Producatorul german de masini sport Porsche a investit 80 milioane euro intr-o unitate de productie specializata in motoare V8. Aceste motoare pastreaza eticheta „made in Germany”, fabrica fiind aplasata pe platforma Porsche din Stuttgart-Zuffenhausen. Circa 200 de motoare V8 sunt produse zilnic in uzina.
„Noua unitate de productie Porsche va genera, de asemenea, sinergii in cadrul Volkswagen Group. Planurile prevad ca la Stuttgart-Zuffenhausen sa se produca motoarele in V, cu opt cilindri, pentru toate marcile Grupului, de acum inainte”, a anuntat Porsche.
Cel mai important aspect al noii fabrici de motoare este sistemul sau flexibil de productie, in care automatizarea si procesele manuale sunt interconectate armonios si eficient. Asamblarea motoarelor inovatoare in V, cu opt cilindri, care vor fi folosite pentru prima data la noua Panamera, impune o serie de procese extrem de precise.
„Zuffenhausen este locul unde s-a nascut legenda Porsche, locul unde ea traieste in continuare. Primele masini de serie s-au produs aici acum 66 de ani: modelul 356, primul Porsche original. Pe atunci aveam 108 angajati si produceam 369 automobile anual. Astazi avem peste 1.200 de angajati implicati numai in productia de motoare. Iar daca este sa vorbim despre sufletul unui Porsche, este clar ca ne referim la motorul lui (…)”, a declarat Uwe Huck, vicepresedinte al consiliului de supraveghere Porsche AG.
Specialistii Porsche sunt asistati de echipamente si unelte de ultima ora. Sistemul de productie incorporeaza aproximativ 100 de inovatii. De exemplu, Porsche a introdus vehicule industriale de transport care pot fi programate automat. Transportoarele electrice, care sunt echipate cu baterii bazate pe tehnologia LTO – oxid de litiu-titanat, navigheaza printr-o retea de 16.000 de magneti montati in podelele celor doua etaje ale unitatii de productie. Flexibilitatea lor permite adaptarea proceselor de productie atunci cand apar modificari ale produsului sau se schimba metodele de lucru.
Uneltele actionate electric sunt si ele la fel de flexibile. Setarile lor pentru putere sau viteza, de exemplu, pot fi modificate oricand, prin intermediul retelei electronice de productie. Aceasta inseamna ca utilizarea lor nu este limitata la un anumit perimetru, ci ca pot fi folosite oriunde in procesul de asamblare, prin simpla reinstalare in noua locatie si prin reprogramare. Mai mult, uneltele optimizate ergonomic le permit specialistilor sa obtina performante si mai bune, dat fiind ca sunt mai usor de folosit. Astfel, la fiecare trei minute si jumatate poate incepe asamblarea unui nou motor. 95 de transportoare deplaseaza motoarele de la un punct la altul, pe linia de productie in U, care are in total o lungime de 432 metri. Un motor cu opt cilindri in V este produs in 6,2 ore, parcurgand 110 cicluri de lucru, dintre care 71 sunt situate in zonele de manufactura.
In procesul de productie al noilor sale motoare Porsche foloseste tot mai mult digitalizarea si managementul de date.
„Dupa finalizarea si testarea fiecarui motor obtinem cam 2.300 de parametri. Orice fluctuatie de calitate este detectata rapid si remediata”, a spus Christian Will, vicepresedinte Agregate si Componente in cadrul Porsche AG.
Noua fabrica de motoare, a carei constructie a demarat la inceputul lui 2014, este localizata in zona vestica de dezvoltare a principalei platforme de productie Porsche. Amprenta la sol a acesteia este de aproximativ 10.000 metri patrati. Fabrica este impartita pe doua nivele, cu logistica la parter si linia de asamblare a motoarelor la etajul superior. Structura multifunctionala a zonei de productie poate fi recunoscuta rapid prin numarul foarte redus de elemente permanente de arhitectura, tocmai pentru a nu limita utilizarea flexibila a spatiului.
Conceptul pastreaza optiunile deschise si permite adaugarea de noi produse si procese atunci cand va fi cazul. Impartirea si localizarea noii fabrici de motoare au fost si ele gandite tot prin perspectiva dezvoltarii viitoare. Cladirea a fost construita in zona de nord-est a terenului de 25.000 de metri patrati pe care Porsche l-a achizitionat ca spatiu de extindere. Cladirea cu trei etaje, de la intrare, cu birouri si spatii comune este amplasata pe o latura, asa incat sa lase loc pentru construirea ulterioara a altor structuri. In interiorul cladirii designul lasa loc instalarii unui nou spatiu de lucru deasupra primului nivel.
Constructia este parte a Fabricii 4, unul dintre primele centre de productie din Germania incadrate la categoria Gold in urma pre-certificarii din partea Societatii Germane pentru Constructii Sustenabile (DGNB). Cladirea a fost evaluata pe baza a 40 de criterii de sustenabilitate. Printre altele, sistemul fotovoltaic de pe acoperisul cladirii genereaza pana la 242.500 kWh din necesarul anual de energie electrica. Astfel, emisiile de dioxid de carbon se reduc cu 105 tone, comparativ cu procesul conventional de generare de energie electrica. In plus, mari suprafete ale acoperisului sunt amenajate ca gradini, contribuind astfel la ameliorarea calitatii aerului.
In ultimii ani Porsche a investit peste 300 milioane euro in principala sa platforma de productie din Stuttgart-Zuffenhausen. In apropierea noii fabrici de motoare se afla in trecut o fabrica de cablaje, care va fi reamenajata. Pe locul unui fost depozit s-a construit un centru de pregatire profesionala pentru cei mai tineri angajati Porsche.
Urmandu-si planurile de investitii in noi proiecte si de dezvoltare de noi centre de business in centrul orasului, Porsche AG si-a extins proprietatile in Stuttgart la peste 600.000 de metri patrati prin intermediul achizitiilor, dublandu-si, practic, suprafata terenurilor detinute. In urmatorii ani Porsche planifica noi investitii, de peste 1 miliard euro, care vor asigura resursele necesare pentru dezvoltarea continua. Principalul motor al schimbarii este primul automobil sport propulsat electric. Numai in Zuffenhausen, acest proiect va crea peste 1.000 noi locuri de munca.
Compania investeste in jur de 700 milioane euro in platforma sa de productie. In anii care vin se va construi o noua linie de vopsire si o linie de asamblare separata. Fabrica de motoare va fi extinsa pentru a putea produce motoare electrice, iar productia elementelor de caroserie va fi extinsa. Centrul de Dezvoltare din Weissach va beneficia si el de noi proiecte de investitii.