Acasa Piata Auto APIA estimeaza ca disparitia Timbrului de Mediu poate duce la importul a peste 500.000 de vehicule second-hand in acest an. Ce propune asociatia industriei auto

APIA estimeaza ca disparitia Timbrului de Mediu poate duce la importul a peste 500.000 de vehicule second-hand in acest an. Ce propune asociatia industriei auto

de Vlad Barza

(sursa - MINI)

Anul trecut au fost aduse in tara 300.000 de masini second hand din import, iar numarul ar putea creste puternic in acest an, cand Timbrul de Mediu nu mai exista, avertizeaza reprezentantii Asociatiei Producatorilor de Automobile (APIA) din Romania. Propunerea APIA este ca Timbrul de Mediu sa fie inlocuit de o taxa de achizitie si de un impozit auto modificat, ambele pe ideea de a incuraja masinile noi. Asociatia spune ca nu e nicio problema daca Programul Rabla nu s-ar mai tine, fiindca masinile tot se vand.

Timbrul de mediu

Anul trecut s-au vandut 115.000 autoturisme noi in tara, arata datele APIA, si au fost aduse din import 300.000 de masini rulate. Timbrul de Mediu a fost scos prin legea celor peste 100 de taxe anulate (de la 1 februarie 2017).

„Raportul masini noi/masini rulate din import a fost asadar de aproape 1:3, insa in unele judete a fost de peste 1:15 (Salaj 1:27, Botosani 1:18). Ce s-ar putea intampla anul acesta cand Timbrul de Mediu nu mai exista? Avem un raport de 1:3, dar putem ajunge, cred, la 1:5, 1:5 si ceva. Sper totusi sa nu se intample asta”, spune Ernest Popovici, director general APIA. Un calcul arata ca, la un raport de 1:5 si la o piata a masinilor noi de 100.000 unitati, cea second hand trece de 500.000 masini.

Insa e de asteptat ca ceva sa vina in locul Timbrului de Mediu abrogat, iar APIA propune doua lucruri: 1) modificarea actualului impozit auto, care acum se calculeaza in functie de cilindree, si 2) introducerea unei taxe platite la achizitie.

APIA propune „aplicarea unui concept modern de taxare a autovehiculelor (la achizitie si de proprietate, cumulativ) care sa stimuleze intr-o mai mare masura achizitia si posesia celor noi, in detrimentul celor rulate”.

Cristian Milea, membru in board-ul APIA, a explicat ca o initiativa de acest gen exista de mai mult timp pe agenda APIA si ar cuprinde cu siguranta un impozit mai mic pentru masinile noi si mai mare pentru cele vechi: „Inseamna o taxare la inmatriculare si, deasemenea, un impozit care sa catalizeze interesul consumatorului pentru masinile mai noi, mai putin poluante. Este formula pe care o veti gasi in toate statele din Europa unde parcul auto national are niste indicatori mai civilizati”.

Intrebati daca mai este valabila varianta introducerii „taxei auto” in pretul carburantului, cei de la APIA au spus ca varianta pare sa nu mai fie de actualitate.

„A existat o discutie in octombrie-noiembrie anul trecut si, cel putin din punctul nostru de vedere, nu a parut sa fie o varianta care sa aduca beneficii, atat consumatorului final, cat si distribuitorilor auto”, a raspuns Mihai Ivanescu, membru al comitetului de conducere APIA.

„Timbrul de mediu este scos, dupa cum stiti, iar de la 1 februarie se steapta o mare avalansa de vanzari second-hand”, spune seful APIA, care sustine ca Timbrul de Mediu a contribuit la scaderea varstei medie a importurilor de masini second hand. Astfel, in 2016, varsta media a masinilor aduse a fost de 10,7 ani, in timp ce varsta medie a parcului auto total este de 13,5 ani. In plus, numarul autoturismelor mai noi de sapte ani a crescut cu un procent dublu fata de cele mai vechi de sapte ani.

Programul Rabla

Asociatia a avut pareri contradictorii despre programul Rabla care s-a tinut prima oara in 2005. Pana prin 2010 APIA era de parere ca programul este bun si ajuta piata, iar in ultimii ani l-a criticat intens, desi in anii cei mai slabi ai pietei, 2013 si 2014, programul a ajutat enorm vanzarile, la unele marci fiind vorba de peste 40-50% din livrarile totale.

In 2017 nu e clar daca Programul Rabla se va tine fiindca nu pare sa existe buget pentru el, mai ales ca Timbrul de Mediu – care il finanta – nu mai exista. Cei de la APIA spun ca nu e nicio problema ca Rabla nu se mai tine fiindca masinile se vand si fara el si nici nu se mai creeaza sentimentul de asteptare care face ca in primele luni ale anului vanzarile de masini noi sa fie extrem de mici in randul persoanelor fizice.

„Programul Rabla este numai o substitutie in ceea ce priveste vanzarile de masini noi (…) Suntem relativ relaxati in momentul in care Programul Rabla nu va mai fi reluat. (…) Cu sau fara Programul Rabla consideram ca volumul pietei masinilor noi va fi similar”, spune Brent Valmar, vicepresedinte APIA.

In conditiile in care in Europa de Vest se vand tot mai bine masinile electrice si hibride, oamenii de acolo vor renunta la masinile vechi si tarile din zona noastra sunt principalele candidate pentru aceste masini uzate din Occident.

„Exista doua viteze de dezvoltare in Europa fiindca in tarile din Vest masurile de sustinere a masinilor electrice si a tehnologiilor mai putin poluante vor avea o viteza mai mare decat in Europa Centrala si de Est. Asta inseamna ca va deveni disponibil catre export un parc auto imbatranit. Si unde vor fi impinse aceste masini pentru a face loc in Vest celor noi? Evident ca in Estul Europei”, spune Valmar.

Prin Programul Rabla s-au vandut 25.905 autoturisme anul trecut, dintre care 11.400 au fost Dacia, 2.100 au fost Renault si peste 1.900 Skoda. La Suzuki 36% dintre masini au fost vandute prin Rabla, la Opel ponderea a fost de 32%, iar la Dacia de 29%.

Lasa un comentariu