 237 ha, uzina auto din Flins a vazut multe la viata ei. Este totusi o uzina moderna, fiind construita dupa Al Doilea Razboi Mondial. Din sfera curiozitatilor iti pot spune ca vestiarul are o lungime de 650 de metri si e dispus liniar pentru eficienta mai mare. Iar intreaga uzina este proiectata de acelasi arhitect care a realizat cladirea UNESCO de langa Arcul de Triumf din Paris.

Din 1952 si pana acum a produs aproape 18 milioane de vehicule, 19 modele diferite. Cateva dintre cele mai cunoscute sunt Renault 4CV, Renault 4, Renault 16, Renault 12, Renault Super 5, Renault Twingo, Renault Clio (toate cele patru generatii), Renault Zoe Z.E. (din decembrie 2012) si Nissan Micra (din decembrie 2016).

In 2016 a fabricat 160.544 masini: 134.502 Clio, 25.565 Zoe Z.E. si 565 Micra. Se lucreaza in trei schimburi si se fac 905 masini pe zi. Intre schimbul de noapte si cel de dimineata este o ora pauza pentru verificarea utilajelor si pentru reparatii ori ajustari minore. Asa-zisa “mentenanta”.

Organizarea este tipica pentru o uzina auto: 1) Departament Presaj; 2) Departament Caroserie; 3) Vopsitorie; 4) Logistica; 5) Asamblare Finala; 6) Controlul Calitatii; 7) Livrari.

Are 2.378 angajati, dintre care 75% sunt muncitori si 25% sefi ai lor. Media de varsta pentru muncitori este 43 de ani (90% barbati, 10% femei), iar pentru sefi 47 de ani (87% barbati, 13% femei). Pentru a pune aceste cifre un pic in perspectiva, la Mioveni ponderea femeilor este de peste 30%, lucru pe care Renault l-a dat mereu ca exemplu de urmat.

Revenind la masini, orientarea spre mobilitate electrica a Grupului Renault este cat se poate de clara. Se vede chiar si cu ochiul liber in uzina. Oficialii marcii spun ca in Flins va creste foarte mult importanta lui Renault Zoe Z.E., dar si a lui Nissan Micra, productia de Clio fiind impinsa tot mai mult spre fabricile Bursa (Turcia) si Novo Mesto (Slovenia).

Ca sa fiu mai precis, versiunile superioare de echipare pentru Clio se fac in Flins, iar variantele de intrare in gama sau de echipare medie in Turcia ori Slovenia. Despre Clio am mai aflat ca singura vopsea speciala este Rouge Flame, care are un lac special cu pigmenti ce dau profunzime nuantei si un aspect deosebit in functie de lumina. Asa ca daca vrei un Clio cu tot ce are mai bun in ea lozinca “made in France”, acum stii ce sa comanzi: echipare de top si vopsea Rouge Flame.

Modernizarea uzinei Flins si trecerea spre “Industry 4.0” se vede si prin faptul ca prin fabrica circula tot felul de AGV – Automated Guided Vehicles. Adica un fel de masinute stil platforma care se plimba singure prin uzina sa transporte piese de colo-colo. Pentru cei mai putin familiarizati cu conceptul Industry 4.0, acesta se refera la convietuirea dintre oameni si roboti in uzinele de orice fel, rolul robotilor fiind acela de a ajuta oamenii, nu de a-i inlocui. Despre robotii asistenti si Industry 4.0 te vei satura sa citesti de acum si pana spre 2025, vei vedea.

O informatie interesanta tine de faptul ca in Flins sunt realizate si caroseriile pentru Clio R.S., dar masina nu este asamblata aici, ci in fabrica Dieppe, unde se fac si masinile sport Alpine (marca recent relansata).

O alta frantura de informatie interesanta tine de faptul ca uzina Flins produce in Departamentul Presaj elemente pentru Fiat Talento, data fiind colaborarea dintre Renault si Fiat pe segmentul vehiculelor comerciale usoare. Intre 45-55% dintr-o foaie de tabla se „pierde” in urma procesului de ambutisare. Deci o risipa mare. Motiv pentru care au fost dezvoltate in timp procese de reciclare tot mai eficienta a acestor resturi de tabla.

Revin la modernizare. Este remarcabil cum in doar cativa ani s-a reusit integrarea masinii electrice intr-o uzina care nu stia decat de benzina si diesel pana in 2012. Acum uzina Flins face si bateriile, iar prin “face” ma refer la faptul ca celulele litiu-ion, grupate in module (12 module pentru Zoe. Z.E.), sunt importate de la LG Chem din Coreea de Sud si asamblate in Flins in ceea ce numim generic “bateria masinii electrice”. Conceptul de dispunere, carcasa mare a modulelor, conexiunile s.a.m.d. sunt de conceptie Renault si uzinate exclusiv in Flins pentru Zoe Z.E. Iata cum productia sofisticata a unui motor pe benzina dispare din peisaj si este inlocuita cu productia sofisticata a bateriilor. In aceasta sectiune a fabricii se poate vedea si atinge podeaua cu baterii a lui Zoe Z.E.

La versiunea cu autonomie mare dimensiunile pachetului sunt aceleasi, difera insa densitatea si masa. Noile baterii sunt cu 30 kg mai grele, de la 270 kg la 300 kg pentru tot pachetul de baterii. Din acest motiv suspensia spate a fost modificata putin la aceste Zoe cu baterii pentru autonomie mai mare. Estetic vorbind nu e nicio diferenta. Poti deosebi o baterie veche de una noua prin faptul ca cea noua are stantate pe ea grupul de litere LREV (Long Range Electric Vehicle). Atat.

Odata asamblate cele 12 module, incinta lor este presurizata la 10 milibari pentru a verifica etanseitatea.

La un Renault Zoe Z.E. care paraseste fabrica bateria este incarcata la circa 30-40%. Probabil ca esti deja obisnuit ca niciun dealer nu-ti livreaza masina cu rezervorul plin, atat din motive de securitate, cat si din motive de costuri. Ei bine, iata ca traditia se pastreaza si la masinile electrice, cel putin pentru momentul cand ele parasesc fabrica. Imi place sa cred ca la dealeri masinile sunt incarcate complet inainte de livrarea catre client.

De la 20 de masini Renault Zoe Z.E. pe zi fabricate in 2012 acum s-a ajuns la aproape 170 unitati pe zi. E clar, mobilitatea electrica devine tot mai atractiva! Iar schimbarea de paradigma se vede chiar si sub acoperisul unor uzine auto traditionale.

10 comentarii

Iulian 26 iulie 2017 - 22:57

Interesant articolul, bravo. Doar doua comentarii, cred ca trbuie facuta si comparatie cu tesla m3, pentru ca e practic din aceeasi clasa si o sa iasa pe piata in cateva zile. Al doilea comentariu, despre batterie, e incarcata partial, pentru ca astfel va avea durata de viata mai mare.

Reply
dan 27 iulie 2017 - 11:32

ce mizerie de articol.
Imi aminteste de bancurile cu Radio Moscova. La concursul de ieri, la care au participat doar echipele URSS si SUA, echipa noastra a iesit pe locul al doilea, in timp ce echia SUA s-a clasat pe penultimul loc!

Reply
OPV 27 iulie 2017 - 13:58

Ma intreb ce o sa mai spuna cei care dispretuiesc Renault in momentul in care Alinata va fi primul loc mondial. Si nu mai este mult pana atunci 😉

Reply
Adrian Mitrea 27 iulie 2017 - 15:08

Ce mizerie de comentariu. Sunt cifre pe care nu le-am inventat eu https://electrek.co/2017/05/22/renault-zoe-leads-

Reply
gabriel 27 iulie 2017 - 11:37

Poate ca nu v-ati interesat asa cum ar fi trebuit sa o faceti inainte de a scrie articolul….. pana la 490 km autonomie are cel mai slab acumulator de 75 kwh , mergand pana la acumulatorul 100 D de 100 kwh cu o autonomie de 632 km. Nu mai vorbim de dotarile pe care le are …. aproape ca merge singura…
Deci mai cititi.

Reply
Adrian Mitrea 27 iulie 2017 - 15:03

Gabriel, tine cont ca acei 490 km autonomie la Model S sunt in ciclu de masurare NEDC (echivalent 400 km Zoe sau 300 km BMW i3). Autonomia reala va fi cu cel putin 100 km mai mica si in cazul lui Model S.

Reply
Mihai 4 septembrie 2017 - 12:03

In plus, comparăm mere cu pere, Zoe cu Tesla S, adică Tico cu S Klasse ca si dimensiuni, ca sa nu mai zic de dotări ???

Reply
gabriel 27 iulie 2017 - 11:38

Era vorba despre Tesla.

Reply
Ciprian 28 iulie 2017 - 06:58

Un articol bunicel, păcat că, vorba englezului, „biased”, adică părtinitor: trebuia să lăsați Tesla în pace, să compari un renault din-ăsta cu o Tesla de-a… de fapt cu orice Tesla, e ca și cum ai compara mere cu prune, poți pune la asemănări doar că sunt fructe…

Apoi, bateria încărcată la 40%: la telefoane, laptop-uri, aparate foto, periuțe de dinți electrice… La astea cât credeți că se încarcă?! 100%?… N-are nici o treabă cu reducerea costurilor (sau, dacă are, e într-o prea mică măsură, oricum), motivul principal este că ăsta e procentajul ideal la care bateria trebuie încărcată pentru a-și păstra proprietățile și calitatea cât mai bine atunci când nu este folosită, iar dacă ai reuși să folosești o baterie oscilând doar între 40% și 80% încărcare, practic bateria ar fi mai longevivă decât un om.

Reply
claudius 2 octombrie 2017 - 12:45

Felicitări pentru articol! Nu e de mirare ca ați reușit sa-i iritați pe înfocații susținatori ai celei mai bune mașini din lume : 1,9 TDI marca SH din Germania. Cele bune!

Reply

Lasa un comentariu