Programul Rabla Plus a facut ca in acest an sa ajunga in piata 100-150 de masini electrice si hibride, fiind un succes pentru o prima editie, de pionierat, a declarat ministrul Mediului, Cristiana Pasca Palmer, joi, 20 octombrie, fiind prezenta la deschiderea Salonului Auto Bucuresti si Accesorii, la Romaero Baneasa. Sunt sanse mari ca programul sa continue si anul viitor, mai ales in contextul in care admnistratiile locale au reactionat foarte bine la accesarea fondurilor pentru crearea de infrastructura de incarcare.
„Este un program pe care l-am lansat in premiera. Este prima oara cand se intampla acest program in Romania. Si el vine in a sustine ideea ca si in Romania trebuie sa incepem o tranzitie catre o mobilitate verde, nu numai din cauza faptului ca avem o poluare a aerului foarte mare, in special in aglomerarile urbane”, a declarat Cristiana Pasca Palmer despre programul Rabla Plus.
In cazul Rabla Plus persoanele fizice si juridice care aplica pentru finantare beneficiaza din partea Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM) AFM de doua tipuri de eco-tichete:
- Un eco-tichet de 5.000 lei pentru achizitionarea unui autoturism nou electric-hibrid.
- Un eco-tichet de 20.000 lei pentru masinile noi 100% electrice.
„Deci Programul Rabla Plus, ca un program aflat la inceput, de pionierat, a acordat subventie atat pentru cetateni, pentru populatie, cat si pentru firme pentru a-si achizitiona masini electrice sau hibride. Si a mai avut o componenta de creare a infrastructurii pentru alimentare. Pana la urma e o problema de tip oul si gaina: Daca nu avem infrastructura, cum sa avem masina? Si viceversa. Si atunci am venit cu doua masuri in paralel”, a explicat ministrul.
Potrivit oficialului guvernamental, programul este inca in derulare si poate fi prelungit daca exista cerere, insa totul trebuie sa se incheie pana la 31 decembrie.
„Pot sa va spun ca, pe partea de masini electrice sau hibride, la populatie inca nu am detectat un interes foarte mare si intr-un fel este explicabil pentru ca neexistand inca o buna infrastructura de alimentare sigur ca oamenii asteapta intai sa fie creata. Apoi, pretul de achizitie este inca ridicat, desi noi am dat o subventie foarte generoasa”, a spus Pasca Palmer, care a mentionat ca „pe partea de persoane juridice sunt 100-150 de dosare in lucru” pentru subventii.
Faptul ca persoanele fizice inca cumpara masini electrice este de inteles. In fapt, cele mai multe dintre ele, sunt masini pentru uz personal si de afaceri, iar oamenii din care isi permit o masina din categoria de pret a electricelor – de peste 25.000 euro – sunt de regula PFA, PFI sau proprietari ai unor SRL-uri. Astfel, persoanele juridice pot deduce si o parte din TVA, primesc si subventia de la stat, iar pretul unei masini electrice de 30-40.000 euro coboara cu pana la 25% (TVA + subventie) si alternativa incepe sa devina tentanta.
„Pe partea de infrastructura programul a fost lansat acum cateva saptamani, aici in special autoritatile locale sunt cei care au aplicat. Deci si aici vedem un interes destul de ridicat”, a explicat Cristiana Pasca Palmer.
Ea s-a aratat increzatoare ca programul Rabla Plus va continua si in 2017, insa este constienta de faptul ca puterile sale sunt limitate: „Eu sper sa existe o continuare a acestui program. Dar anul viitor, cum probabil stiti, nu stiu…, dar nu cred ca eu voi mai fi ministrul Mediului si acest lucru depinde si de cei care vor prelua guvernarea mai departe. Mie mi se pare ca un astfel de program este foarte important in Romania, mai ales ca este foarte mult in urma celorlalte tari europene pe aceasta zona. Cred si sper ca cei care vor prelua guvernarea vor continua programul. In ce conditii? In aceleasi conditii sau mult imbunatatit. In functie de cerere. Daca vom constata ca pe programul de infrastructura toti banii alocati anul acesta vor fi accesati inseamna ca exista o cerere si, eventual, se poate decide ca anul viitor sa se mareasca bugetul”.