Industria auto suedeza se afla cu un picior in groapa, acum ca vanzarea Saab catre Koenigsegg a picat, si sunt in joc mii de locuri de munca si o marca de calibru mondial.
Daca General Motors (GM) s-a razgandit in privinta vanzarii Opel, nu inseamna automat ca daca va ramane si cu Saab va fi o fericire.
Opel are produse actualizate si este gata sa se ia la tranta cu concurenta. De fapt a si facut-o, iar rezultatele comerciale din ultimul an au depasit asteptarile tuturor.
In contrast, Saab are un singur produs pe teava, noul 9-5, iar competitia cu marcile premium BMW, Mercedes-Benz si Audi este demult pierduta. Nu trebuie sa fii specialist auto sa-ti dai seama de asta…
Oficialii Saab si reprezentanti ai guvernului suedez spuneau, in perioada negocierilor, ca mai multe companii auto si investitori vor sa preia marca. Imaginea creata a fost aceea ca e bataie mare pe Saab, un lider tehnologic si producator auto vizionar!?!…
Pastrand proportiile, toata povestea asta imi aminteste de incercarile disperate pe care le faceau oficialii romani si Constantin Stroe sa vanda Dacia cuiva, oricui, in anii ’90.
Norocul lor, al angajatilor si (de ce nu) al nostru, al tuturor, a fost ca Renault nu s-a razgandit… Altfel Dacia ar fi ramas o trista legenda comunista…
La fel ca si in cazul Dacia, mandria nationala este cel putin de doua ori mai mare decat valoarea marcii. Si suedezii incearca acum, asa cum au incercat si romanii acum 10-15 ani, sa creeze lui Saab o imagine de femeie frumoasa, virgina, bogata sufleteste si care merita luata.
Cand colo ea depinde ingrozitor de tare de sotul GM, pentru care n-a adus niciodata bani, din 1990 incoace.
Si oricine s-ar arata cat de cat fermecat de frumoasa Saab sau ar cadea in mrejele petitorilor, ratiunea i-ar spune imediat ca GM s-a implicat atat de mult in relatie incat ar trece ani buni pana cand Saab nu va mai astepta pensia alimentara de la GM, fie ea sub forma de motoare, garnituri si butonase.
La prezentarea noului Saab 9-5 la Budapesta, directorul de comunicare al Saab, Eric Geers, imi spunea ca tranzactia dintre GM si Koenigsegg este aproape de finalizare si ca tot ce mai asteapta cei implicati este un raspuns de la Comisia Europeana. Geers era atunci in stare sa jure pe rosu ca Koenigsegg va fi noul proprietar al Saab, pana la sfarsitul acestui an. Acum imi pare rau ca n-am pus de un pariu atunci…
E-adevarat ca industia auto suedeza nu sta doar in Saab. Mai sunt Volvo, care produce autoturisme si camioane, si mai e si Scania, care fabrica tot vehicule comerciale.
Dar nici soarta Volvo Cars nu e prea roz. Ford, proprietarul Volvo Cars, incearca de aproape doi ani sa vanda, iar pana in prezent nu s-au aratat interesati prea multi investitori. Chinezii de la Geely sunt singurii care au ramas in cursa pentru Volvo Cars si Ford chiar ii prefera, dar ce se va intampla daca intr-o zi Geely vor spune pas?
Au mai ramas Volvo Trucks si Scania, dar doi producatori de camioane nu pot duce in spate o intreaga industrie auto dintr-o tara. In plus, si vanzarile de camioane au scazut, deci nici ei nu sunt lipsiti de probleme financiare.
In aceasta situatie, vreo 3.500 de angajati ai Saab, cel putin tot atatia de la Volvo si alte cateva mii din industria de componente auto suedeza risca sa ramana pe drumuri.
Ar putea totusi sa-si puna cunostintele auto intr-un CV pe care sa-l trimita la Ikea, ca doar ei par sa fie singurii suedezi care au sanse de supravietuire dupa toata criza asta…