In media si pe retelele sociale compania americana Tesla Motors este des comparata cu Apple si se considera ca Elon Musk poate face pentru industria masinilor electrice exact ce a facut Steve Jobs pentru smartphone-uri. Din mai multe motive, comparatia este nepotrivita si aici este vorba de promisiuni tinute, de profitabilitate si de uriasele diferente dintre industria auto si cea a telefoanelor mobile. Lucrurile devin si mai interesante, fiindca se zvoneste ca Apple vrea, in cativa ani, sa lanseze propria masina electrica si in acest caz cele doua companii ar deveni concurente directe.
In ultimele saptamani s-a scris enorm despre Tesla Motors si masina electrica Model 3 care, la pretul de 35.000 dolari in SUA, se vrea a fi prima masina electrica performanta care este si accesibila la pret, In Europa pretul va fi mai mare, in special la versiunile cu autonomie mai extinsa, insa subventiile guvernamentale din diverse tari vor face ca preturile sa puna Tesla in concurenta directa cu marcile germane premium.
In contextul in care peste 325.000 de persoane au dat un avans de 1.000 dolari pentru a-si rezerva masina – avans care poate fi inapoiat daca clientul renunta la precomanda – au revenit comparatiile cu Apple, Tesla fiind creditata a fi un Apple al industriei auto prin faptul ca revolutioneaza segmentul masinilor electrice.
Masinile Tesla arata bine, au multa tehnologie la bord, iar showroom-urile sunt diferite de cele clasice ale marcilor auto consacrate. In toamna anului trecut Tesla a lansat un update de soft care facea ca masinile sa aiba un grad sporit de autonomie, soft-ul fiind testat de soferi dincolo de limitele sigurantei. Fara nicio indoiala, Tesla este o marca „cool”.
Comparatia este valabila in special datorita lui Elon Musk, celebrul antreprenor a carui carisma a fost comparata cu cea a regretatului Steve Jobs. Musk este un vizionar, spune lucrurilor pe nume si stie sa faca prezentarile de produs extrem de palpitante. Musk nu duce lipsa de idei, creand proiectul spatial SpaceX (care merge bine) si propunand si modalitatea ultra-revolutionara de transport Hyperloop care presupune calatoria prin tuburi vidate la viteze de 500 km/ora, ceva ce nu s-a mai facut. Asadar, Tesla Motors nu este cea mai interesanta idee a lui Musk, insa este cea mai cunoscuta si discutata.
Diferentele apar insa cand este vorba de istoria si marimea celor doua companii, si mai ales de puterea financiara. Apple este in industria „tech” de aproape 40 de ani, in timp ce Tesla a livrat acum opt ani prima masina si de atunci a produs sub 150.000 de unitati. Tesla a vandut de 4 miliarde dolari anul trecut, avand pierderi de aproape un miliard, in timp ce Apple are afaceri de peste 200 miliarde dolari si profit de peste 50 miliarde dolari.
De aici deriva si capacitatea de a tine promisiunile. Tesla Model X, modelul crossover – SUV lansat in toamna trecuta, a aparut cu doi ani intarziere fata de primele planuri, iar Model 3, masina despre care s-a scris enorm in ultimele saptamani, va ajunge pe piata din SUA cel devreme la final de 2017, iar in Europa, probabil in 2018. Jobs arata pe scena produse care intr-o luna, maxim doua ajungeau pe piata, Musk a prezentat o masina care va ajunge cel mai repede in 18 luni, decurs in care concurentii nu vor sta pe loc.
Intarzierile deriva si din faptul ca productia auto este, din multe aspecte, mai complicata decat cea a smartphone-urilor. Elon Musk spunea ca Model X este masina cel mai greu de produs din lume si recent explica faptul ca intarzierile au aparut si fiindca a vrut sa puna cat mai multa tehnologie pe masina, insa asta inseamna sa lucrezi cu extrem de multi furnizori care trebuie sa livreze la timp si la calitatea ceruta, lucru extraordinar de complicat.
O masina de zeci de mii de dolari are mii de piese si, pentru o companie fara traditie in domeniu, cum este Telsla Motors, apar probleme de productie, asa cum o dovedeste si recentul recall pentru Model X. Apple, ca toate marile companii de tehnologie pot subcontracta productia catre companii mari din China, precum Foxconn, in timp ce producatorii auto fac ei insisi asamblarea cu piesele livrate de furnizori, pastrand insa in house productia unor componente esentiale.
La smartphone-uri s-a reusit ca in China nivlul de calitate al productiei sa fie excelent, dovada ca toate telefoanele premium care costa peste 750 euro sunt fabricate acolo. La productia auto, China nu are imagine prea buna si o serie de marci de prestigiu si-au pastrat productia in Europa de Vest sau America de Nord unde si costurile cu forta de munca sunt mari. Si Tesla investeste in extinderea uzinei din California care ar trebui in cativa ani sa produca 500.000 unitati, fata de 50.000 anul trecut.
Viitorul se anunta interesant si ar fi posibil ca Apple sa-si doreasca sa ajunga precum Tesla. De mai bine de doi ani apar pe surse stiri despre faptul ca Apple ar vrea sa lanseze o masina (electrica si autonoma). Compania nu a confirmat, dar zvonurile spun ca sute de oameni lucreaza la proiect si ca Apple ar fi gasit un loc de teste super-secret, departe de ochii paparazzilor.
In toamna lui 2015 a aparut o stire cum ca Apple ar fi angajat ingineri de la Tesla Motors pentru proiectul masinii. Elon Musk ironiza atunci ideea unui automobil construit de Apple, spunand ca o masina nu e nici pe departe asa de usor de realizat precum un ceas sau un smartphone. El mai spunea ca Apple a angajat doar ingineri pe care Tesla i-a concediat. „In gluma noi mereu spunem ca Apple este cimitirul companiei Tesla. Daca nu reusesti la Tesla, mergi la Apple. Si nu glumesc”.
Nu se stie daca Apple chiar va lansa o masina sau, analizand situatia in mod serios, va decide ca nu renteaza. Insa in caz ca va decide sa faca asta, lucrurile se schimba si Apple va putea lua lectii de la Tesla.
Tesla este un brand puternic, cu o imagine „cool”. Produce cele mai apreciate masini electrice si singurele dn piata care au o autonomie decenta cu mult peste cei 150-200 km ale modelelor marcilor de volum. Tesla are toate sansele sa ramana in istoria industriei auto, chiar daca nu va urma o strategie de business stil Apple.