Guvernul Romaniei readuce in prim plan infrastructura de reincarcare pentru masini electrice – o piata care, cel putin in Romania, se urneste greu. Cert este ca Guvernul vrea 10.000 de statii la nivel national, in prima faza majoritatea urmand sa fie instalate la institutiile publice, iar mai apoi in parcari publice si zone private cu parcari mari (cum ar fi mall-urile, spre exemplu). Cateva detalii despre planul romanesc pentru masinile electrice au dezvaluit luni, 27 aprilie, ministrul Mediului, Gratiela Gavrilescu, si presedintele Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM), Adrian Gearap.
„In acest moment se lucreaza la Ghidul de Finantare. Incepem consultarile cu industria auto, cu toti partenerii, inclusiv cu marile orase, cu Asociatia Oraselor si, probabil, in nu mai mult de doua-patru saptamani vom iesi cu Ghdiul in dezbatere publica”, a spus Adrian Gearap.
Potrivit acestuia bugetul AFM pentru prize este flexibil, fara a preciza insa niste tinte mai precise pentru acest an sau pentru anii viitori, din punctul de vedere al numarului de statii/prize.
„Tinta este de a finanta si de a avea in Romania 10.000 de prize, asa cum s-a angajat statul roman, la un moment dat, in fata Comisiei Europene, dar ramane de vazut care va fi ritmul de finantare a acestor prize pentru ca, noi suntem dispusi sa le finantam, dar ne dorim sa avem cat mai multi parteneri”, a explicat Gearap.
Oficialul AFM a adaugat ca locurile in care vor fi instalate prizele, in spatiul public, va fi ales si in functie de trafic, precum si de numarul de masini electrice aflate in circulatie sau care urmeaza sa intre in rulaj. Adrian Gearap estimeaza ca in Romania sunt circa 100 de automobile electrice si hibride de tip Plug-In (reincarbile la priza).
Planul autoritatilor prevede instalarea de prize mai intai la autoritatile publice, potrivit ministrului Mediului, Apelor si Padurilor (MNAP) Gratiela Gavrilescu.
„In primul rand va fi vorba de institutiile publice, unde lumea are cea mai mare nevoie, si dupa aceea ar trebui sa inceapa o negociere intre importatori si producatori si dealeri astfel incat sa negocieze si cu alte institutii care ar putea fi interesate, de exemplu supermarket-uri sau alte locuri unde exista aglomerari mari de masini. Toate aceste lucruri sunt in dezbatere”, a spus Gavrilescu.
Cea mai ieftina priza va costa circa 1.500 euro, iar bugetul AFM este flexibil, noteaza Gearap: „Nu va ramane nefinantat niciun dosar depus”.
Anuntul privind planul pentru 10.000 de prize s-a facut concomitent cu anuntarea unui „ecotichet” in valoare de 20.000 lei din partea statului de care pot beneficia persoanele fizice si juridice care cumpara un automobil nou 100% electric.
Un raport al Comisiei Europene remis in 2013 arata ca in Romania ar fi nevoie de 10.000 de statii de incarcare, in 2020, pentru a putea sa ne situam in zona tarilor cu infrastructuri dezvoltate.
Combustibilii curati intampina trei obstacole principale: costul ridicat al vehiculelor, un nivel scazut de acceptare din partea consumatorilor, precum si lipsa statiilor de reincarcare si realimentare, spuneau oficialii CE in anii trecuti.
Este un cerc vicios. Nu se construiesc statii de realimentare deoarece nu exista suficiente vehicule. Vehiculele nu se vand la preturi competitive, deoarece nu exista cerere suficienta. Consumatorii nu cumpara vehiculele, deoarece au preturi ridicate si nu exista statii, preciza raportul.
In Romania sunt foarte putine statii de incarcare (cu siguranta sub 50 in Bucuresti – publice si private). Pe de alta parte, in tari precum Germania, Franta, Italia, Portugalia si Spania existau, in fiecare stat, peste 1.000 de statii inca de acum doi ani.
Pe plan mondial exista aproape 800.000 de masini electrice in circulatie, dintre care 300.000 unitati in Statele Unite ale Americii.