Masinile cu motoare Euro 5, care in prezent sunt scutite de taxa pe poluare auto, ar putea fi supuse acestei taxe din 2011, cand este preconizata modificarea sistemului de taxare. Pe de alta parte, o idee luata in calcul de importatorii auto si de Guvern este majorarea primei de casare de la 900 euro cat este in prezent la circa 2.800 euro.
In acest an, noutatea cea mai importanta este aceea ca persoanele care detin mai multe masini vor putea cumula primele de casare pentru a cumpara o singura masina noua. Prima de casare consta intr-un voucher cu o valoare de 3.800 lei, iar cei interesati sa achizitioneze o masina prin Rabla vor putea folosi pana la trei astfel de tichete (obtinute, evident, din casarea a trei masini mai vechi de zece ani).
Varianta luata in calcul de oficialii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) si de Guvern consta in acordarea unei prime in valoare de 11.400 lei pentru o singura masina casata, din 2011.
„O varianta ar putea sa fie, sa zicem, anul viitor, marirea cuantumului primei de casare la valoarea celor trei tichete, de data asta pentru o singura masina”, a declarat pentru 0-100.ro vicepresedintele APIA Brent Valmar, care este si directorul general al celui mai mare importator auto de pe plan local, Porsche Romania.
Intrebat ce se va intampla cu taxa auto si daca masinile Euro 5 vor fi taxate de la anul, Valmar a spus: „Este o posibilitate. Deocamdata eu zic ca ar trebui sa incurajam importul si inmatricularea de masini Euro 5, sa eliminam cota de masini vechi din parc”.
Practic, de la 1 ianuarie 2011 toate masinile aflate la comercializare vor trebui sa fie echipate cu propulsoare conforme normelor Euro 5. Masini cu motoare Euro 5 se gasesc deja la vanzare in Romania, iar o lista poti gasi in Ziarul Financiar.
Firmele auto si Guvernul se inteleg in sfarsit
Dupa luni intregi de dezbatere in contradictoriu, in 2007, 2008 si 2009, APIA si Guvernul par sa fi ajuns la un acord pentru a lucra la o noua varianta a taxei auto, care sa multumeasca pe toata lumea.
„Anul acesta nu vom schimba taxa, dar am format un grup de lucru si am cooptat si pe cei de la APIA, si pe cei de la Dacia, si pe toti cei care pot sa lucreze. (…) Analizam, iar pe la mijlocul anului vom avea un punct de vedere, sa vedem, eventual pentru anul viitor facem o modificare a taxei auto. Interesul nostru e sa avem masini care polueaza cat mai putin si cei care au masini poluante totusi sa plateasca o taxa”, a declarat ministrul Mediului Laszlo Borbely.
La randul sau, Valmar a precizat, vizibil multumit, ca discutiile merg in directia potrivita.
„Important e ca am pornit discutiile cu ministerul, intr-o formula noua si ca avem niste puncte de vedere comune pe care trebuie sa le analizam si sa gasim formula cea mai potrivita, atat din punctul de vedere al aportului la bugetul de stat, dar si din punctul de vedere al consumatorului de masini”, a spus vicepresedintele APIA.
Pe de alta parte, el a atras atentia asupra faptului ca anul trecut programul Rabla si taxa auto nu si-au atins obiectivele si ca este nevoie de eforturi mai mari pentru a duce la indeplinire scopul final – un parc auto intinerit si masini cu emisii poluante reduse.
„Anul trecut programul (Rabla – n.r.) nu si-a atins scopul, atata timp au fost vandute de doua ori mai multe masini vechi decat noi. Proportia ar trebui sa se schimbe. Probabil ca o data cu relansarea economica, pe care o asteptam cat mai curand, si piata auto va ajunge ca volum la un nivel cat de cat rezonabil pentru nevoile si dimensiunea Romaniei si pe masura ce discutiile vor inainta vom gasi si solutia cea mai potrivita pentru taxa pe poluare”, a explicat Valmar.
Piata auto va fi relansata in acest an
Oficialii APIA si cei ai Dacia s-au declarat multumiti de inceperea editiei 2010 a Programului Rabla, chiar daca ea a demarat cu o luna si jumatate mai tarziu fata de promisiunile initiale ale Guvernului.
„Programul de anul acesta e superior fata de ce a fost pana acum si cred ca piata va fi relansata. Ceva mai tarziu, dar mai bine mai tarziu decat niciodata”, a declarat vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe.
Un punct de vedere interesant are insa Valmar, care crede de asemenea ca piata va fi deblocata. El spune ca oamenii vor scapa de masinile vechi doar ca sa obtina cei 3.800 lei, fara sa-si cumpere neaparat o masina noua.
Banii nu vor fi acordati direct celui care caseaza masina. Persoana respectiva va primi un voucher, pe care ulterior il va vinde celui care vrea sau se poate califica pentru creditare, in scopul dobandirii unei masini noi.
La mica publicitate deja au aparut anunturi ale celor care vand vouchere si masini numai bune de casat.
Inmatricularile de automobile noi din Romania au scazut cu 59,3% anul trecut, in comparatie cu 2008, in timp ce inregistrarile de masini la mana a doua din import au avut un declin de 29,2%, reiese din datele Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).
Astfel, in Romania au intrat in circulatie 116.012 automobile noi anul trecut, fata de 285.506 cu un an inainte.
Si piata second-hand a fost lovita de criza, cumuland 212.836 unitati anul trecut, fata de 300.891 in 2008. La scaderea de 29,2% a contribuit si taxa auto.
Anul trecut au falimentat 38 de dealeri auto din Romania, dintr-un total de 400 de unitati la nivel national, potrivit estimarilor Porsche Romania, cel mai mare importator auto din Romania.
„Nu avem sperante ca 2010 sa fie un an mai bun. (…) Speram ca vanzarile de automobile din acest sa fie la acelasi nivel cu 2009, la circa 115.000 unitati”, a declarat directorul general al Porsche Romania, Brent Valmar, la sfarsitul lunii ianuarie.