Tesla Motors – singura companie auto din lume are are un portofoliu format exclusiv din masini electrice – si-a ratat tinta de vanzari pentru primul semestru (S1) din 2016 si, intamplator sau nu, lanseaza o versiune mai accesibila a SUV-ului Model X. Totodata, incepand cu 1 iulie 2016, compania a renuntat la sistemul privind valoarea reziduala garantata. Tehnologia Autopilot ramane activa, desi se pare ca are mare parte din vina in cazul unor accidente urate in SUA.
Vanzarile Tesla au fost sub asteptari atat in primul trimestru din acest an, cat si in al doilea, astfel ca prima a jumatate a anului nu a mers prea grozav.
In primul trimestru din 2016 a livrat 14.820 unitati, fata de cele 16.000 masini anuntate, iar in trimestrul al doilea Tesla Motors a produs 18.345 masini, dar a livrat numai 14.370 unitati, sub nivelul prognozat (si anuntat) de 17.000 masini.
Asadar, cu 29.190 masini livrate in S1, Tesla Motors este cu 13,3% sub nivelul prognozelor facute chiar de companie (33.000 unitati).
Dupa rezultatele din primul trimestru compania a anuntat ca lanseaza doua versiuni mai accesibile ale Model S cu 9.000 de dolari fata de modelele comercializate anterior. Tesla Model S 60 si Tesla Model S 60D (indicativul D vine de la tractiune integrala – n.r.) au baterie de 75 kWh, dar performantele acesteia sunt limitate din software la 60 kWh. Clientii pot astfel sa deblocheze potentialul masinii ulterior achiziei, pentru 9.000 dolari.
Aceeasi strategie este implementata acum si pentru SUV-ul marcii si lanseaza Tesla Model X 60D. Masina are de asemenea baterie de 75 kWh, dar limitata electronic la 60 kWh.
Limitarea performantelor bateriei nu influenteaza performantele dinamice ale masinii, ci doar autonomia – cel mai important element la o masina electrica.
Situatia nu este prea roz pentru Tesla Motors in prezent nu doar din cauza vanzarilor sub asteptari, ci si din cauza accidentelor grave petrecute in SUA in care tehnologia Autopilot – care permite masinilor Tesla sa se conduca singure in anumite imprejurari – pare sa fie implicata.
Desi autoritatile americane au declansat investigatii, Tesla spune ca nu va dezactiva Autopilot, dar va face eforturi pentru a le explica mai bine clientilor ce este Autopilot, cum functioneaza, care sunt limitele sale si care sunt recomandarile producatorului.
Tesla Motors a renuntat si valoarea reziduala garantata pe care o asigura clientilor Tesla, mijloc prin care le garanta acestora ca masina va avea o anumita valoare pe piata dupa o anumita perioada de timp. Aceast instrument financiar de marketing era menit sa inspire incredere cumparatorilor de masini Tesla Motors in produs si in faptul ca masinile nu se vor devaloriza puternic pe piata second hand.