Mașinile electrice noi aflate pe piață în 2018 sunt în principal facelift-uri – automobile a căror autonomie a crescut cu 50% față de momentul lansării lor inițiale. Este și cazul lui Volkswagen e-Golf, mașină de test drive la volanul căreia m-am aflat timp de aproape două săptămâni. Poate fi surprinzător pentru unii, dar n-am simțit nevoia reală de a conduce o mașină pe benzină sau diesel în tot acest timp. Iar prin simplul fapt că acum autonomia îți permite să părăsești orașul îți dă o libertate sporită de a călători destul de departe de casă, fără să fie nevoie să încarci pe traseu. E drept, orice călătorie necesită însă un pic de planificare. N-am ajuns, încă, în punctul în care să avem autonomie reală 600 km într-o mașină electrică. Și pentru că planificarea este importantă, despre ea am să vă vorbesc în acest articol.
Cele mai multe elemente sunt de bun simț și țin de acomodarea cu o nouă tehnologie. E ca și cum ai trece de la desktop la laptop, de la Nokia 3310 la iPhone sau de la periuță de dinți manuală la una electrică. Fiecare are specificul său și necesită un pic de acomodare, plus disponibilitatea mentală de a încerca și de a experimenta „noul”.
Revenind la planificare, mai întâi de toate e important să știi cu ce ai de-a face.
1. Cunoaște-ți mașina
Mai mult decât în cazul mașinilor convenționale, despre care știm cum stă treaba de zeci de ani, e important să-ți cunoști mașina. Să vezi ce autonomie reală are în diverse situații și să înveți cum s-o utilizezi astfel încât să te simți bine când o conduci.
Faptul că te afli la volanul unei mașini electrice n-ar trebui să fie o sursă de anxietate, ci un prilej de a te bucura de numeroasele avantaje cu care vine: nu pute; nu vibrează; se conduce extrem de ușor; încălzirea/răcirea habitaclului poate fi programată; resursele de putere sunt fantastice în situații în care o mașină convențională își dă duhul – cum ar fi reprizele prin oraș sau pe serpentine.
Dacă vrei să-i vezi realist avantajele, mașina electrică e încântătoare. Dacă vrei să-i cauți cu orice preț nod în papură, sigur vei reuși s-o desființezi pentru că tehnologia nu e perfectă și nici nu va fi vreodată. Motorul cu ardere internă a avut la dispoziție vreo 100 de ani să devină perfect și tot n-a devenit. Nu-i așa?
Acum, de bine, de rău, autonomia reală a unei mașini electrice obișnuite bate spre 200 km. Este și cazul lui Volkswagen e-Golf, despre care producătorul spune că poate parcurge până la 300 km. Și chiar poate. Dar nu iarna, nu fără compromisuri și nu la stilul meu de condus. Deci 200 km autonomie sună mult mai realist.
Pentru e-Golf, facelift-ul din 2017 a adus și modificări estetice, la fel ca la toate celelalte modele din familia Golf. Dar noutățile merg dincolo de estetică pentru că acest facelift a venit și cu o baterie cu capacitate crescută cu aproape 50%, de la 24,2 kWh la 35,8 kWh, echivalentul unei autonomii de până la 300 km în regim de măsurare NEDC. Motorul dezvoltă 100 kW/136 CP (+15 kW/20 CP față de versiunea anterioară) și 290 Nm, iar afișajul Active Info Display (bordul complet digital) este acum standard.
De la primul automobil electric pe care l-am condus vreodată – Tesla Roadster, în 2010 – mi-am promis că voi conduce orice mașină electrică ca pe oricare altă mașină. Sunt dispus să înțeleg tehnologia, dar nu sunt dispus la sacrificiu.
În cazul lui e-Golf, aleg să conduc în modul Normal, nu Eco sau Eco+. Aleg să țin climatizarea pe 22 de grade Celsius, la fel ca în mașina mea pe benzină, nu să merg cu căldura oprită. Și, în fine, aleg să conduc regulamentar +10 km/h, jucându-mă cu ceea ce poate mașina în limitele acestea. Am făcut asta și cu Matiz și cu 911. Și o fac de fiecare dată când îmi conduc mult-iubitul MINI Cooper. Poți să te distrezi și respectându-i pe ceilalți participanți la trafic, asta e clar.
2. Identifică tipurile de prize
Este esențial să știi la ce tipuri de prize poți să-ți conectezi mașina și, mai ales, în cât timp se încarcă la fiecare dintre ele. Mai ales că încărcarea poate dura de la mai puțin de o oră până la 10 ore. Deci treaba asta chiar e importantă.
La o mașină pe benzină nu te gândești niciodată că realimentarea ar putea dura între 5 minute și câteva ore – că doar nu-ți rafinezi singur benzina. Ei bine, la o mașină electrică trebuie să ții cont de acești timpi de alimentare.
Deși calurile unui automobil electric par intimidante la început, pentru că au niște mufe pe care poate nu le-ai mai văzut niciodată în viața ta, în realitate este, de fapt, foarte ușor să le folosești. Pur și simplu nu pot fi conectate altfel decât corect.
Așa cum nu poți alimenta în priza mașinii de spălat un hard disk portabil sau un stick USB, tot așa și cu mașinile electrice, prizele și cablurile aferente. Se explică singure când ești în fața lor.
Un rezumat al timpilor de încărcare pentru Volkswagen e-Golf, de la 0% la 100%, în funcție de tipul de priză, arată cam așa:
- 10 ore la o priză de 3,6-3,7 kWh (orice priză domestică)
- 5-6 ore la o priză de 22 kW (stații de putere medie și majoritatea wall-box-urilor instalabile acasă)
- 1 oră la o priză de 50 kW (stații rapide)
Pentru ultimul scenariu este nevoie și de opțiunea de Fast Charge (546 euro cu tot cu TVA) pe care e-Golf-ul testat de mine nu o avea (fiind indisponibilă la lansare, când importatorul a comandat mașinile de test drive). Dar opțiunea de Fast Charge mi se pare esențială la orice mașină electrică și clar ar trebui să fie prezentă în orice configurație.
3. Instalează PlugShare
Această aplicație îți permite să vezi toate stațiile de reîncărcare din România și din lume. E accesibilă de pe orice terminal îți e la îndemână: desktop, laptop, tabletă, telefon cu ecran mare și internet.
Inutil să spun că așa ceva ar fi fost, practic, imposibil de creat și de utilizat acum zece ani. Așadar, avem în față exemplul perfect despre cum tehnologia IT lucrează în tandem cu industria auto, sub comanda degetelor noastre, pentru a ne duce spre mobilitatea zilelor ce vor să vină.
Pe nesimțite schimbarea se întâmplă chiar sub ochii noștri!
4. Verifică prizele de pe traseu
Odată ce te-ai obișnuit cu PlugShare, următorul pas e să verifici prizele din preajma ta și pe cele pe care le vei întâlni pe traseu. Unele au review-uri foarte slabe și sunt de evitat. Altele au mers fără cusur din prima zi și sunt perfecte.
La fel ca la benzinării: alimentezi de la o stație care-ți prezintă încredere, nu de la orice bombă dintr-un oarecare sat uitat de lume. Același principiu se aplică și la prizele pentru mașini electrice.
Cel mai bun scenariu este acela în care n-ai nevoie de alimentare până la destinație. Cel puțin până te obișnuiești cu mașina ta electrică, este esențial să nu te aventurezi pe distanțe mai mari decât autonomia.
În cazul lui Volkswagen e-Golf autonomia pe timp de iarnă moderată este undeva la 180-200 km, deci n-ar trebui să pleci mai departe de 150 km, ca să ai și o rezervă. După ce te obișnuiești cu mașina poți să faci în așa fel încât să parcurgi fix cât scria pe bord că e posibil atunci când ai scos-o din priză.
Strict pentru oraș autonomia de 150-200 km e senzațională. Pentru cei mai mulți din noi ar însemna o încărcare pe săptămână.
5. Atenție la viteză și la temperatură
Cel mai mare dușman al unei mașini electrice este viteza excesivă. Odată ce treci de 80-100 km/h mașina ta electrică iese din zona ei de confort și va consuma prea multă energie. La 120-140 km/h e chiar posibil să epuizezi 2 km de autonomie pentru 1 km parcurs, deci să-i reduci autonomia la jumătate față de o utilizare normală (oraș, drum național). Acest lucru are o explicație tehnică și simplă: mașinile electrice n-au cutie de viteze, iar aerodinamica la viteze mari își spune și ea cuvântul. E ca și cum ai merge cu treapta a treia la o mașină pe benzină, și în oraș, și pe autostradă. Logic că pe autostradă va consuma ca un tanc.
Pun viteza pe primul loc pentru că poți goni în orice anotimp, deci „viteza este un consumator la care poți să apelezi mai mereu”. Știu că unora 130 km/h li se va părea o viteză mică. Pentru ei țin în mod special să precizez că 130 km/h este o viteză mare. Este chiar viteza maximă legală în cele mai multe țări din lume. Și, în egală măsură, este o viteză la care poți să mori chiar și în cele mai sigure mașini de pe piață.
După viteză, temperatura ambientală este cea care influențează cel mai mult autonomia. În cazul lui Volkswagen e-Golf scăderea temperaturii de la 15 grade Celsius la -5 grade Celsius îi reduce autonomia cu 35-40 km (socotind bateria plină). În procente asta înseamnă între 15 și 25% din totalul autonomiei posibile.
Nu e chiar surprinzător pentru că și o mașină pe benzină sau diesel va consuma iarna cu 15-25% mai mult carburant, pentru aceeași distanță parcursă. Dar, autonomia fiind din start mai mare, nu resimți atât de puternic impactul asupra distanței care poate fi parcursă.
Citește și:
- Crăciun și electroni: aventuri cu Volkswagen e-Golf, 100% electric, pe ruta București-Brașov și retur
- 5 curiozități despre Volkswagen e-Golf
- Volkswagen e-Golf și încărcarea când stai la bloc
15 comentarii
Tin minte cat de sceptici erau toti cand mi am cumpart Prius acum 4 ani. A fost cea mai buna decizie! Urmatoarea va fi electrica, pacat ca Toyota n-are ceva in gama, dar acest e-Golf sau i3 sau Leaf sigur sunt niste alegeri inspirate
Mai asteapta putin. Daca facem o paralela cu smart-phone-urile, acum am trecut de iPhone 1, apare a 2-a generatie, e cool dar trebuie sa il incarci de 2 ori / zi. Mai stai putin sa isi dea drumul cei cu „android” si lucrurile o sa explodeze. Suntem intr-un moment in care fiecare 6 luni sunt un pas urias, merita asteptat. Vine si Toyo, munceste impreuna cu Mazda la un concept din care nu poate iesi decat ceva bun.
Off-topic: Prius-ul tau foloseste in continuare bateria eficient, mai poti merge full-electric la fel ca la inceput? Cam cat? Intrebarea vine din curiozitatea legata de fiabilitatea bateriilor.
Nu stiu cum e la Prius, dar la Tesla viata bateriei ar fi in jur de 500k mile si 25ani.
https://electrek.co/2016/11/01/tesla-battery-degradation/
https://www.youtube.com/watch?v=Gb_i4ihsJ1w&t=1s
Da! Si la laptop-urile mele bateriile au tinut 25 de ani si nu 4!
numai ca Prius e hibrid si nu esti dependent de o priza. In plus Prius-ul a fost testat cu mult succes ca taxi in Vancouver si asta de prin anii 2000 (google Prius taxi Vancouver pentru detalii). In final conteaza diferenta de pret dintre modelul pe benzina si cel hibrid. Poate sa-ti ia 3 ani numai ca sa amortizezi diferenta initiala de pret. Am condus si eu un hibrid vreo 10 zile si mi s-a parut mai greoi decat o masina pe benzina, portbagajul mai mic (60% din portbagaj pe o inaltime de de 15-20 cm era ocupat de baterie), dar intr-adevar consumul de benzina a fost de 4.5 l/100 km in conditiile in care consumul de benzina la modelul similar pe benzina ar fost de 8 l/100 km. Masina a fost un Ford Fusion (Mondeo in Europa) Titanium.
Și că, fiind hibrid, cari mereu după tine nu numai baterie, ci și motor, cutie de viteze, benzină și alte fluide necesare unui motor termic. De aceea se simte greoi. Mașinile electrice nu se simt greoaie deloc, chiar dacă unele chiar sunt – vezi Nissan Leaf 1, Tesla Model S si Model X…
Nu neaparat, pentru ca as spune ca nicio baterie nu e tocmai usoara, iar la un hibrid bateria e mai mica decat la o masina electrica. Mai degraba e vorba de tipul de motor. Nu cred ca am auzit de vreo masina hibrida care sa nu foloseasca motoare Atkinson care sunt mai eficiente, dar nu la fel de puternice ca motoarele regulare pe benzina (Otto). Cand te uiti pe specificatiile unei masini hibride puterea motorului e specificata ca putere combinata si e foarte aproape de puterea unui motor obisnuit, dar e chestie de marketing. La un hibrid amandoua motarele merg impreuna destul de rar si pentru putin timp. Motorul electric e folosit la plecarea de pe loc si la viteze mici, dar numai pe o perioada mica deoarece bateria are capacitate mica.
Pentru cine are bani sa le cumpere acum e momemtul. Mi-e groaza de vremurile in care statul o sa ceara taxe in functie de puterea motorului electric sau cine stie ce le-o mai trazni capul. Nou clar merita in leasing pe 4-6 ani, iar SH deja au aparut e-Golf-uri faraa facelift la sub 20.000 euro cu garantie pa baterie inca 3-5 ani. Pe SH am vazut ca Lead se misca foarte bine – pentru ca e si mai vechi si mai ieftin de cumparat…
Am condus Golf electric anul trecut cand a fost un eveniment cu masini electrice la Mall Baneasa. De atunci ma gandesc la masina asta, merge mult mai placut decat Golful meu 1.4 TSI cu DSG…
Nici ca mai are sens sa cumperi Golf 1.4 TSI sa te plimbi cu el prin oras. Exceptand pretul.
Abia astept sa faceti si review-ul video, cred e o masina pe cinste!!
Cu siguranta masinile electrice reprezinta viitorul urmatorilor ani pe piata auto.
Pentru mine optiunea de fast charge ar fi esentiala, chiar daca n-as folosi-o in fiecare zi. Din acest motiv lista cu electrice de cumparat e foarte restransa: i3, e-Golf, Zoe. Clasa B electric nu se mai produce si oricum era foarte greu, iar smart electric nu are fast charge… Probabil prin 2020 vor exista mai multe optiuni de cumparare. Deocamdata masina electrica e doar pentru cine apreciaza 3 modele de la 3 marci diferite. Eu as vrea o Skoda electrica, spre exemplu. Dar nu exista…
Salutare
Anul viitor doresc sa îmi achizitionet o mașină electrică Nissan leaf dau egolf.
Eu sunt șofer Uber in București și fac cam 200km pe zi
Care ar fi cea mai ok din punctul de vedere al autonomiei?
Mulțumesc
Salut!
Dacă doar autonomia și spațiul te interesează, atunci LEAF 62 kWh. Exclus cel de 40 kWh.
Dacă te mulțumești cu o autonomie mai mică, dar cu o experiență de condus mai bună, atunci e-Golf (35 kWh).
Sau, și mai bine, Volkswagen ID.3 58 kWh(dacă mai prinzi vreunul pe România, că știu că s-au cam dat toate…).