Austria a fost anul trecut tara UE tara in care vanzarile de masini electrice au crescut cel mai mult, iar tara central-europeana va ajuta si mai mult masinile incarcabile la priza, atat prin subventii, cat si prin crearea unui sistem unitar de incarcare. 11 furnizori de energie electrica au creat o retea de 1.300 de statii de incarcare si se vor adauga alte 700 pana la final de an. In plus, un parteneriat public-privat contribuie la dezvoltarea segmentului de e-mobilitate.
Austria are 8,7 milioane de locuitori si piata auto totala a fost de 330.000 de masini noi anul trecut, de peste trei ori mai mare decat in Romania.
In Austria s-au vandut anul trecut peste 4.000 de masini 100% electrice, de peste 60 de ori mai multe decat in Romania. Cel mai vandut model a fost Renault Zoe, cu 829 de masini, urmat de BMW i3 (789), Tesla Model S (575) si Volkswagen e-Golf (407).
Cu o crestere de 130%, Austria a fost tara UE cu cel mai mare avans procentual al vanzarilor de masini electrice. Si nu este de mirare, fiindca tara alpina nu sta degeaba. Acum sunt 1.300 de statii de incarcare, pana la final de an se va ajunge la 2.000, iar pentru 2020 obiectivul este de 5.000 de puncte, ceea ce inseamna ca sunt mici sanse sa nu gasesti o statie la mica departare.
Masinile electrice au ajuns in Austria sa aiba o cota de trei ori mai mare decat media UE, iar asta se intampla si pentru ca statiile de incarcare sunt standard fiindca 11 furnizori de electricitate au dezvoltat reteaua, astfel incat un sofer care se inscrie la un singur furnizor poate folosi orice statie din retea fara taxe suplimentare sau noi carduri de acces.
Austria se descurca bine fiindca Parlamentul a aprobat toamna trecuta un plan de dezvoltare a infrastructurii electrice, plan in valoare de 72 milioane euro din care 48 milioane euro vin de la ministerele Transportului si Mediului, iar 24 de milioane euro de la companiile auto. Planul cuprinde subventii pentru instalarea de statii, dar si stimultente pentru achizitia de hibride incarcabile la priza si chiar de biciclete electrice.
In plus, de la 1 martie se aplica o subventie guvernamentala de 4.000 euro pentru fiecare masina 100% electrica cumparata, ceea ce face aceste masini mult mai atractive.
Calculele autoritatilor arata ca vor intra pana in 2020 cel putin 16.000 de vehicule 100% electrice pe soselele Austriei, iar estimarile arata ca dezvoltarea sectorului mobilitatii electrice va crea 30.000 de locuri de munca si va genera 3 miliarde euro activitate economica pana in 2030.
6 comentarii
Cu salarii medii de 5000 de euro, cred ca merge sa dai peste 40000 pe o buburuza electrica. Jucarii distractive cu acceleratii fantastice pentru categoria in care sunt.
Bravo lor! Dar masinile electrice actuale sunt handicapate in comparatie cu cele care folosesc motoare cu ardere interna. Si asta daca e sa iau in calcul urmatoarele:
1. km totali parcursi cu masina pe durate ei de viata, daca numarul de km este mai mare de 150.000 masina electrica este inferioara datorita acumultaorilor care in timp pierd din capacitate si nu mai pot retine la fel de multa energie.
2. Drumurile lungi de peste 500 km pe zi, inseamna o pierdere de timp foarte mare sa faci ˝plinul˝.
3. Cresterea capacitatii acumulatorilor pentru o autonomie mai mare presupune si o cantitate mai mare de energie necesara incarcarii acumulatorilor, asta inseamna ca retele actulale vor fi insuficient de puternice sa asigure incarcare pentru masnile care toate vor avea nevoie de curent candva. Si in prezent exista momente cand nu se produce curent suficient la nivel de tara.
4. Masini mai scumpe fara sa ofere un plus pentru diferenta de bani.
5. Pe timp de iarna consum foarte mare pentru a tine masina calda, la motorul termic caldura se produce fara consum suplimentar.
Sa fim verzi, sa fim electrici sa platim mai mult, sa muncim mai mult ! Traiasca viitorul !
Norbert, asa e, dar trebuie sa mergem inainte, altfel am ramane la anticele "cazane" doar pt ca asa merita financiar. Daca nu ar fi producatorii auto asa de nesimtiti, nu doar ca masinile nu ar fi atat de scumpe ci dupa cei 5 ani si 150.000km ai gasi baterie originala noua care sa ti se potriveasca, poate cu capacitate de 3 ori mai mare si de 3 ori mai ieftina, pt ca o masina electrica e atat de simpla incat teoretic nu are moarte si ai putea-o folosi 1 mil de km. Bateria veche ai putea-o folosi la panourile solare de la casa.
Daca tu mergi mai mult de 500km zilnic, foloseste dieselul. Altfel, o electrica ce te plimba sub 100km zilnic e suficienta.
O electrica merita sa fie mai scumpa, ca nu mergi cu ea in service ca si una ICE. Calculeaza cati bani dai la service intr-un ciclu de viata al masinii diesel /benzina si apoi compara-l cu masina electrica, unde schimbi bateriile la 7-8 ani: asta fiind singura cheltuiala majora.
Si nu tb sa fii invidios: o masina electrica e buna in clima temperat continentala si ce naiba de clima avem noi in Europa. Nu merge sa te duci cu ea unde e frig non-stop ca Norvegia, ca e clar ca te lasa acumulatorii mai repede. De aia, nu fi invidios pe austrieci ca stiu sa-si planifice viitorul ca o natiune ce gandeste pe termen lung. Noi stim sa desenam cu carioca pe harta autostrazi din stanga-n dreapta si de sus in jos. Si eventual le mai stergem, ca tot sunt din pix.
Nu despre invidie este vorba ci despre bani, despre nevoia de a avea tot mai multi bani, sclavi, sclavii banilor. Daca furi, furi mult e ok, e chiar perfect, 1000 de ani sa traiesti. Daca muncesti?! E….atunci viata este mult mai trista cand trebuie sa platesti noile tehnologii, dar nu conteaza ma reprofilez si revin sa iti povestesc cat de minunata este viata cand conduci masini electrice.
Intr-o tara in care oamenii isi dau in cap pentru un loc de parcare, tare as vrea sa vad ca se va intampla cand masinile electrice vor fi suficient de numeroase. Eu unul, doar daca as sta la casa mi-as lua electrica, si acum, si pe viitor.